Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Det är en italiensk vinthund jag ska skaffa mig :love::love: Jättefina bilder du har tagit förresten, gillar verkligen bild nummer två!

På söndag ska vi på Lure coursing utanför götene. Tib ska springa för allra första gången :) (nervös)

Det är en italiensk vinthund jag ska skaffa mig :love::love: Jättefina bilder du har tagit förresten, gillar verkligen bild nummer två!

Väldigt längesen jag var aktiv här nu. Känner att jag missat massor...

Men vad kul att du ska skaffa en italienare måste jag säga! :bump: Jag har själv en och är en riktig italiensk vinthunds-nörd :love: Så om du vill veta mer eller bara prata om denna underbara ras så; go for it!

Jag kan prata hur mycket som helst om den här rasen :love: Kan du inte berätta lite hur det var att välja valp? Hur tänkte du när du träffade valparna och så? Vad var det som avgjorde? Hur var första tiden hemma? Något extra man kan tänka på?

KL

Vet att jag nu lagt upp dessa bilder på många ställen :p, men kom på att dom kanske passar bäst i vinthundstråden eftersom det är täcken specialsydda för vinthundar som jag skaffat...o tänkte visa dom här! Samt starkt rekommendera täcken från Kerstin i Gotland som sytt dessa efter hundarnas mått :) Tycker dessutom dom var väldigt snygga!

20121027184249768516258_sbig.jpg

20121027184322637516258_sbig.jpg

20121027184358892516258_sbig.jpg

Misiaczek: Åh vad massa bedårande whippar :love: Hur har det förresten gått med Cash nu, får han leva som en normal hund nu? Tänkte han var väl skadad ett tag :)

Jo tack, Cash lever som vilken frisk hund som helst idag, och visar inga tecken alls på att han varit skadad eller smärta av artrosen :)
Kanske han kommer få lite problem eller ont i framtiden...men det får vi ta då..

Jag kan prata hur mycket som helst om den här rasen :love: Kan du inte berätta lite hur det var att välja valp? Hur tänkte du när du träffade valparna och så? Vad var det som avgjorde? Hur var första tiden hemma? Något extra man kan tänka på?

Jag kan också prata om rasen i en oändlighet! Vi kanske ska mejla varandra eller skicka meddelande? Så vi inte tar över tråden totalt :p

Ang hur jag valde valp så gick det snabbt. När jag såg Tindra så visste jag direkt att hon var min, det var kärlek vid första ögonkastet! Så hade bara ögonen för henne, uppmärksammade hur de andra var och ställde frågor om deras personligheter. Tindra var ju överlägset den livligaste så det var kul :) Första tiden hemma var underbar, hon var hos mig och min sambo hela tiden. Vi gick ut var 3:e timma med henne de allra första veckorna. Fram tills hon var 12 veckor var hon i stort sett bara hemma och med någon av oss. Vid 12 veckors ålder fick hon börja följa med i stort sett överallt. Då träffade vi massa olika hundar, olika människor, gick på olika underlag. Vi var naturliga så det var aldrig något påtvingat. Hon var väldigt nyfiken och kände sig alltid trygg när vi var med. Sen är det viktigt att hålla koll så hunden inte hoppar upp i soffor och liknande. De är för modiga för sitt bästa..! Sov på golvet med Tindra i början :D

Gillar också Kerstins täcken skarpt! Tibban har ett vintertäcke från henne som är kanon på alla sätt! :)
det blev ingen LC för oss för bilen strulade och jag vågade inte åka så långt med den då.. Jättebesvikna blev vi (eller ja, jag, Tibban visste ju inte vad hon gick miste om förstås) men det går fler tåg så vi satsar på nästa träning :)

Ja jag har gärna mailkontakt med alla som vill, men tycker vi kan dela med oss i tråden också! Vet när jag letade information om italiensk vinthund när jag var i valet av ras! Så kanske finns fler själar som vill veta :)

Åh jag hoppas jag också blir störtförälskad på en gång. Det värsta skulle vara om man inte känner någonting :eek: Kanske är omöjligt kring valpar i och för sig, haha.

Låter som en bra första tid med valp ju! Sover hon i sängen med er idag?

Har funderat på hur jag ska göra med jobbet. Jag kan om jag vill ta ledigt hur mycket jag vill, så det är inte problemet. Men när tycker alla att det är lämpligt att börja ta med valp till jobbet? Tänkte ta det steg för steg och gå dit när det är tomt en kväll, sedan över lunch osv. Låter det vettigt?

Jo, det är klart :)

Jag tror allt du kommer bli förälskad! Ja, hon sover såklart i sängen med oss. :D

Jag tror du kan ta med den så tidigt som 12 veckor. Du är ju med valpen! Låter mycket vettigt tycker jag!

Hur har ni andra gjort med att introducera dom på jobbet? En bekant till mig gjorde så att hon var hemma en vecka med valpen, sen fick den vecka två komma korta stunder som blev längre och längre. Är det för snabbt?

Det med att sova i säng. Gammelhunden får ju sova i sängen om han vill, men han sover med dom andra i familjen då jag vänder mig så mycket i sömnen och sover dåligt med djur/sällskap. Är det omöjligt att lära en vintis att sova nedanför sängen? Känner mig taskig eftersom jag vet att dom kräver mycket närhet men vet med mig att jag rör mig fruktansvärt mycket i sängen så varken jag eller hund lär få någon sömn. Tankar?

Om nu inte hunden vore valp och det bara handlar om att du rör dig i sängen och därför inte vill ha hunden där, så skulle jag låta hunden välja själv var den vill sova. För mina vintisar vill ju gärna ligga bredvid mig, men jag gillar oxå att kunna sträcka ut i sängen så jag låter mig inte hindras av hundarna utan "sträcker ut med våld":p...vilket oftast stör dom och då väljer dom själva att gå o lägga sig någon annan stans :p Så vi brukar börja med att vi alla lägger oss tätt intill varandra vid läggdags (supermysigt:love:) men vi vaknar på varsin sida av sängen eller så ligger någon av dom på golvet :D

Fast iom att du får hem din som valp så vet jag inte riktigt.. Självklart går det att lära hunden ligga på golvet..min italienare fick inte sova med förra ägarna i sängen, så går går det...

Är inte bara att jag rör mig, jag kommer inte våga somna. För när jag väl somnar så rör jag mig utan att tänka på det. Har råkat sparka ner några hundar jag passat i sömnen :o Varit sån sen jag var liten, rört mig mycket, gått i sömnen osv. Så tror inte det är något som lär försvinna. Har därför alltid bädd i sovrummet som hundar hellre sover i än med mig :D Är livrädd att sparka ner valpen, vet ju hur hopplös jag är... Tänker att det är bättre att lära från början att det är egen mysig bädd på golvet som gäller. Tänker att jag inte vill lära att sängen är okej först, sen märka att det inte går och försöka lära den att det inte är okej helt plötsligt.

Sen är jag med på att man kanske får sova på madrass, ligga där tills den somnar och är trygg, stoppa ner handen eller vad som nu passar individen. Om den ska sova i sängen måste den ligga i bädd uppe vid mitt huvud. Någon som löst det så? Är svårt det där. Om jag väl bestämmer mig för att den ska sova på golvet ska man ju motstå valpögon också :p

Fy F*N vad jag HATAR att ha sjuk hund. Det är så jobbigt, deppigt och psykiskt påfrestande.
Hade man bara vetat att hon blir bättre med tiden är det en sak, men det blir hon ju inte :(

Orkar och vill inte gå igenom detta.

:cry: Jag skickar alla styrkekramar jag bara kan! Det är fruktansvärt jobbigt när ens djur är sjuka. Du beskriver det spot on. Jag kommer ihåg när min häst blev utdömd och väntan och den sista månaden man åkte ut varje dag i väntan på det oundvikliga. Det var fruktansvärt. Försök ta en dag i taget! Jag slår vad om att du gör ditt allt och ger din hund massor med kärlek även fast den är dålig. Skulle det ske en ny undersökning av EKG om jag minns rätt? Det bästa, kan jag tycka, är att du får veta helt säkert vad oddsen är så du kan välja hur du ska göra och hantera det. Hur det än går så kommer du fixa det här! Vi här på buke finns alltid när du vill dela med dig, både bra och dåligt. Ta hand om dig nu <3

:cry: Jag skickar alla styrkekramar jag bara kan! Det är fruktansvärt jobbigt när ens djur är sjuka. Du beskriver det spot on. Jag kommer ihåg när min häst blev utdömd och väntan och den sista månaden man åkte ut varje dag i väntan på det oundvikliga. Det var fruktansvärt. Försök ta en dag i taget! Jag slår vad om att du gör ditt allt och ger din hund massor med kärlek även fast den är dålig. Skulle det ske en ny undersökning av EKG om jag minns rätt? Det bästa, kan jag tycka, är att du får veta helt säkert vad oddsen är så du kan välja hur du ska göra och hantera det. Hur det än går så kommer du fixa det här! Vi här på buke finns alltid när du vill dela med dig, både bra och dåligt. Ta hand om dig nu <3

Tack snälla.

Nytt EKG skulle tas om det hade visat sig vara hjärtmuskelinflammation, och om JAG ville kunde vi ta om det om några månader igen för att se om det blivit sämre eller oförändrat.
Tyvärr har Puma blivit mkt tröttare och inte alls lika glad längre.
Kräker några ggn i veckan (har o göra med att det är dålig cirkulation av blodet till tarmarna, enkelt förklarat)
Visst hon hänger med när vi är ute på rundor men det är inte i samma tempo och glädje från hennes sida.
Tyvärr finns det inte så mkt att göra åt hjärtfelet :cry:
Hon har så många hjärt pauser varje dag samt att dem är flera sekunder, så om vi räknar ut hur lång tid det är, så är det ca 5,5 timmar....då är det äknat på att hon enbart har dem "kortare" pauserna, hon har ju även längre pauser....

Jag är så uppgiven och vill verkligen inte gå igenom detta nu igen. Min Puma skulle ju bli skrutt gammal och bli grå om nosen och få dela vårt liv i minst 15 år. Nu hinner hon knappt bli 3 kanske.. :cry::cry:

*Skickar tröstkramar*

Önskar det fanns något man kunde göra för att hjälpa alla som inte mår bra... Livet är bra orättvist ibland...

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka