Sv: Feminist?

Känner mig trött på all konstig internetupprördhet som dykt upp 2012-2013, min teori är att nu har ALLA kommit på hur man använder internet för att utväxla åsikter med varandra, och helt ärligt, internet var ett roligare ställe innan "alla" började bräka ur sig antifeministiska, rasistiska och allmänt tradiga åsikter. Tidningarna är fulla av icke-nyheter och tråkiga människor uttrycker sig om sina föråldrade åsikter i hopp om att mjölka lite rampljus. Blöö. Kan ju bara hoppas att det blir bättre när nyhetens behag gått över och "alla" börjat utvecklas lite förbi grottstadiet.

Men, appropå fysiska yrken. Jo, det finns ett yrke där jag har svårt att se en kvinna bli långvarig (mest för att jag har fördomen att kvinnor har en mer hälsosam kroppskännedom och hellre väljer att slita sönder kroppen på ett mer lågintensivt och långsammare sätt): Kärnborrare. Det är extremt fysiskt, smutsigt, slitigt, kallt, totalt mansdominerat och snittpensionsåldern är typ 45. Det finns många kvinnliga geologer dock som dom samarbetar med. Om någon känner till en långvarig kvinnlig borrare så hojta till, men jag har frågat runt, det verkar vara helt obefintligt. Jag vet själv att jag varken skulle vilja, eller skulle klara av det jobbet. Kroppen skulle gå paj efter första timmen av lyfta rör.

Men det är inte vad det handlar om - utan yrken där man får högre lön för att man är fysiskt starkare. Makarontanten har i rader av inlägg använt fysisk styrka som förklaring till löneskillnader mellan kvinnor och män.

Nej det vore ju mardrömmen, om man nu har jobb som pianobärare, åker ut för att hämta ett piano och det går inte för en av personerna orkar inte -så man åker hem igen. Då är det ju inget betalt för arbetet "bära piano" som gäller. Inte att den som skulle orkat får full lön och den som inte gjorde det får halv lön. :cautious: (började prata brandman och läkare precis som du, men det blev för morbidt. Bättre med pianon.)

Knapp

Är helt jävla förundrad.... Vem hystar omkring 100kg säckar flera ggr om dagen, vad säger AMV?

Varför kommer den här frågeställningen upp varje gång? "Det är skillnad på män o kvinnor" och "feminismen vill bara att kvinnor ska få rätt i allt"

#pucko

Det är inte så svartvitt som du och flera andra här ger sken utav. Som att styrka vore ett slags tillräckligt-villkor som antingen är uppfyllt eller inte. Det är ungefär som att säga att engagemang, intelligens eller kreativitet inte kan bidra till högre lön eftersom om man inte har tillräckligt av detta så är man "helt enkelt inte kvalificerad för jobbet".

Det är inte så svartvitt som du och flera andra här ger sken utav. Som att styrka vore ett slags tillräckligt-villkor som antingen är uppfyllt eller inte. Det är ungefär som att säga att engagemang, intelligens eller kreativitet inte kan bidra till högre lön eftersom om man inte har tillräckligt av detta så är man "helt enkelt inte kvalificerad för jobbet".

Nehej.. men ge då.. säg tre... exempel på yrken där mäns generella överlägsna fysiska styrka motiverar en högre lön.

Men det är inte vad det handlar om - utan yrken där man får högre lön för att man är fysiskt starkare. Makarontanten har i rader av inlägg använt fysisk styrka som förklaring till löneskillnader mellan kvinnor och män.

Då vänder vi på det och skriver att många ( inte alla) kvinnor föredrar kvinnliga barnmorskor och gynläkare. Det har inget med fysisk styrka att göra.

Då vänder vi på det och skriver att många ( inte alla) kvinnor föredrar kvinnliga barnmorskor och gynläkare. Det har inget med fysisk styrka att göra.

Men det är väl knappast så att manliga barnmorskor och gynläkare får lägre lön än sina kvinnliga kollegor för att många föredrar att gå till en kvinna, eller missade jag din poäng?

Det gör inte att kvinnliga gynekologer har högre lön än manliga.

Lönen har jag ingen erfarenhet av, men då är det väl bara bra om de har samma lön, då är det ju jämställt? Jag har i hela tråden skrivit att jag är för lika lön för lika arbete, men att ALLA jobb kanske inte lämpar sig lika bra för båda könen ALLTID. Att det generellt sett KAN skilja mellan könen vad man är bra på som tex styrka, som tex att kvinnor föredrar kvinnliga gynläkare. Jag svarade på att du skrev att jag ältade fysisk styrka i tråden som ett argument att det fanns jobb som var mer för män generellt sett, inget annat.

Nu menar jag inte att en man som är barnmorska/gynläkare skulle vara sämre än en kvinnlig, men rent generellt kanske fler tog sig till cellprover, vågade gå till gyn och ställa mer frågor mm om de vet att det är en kvinnlig läkare där. För många yngre tjejer är det jättejobbigt att "visa upp sig" för en manlig gynläkare. Jag har själv haft både kvinnliga och manliga på gyn, och för mig och många kvinnor därtill, känns det nog bättre med en kvinna när man lägger sig i gynstolen. Summa sumarium så tycker jag alltså att detta jobb tex är mer lämpat för kvinnor, just bara pga att de är kvinnor.

När det gäller barnmorska och gynekolog så är ju det något som vi kvinnor faktiskt i regel väljer själva. Jag vet iaf alltid vilken barnmorska jag kommer till när jag ska dit (jag får ju välja). Enda gången jag inte har känt till könet på gynekologen var när jag åkte in på akuten för magsmärtor.

Jag tror mao inte att det är osäkerhet på könet hos bm eller gyn som gör att kvinnor inte går och tar cellprov eller ställer frågor.

Du tycker att kvinnor är lämpligare för dessa yrken. Det gör inte jag. Däremot har du antagligen helt rätt i att det är större efterfrågan på kvinnor på dessa tjänster, men det är en helt annan sak.

"Manliga församlingspedagoger tjänar i snitt 2.700 kronor mer än kvinnor, och manliga diakoner i snitt 1.900 kronor mer än kvinnliga."

Hur förklarar du det här då om kvinnor nu ska vara mer empatiska och bättre på relationer osv?

När det gäller barnmorska och gynekolog så är ju det något som vi kvinnor faktiskt i regel väljer själva. Jag vet iaf alltid vilken barnmorska jag kommer till när jag ska dit (jag får ju välja). Enda gången jag inte har känt till könet på gynekologen var när jag åkte in på akuten för magsmärtor.

Jag tror mao inte att det är osäkerhet på könet hos bm eller gyn som gör att kvinnor inte går och tar cellprov eller ställer frågor.

Du tycker att kvinnor är lämpligare för dessa yrken. Det gör inte jag. Däremot har du antagligen helt rätt i att det är större efterfrågan på kvinnor på dessa tjänster, men det är en helt annan sak.

Jag hade cellförändringar för ett antal år sedan och opererades för det, och jag fick inte välja, det fanns bara en manlig som utförde operationen och det var även han som gjorde efterkontrollen sen.

Efterfrågan eller lämpade spelar mindre roll i sammanhanget. Poängen jag vill få fram är att det finns skillnader i könen som KAN göra att vissa jobb passar bättre, oavsett om det handlar om fysisk styrka eller om ren "bekvämlighet" för kvinnor som ska till gyn och vill ha en kvinnlig läkare.

"Manliga församlingspedagoger tjänar i snitt 2.700 kronor mer än kvinnor, och manliga diakoner i snitt 1.900 kronor mer än kvinnliga."

Hur förklarar du det här då om kvinnor nu ska vara mer empatiska och bättre på relationer osv?

Men vad ska JAG förklara? Jag är för lika lön för lika arbete, jag har inte "bestämt" vad folk ska ha i lön. Jag menar fortfarande att vissa jobb kan vara mer lämpade pga kön, inte att de ska olika lön om de gör samma jobb?

Jag menar utifrån att du anser att kvinnor är bättre på att prata relationer osv. Då är ju den här lönesättningen obegriplig.

Och jag föredrar manliga gynläkare och har hört om flera andra som gör det (De kvinnliga jag stött på har varit så burdusa och hårdhänta). Ska de lämna enkäter i väntrummen för att se vilket kön som föredras och därmed ska ha högre lön?

(Barnmorskorna o all personal på föda barn relaterade avdelningar måste jag säga var extremt empatiska (inget mörker över dem!), -de kanske suger upp alla kvinnor med empati så det inte blir några kvar till gynavdelningen någon våning upp. :p)

Poängen jag vill få fram är att det finns skillnader i könen som KAN göra att vissa jobb passar bättre, oavsett om det handlar om fysisk styrka eller om ren "bekvämlighet" för kvinnor som ska till gyn och vill ha en kvinnlig läkare.

Men ok.. jag vet inte, det KAN vara så att det faktiskt finns jobb där EVENTUELLA skillnader i könen gör att det ena eller andra könet generellt passar bättre för just det jobbet.

Men vilka jobb skulle det vara? (Om man bortser från såna där extremt ovanliga jobb som typ krabbfiskare på tv, utan mer ser till helt vanliga jobb i Sverige idag).

Gynekolog är ju bevisligen inte ett sånt jobb, det vet vi ju nu efter inlägg i tråden.
Så... vilka jobb skulle detta vara?

Fast dom får högre lön med längre erfarenhet, och om inga kvinnor stannar inom det yrket...
Strunt samma, det var bara för att att visa att det finns yrken som den generella mannen är bättre på än den generella kvinnan i fråga om råstyrka och ledernas hållbarhet. Handledsstyrka ex, inte lätt att träna upp som tjej. Men det är liksom en sidenote.

Givetvis är det vansinnigt att det inte är lika lön för lika arbete ännu. Jag undrar hur mycket det har att göra med att det är individuella löneförhandlingar på många ställen? Och att många (tyvärr) är för dåliga på att begära högre lön?

Zeli, som jag nämnde tidigare: kärnborrare.
Mycket annat inom gruvbranschen är ju helt automatiserat och det finns fler och fler tjejer nere i gruvorna, men kärnborrning är väldigt tungt.

Men jag kan inte komma på några andra yrken i Sverige som är så fysiska. Skogsbruk och fiske kan kvinnor av god fysik utan problem klara av.

Jo, men fixar man inte det jobbet så får man det ju inte. Du får det ju knappast för att sedan få lägre lön än alla andra för att du är för svag. Alltså kan inte löneskillnader mellan män och kvinnor förklaras med sådana jobb.

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar