Sv: Feminist?

Så behöver det inte vara. det kan ju vara så enkelt att det går att härleda till att vi i vår kultur har ett tabu för att visa oss nakna, och särskilt underlivet, för det motsatta könet, såvida det inte rör sig om sexuella partners.

Således skulle det inte ha med könsmaktsordningen att göra, utan med ett tabubrott, helt enkelt. Män är ju inte alltid bekväma med en kvinnlig urolog heller, av samma anledning.

Ha, dessa tabun har i allra högsta grad att göra med könsmaktsordningen! Det handlar ju om sexualitet!

Ha, dessa tabun har i allra högsta grad att göra med könsmaktsordningen! Det handlar ju om sexualitet!

Och allt som handlar om sexualitet är per definition en del av könsmaktsordningen? Verkligen?

Måste en koppling till sexualitet innebär att något också är rangordnat?

Varför är i så fall män skeptiska till kvinnliga urologer?

Ja, att könen är uppdelade innebär inte med nödvändighet att de är rangordnade. Det är nästa steg, vanligt men inte nödvändigt. Och jag håller inte med om att heterosexualitet med nödvändighet förutsätter könsmaktsordning. Den extremtolkningen av Butler är ju inte precis oomstridd, ens i genusforskningen.

knapplån

Sexuell och kroppslig hierarki åt sidan tillfälligt.

Är det någon mer som ska till Nordiskt Forum i Malmö? Ser fram emot detta med intresse och engagemang!

knapplån

Sexuell och kroppslig hierarki åt sidan tillfälligt.

Är det någon mer som ska till Nordiskt Forum i Malmö? Ser fram emot detta med intresse och engagemang!

Aha! Kanske det, kanske! Hade ingen aning om det - här under stenen nås vi inte av sådant så snabbt...

Jag har jobbat på några byggen.

Det senaste fick jag jobba med en annan tjej och det var alltid vi som platschefen bad att gå och köpa fika, aldrig killarna. De svarade inte på anrop om det var dåligt väder utan väntade för att höra om vi skulle svara istället, så kunde de låtsas sitta inne och sortera ritningar om någon kollade. Jag hörde själv betongbasen säga till en av gubbarna att om man ville ha något gjort skulle man be oss tjejer för vi var snabba och pålitliga.

Gissa vem som tjänade mest och vem som tjänade minst? Jag drog efter första lönerevisionen, då hade jag dragit upp hela gruppen i effektivitet men fick minst påslag. Jag var dessutom redan tingad till ett annat bygge eftersom jag var driven och duktig på mitt jobb och omtyckt. När jag sa upp mig fanns det plötsligt utrymme för mer men då hade jag redan ett bättre betalt jobb att gå till. Hade jag fått det påslaget från början hade jag stannat kvar, nu blev jag bara sur istället. :meh:

Där var det inte snack om lön efter prestation, min och min kollegas löneskillnad skulle utjämnas, jag hölls tillbaka för att min ingångslön i jämförelse var bättre än hennes. Lägg till att det var jag som hade lärt upp henne då vår bas inte dög till någonting alls. Det var inget snack om att våra löner skulle utjämnas med killarnas. :yuck:

Jag måste vara sensibel som en gråsten för jag har aldrig haft några preferenser där. Jag har varit hos gynekologer som jag gillat och andra som jag inte gillat, men aldrig sett något könssamband. Precis som med andra läkare jag varit hos - en del har jag gillat och andra inte, oavsett kön.

Jag är som du i den här frågan.

KL men spinner vidare på samma diskussion.

Jag har fått uppfattningen om att det är vanligt att de som föredrar kvinnliga gynekologer har sexuella trauman, företrädesvis utförda av en man, bakom sig, vilket gör att de inte känner sig trygga i situationen till att börja med, framförallt inte om det är en man som ska utföra undersökningen. Generellt sett är det ju en väldigt utsatt situation, vilket gör den laddad till att börja med. Men jag har inga belägg för det, det är bara den uppfattning jag fått.

kl
Här är ett enkelt visuellt exempel på hur det står till och varför feminism behövs. Sida 2 med svt är tragisk.
http://killarnamottjejerna.tumblr.com/
OBS Mycket ironi om någon inte förstår.

Det där är verkligen tragiskt. Tänkte på den där sidan idag när jag såg en blänkare om Viasats OS-sändningar, jag reagerade på att fyra av de sex profiler de lyfter fram är kvinnor. Bara det är ju helt knäppt, ATT man reagerar. Men bra gjort Viasat, får man väl säga!

Jag har fått uppfattningen om att det är vanligt att de som föredrar kvinnliga gynekologer har sexuella trauman, företrädesvis utförda av en man, bakom sig, vilket gör att de inte känner sig trygga i situationen till att börja med, framförallt inte om det är en man som ska utföra undersökningen. Generellt sett är det ju en väldigt utsatt situation, vilket gör den laddad till att börja med. Men jag har inga belägg för det, det är bara den uppfattning jag fått.
Jag tror inte att det måste vara sexuella trauman, jag tror att det räcker med att flickan inte har blivit bekräftad på något bra sätt av den/de viktiga man/män som funnits under uppväxten.
En känsla av att inte duga inför män.

Jag har inte ett enda sexuellt trauma bakom mig, och jag är dessutom sedan barnsben omgiven av osedvanligt mjuka och bekräftande män. Och jag duger extremt bra inför dem. (Snarare är problemet i så fall att "vanliga" män inte duger åt mig, därför att de jag vuxit upp med var så ovanligt "högkvalitativa". Detta oroade redan min mormor. :D )

Jag föredrar kvinnliga gynekologer i alla fall. Jag har aldrig funderat så mycket på varför. Tycker inte det spelar så stor roll, det är ju ingen större apparat att be om en kvinnlig vid planerade besök. Vid akuta besök, får man ju ta den det blir, oavsett. För mig är det mer jämförbart med att jag föredrar att använda damernas omklädningsrum framför herrarnas, eller något i den stilen.

Tycker det är lite oschysst att psykologisera över andras önskemål på det där sättet.

Håller med Mabuse, tycker inte alls att allt om sex o könsorgan behöver handla om könsmaktordningen. (Då vore vi hopplöst förlorade för de bitarna blir vi inte av med, hoppas jag.) Tror också på gamla tabun. Dessutom är det känsligt område som folk föredrar att bestämma själva över.

Inte ens jag tror att det där måste handla om könsmaktsordningen, eller att heterosexualitet måste vara kopplat till makt.

Att det i praktiken nog så gott som alltid har varit så, är jag klart beredd att tro på, men inte att kopplingen är nödvändig och oundviklig.

(Dessutom trodde jag att män föredrar kvinnliga urologer, oftast, tex pga homofobi.)

Att det i praktiken nog så gott som alltid har varit så, är jag klart beredd att tro på, men inte att kopplingen är nödvändig och oundviklig.

Det där med "så gott som alltid varit så", (och på stenåldern släpade de kvinnor i håret) som är så populär i pressen, är jag inte jätteförtjust i. Det har varit så väldigt olika mellan olika kulturer, tider och områden. Vissa kulturer är och har varit förfärliga (får man säga så?) och andra inte dumma alls.

Däremot har det ju framställts som att det var värre förr och ju mer förr desto värre, fram tills nu när det är bra.

Men så är det inte, det går i vågor. Om man får vara slarvig så verkar Svenskt/Europeiskt 1800-tal och Athen under antiken vara bland de värsta tänkbara samhällen för kvinnor. (Spanien under medeltiden, Frankrike under folkvandringstiden - inte illa, de flesta indianstammar Navajo tex var praktiskt taget egalitära. Visst brände de kvinnor i ena änden av Indien men i den andra gick arvet på mödernet och däremellan varierade det (och kvinnor spelade hästpolo). Man har hittat mängder av gudinnestatyetter i Israel-Palestina området från biblisk tid. Bland vissa beduinstammar ägde/äger kvinnan tältet och boskap io olika omfattning, om hon tar tältet och fåren och flyttar måste mannen flytta hem till mamma. (Det går ju åt helvete när man blir bofast minst sagt.) De hemliga kvinnliga handelssällskapen åkte ut med kristendomen ur många afrikanska länder.) Kort sagt nej, det finns ingen exakt förutbestämd könsmaktsordning. Vad som finns är en irriterande men förklarlig tendens att när jobbet flyttar ur hemmet flyttar kvinnan ur jobbet. När kvinnan inte är delförsörjare åker hennes status åt helsike. Eftersom kvinnor tenderar få barn och vara i närheten av elden och barnen. Och så har det varierat.

Senast ändrad:

Det mycket begränsade "alltid" jag just nu tänkte på var, nog sådär 200 år tillbaka eller nåt, med betoning på nutiden. Och kanske även med betoning på Europa eller nåt. :p

Vad jag är ute efter är att vi/jag/man inte direkt har sett några exempel på heterosexualitet som inte varit kopplad till könsmaktsordning, och att framförallt att vi nu inte ser något sådant omkring oss. Och så formulerade jag mig slarvigt, som om jag hängde på ett jäkla forum och inte på en vetenskaplig konferens. :D

Senast ändrad:

Jag har inte ett enda sexuellt trauma bakom mig, och jag är dessutom sedan barnsben omgiven av osedvanligt mjuka och bekräftande män. Och jag duger extremt bra inför dem. (Snarare är problemet i så fall att "vanliga" män inte duger åt mig, därför att de jag vuxit upp med var så ovanligt "högkvalitativa". Detta oroade redan min mormor. :D )

Jag föredrar kvinnliga gynekologer i alla fall. Jag har aldrig funderat så mycket på varför. Tycker inte det spelar så stor roll, det är ju ingen större apparat att be om en kvinnlig vid planerade besök. Vid akuta besök, får man ju ta den det blir, oavsett. För mig är det mer jämförbart med att jag föredrar att använda damernas omklädningsrum framför herrarnas, eller något i den stilen.

Tycker det är lite oschysst att psykologisera över andras önskemål på det där sättet.
Om vi säger så här: att ha svag självkänsla inför män blir i sammanhanget en försvårande faktor.

Jag har funderat lite fram och tillbaka. Vad jag förstår så döljs könet, mer eller mindre, i alla kulturer. En önskan att hålla de allra mest privata delarna privata verkar vara allmänmänsklig.

(Och nu kommer garanterat ett exempel på att jag har fel :p)

Jag tror inte att det måste vara sexuella trauman, jag tror att det räcker med att flickan inte har blivit bekräftad på något bra sätt av den/de viktiga man/män som funnits under uppväxten.
En känsla av att inte duga inför män.

Men då sexualiserar du ju situationen? Ett gynekologbesök kan inte ha något att göra med att duga. Man är ju hos doktorn, bara.

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar