Sv: Feminist?

Jag undrar hur mycket det har att göra med att det är individuella löneförhandlingar på många ställen?

Säkert en del, men det i sin tur beror väl på intrycket allmänheten har av kvinnor och män. Män verkar lite mer dashing när de gör samma jobb ibland, det blir lite glans över det hela. Har varit med om.

En kompis beskrev det nyligen lite som många små enstaka händelser som verkar fullt logiska. -Hon är nyutbildad men verkar bra, men inga erfarenheter vi ger henne den här lönen. Han är nyutbildad och verkar bra, inga erfarenheter men han verkar framåt (eftersom män verkar framåt, eftersom vi har den bilden av dem) så han får den här lönen. Ingen har ens tänkt på kön och lön. Det är inte ens samma avdelning. Har till och med för mig att fenomenet är mer framträdande i kommunal och statlig verksamhet än i privat.

Men det var ju så även innan individuella lönesättningar.

(Läste en gång papperen runt en akademisk tjänst, kvinnor och män intervjuade och synade i kanten. Det var som en magisk spegel, allt som var positivt hos en man kunde beskrivas negativt om en kvinna hade gjort det. Från antal publicerade artiklar till pedagogisk erfarenhet. Och såklart så slank (5 år sedan?) även ett litet -men han är ju familjeförsörjare med eftersom mannen inte var ensamstående. Hade kvinnan haft ung familj kan man ju föreställa sig vad som skulle sagts om tidsbrist.)

Så allt går alltid tillbaka till hur samhället ser på kvinnor. Det kanske är genusfotografen (blogg) vi ska putta fram. Eller personen som räknade manliga nunor på SVT eller Bechdeltestet och filmverkligheten där kvinnor är en tydlig minoritet (Ja de kanske lyckas få med en kvinnlig hjältinna, men lyckades de få till en crowd med hälften kvinnor? sannolikt inte, lyckades de få till 50% kvinnor i bipersoner, sannolikt inte.) Vi dresserar in småflickor på att se starka kvinnor Modig, Tingeling, Prinsessan Lillifee men får småpojkar se (många) starka kvinnor i Bilar? nope (många är ett tillägg eftersom bekanta verkar hävda att Blixtens loveinterest räknas, pft).

Senast ändrad:

Zeli, som jag nämnde tidigare: kärnborrare.
Mycket annat inom gruvbranschen är ju helt automatiserat och det finns fler och fler tjejer nere i gruvorna, men kärnborrning är väldigt tungt.

Men jag kan inte komma på några andra yrken i Sverige som är så fysiska. Skogsbruk och fiske kan kvinnor av god fysik utan problem klara av.

Nej precis... kärnborrare är väl knappast ett vanligt förekommande yrke och verkar vara ganska extremt. :)

Lönen har jag ingen erfarenhet av, men då är det väl bara bra om de har samma lön, då är det ju jämställt?

Men jag har inte sagt att de har samma lön. Jag har sagt att de inte har olika löner för att kvinnor är mer lämpade än män att vara gynekologer.

Du drar bakvända slutsatser av dina egna resonemang. Ja, en del kvinnor föredrar en kvinnlig gynekolog. Men det innebär inte att kvinnor är mer lämpade än män att vara gynekolog. Det innebär bara att en del kvinnor TYCKER det.

Och det har ingenting med varken lönebildning, jämställdhet eller feminism att göra.

Jag hade cellförändringar för ett antal år sedan och opererades för det, och jag fick inte välja, det fanns bara en manlig som utförde operationen och det var även han som gjorde efterkontrollen sen.

Efterfrågan eller lämpade spelar mindre roll i sammanhanget. Poängen jag vill få fram är att det finns skillnader i könen som KAN göra att vissa jobb passar bättre, oavsett om det handlar om fysisk styrka eller om ren "bekvämlighet" för kvinnor som ska till gyn och vill ha en kvinnlig läkare.

Jag tänker mig nu mer rutinbesök och inte operationer. Såvida man inte går privat och bekostar vården själv är det orimligt att man ska få välja läkare efter kön (eller hudfärg, religiös tillhörighet, etnicitet osv.).

Lämplighet och efterfrågan är väldigt olika saker som inte bör blandas ihop.

Intressant artikel på området f ö: http://www.dagensmedicin.se/debatt/empati-och-kunskap-viktigare-egenskaper-an-lakarens-kon/

Ja, en del kvinnor föredrar en kvinnlig gynekolog. Men det innebär inte att kvinnor är mer lämpade än män att vara gynekolog. Det innebär bara att en del kvinnor TYCKER det.

Och det har ingenting med varken lönebildning, jämställdhet eller feminism att göra.
Mjo, det hänger ju samman med heterosexualisering. Kvinnor vill gå till kvinnliga gynekologer för att manliga gynekologer känns mindre trygga. Och varför känns de inte trygga? Troligen pga den förväntade heterosexuella strukturen: rätt och slätt att män förväntas betrakta kvinnor som sexuella objekt. Som patient vill man känna sig som ett subjekt.

Jag härleder det rakt av till könsmaktsordningen. Hade den inte sett ut som den gör så hade inte könet på gynekologer varit relevant för någon.

(Men det har såklart ingenting med lönen att göra.)

Jag är inte säker på att du har HELT rätt. Den förklaring jag oftast hört är att kvinnor förväntas vara mindre "hårdhänta" eftersom de själva vet hur det känns ...

Men oavsett vilket tror jag att vi får betrakta det som överkurs i det här sammanhanget;)

Jag vet för all del inte om jag har rätt men jag tycker inte att det är överkurs. Det stjälper ju Makarontantens resonemang totalt om könsmaktsordningen -och inte könen- är hela orsaken till att någon gör skillnad mellan manliga och kvinnliga gynekologer.

Mjo, det hänger ju samman med heterosexualisering. Kvinnor vill gå till kvinnliga gynekologer för att manliga gynekologer känns mindre trygga.

Jag härleder det rakt av till könsmaktsordningen. Hade den inte sett ut som den gör så hade inte könet på gynekologer varit relevant för någon.

Kan inte låta bli att fortsätta stickspåret. :p Vet vi att en majoritet av kvinnor föredrar kvinnliga gynekologer?

Jag gör det personligen, vilket jag inte ids analysera, och jag trodde att de flesta kvinnor gjorde det tills jag råkade ha ett jobb på en kvinnodominerad arbetsplats där detta kom upp, och många uttryckte direkt äckel gentemot att gå till en kvinnlig gynekolog.

Jag tolkade det som ett slags homofobi. Alltså "samma" tolkning som din, fast "tvärtom", eller hur man ska säga.

Mjo, det hänger ju samman med heterosexualisering. Kvinnor vill gå till kvinnliga gynekologer för att manliga gynekologer känns mindre trygga. Och varför känns de inte trygga? Troligen pga den förväntade heterosexuella strukturen: rätt och slätt att män förväntas betrakta kvinnor som sexuella objekt. Som patient vill man känna sig som ett subjekt.

Så behöver det inte vara. det kan ju vara så enkelt att det går att härleda till att vi i vår kultur har ett tabu för att visa oss nakna, och särskilt underlivet, för det motsatta könet, såvida det inte rör sig om sexuella partners.

Således skulle det inte ha med könsmaktsordningen att göra, utan med ett tabubrott, helt enkelt. Män är ju inte alltid bekväma med en kvinnlig urolog heller, av samma anledning.

Jag är inte säker på att du har HELT rätt. Den förklaring jag oftast hört är att kvinnor förväntas vara mindre "hårdhänta" eftersom de själva vet hur det känns ...

Men oavsett vilket tror jag att vi får betrakta det som överkurs i det här sammanhanget;)

Bara måste hoppa på en bidiskussion här, sorry. Min erfarenhet är att de är mer hårdhänta eftersom -sjåpa dig inte kvinna vi måste alla vara med om det. Medan män är mer -Ursäkta, jag vet att det är vidrigt, jag förvarnar och är försiktig.

(Personligt rekord är en kvinnlig gynekolog som avslutade den värsta, mest hårdhänta och dissande hanteringen jag varit med om med ett (precis när jag skulle gå ut genom dörren) -javisstja, vissa kvinnor tycker meddelande om missfall kan vara jobbigt. (lägg till röst som till liten hund) -vaar det joooobigt? och sedan ett raskt, här är en broschyr. Helt apropå inkännande kvinnor menar jag.)

Men som sagt tror båda könen är lika bra såklart. Vill bara säga att olika människor kan tycka olika. Så direkt könsrelaterade arbeten får man nog leta ett tag efter.

Jag är faktiskt rädd att jag kan komma på två som jag har för mig föredrar kvinnor.
Personer som packar små tennfigurer, var det England. Mindre svinn med kvinnor enligt arbetsgivaren (de spelar inte lika ofta wargames med orcher inte i England i alla fall.). Men då är det ju vad de försöker anställa.
Viss industri, var det kretskort? Som verkade anse att kvinnor generellt sprider färre hudflagor än män. (men de kollar nog individ? iom att även kvinnor är olika.)

Senast ändrad:

Apropå en annan tråd - du är säker på att du inte råkade gå till Sherlock Holmes för undersökning? :cautious: Det låter ju verkligen som nån som typ läser högt ur patienthandboken för att förstå hur man ska interagera med patienter.

Jag har haft en liknande upplevelse med en gynekolog, samma mix av klumpigt handlag och klumpigt bemötande, och tröstade mig med att den läkaren måste vara fantastiskt duktig på det rent medicinska, eftersom det uppenbart inte var för hennes fantastiska patienthandlag som nån hade anställt henne. När det var tid för återbesök bad jag specifikt om att få någon annan, och de var mycket förstående, och lät inte det minsta förvånade. En del läkare borde kanske inte hantera levande, vakna patienter så mycket.

Senast ändrad:

Apropå en annan tråd - du är säker på att du inte råkade gå till Sherlock Holmes för undersökning? Det låter ju verkligen som nån som typ läser högt ur patienthandboken för att förstå hur man ska interagera med patienter.

Mjo, det var nog Sherlock Holmes. Tror hon var en överläkare/forskare som råkat få en patient av rent misstag eller något (var inne för en del annat också så hon var på universitetssjukhuset). Jo jag fick en klar känsla av att hon råkat kika i patienthandboken eller att något klagomål från förra veckan, eller ett seminarium om empati, slog henne i huvudet.

När jag skulle föda barn hände något liknande, hade varit på jätteempatiska BB och så blev jag uppskickad tre trappor av någon orsak. Till någon expert på ultraljud som var helt världsfrånvänd och till min och min mans förvåning hanterade oss som om vi var datorer inne på reparation (som konstigt nog pratade :cautious:). Vi var nästan upprymda efteråt och konstaterade att här har någon riktig tänkt till och lyckats rädda stressade födande kvinnor från den här säkert jätteduktiga kvinnan (med aspbergerstendenser) som garanterat är jättebra -just på den här avdelningen.

(Eller vem vet, när jag tänker efter, tänk om det var samma person :) är jättedålig på namn och ansikten. Vore imponerande om det fanns två av henne. Även om nr två var bättre, kan ju vara dagsform.)

Senast ändrad:

Kan inte låta bli att fortsätta stickspåret. :p Vet vi att en majoritet av kvinnor föredrar kvinnliga gynekologer?

I artikeln jag länkade till tidigare skrivs det att det inte är så.

Frågar man patienterna själva om de föredrar en manlig eller kvinnlig gynekolog, svarar de allra flesta att det är en bra gynekolog de vill ha. Det viktigaste för dem är att få trygghet, stöd och kontinuitet.

Nehej.. men ge då.. säg tre... exempel på yrken där mäns generella överlägsna fysiska styrka motiverar en högre lön.

Har en vän som jobbar med markanläggning vilket ofta kan innebära mycket fysiskt slit. Eftersom han presterat bra blev han erbjuden jobb på en annan firma med högre lön. Hade han varit klen hade han kanske inte presterat lika bra och inte fått det nya jobbet med löneökningen.

Jag själv har sommarjobbat på ett lager för längesen. Jobbet innebar i princip att lasta lådor för hand hela dagarna. Vissa dagar var det mycket lätta lådor och andra dagar var det mest tunga. Eftersom det fanns så mycket att göra blev vi ofta tillfrågade om vi kunde tänka oss jobba över. Mitt svar hängde ofta ihop med hur mycket energi jag hade kvar (hade det varit tunga lådor under dagen så var jag oftast trött och sliten). Om jag hade varit mycket starkare hade de tunga lådorna inte slitit ut mig så mycket under dagen och jag hade tjänat mer pengar från övertiden.

En annan vän driver ett företag med en annan anställd som sysslar mest med att hyra ut, bygga och riva byggställningar. Och i detta fallet hjälper ju fysisk styrka till att minska risken för förslitningsskador, och att allmänt kunna utföra arbetet snabbare och med mindre pauser. Man blir ju inte lika lätt trött av samma arbete om man är stark och kan därför hålla uppe takten bättre.

Sen är som sagt effekten av fysisk styrka antagligen mycket liten. Men det är ju också uppenbart att den finns där i vissa lägen. Det är allt jag säger.

Jag gör det personligen, vilket jag inte ids analysera, och jag trodde att de flesta kvinnor gjorde det tills jag råkade ha ett jobb på en kvinnodominerad arbetsplats där detta kom upp, och många uttryckte direkt äckel gentemot att gå till en kvinnlig gynekolog.

Jag måste vara sensibel som en gråsten för jag har aldrig haft några preferenser där. Jag har varit hos gynekologer som jag gillat och andra som jag inte gillat, men aldrig sett något könssamband. Precis som med andra läkare jag varit hos - en del har jag gillat och andra inte, oavsett kön.

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar