Sv: Feminist?
Agreed. 1010
Agreed. 1010
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag undrar hur mycket det har att göra med att det är individuella löneförhandlingar på många ställen?
Zeli, som jag nämnde tidigare: kärnborrare.
Mycket annat inom gruvbranschen är ju helt automatiserat och det finns fler och fler tjejer nere i gruvorna, men kärnborrning är väldigt tungt.
Men jag kan inte komma på några andra yrken i Sverige som är så fysiska. Skogsbruk och fiske kan kvinnor av god fysik utan problem klara av.
Lönen har jag ingen erfarenhet av, men då är det väl bara bra om de har samma lön, då är det ju jämställt?
Jag hade cellförändringar för ett antal år sedan och opererades för det, och jag fick inte välja, det fanns bara en manlig som utförde operationen och det var även han som gjorde efterkontrollen sen.
Efterfrågan eller lämpade spelar mindre roll i sammanhanget. Poängen jag vill få fram är att det finns skillnader i könen som KAN göra att vissa jobb passar bättre, oavsett om det handlar om fysisk styrka eller om ren "bekvämlighet" för kvinnor som ska till gyn och vill ha en kvinnlig läkare.
Mjo, det hänger ju samman med heterosexualisering. Kvinnor vill gå till kvinnliga gynekologer för att manliga gynekologer känns mindre trygga. Och varför känns de inte trygga? Troligen pga den förväntade heterosexuella strukturen: rätt och slätt att män förväntas betrakta kvinnor som sexuella objekt. Som patient vill man känna sig som ett subjekt.Ja, en del kvinnor föredrar en kvinnlig gynekolog. Men det innebär inte att kvinnor är mer lämpade än män att vara gynekolog. Det innebär bara att en del kvinnor TYCKER det.
Och det har ingenting med varken lönebildning, jämställdhet eller feminism att göra.
Stort kl
Men vad är det vi diskuterar igentligen??
Mjo, det hänger ju samman med heterosexualisering. Kvinnor vill gå till kvinnliga gynekologer för att manliga gynekologer känns mindre trygga.
Jag härleder det rakt av till könsmaktsordningen. Hade den inte sett ut som den gör så hade inte könet på gynekologer varit relevant för någon.
Mjo, det hänger ju samman med heterosexualisering. Kvinnor vill gå till kvinnliga gynekologer för att manliga gynekologer känns mindre trygga. Och varför känns de inte trygga? Troligen pga den förväntade heterosexuella strukturen: rätt och slätt att män förväntas betrakta kvinnor som sexuella objekt. Som patient vill man känna sig som ett subjekt.
Jag härleder det rakt av till könsmaktsordningen. Hade den inte sett ut som den gör så hade inte könet på gynekologer varit relevant för någon.
Jag är inte säker på att du har HELT rätt. Den förklaring jag oftast hört är att kvinnor förväntas vara mindre "hårdhänta" eftersom de själva vet hur det känns ...
Men oavsett vilket tror jag att vi får betrakta det som överkurs i det här sammanhanget
Apropå en annan tråd - du är säker på att du inte råkade gå till Sherlock Holmes för undersökning? Det låter ju verkligen som nån som typ läser högt ur patienthandboken för att förstå hur man ska interagera med patienter.
Bomvidder
Höanalys
Sverigedemokraterna
LCHF
Världsläget
Det är bara att välja
Kan inte låta bli att fortsätta stickspåret. Vet vi att en majoritet av kvinnor föredrar kvinnliga gynekologer?
Nehej.. men ge då.. säg tre... exempel på yrken där mäns generella överlägsna fysiska styrka motiverar en högre lön.
Jag gör det personligen, vilket jag inte ids analysera, och jag trodde att de flesta kvinnor gjorde det tills jag råkade ha ett jobb på en kvinnodominerad arbetsplats där detta kom upp, och många uttryckte direkt äckel gentemot att gå till en kvinnlig gynekolog.