Sv: Feminist?

Jag var tonåring samtidigt som Darling-feminismen kom till Sverige - den som Belinda Ohlsson nu inte kan känna igen sig i. Min vän Anja skrev i Fittstim, vi ordnade feminist-festival på vår gymnasieskola och Mona Sahlin och sexarbetare och Birgitta Olsson kom dit och föreläste. Vi satte upp feministiska tipspromenader i skolan, ordnade feministföreningen GUN och tog hetsiga diskussioner med våra klasskamrater. Och det Belinda Ohlsson verkar ha glömt var att det var just det som var grejen. Det vi stred för var alla människors lika värde, och lika rättighet att vara precis som de var. Att uttrycka sig precis som de ville. Att ha läppstift och kort kjol och ändå bli tagen på allvar för sina åsikter. Det var bredden och djupet som var grejen. Att man måste få hitta sin fråga, eller flera frågor, och att de alla är viktiga och förtjänar att diskuteras.

För mig är allting annat otänkbart. Jag är feminist, och kallar mig feminist, för ingen annan ska få ta det ordet och ladda det med något som jag inte står för. Jag strider för alla människors lika rätt att vara sig själva, oavsett kön. Frihet från förtryckande könsroller. Möjlighet att bli den man själv vill vara. Det finns inget annat sätt att gå framåt.

Fast sambo behöver ju nödvändigtvis inte betyda en partner.

Hur menar du nu? Kanske jag som tänker fel, men en sambo är en som man bor med under äktenskapsliknande förhållande. Iaf i lagens mening. En som man bor tillsammans med på ett vänskapligt plan kallar man inte sambo, mer än på skoj isf.

Ja, det är fan sjukt fint. :love: Har lärt mig väldigt mycket av många feministiska diskussioner här på buke.

Ja, det är fantastiskt. Reclaim the feminism!

Ja! Jag önskar så att jag sett såna här diskussioner när jag var 15 år. Jag var så vilsen och olycklig och hade känt mig mindre som en alien om jag sett att det fanns massa bra människor som hade åsikter liknande mina, att det var okej att tycka så att och att jag kanske inte hade helt galet fel i allt ändå.

Nu blir jag stärkt av dem som 27-åring istället vilket inte är fy skam det heller :)

*kl*
Självklart är jag feminist och jag har aldrig skämts över att kalla mig det heller! Som andra redan skrivit så handlar feminismen om att alla ska ha rätt till lika lön för lika arbete och att man döms som individ och inte pga sitt kön. Jag tycker det är skrämmande hur många som inte vill kalla sig för feminister, trots att det inte alls är länge sedan vi kvinnor var underordnade mannen, inte hade rösträtt, inte fick arbeta, inte gå i skolan och var omyndiga, en vara som giftes bort. Vi behöver inte gå utanför varesig Sveriges eller Europas gränser för att hitta det tänket än idag.

Det som är ännu tråkigare är alla de som inte ser hur tunn fernissan är, vilka krafter som finns som vill inskränka aborträtten och kvinnas egna val när det gäller den egna kroppen. Att det här i Sverige finns de som arrangerar äktenskap, som genom hot om våld och död kontrollerar kvinnors och mäns sätt att vara och tänka. Jag tror att alla här känner någon som blivit misshandlad i ett förhållande, både män och kvinnor. En misshandel i ett förhållande behöver inte vara en hand som slår, det kan vara psykiskt nedbrytande och knäcka en människa för livet.

Feminist, javisst. Jag använder mig inte av varesig hen eller snippa, men jag tänker inte förbjuda andra att göra det heller. :meh:

*kl*

Självklart är jag feminist.

Jag anser att det är ett odiskutabelt faktum att kvinnor som grupp är underordnade män som grupp i världen idag, och jag tycker att det är fel.
Så vad kan jag kalla mig annat än feminist.

Sen kan man diskutera vilken sorts feminist man vill kalla sig – mindre viktigt tycker jag.

För mig personligen finns två huvudfrågor.

1) Det traditionellt kvinnliga värderas lägre än det traditionellt manliga.
Vård och omsorg ses som mindre värt än teknik och grovjobb, att visa känslor och vara ”mjuk” anses sämre än att vara ”rationell” och ”tuff”, att ta hand om barn och vårda familjen anses inte lika viktigt som att göra karriär osv i alla oändlighet.
Att vara en kärring, att gråta som en flicka, att köra som ett fruntimmer, att vara en fitta…. allt detta anses vara dåliga saker.

2) Man tillskriver individer egenskaper baserade på deras kön.
Bara för att en person råkar vara kvinna så antar man att hon är känslig, svag, omvårdande, inkännande. Att hon intresserar sig för gardiner, mjuka husdjur, smink, kläder, barn, familj. Och att hon INTE är intresserad av sport, teknik, dataspel, motorer osv.
Och naturligtvis vice versa.

Hur menar du nu? Kanske jag som tänker fel, men en sambo är en som man bor med under äktenskapsliknande förhållande. Iaf i lagens mening. En som man bor tillsammans med på ett vänskapligt plan kallar man inte sambo, mer än på skoj isf.

Ordet sambo betyder mer än att man bor som partner. Att man skrivit in att sambos är just parter är ju något som tillkommit under senare år, men just ordet betyder i princip sammanboende.

Klart det finns andra uppgifter än rökdykning. Men skit samma om du åker som rökdykare, chaufför eller vad du nu åker som. Du menar att det finns brandmän, med just titeln brandmän, som aldrig någonsin åker på larm.

Nu vet jag inte hur det fungerar på andra räddningstjänster, men där jag gjorde min praktik så roterade man inom skiftlaget på dom olika uppgifterna. Det var inte så att vissa var anställda som chaufförer, vissa som rökdykare osv. Sen var det dock inte alla som var "godkända" för rökdykning pga t ex ålder och hälsa.

Så du menar de brandmän som undervisar i tex heta arbeten inte är brandmän då?

Men oavsett vilket, är verkligen fysisk råstyrka så pass viktig på dagens arbetsmarknad att det skulle kunna förklara löneskillnaden mellan kvinnor och män?

Det där med fysisk styrka relaterat till lön måste väl ändå vara alla sidospårs moder - till och med för att vara Buke?

Jag kan inte tänka mig ett enda yrke där styrka påverkar lönen. Jo, på 1800-talet kanske en dräng kunde få påökt för att han visat sig vara sällsynt stark - men att fokus hamnar där i en diskussion om feminism - det är totalt bisarrt.

Det beror ju på vad diskussionen syftar till. Om den syftar till att förklara löneskillnaderna i stort så får den ofta helt orimliga proportioner. Om den syftar till att ge ett exempel på hur lika möjligheter inte behöver ge lika utfall och samtidigt visa på många feministers ovilja att ens erkänna de små och uppenbara skillnaderna så är den ju utmärkt. För många är ju synen att ens fysik aldrig kan påverka ens arbetsprestationer eller inkomst verklighetsfrånvänd.

På tal om det ämnet. Är det inte så att hemtjänst och förskolepersonal har extremt mycket tunga lyft? Knappast yrkeskategorier som domineras av manliga muskelberg;)

Nu formulerar du dig som om det handlar om yrken där muskelstyrka är den enda faktorn som påverkar lönen vilket du inte gjorde innan. Det vore väl möjligtvis hos styrkelyftare det är så. Däremot kan ens muskelstyrka kan vara en av flera faktorer som påverkar ens arbetsprestation inom vissa yrken.

KL

Jag har ju ett yrke som av och till är väldigt fysiskt (arkeolog - och glöm tandborstarna, vi gräver mest med hacka och spade och fort ska det gå!) och med rätt jämn könsfördelning.

Så länge som jag har hållit på (+20 år) har det varit självklart att män och kvinnor generellt sett utför samma arbete samt att vi naturligtvis hjälps åt om det är grejor man inte klarar själv (till exempel: få undan stenar i hundrakilosklassen). Visst krävs det viss styrka och kondition (båda egenskaperna förbättras med tiden), men väldigt mycket är fråga om erfarenhet, d v s kunskap och teknik. Man måste veta när man kan ta i och när man ska ta det lugnt, annars håller inte kroppen.

Vissa av mina manliga kollegor är större och starkare än vad jag är och jag är större och starkare än andra. I somras arbetade vi med ett tungt och trixigt projekt och det var tydligt att hur mycket man fick gjort inte berodde på kön utan på individ vari erfarenhet i detta fall var en mycket viktig beståndsdel. Nu hade de allra flesta mångårig erfarenhet och det var påfallande hur smidigt allt gick. Att man på individbasis arbetar olika fort är accepterat hos oss. Bara man gör sitt bästa, inte maskar och når upp till en acceptabel nivå. Alla klarar inte det och därmed inte jobbet, men jag ser ingen skillnad på män och kvinnor.

Det är väl ytterst få yrken där man kan rada upp folk framför en sådan där tivoli-styrkemätare och där den som slår hårdast också kommer att utföra det bästa jobbet?

För att svara på ursprungsfrågan: ja, jag är feminist och för mig innebär det att alla människor ska få möjligheten att behandlas efter sin individ inte efter vad vi fötts med mellan benen.

Ja, det är fan sjukt fint. :love: Har lärt mig väldigt mycket av många feministiska diskussioner här på buke.

Det bästa med bukefeministerna är att vi består av så olika människor, med olika erfarenheter och kunskaper. Allt från yrkeskunniga vårdpersonal, personalvetare, naturvetare, politiker etc. till folk som delar med sig av sina egna erfarenheter av våld i nära relationer. Oavsett vad som diskuteras så finns det oftast någon feminist här som är riktigt kunnig på området.

Allra, allra bäst är feministbuke i de trådar där de stöttar och peppar enskilda kvinnor att vara fria och starka individer. Jag tänker på alla trådar om destruktiva förhållanden och krossande separationer. Jag brukar inte själv delta i dem men ni andra gör ett för jäkla bra jobb!

Att sådant spontant uppstår på en plats där många kvinnor möts gör mig varm i hjärtat!

I vilka yrken får den med mer muskelstyrka mest betalt då, just pga sin styrka? Det är det jag undrar.

Har man för dålig muskelstyrka betyder det väl snarare att man helt enkelt inte är kvalificerad för att få jobbet. Man anställs knappast som undermålig och får istället lägre lön, det vore ju absurt.

Just inom brandmannayrket lär man väl knappast ens få fortsätta sin utbildning om man är så klen att man inte klarar inträdesproven? Eller fortlöpande krav under utbildningen. Oavsett om man är kvinna eller man. Jag kan tänka mig ett antal utbildningar där man inte klarar kraven, som enskild människa, och därför inte får sitt avgångsbetyg eller vad det nu kallas. Klarar man inte läkarutbildningen får man knappast läkarlegitimation etc.

Nej det vore ju mardrömmen, om man nu har jobb som pianobärare, åker ut för att hämta ett piano och det går inte för en av personerna orkar inte -så man åker hem igen. Då är det ju inget betalt för arbetet "bära piano" som gäller. Inte att den som skulle orkat får full lön och den som inte gjorde det får halv lön. :cautious: (började prata brandman och läkare precis som du, men det blev för morbidt. Bättre med pianon.)

kl

Jag blir så imponerad av er alla som orkar argumentera dag in och dag ut! All eloge åt er!:bow:

Ibland förlorar jag hoppet, att läsa kommentarer på debattsidor, artiklar m.m. kan få mig totalt uppgiven då det känns som att större delen av befolkningen inte förstår problemet med hur saker och ting fungerar idag. Men då är det skönt att gå in på buke och känna hur hoppet återvänder!

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet