Sv: Feminist?

Jag är stolt över att vara kvinna, och jag hoppas att även männen är stolta över att vara män.

Jag har aldrig förstått det där. Hur man kan vara stolt över något man är född som. Jag är nöjd med att ha det kön jag har. Men STOLT?
Det vore (för mig) som att vara stolt över att vara ljushårig. Eller stolt över att ha storlek 38 i skor. För mig är stolthet förknippat med någon slags prestation. Till exempel är jag stolt över att jag lyckats bra i yrkeslivet, att jag får bra "betyg" av mina medarbetare, när jag sytt något fint plagg som jag är nöjd med osv.

Det finns faktiskt en hel del fördelar i vårt samhälle som gynnar kvinnorna, men det talas det sällan om.
...............................
Ingen har heller uttryckt att kvinnor har mer fördelar än män i vissa aspekter, räknas inte det?

---------------------------
Människor är en han eller hon, vad är konstigt med det? Varför kan man inte nämna könet? Vad blir fel i att säga Han är polis, Hon är läkare, eller omvänt, hon är polis, han är läkare? Jag pratar alltid i mitt dagliga språk om han eller henne, de är liksom inte könslösa någon av dem och jag behöver heller inte "gömma" deras kön för någon...

1. Jag talar om mäns missgynnande OFTA. Speciellt ser jag att män är förlorarna på "hemmaarenan". Många generationer av män har förlorat vad gäller nära relation till sina barn till exempel.

2. Om du talar om en specifik polis eller läkare kan du oftast nämna könet. Men om du ska till läkaren och inte VET vilken läkare du kommer att få träffa så är ju hen ganska praktiskt, eftersom den människan faktiskt inte är könsbestämd.
Dessutom är det fel att säga "människor är en han eller hon". Det är inte riktigt så enkelt för t ex den som är transsexuell. Och det kan ju vara bara lite sådär schysst att räkna också dem som människor.

Jag delar de grundläggande värderingar som feminism står för, men gillar inte att kalla mig feminist.

Jag har funderat på varför, dels är det för att ordet är laddat. Det borde inte vara det, men det är det. Mycket pga de pseudodebatter om hen och orakade armhålor som alltid dyker upp i dess kölvatten, och jag orkar bara inte. Jag skiter helt ärligt i hur lika/olika män och kvinnor är, vi är alla människor, med våra brister och fel.
------------------------------------------------

Så jag brukar nöja mig med att säga att jag har feministiska åsikter och så kan man diskutera utifrån det istället. Det betyder samma sak, men är inte ett lika rött skynke, och jag kan prata om det jag känner till och behöver inte kunna allt, eller försvara alla företeelser som dyker upp inom ämnet.

Här är en till.... jag har haft svårt för att benämna mig feminist, men har nog gett upp och insett att jag ÄR det; vad jag än skulle kalla det själv. :D

Tackar Buke-diskussionerna för den insikten faktiskt.

Att dessutom använda ord som snippa på ett kvinnligt könsorgan. Varför ( och det var inte menat till just dig i detta svar)? Skäms man över vad det heter egentligen, och varför i sådana fall. Vad är fel på ordet slida som man alltid sagt innan? Är ordet fult eller vad menas?

Så om slida är det riktiga ordet (hur man nu definerar det) så undrar jag om du säger penis då till en pojke?

Slida är väl helt okej om man vill använda det (jag fick lära mig det ordet när jag var liten), men varför kan inte du "bjussa på" att låta dem som vill ha en motsvarighet till det lite mer barnsliga ordet snopp få tycka att snippa är en bra motsvarighet?

Och varför inte säga: Idag kommer det en polis hit. Polisen kommer prata om....Vad spelar könet för roll där att du måste säga hen istället för yrket som kommer och föreläser/berättar?

Därför att det tydligen spelar roll i och med att vi i princip aldrig säger så. "Imorgon kommer en polis hit. Polisen kommer att prata om .... och sen kommer kanske polisen att berätta om..... jag hoppas att den polisen som kommer vill... " Det blir många polisen och känns (för de flesta människor) lite konstigt att prata så. Och att använda "vederbörande" i en barngrupp kanske känns lite väl överkurs?

Den skulle ju kunna fungera. Men jag tror de flesta av oss undviker att kalla människor för den ("polisen") eller det ("barnet").

Utan då blir det istället han eller hon beroende på vad som först ploppar upp i hjärnan; normalt sett det mest traditionella könet för just det yrket.
Och då fortsätter vi normera; vi könsbestämmer yrket i och med att vi alltid benämner vissa yrkesgrupper som tillhörande ett visst kön. Vilket barn HÖR; omedvetet. Får de höra det både hemma och på förskolan och i skolan och i många andra sammanhang så blir det EN faktor som skapar normer för vad man själv "bör" välja för yrke.

Här är en till.... jag har haft svårt för att benämna mig feminist, men har nog gett upp och insett att jag ÄR det; vad jag än skulle kalla det själv. :D

Tackar Buke-diskussionerna för den insikten faktiskt.

Jag kan också tacka Buke för både den och många andra insikter! Jag var inte ens delaktig i några diskussioner då, jag bara läste och så plötsligt rasslade det till. :D

Hoppar in lite hux flux, har inte lusläst hela tråden. Men jag tänker på en grej om löner. Enligt MIN erfarenhet så tjänar inte den individuella kvinnan mindre än män, utan dom kvinnodominerade yrkena har lägre lön. T.ex. jag jobbar i ett mansdominerade yrke, där var det inget snack om att jag skulle ha lägre lön än mina manliga kollegor, vi tjänar samma. Min bror jobbar innan ett kvinnodominerande yrke och där var det inget snack om att han skulle tjäna mer än sina kvinnliga kollegor. Min bror har 3års högskola och jag har ingen alls och vi tjänar lika mycket (jag är dessutom yngre). Så mitt mansdominerade jobb har betydligt högre snittlön än hans kvinnodominerande jobb.

Jag har även sett en undersökning (källa saknas just nu) som visade att kvinnor var generellt sett nöjdare med sin lön än män. Kvinnorna tyckte dom tjänade "rätt" motsvarande det jobb dom utförde. Män däremot var generellt sett missnöjda med sin lön, ville ha mer och tyckte att dom tjänade för lite motsvarande det jobb dom utför. Är det då så konstigt att mansdominerade yrken har högre snittlön? Självklart är det fel och som tur är håller det på att rättas till.

Argumentet "lika lön för lika arbete" har jag aldrig kunnat applicera i verkliga livet. I min värd är det nämligen två (eller fler) människor som jobbar på samma arbetsplats och har samma arbetsuppgifter och enda faktorn som skiljer dom åt är könet. Att då kvinnan "bara för att" skulle tjäna mindre har jag aldrig stött på. Kanske är det jag som lever i en fantasivärld eller nått.

Sen håller jag med Björk om att man inte kan vara stolt över något man inte kan påverka. Samma som att jag är svensk, jag har aldrig varit stolt eller skämts över det, bara jävligt glad att jag har fått växa upp i detta fantastiska land.

Meningen med detta inlägg är att skapa en diskussion i all vänlighet, jag vill höra era åsikter om hur ni tycker det är med lönen. Och gärna höra om jag är helt ute och cyklar med mina teorier.

Var har jag skrivit att kvinnor ska sluta föda barn? Var har jag skrivit att människor ska ha olika villkor för lika saker OM de presterar lika?

Jag läser bara vad du skriver och du skriver att en gravid kvinna inte kan göra lika mkt på sitt som som en gravid man. Ja det stämmer säkert men du anser samtidigt att då skall mannen ha högre lön eftersom kvinnan inte klarar sitt jobb till 100%

Tror du allvarligt att någon kvinna skulle välja att skaffa barn om de riskerade att få sämre lön

Det är arbetsgivaren som led och fördelar arbete och de skall ha backup för just sådana här saker dvs graviditet och sjukdom. Kan de inte fördela arbetet är det ingen bra arbetsgivare och du kan gå till ditt fack och klaga.

Vad jag fortfarande vill poängtera är att att kvinnor och män är olika, därför har vi också till viss del olika förutsättningar och till viss del även olika krav, lön, villkor att uppfylla om vi ska vara 100% jämlika. Vet inte vilka exempel jag ska ta för att ni ens ska försöka förstå?

Det finns ingen som klarar sitt jobb till 100% och det finns alltid olika saker i jobbet som alla har olika kompetens för. Jag kan inte se att det skulle ge löneskillnader så som du anser. Det handlar inte om jämlikhet utan jämställdhet!

Du skall ha samma lön för samma tjänst oavsett om du klarar av att lyfta 30kg eller 100kg.

Men för att återgå till just ditt inlägg. JAG är kvinna, jag har alltså i detta fallet en annan kvinna på min arbetsplats som inte uppfyller kraven för att klara av sitt jobb under den tid hon är gravid. Jag får en tyngre arbetsbörda pga det. Är det rätt tycker du, och varför i sådana fall? Ska vi ha samma lön när jag gör mer och hon mindre? Motivera varför i sådana fall?

Du är ute på en så farligt tunn is att du inte vet! Ja har ni samma tjänst så skall ni ha samma lön.

Och hur är du att bedöma hennes totala arbetsförmåga? Hon kanske är bättre än dig på en mängd saker när hon inte är gravid, skall hon då inte ha högre lön än dig? Du kanske är den där lata typen och folk klagar på dig bakom ryggen. Skall arbetsgivaren då sänka din lön.

Vänd på frågeställningen!

Och finns det inte kvinnor som vill föda barn så är det också att vara ute på tunn is.

Jag tänker ofta på ordet "sambo" när någon ondgör sig över ordet "hen". Att prata om min sambo, borde ju enligt dessa i högsta grad vara att "avköna" sin partner. Ändå hör man aldrig någon klaga på det ordet.

Fast sambo behöver ju nödvändigtvis inte betyda en partner.

Argumentet "lika lön för lika arbete" har jag aldrig kunnat applicera i verkliga livet. I min värd är det nämligen två (eller fler) människor som jobbar på samma arbetsplats och har samma arbetsuppgifter och enda faktorn som skiljer dom åt är könet. Att då kvinnan "bara för att" skulle tjäna mindre har jag aldrig stött på. Kanske är det jag som lever i en fantasivärld eller nått.

Fantasi och fantasi... det vet jag inte.

en ser man till övergripande statistik så är det faktiskt fortfarande så. Enskilda arbetsplatser kan inte ge hela sanningen. Precis som iakttagelser om vädret idag inte säger speciellt mycket om klimatet.

Fast så är det. Skillnaden är enligt en del beräkningar något i stil med 17%, och då talar vi om män och kvinnor med motsvarande befattningar i motsvarande organisationer. (Det finns tabeller hos SCB för detta.)

På mitt förra jobb stämde det i detalj, när en ekonom räknade på det. Men det gör det givetvis inte på alla arbetsplatser.

Självklart säger ingen att "du är ju man så du ska ha 17% mer än Petruska som gör exakt samma sorts jobb som du". Men det var i princip ändå det som var resultatet.

Bara den här dumma kommentaren.

Personalen i förskolan och skolan har också under många år försökt motverka traditionella könsroller. Trots det är fortfarande 98 procent av förskollärarna kvinnor.

Det är vad, tio år som man arbetat med det på riktigt (från Tittmyrans? (visst hette den så) förskola, minns inte när rapporten kom ut). Våra förskollärare är 60 inte 14, så redan första meningen visar att debattören inte tänker helt rationellt.

Kort sagt, vi på vårt dagis har i alla fall "samma" förskollärare nu som på 70-och 80-talet (de gick -inte, på dagis på 50 o 60 talet) . Barnen som uppfostrades lite mer könsneutralt har inte börjat högstadiet ännu. De första generationerna som gick ut på det första dagiset som testade metoden blev snabbt kvävda av sina första lärare när de var sju år gamla, det är vad 60 barn? de lär inte göra jätteskillnad. Genusmedvetenhet på riktigt spred sig genom dagisvärlden för 5? år sedan. De barnen kan vara 8 år gamla. De har inte heller börjat jobba som pedagoger på förskola ännu (hoppas jag).

Det lustiga är att folk envisas med att glömma bort tidsaspekter, att det tar tid för barn att bli gamla. Att arbeta med dagisbarn idag har effekt på samhället efter 30 år inte efter 5 år.

Av de övriga påståendena är enstaka nästan korrekta. Bebispojkar har mer testosteron under perioder i magen men sedan ligger testosteronet still och väntar på 14-15 årsåldern. Flickbebisar är lite mer språkligt begåvade, de ligger kanske en månad före pojkbebisarna. Pratar man mer med pojkbebisarna kan man motverka att de hamnar på efterkälken. Flickor som fått lite mer testosteron i fosterlivet leker lite vildare, ja men de är ju fortfarande fullvärdiga flickor, så mycket större anledning att låta barn leka som de föredrar och inte kväva dem. Vad han inte sa men som är signifikant är att pojkbebisar och småpojkar är betydligt skörare och klarar sjukdomar och för tidig födsel sämre.

(Det om förbindelser mellan hjärnhalvor stämmer inte, ambitiösa och motiverade? det är väl föräldrarnas fel om de kväver sina pojkars ambitioner.)

Senast ändrad:

Självklart, eftersom jag är kvinna och kan tänka.

:love::up:

När feminism diskuteras på buke så inser jag att en stor anledning till att jag hänger på forumet är att det faktiskt finns en härlig hop feminister här. Det är inte så värst vanligt att feministiska åsikter frodas på detta sätt i forumvärlden. Bukefalos bidrar till feministisk medvetandehöjning och det är så jävla fint!

:love::up:

När feminism diskuteras på buke så inser jag att en stor anledning till att jag hänger på forumet är att det faktiskt finns en härlig hop feminister här. Det är inte så värst vanligt att feministiska åsikter frodas på detta sätt i forumvärlden. Bukefalos bidrar till feministisk medvetandehöjning och det är så jävla fint!

:bow::bow::bow:

Kan bara hålla med! Det är fruktansvärt skönt att det finns så många skarpa feminister här.

Feminism är att de val jag gör inte ska begränsas av det faktum att jag är kvinna.

Precis!!!

När man som kvinna ska välja en utbildning (eller jobb) så ska man göra det utifrån intresse - inte utifrån att man inte kan läsa vissa utbildningar pga man inte kan jobba med ett "mansjobb".

/Lizzie

Lönen för kvinnor ska naturligtvis inte vara högre för att klara en mans jobb, men heller inte sämre.

Vad är en mans jobb? Vilket typ av yrke är detta?? Jobb som jag inte kan söka ENBART pga av att jag är kvinna??

Tänk på att du inte har den minsta aning om hur mycket jag väger, hur lång jag är, hur stark jag är eller hur intelligent jag är!!!

Så vilket jobb är det som diskfalicerar mig ENBART pga att jag är kvinna?!

Och varför ska inte lönen var HÖGRE för mig som kvinna? Jag kanske presterar bättre än mannen!

/Lizzie - får min lönesättning utifrån min PRESTATION på arbetet - inte utifrån mitt kön

Nejvisst. Men poängen var ju att ordet är könsneutralt. Varför bekymrar sig inte de som är så negativa till hen för det?

Oavsett om det gäller en partner eller en lägenhetskamrat.

Själva definitionen på sambo är att man lever under "äktenskapslika förhållanden" vilket gav upphov till diskussioner på juridikkursen. Kontentan var att bor man ihop och har sex med varandra är man sambo.

Jag har dock haft en kollega som nog var bakis på den lektionen, för han pratade då och då om sin sambo. Ett och annat ögonbryn höjdes dock när han berättade att sambons flickvän skulle hälsa på...
Det visade sig att han och kompisen var kombos. Inte sambos. Nu i efterhand undrar vi hur många krogragg han kan ha gått miste om för att han nämt något om sin (manliga) sambo..

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar