Sv: Feminist?

Men det är väl en chefsfråga snarare än en feminist/antifeministfråga?

Jag har försökt förstå ditt resonemang här i tråden, men jag får inte ihop det alls. Menar du verkligen att bara för att män kanske är bättre på vissa yrken som typ brandman som du tagit upp pga sin fysiska generella överlägsenhet ska göra att kvinnliga jurister/ekonomer/läkare/socionomer ska ha lite lägre lön än sina manliga kollegor?

I mitt yrke finns det en ganska stor löneskillnad över landet beträffande män och kvinnor. Det är tråkigt och det är ruttet.

Men det är väl en chefsfråga snarare än en feminist/antifeministfråga?

Jag har försökt förstå ditt resonemang här i tråden, men jag får inte ihop det alls. Menar du verkligen att bara för att män kanske är bättre på vissa yrken som typ brandman som du tagit upp pga sin fysiska generella överlägsenhet ska göra att kvinnliga jurister/ekonomer/läkare/socionomer ska ha lite lägre lön än sina manliga kollegor?

I mitt yrke finns det en ganska stor löneskillnad över landet beträffande män och kvinnor. Det är tråkigt och det är ruttet.

Nej, har jag skrivit eller påstått det? Läs igen och förstå att jag menar att det finns olika kön och att de eventuellt kan prestera olika i olika jobb. Som jag skrivit nu säkert 100 gånger, lika lön för lika arbete, men då ska det också vara på lika villkor och inte på undantag av att kvinnan ( eller mannen) presterar sämre eller inte likvärdigt som den andre..

Och jag tycker en annan viktig del i att vara feminist är just för att det räcker med att gå 100 år bak i tiden för att se vad 1900-talets feminister gjorde för oss. Precis som jag tycker det är viktigt för mig att vara antinazist och antirasist.
I den bästa av världar hade jag inte behövt ta ställning alls, för det hade inte funnits något att ta ställning till. Men så länge jag eller andra ibland blir "lilla-gummad" av kollegor och så länge folk blir dömda efter ursprung måste iaf jag aktivt ta ställning.

För att ta ett exempel är jag och min manliga ganska jämnåriga kollega (det är 1,5 år emellan oss) med jämna mellanrum ute och föreläser runt om i Sverige. Vi har lika erfarenhet, ungefär lika många år bakom oss i yrket och är båda ofta bland de yngre i föreläsningssalarna. Jag påträffar nästan varje gång att någon vid lunchen undrar hur gammal jag är- alltid av män, min kollega gör det aldrig. Jag ifrågasätts inte som föreläsare eller upplever att det jag förmedlar ifrågasätts utan det är att jag är just en ung kvinna som på något vis måste tydliggöras.

Nej, har jag skrivit eller påstått det? Läs igen och förstå att jag menar att det finns olika kön och att de eventuellt kan prestera olika i olika jobb. Som jag skrivit nu säkert 100 gånger, lika lön för lika arbete, men då ska det också vara på lika villkor och inte på undantag av att kvinnan ( eller mannen) presterar sämre eller inte likvärdigt som den andre..

Ibland känns det som vi diskuterar helt skilda saker,.

De frågeställningar du har känns inte som de handlar om feminism alls. Det handlar om något annat och jag har svårt att sätta fingret på vad det är du vill komma fram till?

Vi har varit överens om att det ska vara lika lön för lika arbete.
Jag tror också att vi var överens om att män och kvinnor ska ha lika mycket att säga till om.

Ändå så fortsätter du argumentera mot. Mot vad?

Och varför inte säga: Idag kommer det en polis hit. Polisen kommer prata om....Vad spelar könet för roll där att du måste säga hen istället för yrket som kommer och föreläser/berättar?

Vad har det för betydelse om man sjunger en barnsång och nämner en han i sången? Får barnet men av det, eller vad ska det betyda? Är vi mer jämställda i samhället om barn får lära sig ordet hen istället för han och hon? Sånger där hon ingår, det finns inte i samma begrepp att ändra det ordet heller, för jag har aldrig hört någon som vill ändra på andra barnsånger där hon ingår...?

Som sagt, man använder hen där man inte vet könet. Vill man istället undvika att säga han eller hon på något annat sätt kan man göra det också men ibland blir det lite krystat. Precis som om du tar bort han eller hon ur ett sammanhang där du VET könet: "Idag kommer Petra hit. Petra kommer att prata om lastbilar. Om ni vill kan ni fråga Petra saker efteråt eftersom Petra säkert vill vara med när vi fikar."

Jag har faktiskt inte heller hört någon som vill ändra "hon" till "hen" i en barnsång där man inte känner till könet på den som åsyftas. Kanske för att det är så ovanligt - det mesta benämns slentrianmässigt "han".

Jag förstår att det inte är normal bemanning? Vilket verkar vara problemet? Eller hur vill du definiera det? Prata med facket då om det inte hjälper att prata med chefen.

Jag återgår till tråden med att svara på frågan från TS, jag är för allas lika rättigheter.

Jag kan inte förstå att det är svårt att förstå att slida inte är ett bra ord för det "täcker" ju bara ett hål? Snippa är för allt och det går att ha snippa utan själva slidan om vi ska dra det så långt ;) Underliv är ett ord för alla kön så det fungerar inte. Själva ordet snippa är inte det vackraste ordet men betydligt bättre än framstjärt eller liknande.

Men hallå...Måste man ha samma åsikt för att diskutera? Jag har inte "bestämt" åt någon, jag säger min åsikt och ifrågasätter det jag inte håller med om, men ingen kan ge ett annat svar på mina frågor om tex sporten om vad "ni" som tycker olika, tycker om det?

Men du utgår från att feminister vill ha ett könlöst samhälle, och kräver att jag/vi svarar på frågor om könsindelade idrottsgrenar utifrån det. Frågan är felaktigt ställd, eftersom ingen argumenterar för ett könslöst samhälle. Ingen fattar ens vad det betyder.

Jo, genom att använda hen, så vill man inte dela in folk i hon och han, Varför? Barn, vuxna, alla, är en hon eller han, vad är felet i det?

Att använda ordet hen tex i stället för "han/hon" eller "vederbörande" eller "denne", är väl mest en praktisk grammatisk lösning. De alternativa orden bestämmer ju heller inte kön. Att använda hen i de fall som man inte vet könet eller som könet kvittar, har väl inget med "könlöst samhälle" att göra?

Att dessutom använda ord som snippa på ett kvinnligt könsorgan. Varför

Jag har faktiskt aldrig sagt ordet snippa. Om jag hade småbarn, skulle jag tycka att det var ett användbart ord. Mitt problem, om något, är att kvinnans könsorgan inte riktigt har ett namn. Slida är ju bara en del av det, man ber ju tex inte småtjejer tvätta slidan. Fitta, tycker jag inte funkar med barn. Underliv känns krystat med barn. Osv.

Jasså? Så det handlar om individen när det inte får kallas slida, utan snippa. det handlar om individen när det ska kallas hen istället för han och hon. Det handlar om individen när kvinnor har olika krav i sportresultaten än män? Det handlar om individen när kvinnor och män har olika krav för att bli brandman?

Slidan är det samma som vaginan, dvs själva "röret". För att tvätta slidan behöver man en flaskborste.
Snippa låter fånigt, men det är ett ord som används för hela underlivet på en flicka. Lite vardagligt och odramatiserat. Som till exempel mus, som vi sa när mina barn var små. Mus och snopp. Men snippa funkar det med. Det är ingen som bestämmer att det inte får kallas det ena eller det andra.

Hen är ett praktiskt ord som kan användas när man inte vet könet och inte vill dra förutfattade slutsatser.

Exempel:

Feminint: Flickan
Maskulint: Pojken
Okänt: Barnet

Feminint: Mamma
Maskulint: Pappa
Okänt: Förälder

Feminint: Flickvän
Maskulint: Pojkvän
Okänt: Partner

Feminint: Hon
Maskulint: Han
Okänt: Hen

Förstår du nu?

Jag tänker ofta på ordet "sambo" när någon ondgör sig över ordet "hen". Att prata om min sambo, borde ju enligt dessa i högsta grad vara att "avköna" sin partner. Ändå hör man aldrig någon klaga på det ordet.

Kallar du dig feminist? Vad betyder "att vara feminist" för dig?

Anledningen till min frågeställning är att jag tittade på programmet "Fittstim - min kamp" på ettan igår. (går att se här:http://www.svtplay.se/video/1726623/del-1 ) Programmet efterföljdes även av en debatt.

Såg ni programmet? Vad tyckte ni?

Självklart, eftersom jag är kvinna och kan tänka.

Feminism är att de val jag gör inte ska begränsas av det faktum att jag är kvinna.

Hur har man klarat sig utan detta ord under alla år tidigare? Jo genom att formulera meningarna annorlunda. Du behöver inte könsnämna en person man kan säga tex den nya rektorn eller barnet eller vad som helst.

Jag gillar inte hen ordet och jag gillar inte att könsneutraisera samhället. Vi har olika kön men det skall inte betyda att vi skall behandlas olika och jag tror faktiskt inte ett dugg på att genom att använda ett hen ord så kommer man att ändra på orättvisorna.

Att använda ordet hen kommer inte att könsneutralisera samhället. Ord har hittills inte lyckats ändra på könskromosomerna mig veterligen. ;)

Ja, man kan använda andra omskrivningar.
"I augusti har vi förhoppningsvis rekryterat vår nya rektor. När den nya rektorn tillträder tycker vi det är viktigt att vederbörande kan ta tag i frågorna om schemaläggning och arbetsbelastning. Vi hoppas mycket på att den nya rektorn kan komma till skott med frågan om ..... och sen vill vi att vederbörande ska... "
Om man nu vill slippa "den nya rektorn" eller "vederbörande" eller "denna" så är hen ett fantastiskt litet ord på tre bokstäver. Smidigt, enkelt och snabbskrivet.

För mig är det helt otroligt hur ett ORD kan väcka så mycket avoghet hos många. Dessutom ett ganska praktiskt sådant. Handen på hjärtat; hur många nutidsmänniskor tycker ordet "vederbörande" är något som tillhör vardagsspråket? Själv tycker jag det låter ganska formellt och gammaldags.

Hen är ännu mer utmärkt när/om man faktiskt möter en människa som SJÄLV inte vill bli könsdefinierad; som kanske känner sig som ingenting eller både och. Kan vi inte unna dem att definiera sig själva som hen ifall det nu skulle kännas som naturligt?

Slidan är det samma som vaginan, dvs själva "röret". För att tvätta slidan behöver man en flaskborste.
Snippa låter fånigt, men det är ett ord som används för hela underlivet på en flicka. Lite vardagligt och odramatiserat. Som till exempel mus, som vi sa när mina barn var små. Mus och snopp. Men snippa funkar det med. Det är ingen som bestämmer att det inte får kallas det ena eller det andra.

Hen är ett praktiskt ord som kan användas när man inte vet könet och inte vill dra förutfattade slutsatser.

Exempel:

Feminint: Flickan
Maskulint: Pojken
Okänt: Barnet

Feminint: Mamma
Maskulint: Pappa
Okänt: Förälder

Feminint: Flickvän
Maskulint: Pojkvän
Okänt: Partner

Feminint: Hon
Maskulint: Han
Okänt: Hen

Förstår du nu?
I love you.
:bow:

Snippa säger de på förskolan, och jag känner inte att jag måste manifestera genom att meddela att de borde säga fitta istället.

Snippa är ju också ett sånt där toppenord som får alldeles för mycket skäll. Innan vi fick barn tyckte nog både jag och mannen att snippa lät lite "konstigt". När jag var liten kallades det slida hemma och senare användes nog ordet mus mest. Men snippa är ju liksom direkt motsvarighet till snopp. Sen vi fick barn säger både jag och pappan snippa och nu känns det som ett fullständigt naturligt val av ord när vi talar just om könsorganen med barnen. Liksom snopp.

Min mor var första kvinnan på verkstadsgolvet på en industri på 50-talet.
Hon fick hämta sitt lönekuvert en annan tid än männen. Det var mycket plockjobb av smådelar och hennes flinka små händer gjorde jobbet fortare. Alltså gav ackordet henne mer betalt. Så för att undvika sura miner och missnöje fick enda kvinnan - med tjockare kuvert - hämta på annan tid.

:D Bra de; att de inte hittade på något annat ackord för just henne!

Kommer att tänka på det argument min mor fick höra i sitt yrke på 80-talet (!). Hon frågade sin chef om sin dåliga lön; eftersom hon tjänade så lågt jämfört med de andra så att hennes lön inte ens fanns med på den statistikkurva hon fått från den fackliga organisationen.... Hon jobbade i en mansdominerad bransch med datorer.
Nåväl, chefens svar var:
- Men du har ju en man som har hög lön. De andra, förstår du, har ju fruar att försörja.
Hennes lön som kvinna sattes alltså utifrån vad hennes MAN tjänade. Som om hennes närvaro och prestation på jobbet var en slags hobby; en slags litet bidrag till familjens ekonomi eller ett engagemang från hennes sida för att få komma ut lite från hemmet. Eller något...

80-tal - ja, det ÄR sant!

Nu har jag försökt svara flera gånger, men ger upp. Det är tur att det finns andra som klarar av att reda ut det du skriver och komma med vettiga svar.

Men jag tror det hade hjälpt dig att fundera lite på det massiva motståndet du möter här. Och varför det är så viktigt för dig att dra en berlinmur mellan könen. Är det så jobbigt att gränsen kan vara lite flytande?

Jag vänder mig emot att man använder hen som könsneutralisering dvs vi ska inte könsnämna människor. Vi har olik kön konstigare än det är det inte och jag anser inte att en könsneutralisering per automatik eller ens skall ha med jämlikhet att göra. Män och kvinnor skall kunna vara extremt lika mycket jämlika även om de inte kallas hen.

Men vem säger att någon (du, jag eller andra) måste kalla andra för hen, vare sig de vill eller inte? Hen är ju något du kan använda när du inte VET könet (t ex på ett litet barn) eller när du inte vill avslöja könet (t ex när du berättar om någon som du vill hålla helt anonym) eller i en text istället för att skriva "han/hon". Till exempel.

Och hen är ju inte något du säger TILL folk. Lika lite som vi använder "han". Om man nu inte talar som i gamla filmer "vill han ha lite kaffe nu kanske?". ...;)

Apropå straw feminism, då ...

Jamen precis...

Själv blev jag så GLAD en dag här i höstas när jag lämnade dottern (2 år) på förskolan. Jag syr mycket till barnen och denna gång hade hon en ny jacka i sweatshirttyg med angry birds på. Hon drog lite i sin jacka när hon såg sin fröken och jag hjälpte till att säga "ja, vill du visa L att du har en ny jacka idag." (dessutom var jag själv sällsynt nöjd med mitt fina hantverk! :D).

"Fröken" sa:
- Ja, jag ser att du har en ny jacka! Vad bra att du visar mig den, då vet jag ju vilken jacka som är din sen när vi ska ta på kläderna och gå ut!

Och inombords kände jag bara YES!! MIN spontana kommentar hade säkert varit "å, vilken fin" och jag hade nog också förväntat mig den från fröken. MEN; här var det någon som lärt sig och tänkte till; att istället för att säga det spontana och berömma kläderna så var det istället ett beröm till vårt barn som visade sin jacka och den praktiska följden av det (att hon skulle veta vilken hon ska ha när de går ut).

Vi berömmer barn alldeles för mycket för hur de ser ut. Pojkar får höra att de ser coola eller tuffa ut. Flickor är söta eller gulliga. Flickor beröms oftare än pojkar för just sitt utseende, det visar varenda studie man gjort på området. Och sen förvånas vi över att flickor bryr sig så mycket om hur de ser ut...

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar