Sv: Feminist?
Vad är en mans jobb? Vilket typ av yrke är detta?? Jobb som jag inte kan söka ENBART pga av att jag är kvinna??
Tänk på att du inte har den minsta aning om hur mycket jag väger, hur lång jag är, hur stark jag är eller hur intelligent jag är!!!
Så vilket jobb är det som diskfalicerar mig ENBART pga att jag är kvinna?!
Och varför ska inte lönen var HÖGRE för mig som kvinna? Jag kanske presterar bättre än mannen!
/Lizzie - får min lönesättning utifrån min PRESTATION på arbetet - inte utifrån mitt kön
Trodde jag skulle kunna slippa skriva att jag menar generellt och normalt sett fler gånger, men tydligen inte. ALLA oavsett kön ska naturligtvis kunna söka samma jobb, få samma rättigheter, samma lön för samma jobb om man presterar likadant. Vad jag fortfarande försöker få fram är att generellt sett, normalt sett, så finns det vissa jobb som kräver tex råstyrka och olika antagningskrav för att klara av jobbet på lika villkor. Återigen så har generellt sett en man fördel av att han är född till man och normalt sett är starkare än en kvinna i dessa jobb.
Om du presterar mer än din manliga kollega ska du ha högre lön än honom, inget konstigt alls i det.
Men om vi återigen då tar brandman som yrke. Antagningsproven är olika för män och kvinnor för att kvinnor generellt sätt inte kan prestera samma muskelmassa, de orkar inte lika mycket, orkar inte bära lika mycket, klarar inte samma tid på ett löpband med full utrustning på sig. Återigen, generellt sätt.
Kvinnan som väljer att utbilda sig till brandman kanske har andra kvaliteer som en man inte har, därför kan hon vara minst sagt lika bra, eller bättre i sitt yrke än mannen, men det går fortfarande inte komma ifrån att det inte är på lika villkor när råstyrkan behövs i arbetet. Då får man ju tex dela in brandmän i olika grupper där tex den starke mannen gör det jobbet som kräver råstyrkan och kvinnan kanske får en lättare ( fysiskt sett) arbetsuppgift som hon är bättre och duktigare på än vad mannen generellt sett är. Med andra ord blir inte jobbet på lika villkor längre. Lika villkor, lika uppgifter, lika krav är för mig lika lön, inte om man inte presterar lika. Ska det vara lika så ska antagningsproven vara lika hårda för kvinnor och män, då kommer det in kvinnor i yrket som orkar på samma villkor att dra ut den tunga människan från en brinnande lägenhet på femte våningen när hissen inte funkar.
I mitt egna yrke, ett kvinnodominerat, men med en hel del män på arbetsplatsen ändå, så har vi samma lön oavsett kön, det hänger istället på hur länge vi jobbat i yrket. Jag tycker faktiskt att män och kvinnor märker ut sig på olika sätt hur vi är på jobbet. Kvinnorna är generellt sett mer "populära" för våra klienter när det handlar om att prata känslor, att få tröst, att våga öppna sig och prata om sina problem. De flesta av våra klienter väljer att ta med sig någon kvinnlig personal till ett gynbesök, till mammografi eller vad det nu kan vara och den rätten tycker jag vi ska kunna ge våra klienter i vården, det är en trygghet för dem. Men naturligvis blir det även männen som får åka iväg på sådant ibland.
Våra män i personalen är däremot betydligt duktigare på att tex ta med våra klienter ut på en löparrunda, åka till gymet, till badhuset eller komma till undsättning om det uppstår hot och våldsituationer. Jag tycker vi kompletterar varandra jättebra, men vi gör faktiskt inte samma jobb generellt sett på vår arbetsplats, även om alla hjälper till att städar, hjälper till med mat, diskar och gör det som ska göras i övrigt. Trots att vi jobbar med samma klienter och för samma mål, så märker man skillnader i våra arbetssätt.
Då är istället frågan, gör männen eller kvinnorna bäst jobb här? Jag anser att vi gör ifrån oss lika bra, men på olika sätt. Skulle vi däremot ha lönekriterier för vem som gör vad på bäst sätt på arbetsplatsen, hade vi nog skiljt oss åt en hel del på de olika uppgifterna, vi män och kvinnor på min arbetsplats. Då kommer åter frågan in, vilka uppgifter vi utför som värderas högst för klienterna. Behövs det fler män på arbetsplatsen, eller fler kvinnor för att våra klienter ska få/ha det bättre än nu?. Jag har inget svar, men vi skiljer oss åt, det ser jag.