Sv: Feminist?

Kl
Här är ett citat från svenskakyrkan.se;
Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har gjort en fördjupad analys av lönestatistiken för Svenska kyrkans anställda 2012. Analysen visar att det finns två yrkesgrupper som arbetsgivarna bör vara observanta på när det gäller jämställda löner; församlingsdiakoner och kyrkogårdsarbetare.
Slut citat.

Klipp ur artikel i Kyrkans Tidning:
-Vi har nu noggrant gått igenom underlaget och kan konstatera med statistisk säkerhet att det finns en oförklarlig löneskillnad i dessa två grupper när vi jämför grupperna. Bland diakoner och kyrkogårdsarbetare bör det inte finnas någon skillnad eftersom de utför samma syssla oavsett var i landet och och i vilket pastorat de är anställda, säger förhandlingschef Bo Engervall.

Från Di.se som förklarar lite mer och påvisar ännu en grupp;
Manliga församlingspedagoger tjänar i snitt 2.700 kronor mer än kvinnor, och manliga diakoner i snitt 1.900 kronor mer än kvinnliga.
Slut citat.

Själva definitionen på sambo är att man lever under "äktenskapslika förhållanden" vilket gav upphov till diskussioner på juridikkursen. Kontentan var att bor man ihop och har sex med varandra är man sambo.

Jo, det vet jag. Juridiskt sett. Men sen är det ju ganska många som säger "mina sambosar" om sina lägenhetskamrater eller sitt kollektiv. Jag antar att det var tanken i invändningen mot mig, som för övrigt inte var i närheten av att diskutera själva poängen. Nämligen att sambo är könsneutralt.

Även om jag förstår varför man gissar att en mans omtalade sambo är en kvinna som första gissning.

Vad är en mans jobb? Vilket typ av yrke är detta?? Jobb som jag inte kan söka ENBART pga av att jag är kvinna??

Tänk på att du inte har den minsta aning om hur mycket jag väger, hur lång jag är, hur stark jag är eller hur intelligent jag är!!!

Så vilket jobb är det som diskfalicerar mig ENBART pga att jag är kvinna?!

Och varför ska inte lönen var HÖGRE för mig som kvinna? Jag kanske presterar bättre än mannen!

/Lizzie - får min lönesättning utifrån min PRESTATION på arbetet - inte utifrån mitt kön

Trodde jag skulle kunna slippa skriva att jag menar generellt och normalt sett fler gånger, men tydligen inte. ALLA oavsett kön ska naturligtvis kunna söka samma jobb, få samma rättigheter, samma lön för samma jobb om man presterar likadant. Vad jag fortfarande försöker få fram är att generellt sett, normalt sett, så finns det vissa jobb som kräver tex råstyrka och olika antagningskrav för att klara av jobbet på lika villkor. Återigen så har generellt sett en man fördel av att han är född till man och normalt sett är starkare än en kvinna i dessa jobb.

Om du presterar mer än din manliga kollega ska du ha högre lön än honom, inget konstigt alls i det.

Men om vi återigen då tar brandman som yrke. Antagningsproven är olika för män och kvinnor för att kvinnor generellt sätt inte kan prestera samma muskelmassa, de orkar inte lika mycket, orkar inte bära lika mycket, klarar inte samma tid på ett löpband med full utrustning på sig. Återigen, generellt sätt.

Kvinnan som väljer att utbilda sig till brandman kanske har andra kvaliteer som en man inte har, därför kan hon vara minst sagt lika bra, eller bättre i sitt yrke än mannen, men det går fortfarande inte komma ifrån att det inte är på lika villkor när råstyrkan behövs i arbetet. Då får man ju tex dela in brandmän i olika grupper där tex den starke mannen gör det jobbet som kräver råstyrkan och kvinnan kanske får en lättare ( fysiskt sett) arbetsuppgift som hon är bättre och duktigare på än vad mannen generellt sett är. Med andra ord blir inte jobbet på lika villkor längre. Lika villkor, lika uppgifter, lika krav är för mig lika lön, inte om man inte presterar lika. Ska det vara lika så ska antagningsproven vara lika hårda för kvinnor och män, då kommer det in kvinnor i yrket som orkar på samma villkor att dra ut den tunga människan från en brinnande lägenhet på femte våningen när hissen inte funkar.

I mitt egna yrke, ett kvinnodominerat, men med en hel del män på arbetsplatsen ändå, så har vi samma lön oavsett kön, det hänger istället på hur länge vi jobbat i yrket. Jag tycker faktiskt att män och kvinnor märker ut sig på olika sätt hur vi är på jobbet. Kvinnorna är generellt sett mer "populära" för våra klienter när det handlar om att prata känslor, att få tröst, att våga öppna sig och prata om sina problem. De flesta av våra klienter väljer att ta med sig någon kvinnlig personal till ett gynbesök, till mammografi eller vad det nu kan vara och den rätten tycker jag vi ska kunna ge våra klienter i vården, det är en trygghet för dem. Men naturligvis blir det även männen som får åka iväg på sådant ibland.

Våra män i personalen är däremot betydligt duktigare på att tex ta med våra klienter ut på en löparrunda, åka till gymet, till badhuset eller komma till undsättning om det uppstår hot och våldsituationer. Jag tycker vi kompletterar varandra jättebra, men vi gör faktiskt inte samma jobb generellt sett på vår arbetsplats, även om alla hjälper till att städar, hjälper till med mat, diskar och gör det som ska göras i övrigt. Trots att vi jobbar med samma klienter och för samma mål, så märker man skillnader i våra arbetssätt.

Då är istället frågan, gör männen eller kvinnorna bäst jobb här? Jag anser att vi gör ifrån oss lika bra, men på olika sätt. Skulle vi däremot ha lönekriterier för vem som gör vad på bäst sätt på arbetsplatsen, hade vi nog skiljt oss åt en hel del på de olika uppgifterna, vi män och kvinnor på min arbetsplats. Då kommer åter frågan in, vilka uppgifter vi utför som värderas högst för klienterna. Behövs det fler män på arbetsplatsen, eller fler kvinnor för att våra klienter ska få/ha det bättre än nu?. Jag har inget svar, men vi skiljer oss åt, det ser jag.

Vad jag fortfarande försöker få fram är att generellt sett, normalt sett, så finns det vissa jobb som kräver tex råstyrka och olika antagningskrav för att klara av jobbet på lika villkor. Återigen så har generellt sett en man fördel av att han är född till man och normalt sett är starkare än en kvinna i dessa jobb. (...)

Men om vi återigen då tar brandman som yrke. Antagningsproven är olika för män och kvinnor för att kvinnor generellt sätt inte kan prestera samma muskelmassa, de orkar inte lika mycket, orkar inte bära lika mycket, klarar inte samma tid på ett löpband med full utrustning på sig. Återigen, generellt sätt.

Kvinnan som väljer att utbilda sig till brandman kanske har andra kvaliteer som en man inte har, därför kan hon vara minst sagt lika bra, eller bättre i sitt yrke än mannen, men det går fortfarande inte komma ifrån att det inte är på lika villkor när råstyrkan behövs i arbetet. Då får man ju tex dela in brandmän i olika grupper där tex den starke mannen gör det jobbet som kräver råstyrkan och kvinnan kanske får en lättare ( fysiskt sett) arbetsuppgift som hon är bättre och duktigare på än vad mannen generellt sett är. Med andra ord blir inte jobbet på lika villkor längre. Lika villkor, lika uppgifter, lika krav är för mig lika lön, inte om man inte presterar lika. Ska det vara lika så ska antagningsproven vara lika hårda för kvinnor och män, då kommer det in kvinnor i yrket som orkar på samma villkor att dra ut den tunga människan från en brinnande lägenhet på femte våningen när hissen inte funkar.

Du bara maler på utan koll på hur det verkligen ser ut.

Eftersom jag är något bekväm av mig citerar jag mitt svar till Golit tidigare i tråden:

"Om alla brandmän var praktiker, etniskt svenska och vägde 110 kilo skulle MSB ha stora problem.

Föreställningen om att brandmän måste vara stora och starka bygger på en föråldrad bild av hur MSB arbetar. Idag går en stor del av arbetet ut på att förebygga bränder och endast en del av tjänsterna kräver fysisk styrka. Jämställdhet och etnisk mångfald är inget MSB aktivt tänker på vid rekrytering för att det ska se bra ut i statistiken. Det räddar liv."

Du har verkligen hakat upp dig på den fysiska styrkan. Jag vet MÅNGA kvinnor (framför allt hästtjejer) som är BRA mycket starkare än de flesta män.

Grejen är att man som kvinna ska kunna välja att bli brandman om man vill och inte känna sig hindrad att ens vilja bli det pga att det är ett "mansjobb". Sedan får man träna sig till de fysiska förutsättningarna för att uppnå fyskraven - det får en man också göra.

Du hänvisar till att det är olika fyskrav på män och kvinnor. Det hittar inte jag någonstan. Läser man denna länk ser man tydligt vad det är man ska kunna. Finns ingen kommentar om kön över huvud taget.

http://www.sbff.se/upload/Dokument/Rekrytering/Skulle du bli en bra brandman.pdf

Även efter att man fått tjänst som brandman ska man fortsätta klara fys-testerna oavsett vilket kön man har.

http://www.raddningkarlstad.se/web/krt/raddningstjansten.nsf/$all/5A5282EBB9FB6104C125762300287D5F

Är är fystesten man sedan ska klara när man väl blivit brandman. Det enda som styr belastningen är ÅLDERN.

http://www.brandkaren-attunda.se/cms/attunda.nsf/$all/926CD876A669D0FCC12574500042FB6C

Här kan du också läsa lite om vad som är målet med könsfördelningen när det gäller brandmän... motsvara nog inte din bild av samhället...

http://genusnytt.wordpress.com/2012/02/06/raddningstjansten-letar-kvinnor-med-ljus-och-lykta/

/Lizzie

Du bara maler på utan koll på hur det verkligen ser ut.

Eftersom jag är något bekväm av mig citerar jag mitt svar till Golit tidigare i tråden:

"Om alla brandmän var praktiker, etniskt svenska och vägde 110 kilo skulle MSB ha stora problem.

Föreställningen om att brandmän måste vara stora och starka bygger på en föråldrad bild av hur MSB arbetar. Idag går en stor del av arbetet ut på att förebygga bränder och endast en del av tjänsterna kräver fysisk styrka. Jämställdhet och etnisk mångfald är inget MSB aktivt tänker på vid rekrytering för att det ska se bra ut i statistiken. Det räddar liv."

Finns det verkligen brandmän som inte arbetar operativt? Är det inte andra befattningar än just brandman du tänker på när du säger att det inte krävs fysisk styrka? Och hur många brandmän arbetar egentligen med förebyggande? Det är inte den bilden jag har av räddningstjänsten.

Finns det verkligen brandmän som inte arbetar operativt? Är det inte andra befattningar än just brandman du tänker på när du säger att det inte krävs fysisk styrka? Och hur många brandmän arbetar egentligen med förebyggande? Det är inte den bilden jag har av räddningstjänsten.

Det finns enormt många olika jobb inom räddningstjänsten, du kan brandinspektör, utbildare, utredare etc

Men oavsett vilket, är verkligen fysisk råstyrka så pass viktig på dagens arbetsmarknad att det skulle kunna förklara löneskillnaden mellan kvinnor och män? De flesta är ju inte brandmän, även om det skulle vara så att manliga brandmän är bättre än kvinnliga för att de orkar bära tyngre, och därför ska ha högre lön. Vilket ju verkar tveksamt, minst sagt.

Så hela diskussionen känns lite meningslös - i den stora majoriteten av yrken så är inte råstyrka den viktigaste egenskapen. Tur det, för såna jobb skulle naturligtvis slita ut även männen, så att de inte höll att jobba hela livet utan att gå sönder.

Precis. Tråden handlar om råstyrka i en omfattning som gör att man undrar om folk har missat att den industriella revolutionen har ägt rum. Det är ytterst få jobb där råstyrka är den viktigaste meriten i ett modernt samhälle.

Håller med dig i allt du skriver. Den eventuella löneeffekten av de fysiska skillnaderna är antagligen så gott som försumbar. Det jag skrev var mest ett påpekande vid sidan av diskussionen.

Precis. Tråden handlar om råstyrka i en omfattning som gör att man undrar om folk har missat att den industriella revolutionen har ägt rum. Det är ytterst få jobb där råstyrka är den viktigaste meriten i ett modernt samhälle.

Min farfar hade ett sånt jobb där det är viktigt att man är råstark. Han var född 1908, och jag är glad att arbetsmarknaden förändrats eftersom han var utsliten i kroppen, stelopererad i höfterna och förtidspensionerad långt innan 65-årsdagen. Även om han var en "stark man" och bra på sitt jobb så länge det varade. Idag har vi ju tack och lov lagstiftning om arbetsmiljö, så de som har hans jobb idag har truckar och andra hjälpmedel, så att de inte behöver slita ut sig. Och det går lika bra att vara kvinna som man i det jobbet idag, även om man på farfars tid var tvungen att vara råstark på ett sätt som nästan inga kvinnor är.

Det finns enormt många olika jobb inom räddningstjänsten, du kan brandinspektör, utbildare, utredare etc

Det vet jag mycket väl, jag är själv brandingenjör. Jobbar dock inte inom räddningstjänsten.

Jobbar man som utbildare, utredare osv så har man mig veterligen inte heller titeln brandman. Eller menar du att det finns brandmän som jobbar med sådant och aldrig åker på larm?

Det vet jag mycket väl, jag är själv brandingenjör. Jobbar dock inte inom räddningstjänsten.

Jobbar man som utbildare, utredare osv så har man mig veterligen inte heller titeln brandman. Eller menar du att det finns brandmän som jobbar med sådant och aldrig åker på larm?

Ja det finns det. Det finns ju mycket annat inom sektorn att jobba med förutom att vara rökdykare.

Ja det finns det. Det finns ju mycket annat inom sektorn att jobba med förutom att vara rökdykare.

Klart det finns andra uppgifter än rökdykning. Men skit samma om du åker som rökdykare, chaufför eller vad du nu åker som. Du menar att det finns brandmän, med just titeln brandmän, som aldrig någonsin åker på larm.

Nu vet jag inte hur det fungerar på andra räddningstjänster, men där jag gjorde min praktik så roterade man inom skiftlaget på dom olika uppgifterna. Det var inte så att vissa var anställda som chaufförer, vissa som rökdykare osv. Sen var det dock inte alla som var "godkända" för rökdykning pga t ex ålder och hälsa.

Kallar du dig feminist?
Absolut! Är en stolt sådan.

Vad betyder "att vara feminist" för dig?
Att jag är emot det faktum att kvinnor är underordnade män världen över. Att jag tycker att patriarkatet suger. Att jag ibland ger upp och vill fly hela världen för att orättvisorna är för stora.

KL

För övrigt blir jag rakt igenom LYCKLIG av att se hur många som kallar sig feminister här. Fina bukefeministerna :love:

Kallar du dig feminist? Vad betyder "att vara feminist" för dig?

Anledningen till min frågeställning är att jag tittade på programmet "Fittstim - min kamp" på ettan igår. (går att se här:http://www.svtplay.se/video/1726623/del-1 ) Programmet efterföljdes även av en debatt.

Såg ni programmet? Vad tyckte ni?

Kanske skulle ta och svara på trådstarten också :D

Jag kallar mig för feminist. För mig innebär det att man i första hand ser människor som människor och inte som kvinnor och män.

Det finns ingenting som kan göra mig så frusterad som könsfixerade människor som hela tiden ska poängtera, uppmärksamma och peka ut deras upplevda skillnader mellan könen. Eller när folk på något sätt ska poängtera att jag är en kvinna i helt irrelevanta sammanhang..

JAAA! jag med!
Ibland när jag tvivlar på mänskligheten så läser jag gärna den här typen av trådar på buke.

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet