Sv: Feminist?

Jag tänker mig inte att heterosexualitet, eller homosexualitet för den delen, i första hand är ett resultat av normtryck.

Jag har dock förstått att för en del bisexuella är tanken att fysiska attribut skulle vara viktiga i sexuell attraktion märklig, för att de inte alls tänker så, utan att det alltid är så att det är vissa personer man gillar, oavsett utseende, och att det alltså bara kan förklaras med normtryck ifall man tycker att t ex en kvinnlig kroppsform är viktig eller inte för attraktion.

Det tror inte jag heller. Inte heller tror jag att det är en slump eller ett resultat av normtryck att de flesta huvudsakligen verkar attraheras av individer av motsatt kön (även om jag tycker att uttrycket motsatt kön är fel ute). Däremot tror jag att det i hög grad är ett resultat av normtryck hur heterosexualiteten uttrycks. Eller hur sexualiteten uttrycks på det hela taget, faktiskt.

Jag tror också att det i hög grad är en fråga om normtryck, vad vi uppfattar som hetero-, homo- eller bisexualitet.

Jag är bisexuell, och jag tycker inte att fysiska attribut är oviktiga när det gäller sexuell attraktion, men det är inte särskilt bundet till vilket kön personen råkar ha. En snygg kroppsform är en snygg kroppsform, helt enkelt. Och en person som är vettig och spännande att prata med, är det oavsett kön. Således kan personer av båda kön vara attraktiva, tänker jag (för egen del, alltså).

Sen antar jag att du inte menar så, men jag förstår inte varför just bisexuella skulle utgöra något slags facit i sammanhanget?

*kl*
Jag har precis upptäckt DN:s artikellserie på nätet men har inte hunnit läsa allt, det här gillar jag däremot: Stor grupp män blir väldigt vilsna, apropå att kvinnor skulle vara bättre på omsorgsbiten. Det finns mycket att vinna på att fler kvinnor kommer ut i arbetslivet inom teknik, men även att fler män kommer in i traditionellt kvinnliga yrken. :)

Där har du faktiskt fel. Jag är kvinna och min sambo är man. Vi är inte hetero bara för att vi ligger med varandra. Eller ens när vi ligger med varandra. Det tycker i alla fall inte vare sig han eller jag.

Ok, men ni kanske föredrar män eller kvinnor ibland också och är bi? Själv skulle jag absolut svara att jag är heterosexuell om någon frågade, inte att jag absolut inte var heterosexuell men hittills alltid varit med män och föreställer mig att det ska fortsätta så. Så länge inte någon frågar reflekterar jag inte över sexualitet.

Jag menar inte att heterosexualitet fungerar annorlunda i det avseendet än homo- och bisexualitet: Sexuell identitet (inte bara preferens) indelat efter kön.

Ah det lät som att du tyckte det var en avart, den avart där parterna inte kan vara jämställda.

Då värderar du (dina kompisar) sexuell identitet (homo, bi, hetero) högre än fetischer? Är allt inte bara (starka) sexuella preferenser - saker som får oss att bli kåta? Vare sig det är en kvinnokropp, en attityd eller en gummistövel. Jag menar inte att nedvärdera en sexuell preferens genom att kalla det fetisch. Med fetisch avser jag ett starkt sexuellt begär till någonting, ett begär (böjelse) så starkt att man kanske inte ens blir kåt utan det.

Ja det gör jag absolut i den betydelse ordet har för mig:
Sexual fetishism, or erotic fetishism, is the sexual arousal a person receives from a physical object, or from a specific situation. The object or situation of interest is called the fetish; the person who has a fetish for that object/situation is a fetishist.[1]

Dvs jag blir inte upphetsad av alla män som passerar = en sak, eller av man i sovrum= en situation, utan gillar (mentalt och sexuellt) den jag är kär i, men skulle säkert rent teoretiskt kunna vara med någon annan man eller kvinna och bli nöjd (sexuellt men inte mentalt och inte vara kåt på personen) eftersom det ändå till viss del handlar om mekanik. Dvs jag är inte extremt bunden till en pryl eller en situation. Tror de flesta människor är ganska allmänna.

Så jo värderar högre i den mån att jag inte ser deras partners som prylar eller situationer utan människor. Sedan lägger man såklart inte olika värde i personer som behöver en pryl eller en situation också.

[/QUOTE]Monogami har jag inte sagt ett ord om.

Nej men det har jag väl ändå inte alls sagt?[/QUOTE]

Nej jag la till det för att precisera.
Jag trodde du sa det, att heterosexualitet hörde ihop med könsmaktsordningen. Annars skulle jag såklart inte diskuterat frågan :)

Senast ändrad:

Jag vet inte om du kan bekräfta detta.

Men en sak som ätit sig fast var från en föreläsning från folkhälsokursen. Föreläsaren påstod att det bästa en man kunde göra för att öka sin livslängd var att gifta sig. Det bästa en kvinna kunde göra var att skilja sig.

*kl*
Jag har precis upptäckt DN:s artikellserie på nätet men har inte hunnit läsa allt, det här gillar jag däremot: Stor grupp män blir väldigt vilsna, apropå att kvinnor skulle vara bättre på omsorgsbiten. Det finns mycket att vinna på att fler kvinnor kommer ut i arbetslivet inom teknik, men även att fler män kommer in i traditionellt kvinnliga yrken. :)

Här är ett sevärt program som avhandlar mycket av den biten.
http://vimeo.com/19707588

Jag har också hört och sett siffror om det, tror det var hos nått av de större undersökningsföretagen.

Jag vet inte om du kan bekräfta detta.

Men en sak som ätit sig fast var från en föreläsning från folkhälsokursen. Föreläsaren påstod att det bästa en man kunde göra för att öka sin livslängd var att gifta sig. Det bästa en kvinna kunde göra var att skilja sig.

Enligt en forskare jag hörde föreläsa om saken så är det i princip så, ja.

Gifta kvinnor är sjukare, lever kortare och gör sämre karriärer än ogifta. För män förhåller det sig omvänt.

Om jag minns rätt kom make rätt långt ner på listan för vad kvinnor mår bra av. Högre upp fanns diverse husdjur.

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar