Sv: Feminist?

Jag delar de grundläggande värderingar som feminism står för, men gillar inte att kalla mig feminist.

Jag har funderat på varför, dels är det för att ordet är laddat. Det borde inte vara det, men det är det. Mycket pga de pseudodebatter om hen och orakade armhålor som alltid dyker upp i dess kölvatten, och jag orkar bara inte. Jag skiter helt ärligt i hur lika/olika män och kvinnor är, vi är alla människor, med våra brister och fel.

Sen tycker jag det är svårt att identifiera mig med en -ism, på samma sätt som jag har svårt att välja ett parti att rösta på. Jag känner mig inte hemma i det sociala rummet där politik diskuteras. Och med en gång feminism kommer på tal så blir det politiskt och jag hamnar på djupt vatten.

Så jag brukar nöja mig med att säga att jag har feministiska åsikter och så kan man diskutera utifrån det istället. Det betyder samma sak, men är inte ett lika rött skynke, och jag kan prata om det jag känner till och behöver inte kunna allt, eller försvara alla företeelser som dyker upp inom ämnet.

Ungefär där står jag också, nästan iallafall.... Jag har åsikter och bryr mig lite mer än vad du verkar göra, men i vissa frågor står jag nära feminism, men långt ifrån alla dem som verkar tro att vi är samma människor oavsett kön....

Det jag däremot inte kan hålla med om är hur man kan vilja få ett "könslöst" samhälle, när vi alla ÄR olika ( oavsett hur man är född, vilket kön man har, om man har opererat sig, känt sig fel i det kön man fötts i, mm).

Vem/vilka har talat om ett könlöst samhälle? Det där är endast något som hörs från anti-feministernas håll, aldrig från feministerna. Precis som Petruska förstår jag inte ens vad det innebär med ett könlöst samhälle.

Ingen har heller uttryckt att kvinnor har mer fördelar än män i vissa aspekter, räknas inte det?

Jo, det räknas. Som du kanske har märkt i tråden är det flera som skrivit att kvinnor ska ha samma rättigheter och skyldigheter som män. Feminism kämpar mot diskriminering, på båda håll.

Vem har "rätt" när ett barn blir till, tex? Två människor har sex på lika villkor, det blir ett barn. Vem bestämmer om barnet ska födas eller inte? Kvinnan eller mannen som står för det slutgiltliga? Jag anser att båda har ansvar, men vem bestämmer här? Om mannen vill ha barn, men inte kvinnan?

Enligt mig är det alltid kvinnans beslut i slutändan. En man ska aldrig någonsin få besluta och ta makt över kvinnans kropp. Om mannen absolut inte kan tänka sig bli pappa får han använda kondom.

Sen bara måste jag ta upp ordet snippa igen... Varför ska det finnas ett "finare" ( löjligare) ord för kvinnans könsdel? Skäms man över sitt kön, eller varför kan man inte säga slida som det alltid har hetat innan? Är slida ett fult ord? Någon skrev att fitta säger man inte till ett barn. Jag kan hålla med om att det är ett "grövre" ord, likväl som kuk, men slida? Hitta på nya ord för att man skäms över vad det heter, eller varför? Är det att stå upp för kvinnorna?

Slidan är endast själva "hålet" i kvinnans könsorgan och således inte korrekt att använda. Snippa är ju perfekt, särskilt när man talar med barn. Förstår inte hur ordet snippa ens kan uppröra.

Människor är en han eller hon, vad är konstigt med det? Varför kan man inte nämna könet? Vad blir fel i att säga Han är polis, Hon är läkare, eller omvänt, hon är polis, han är läkare? Jag pratar alltid i mitt dagliga språk om han eller henne, de är liksom inte könslösa någon av dem och jag behöver heller inte "gömma" deras kön för någon...

Det handlar inte om att gömma kön eller göra någon könlös. Det handlar om att kön är irrelevant att tala om i många fall. Det finns ingen anledning till att tala om polisen som en "han", därför kan man använda ordet hen och inte befästa könsroller som redan finns.

Aftonbladet är väl knappast en vetenskaplig tidskrift? Att det är skillnad mellan vuxna män och kvinnor kan lika gärna bero på social påverkan som hormonpåverkan, dessutom, så det är ju inget argument för att könsskillnader är biologiska.

Läste du artikeln?

Martin Ingvar, professor i klinisk neurovetenskap vid Karolinska institutet. I en statlig utredning konstaterar han att det visst finns genetiska orsaker till skillnader mellan pojkars och flickors beteende.

Det klart att det finns skillnader så icke-jämställd som världen är och så olika som vi behandlas beroende på vilket kön vi antas ha! Men det säger ju ingenting om att det skulle finnas medfödda skillnader i hjärnan. Och jag vet inte hur du tänkte att din länk skulle stödja att det finns det? En random psykolog med personliga åsikter och dålig förmåga att tolka forskningsfynd?

Varför läser ni inte om ni måste kommentera?

Martin Ingvar, professor i klinisk neurovetenskap vid Karolinska institutet. I en statlig utredning konstaterar han att det visst finns genetiska orsaker till skillnader mellan pojkars och flickors beteende.

Nu skiljer det säkert från kvinna till kvinna, men jag har bara 2 exempel på min arbetsplats just nu.

En kvinna som inte har varit på arbetsplatsen sen hon var i 8:onde veckan. Först var det illamående, sen var det foglossningar. Barnet är nu ca 4 månader och hon VILL inte att mannen är hemma. Diskriminering mot andra hållet?

Fall två. En kvinna som idag är i 8:onde månaden. Hon jobbar än, men har sen 3 månader tillbaka bytt arbetsplats för att det ordinarie är för tungt. Även på den nya arbetsplatsen får hon hjälp med diverse grejer hon inte klarar av pga sitt tillstånd. Kan säga att "vi" som jobbar på som vanligt har pga detta fått det betydligt tuffare och mer slitsamt. "Vi" får inte högre lön för det, hon får i sin tur inte sämre lön för att hon inte kan utföra det hon är anställd för. Rättvist?

Menar du att kvinnor skall sluta att föda barn eller att när du är sjukskriven så skall din lön sänkas lite var gång?

Förstår inte alls ditt tänk här

Så då tycker du alltså att det är rättvist att en kvinna för lägre lön på en viss typ av arbete bara pga hon är kvinna? Eftersom det i ditt resonemang är just könet som är avgörande. Sen om det är världens starkaste kvinna så ska hon ändå ha lägre lön för att kvinnor generellt är svagare än män?

I det första fallet är det upp till kvinnan om hon vill ha mindre pengar och därmed sämre pension etc. Vill man inte att mannen ska få vara hemma med sitt barn då har man konstiga värderingar.

I det andra fallet, ta upp det med chefen? Men om det hade varit en man eller annan kvinna som blivit sjuk/skadad, då hade ju problemet varit detsamma. Det är inte pga en gravid kvinna ni har problem utan att bemanningen inte är den normala.

I 95 % av alla inlägg i denna tråden handlar det om lön och yrken. Är det allt ni vill komma med feminismen? För då är jag helt med er, lika lön för lika arbete som jag skrivit ett antal gånger innan. Dock är lika arbete inte rättvist när kvinnor eller män inte klarar av samma uppgifter i sitt jobb som det andra könet. Där har vi olika förutsättningar rent generellt, sett enligt mig.

Vilket ju kan bero på att det här med jobb och lön är en ganska central del i våra liv. Vi behöver jobba för att kunna leva våra liv. För att få mat på bordet, för att ha tak över huvudet osv. Det är oerhört grundläggande i livet. Om arbetsmarknaden och lönerna skulle bli jämställd skulle det inte vara så lite, det skulle vara ett enormt steg framåt.

Det jag har fetmarkerat förstår jag inte alls. Ingen (iaf extremt få) är ute efter att alla arbetsplatser ska ha 50% kvinnor och 50% män. Personal ska rekryteras efter kompetens, inte efter kön. Sedan ska man ha lika lön för lika arbete.

Det jag däremot inte kan hålla med om är hur man kan vilja få ett "könslöst" samhälle, när vi alla ÄR olika ( oavsett hur man är född, vilket kön man har, om man har opererat sig, känt sig fel i det kön man fötts i, mm).

Det är ingen som vill ha ett könlöst samhälle. Om något så strävar feminismen efter mångfald. En verklig möjlighet för alla att vara sina egna unika jag utan att diskrimineras pga. det.

Jag är stolt över att vara kvinna, och jag hoppas att även männen är stolta över att vara män.

Jag hoppas att alla har mer att vara stolta över än bara sitt kön.

Självklart ska vi kvinnor ha samma rättigheter som män, men på lika villkor.

Vem säger något annat?

Det finns faktiskt en hel del fördelar i vårt samhälle som gynnar kvinnorna, men det talas det sällan om.

Jag vill minnas att mammors automatiska fördel i vårdnadstvister har diskuterats ganska många gånger här på buke. Feminism handlar inte om att ge kvinnor bättre förutsättningar i samhället och fler rättigheter än män. Det handlar om just jämställdhet=lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Det kan inte bli "för jämställt". Som min bror uttryckte sig, att säga att samhället har blivit för jämställt är som att säga att man är lite för frisk.

Ingen här, har trots påtryckning ett par gånger från mig , velat uttrycka sig om sporten. Varför? Tycker ni att kvinnor och män ska spela/idrotta under samma villkor eller inte? Och varför, varför inte?

Män och kvinnor behöver inte nödvändigtvis tävla i olika klasser inom sporten. Skytte, ridsport och folkrace är väl rätt bra exempel på "könsneutrala" sporter? Ingen har hitills förnekat generella fysiska skillnader heller. Vi ifrågasätter bara hur himla viktiga de egentligen är i dagens samhälle.

Vem har "rätt" när ett barn blir till, tex? Två människor har sex på lika villkor, det blir ett barn. Vem bestämmer om barnet ska födas eller inte? Kvinnan eller mannen som står för det slutgiltliga? Jag anser att båda har ansvar, men vem bestämmer här? Om mannen vill ha barn, men inte kvinnan?

Män och kvinnor har samma rätt till sin kropp. Det är jämställt.

Sen bara måste jag ta upp ordet snippa igen... Varför ska det finnas ett "finare" ( löjligare) ord för kvinnans könsdel? Skäms man över sitt kön, eller varför kan man inte säga slida som det alltid har hetat innan? Är slida ett fult ord? Någon skrev att fitta säger man inte till ett barn. Jag kan hålla med om att det är ett "grövre" ord, likväl som kuk, men slida? Hitta på nya ord för att man skäms över vad det heter, eller varför? Är det att stå upp för kvinnorna?

För att (djupt andetag)... det är inte självklart vad kvinnans, eller främst den lilla flickans, könsorgan ska kallas. Höna, springa, pulla, slida, framstjärt osv. Visst, pojkens könsorgan har också flera namn men det finns ett självklart och det är snopp. För dig är slida självklart. Lika självklart som höna är för en del andra. Sedan behöver man inte gilla ordet snippa, jag gjorde det inte, men sedan sonen började i förskolan ser jag helt klart fördelarna med att alla använder ett ord för flickans könsorgan.

Hen? Visst behöver man inte alltid könsbestämma en människa, det har inte betydelse i allt, men jag undrar också varför man INTE kan göra det med ordet han eller hon? Varför?

Språkets makt... vi för vidare våra föreställningar om kön genom att köna allt möjligt. Yrkesgrupper exempelvis eller djur. Om man inte känner till könet eller om det inte är viktigt, varför ska vi fortsätta cementera föreställningar genom att köna på automatik?

Det må vara löjligt, men nog värmde det i mammahjärtat när sonen suckade åt farmor när hon för femtielfte gången frågade om han tror att det är en flicka eller en pojke som ligger i mammas mage. Sedan svarade han: "det är en människa" på det där alldeles spontana och självklara sättet barn har. Varför är det så himla viktigt för folk att tro saker om ofödda barn? Exempelvis.

Människor är en han eller hon, vad är konstigt med det? Varför kan man inte nämna könet? Vad blir fel i att säga Han är polis, Hon är läkare, eller omvänt, hon är polis, han är läkare? Jag pratar alltid i mitt dagliga språk om han eller henne, de är liksom inte könslösa någon av dem och jag behöver heller inte "gömma" deras kön för någon...

Oftast, men inte alltid. Hen är inte tänkt att ersätta hon eller han, det är bara antifeministers strategi för att förlöjliga feminister (eller kanske främst, det mytomspunna "genusfolket"). Hen är ett komplement att använda när man inte känner till kön eller när det helt enkelt inte är relevant. Man kan använda ordet "den" också, personligen tycker jag att det låter otrevligt.

Självklart kallar jag mig feminist.

För mig betyder feminism egalitet och inget annat. Jag är helt med på att det finns skillnader mellan könen - självklart är det så - men jag tror på lika lön för lika arbete und so weiter - med andra ord är jag feminist.

Menar du att kvinnor skall sluta att föda barn eller att när du är sjukskriven så skall din lön sänkas lite var gång?

Förstår inte alls ditt tänk här

Jag lägger mig ner och skakar huvudet i marken, orkar inte diskutera när folk vill läsa fel, vill missförstå, läser in fel i det jag skriver och väljer att se allt ur den synvinkeln där de har "rätt" i allt de tror på..

Var har jag skrivit att kvinnor ska sluta föda barn? Var har jag skrivit att människor ska ha olika villkor för lika saker OM de presterar lika?

Vad jag fortfarande vill poängtera är att att kvinnor och män är olika, därför har vi också till viss del olika förutsättningar och till viss del även olika krav, lön, villkor att uppfylla om vi ska vara 100% jämlika. Vet inte vilka exempel jag ska ta för att ni ens ska försöka förstå?

Men för att återgå till just ditt inlägg. JAG är kvinna, jag har alltså i detta fallet en annan kvinna på min arbetsplats som inte uppfyller kraven för att klara av sitt jobb under den tid hon är gravid. Jag får en tyngre arbetsbörda pga det. Är det rätt tycker du, och varför i sådana fall? Ska vi ha samma lön när jag gör mer och hon mindre? Motivera varför i sådana fall?

Så då tycker du alltså att det är rättvist att en kvinna för lägre lön på en viss typ av arbete bara pga hon är kvinna? Eftersom det i ditt resonemang är just könet som är avgörande. Sen om det är världens starkaste kvinna så ska hon ändå ha lägre lön för att kvinnor generellt är svagare än män?

Nej, och återigen, läs helheten... Jag tycker att män och kvinnor ska ha lika lön för samma arbete ( hur många gånger har jag skrivit det i denna tråd?). Det jag poängterar är att kvinnor och män inte uppfyller alla kraven till att kunna prestera lika i alla avseenden. DÄR är skillnaden och skillnad kommer alltid finnas mellan könen.

Petruska bemötte det där med könlöst samhälle bra.

Hen är alltså inte tänkt att användas om personer där man vet könet, det är klockren straw feminism. Att däremot säga "Idag kommer vi få besök av en polis, hen kommer prata lite med oss" är ett klockrent exempel - man vet ju faktiskt inte om polisen som kommer är en kvinna eller man.

Ett annat bra exempel är dagiset som ändrade lite i texten och sjöng "En sockerbagare, hen bor i staden..." just för att markera att bagaren skulle kunna vara både kvinna och man. Annars är det alltför vanligt att man förutsätter att alla exempel där inte könet nämns handlar om en man om det inte är t ex en sjuksköterska - då är det minsann en kvinna, trots att det finns många män inom det yrket. Om sockerbagaren däremot namngivits i sången och hetat Bosse hade det ju inte gått att sjunga hen.

Och varför inte säga: Idag kommer det en polis hit. Polisen kommer prata om....Vad spelar könet för roll där att du måste säga hen istället för yrket som kommer och föreläser/berättar?

Vad har det för betydelse om man sjunger en barnsång och nämner en han i sången? Får barnet men av det, eller vad ska det betyda? Är vi mer jämställda i samhället om barn får lära sig ordet hen istället för han och hon? Sånger där hon ingår, det finns inte i samma begrepp att ändra det ordet heller, för jag har aldrig hört någon som vill ändra på andra barnsånger där hon ingår...?

I det första fallet är det upp till kvinnan om hon vill ha mindre pengar och därmed sämre pension etc. Vill man inte att mannen ska få vara hemma med sitt barn då har man konstiga värderingar.

I det andra fallet, ta upp det med chefen? Men om det hade varit en man eller annan kvinna som blivit sjuk/skadad, då hade ju problemet varit detsamma. Det är inte pga en gravid kvinna ni har problem utan att bemanningen inte är den normala.

Vad bra att du vet hur det fungerar på min arbetsplats? Jag har tagit upp det med chefen men vad hjälper det mig??...

Hade en man blivit sjukskriven för exempelvis ryggproblem hade vi fått in en ny personal ( vikarie). Nu handlade det om en gravid kvinna vsom vill jobba och har rätt till det, en ordinarie gravid kvinna som fick "finjobben" och vi andra får ta skitjobben för att hon inte kan/ orkar.

En vikarie hade i detta fallet fått jobba som vi andra= lika villkor, samma lön. Men så är inte fallet. Jag har fått ändra mina tider, jag har fått ändra mitt schema för att det ska passa in med denna person, jag har privat sett fått ordna om mitt liv privat med mer hundvakt, mer pengar har gått åt till det, och jag har också fått mer jobb ( fler timmar), mer tungt klientel på jobbet som vi annars har delat på..Hade i detta fall gärna haft en man som kollega som kan jobba och fördela tiden lika mellan oss så jag slipper ändra mina villkor på jobbet, så jag slipper anlita hundvakt för de tider jag egentligen inte skulle jobbat, för att slippa jobba mer tid och på mer jobbiga pass än vad jag brukar normalt sett..

Självklart kallar jag mig feminist.

För mig betyder feminism egalitet och inget annat. Jag är helt med på att det finns skillnader mellan könen - självklart är det så - men jag tror på lika lön för lika arbete und so weiter - med andra ord är jag feminist.

Lika lön för samma arbete? Ja, det är så jag vill också, men kallar mig inte feminist. Är det BARA det det handlar om att kvinnor och män ska få lika lön för samma arbete, då är det väl inga mer problem i samhället än så?

Men det är ju du som inte förstår.
Det är inte könet som avgör. Det är individen.

Jasså? Så det handlar om individen när det inte får kallas slida, utan snippa. det handlar om individen när det ska kallas hen istället för han och hon. Det handlar om individen när kvinnor har olika krav i sportresultaten än män? Det handlar om individen när kvinnor och män har olika krav för att bli brandman?

Det handlar om individen när kvinnor får bestämma om abort när mannen vill ha barn? Det handlar om individen när kvinnor inte orkar göra sitt jobb på en tung arbetsplats? Det handlar om individen när kvinnor är svagare fysisk och inte kan prestera likadant som en man men ska ha samma lön? Det handlar om individen att en kvinna ska ha samma rättigheter som en man i arbetslivet, trots att de inte presterar likadant?

Jasså? Så det handlar om individen när det inte får kallas slida, utan snippa.

Du får kalla könsorgan vad du vill. Ordet snippa har fått fäste för att det har funnits ett tomrum att fylla, nämligen ett givet namn till flickans könsorgan.

det handlar om individen när det ska kallas hen istället för han och hon.

Ja, iaf för de som inte identifierar som varken han eller hon.

Det handlar om individen när kvinnor har olika krav i sportresultaten än män?

Igen så finns det ju sporter där generella skillnader mellan kön inte spelar någon roll. Därför ska man inte per automatik dela upp sporter i dam- och herr (eller pojk- och flick). Det bör endast göras när fysiska generella skillnader faktiskt spelar roll.

Det handlar om individen när kvinnor och män har olika krav för att bli brandman?

Det ska de inte ha, har de verkligen det idag? Polisen har det iaf inte.

Det handlar om individen när kvinnor får bestämma om abort när mannen vill ha barn?

Det handlar om individens rätt till sin kropp, ja. Män och kvinnor har samma rätt till sin kropp.

Det handlar om individen när kvinnor inte orkar göra sitt jobb på en tung arbetsplats?

Det handlar det om brister i rekryteringen. Det är rekryterarens jobb att sätta rätt person på rätt ställe. Varken Kalle som inte kan lyfta 50 kg eller Frida som inte kan lyfta 50 kg ska ha en tjänst där man måste lyfta 50 kg.

Det handlar om individen när kvinnor är svagare fysisk och inte kan prestera likadant som en man men ska ha samma lön? Det handlar om individen att en kvinna ska ha samma rättigheter som en man i arbetslivet, trots att de inte presterar likadant?

Det handlar om lika lön för samma jobb. Om en A (oavsett kön) inte presterar lika bra som B (oavsett kön) ska B självklart ha högre lön.

KL

Varför handlar f-debatter så sällan om feminism?

Istället handlar de om straw feminism. Det vill säga, folk konstruerar felaktiga uppfattningar om vad feminism är och argumenterar sedan utav helvete emot dem.

Eller hur :cautious: galet tröttsamt.

kl

Makarontanten, du verkar faktiskt inte ha någon större koll på vad feminism innebär, ändå försöker du argumentera hejvilt emot den. Vore det inte intressantare att läsa på lite, och sedan återkomma med riktiga motargument?

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross