Sv: Feminist?

Förr tjänade veterinärer mer än de gör nu. Varför har lönen sänkts? Vissa tror att det beror på att veterinäryrket förr var mansdominerat men nu är kvinnodominerat... Jag vet inte har ingen statistik att hänvisa till men jag misstänker att det kan vara sant.

Fast är det inte lite så att det har blivit betydligt fler veterinärer och kliniker som öppnat överallt?

Det är ju så med tex hantverksyrken som det är brist på idag har ju lönerna blivit betydligt högre idag

Klart att det har... men rätt sällan.

Om alla brandmän kan släpa ur 110 kilo ur en brand har det betydelse.

Om alla soldater kan bära 30 kilo är det bättre än om man i genomsnitt kan bära 25.

Det har inget med kön att göra, utan bara att det är bra att kunna bli utburen ur en brand, eller att exempelvis kunna bära med sig några landminor till.

Om alla brandmän var praktiker, etniskt svenska och vägde 110 kilo skulle räddningstjänsten ha stora problem.

Föreställningen om att brandmän måste vara stora och starka bygger på en föråldrad bild av hur MSB arbetar. Idag går en stor del av arbetet ut på att förebygga bränder och endast en del av tjänsterna kräver fysisk styrka. Jämställdhet och etnisk mångfald är inget MSB aktivt tänker på vid rekrytering för att det ska se bra ut i statistiken. Det räddar liv.

Men säger de som använder "hen" att orden "pojke", "flicka", "man" och "kvinna" borde förbjudas?

Jag använder t ex ibland ordet "barn". Det innebär ju inte att jag tycker man borde lagstifta mot "flicka" och "pojke". "Hen" kan ju vara praktiskt i sammanhang där könet är irrelevant, eller där man inte vet könet. Att ett språk blir rikare kan väl aldrig vara ett problem?

Jag vänder mig emot att man använder hen som könsneutralisering dvs vi ska inte könsnämna människor. Vi har olik kön konstigare än det är det inte och jag anser inte att en könsneutralisering per automatik eller ens skall ha med jämlikhet att göra. Män och kvinnor skall kunna vara extremt lika mycket jämlika även om de inte kallas hen.

Oj, var har du hittat forskning som säger att det hos barn/foster (innan de utsätts för social påverkan) finns olikheter i hjärnan beroende på kön? Hur mycket som helst dessutom!? Det här är ju sjukt häftigt, du kommer bli världskändis som lyckats hitta något som ingen annan gjort tidigare!! :bump: Länka gärna till de studier du tänker på!

Fast det finns det faktiskt, det är bara att leta omkring lite. Hormonerna styr en hel del i kroppen och de är inte lika på män och kvinnor.

Det finns fortfarande saker som skiljer och det är tex brott där männen är överrepresenterade

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article16139583.ab

Lite intressant om hur vi faktiskt skiljer oss

Aftonbladet är väl knappast en vetenskaplig tidskrift? Att det är skillnad mellan vuxna män och kvinnor kan lika gärna bero på social påverkan som hormonpåverkan, dessutom, så det är ju inget argument för att könsskillnader är biologiska.

Varför är det så viktigt att könsbenämna människor hela tiden? Vi har ju olika hårfärg också, måste den skillnaden också benämnas varje gång vi pratar om nån?

Min mor var första kvinnan på verkstadsgolvet på en industri på 50-talet.
Hon fick hämta sitt lönekuvert en annan tid än männen. Det var mycket plockjobb av smådelar och hennes flinka små händer gjorde jobbet fortare. Alltså gav ackordet henne mer betalt. Så för att undvika sura miner och missnöje fick enda kvinnan - med tjockare kuvert - hämta på annan tid.

Alltså, jag har en bekant som är urmakare, och efter att ha sett hur han jobbar med klockor är jag inte benägen att hålla med om att detta att vara flink o skicklig med händerna när det gäller pillgöra skulle vara en exklusivt kvinnlig talang.

Jag vänder mig emot att man använder hen som könsneutralisering dvs vi ska inte könsnämna människor. Vi har olik kön konstigare än det är det inte och jag anser inte att en könsneutralisering per automatik eller ens skall ha med jämlikhet att göra. Män och kvinnor skall kunna vara extremt lika mycket jämlika även om de inte kallas hen.

Jag begriper faktiskt inte vad du argumenterar emot??

Jag använder hen. Rätt ofta faktiskt. Fast nästan enbart i skrift. Det ersätter inte något - det är ett komplement.

Det är helt enkelt praktiskt att ha hen i de sammanhang där kön är helt ovidkommande.

*KL*
Jag har ännu inte hört en enda vettig förklaring till varför man inte skulle vara feminist. Tills den dagen kommer så fortsätter jag vara det.
Och mitt bästa råd till er är att döpa era döttrar till Johan. Det är nämligen vanligare med en Johan än en kvinna i bolagstoppen.

*KL*
Jag har ännu inte hört en enda vettig förklaring till varför man inte skulle vara feminist. Tills den dagen kommer så fortsätter jag vara det.
Och mitt bästa råd till er är att döpa era döttrar till Johan. Det är nämligen vanligare med en Johan än en kvinna i bolagstoppen.

Jag väntar också på de argumenten....

Dessutom stämmer inte ens den indelning. Det finns pojkar som har snippa och flickor som har snopp. :idea:

Går inte att påpeka för ofta.
Och hen är också ett bra komplement för de som inte definierar sig som man eller kvinna.

Är självklart feminist, finns inget alternativ i min värld. Tyckte inte om programmet.

Fast det finns det faktiskt, det är bara att leta omkring lite. Hormonerna styr en hel del i kroppen och de är inte lika på män och kvinnor.

Det finns fortfarande saker som skiljer och det är tex brott där männen är överrepresenterade

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article16139583.ab

Lite intressant om hur vi faktiskt skiljer oss

Det klart att det finns skillnader så icke-jämställd som världen är och så olika som vi behandlas beroende på vilket kön vi antas ha! Men det säger ju ingenting om att det skulle finnas medfödda skillnader i hjärnan. Och jag vet inte hur du tänkte att din länk skulle stödja att det finns det? En random psykolog med personliga åsikter och dålig förmåga att tolka forskningsfynd?

Jag kallar mig feminist vilket för mig innebär att jag tror på att alla människor är lika mycket värda.
Och vi är långt därifrån.

Fast är det inte lite så att det har blivit betydligt fler veterinärer och kliniker som öppnat överallt?

Det är ju så med tex hantverksyrken som det är brist på idag har ju lönerna blivit betydligt högre idag

Det finns ett väldigt överskott på veterinärer och för många nyutexaminerade kan det ta tid innan de får en anställning. Personligen tror jag att det är huvudorsaken till att lönerna är lägre idag. Om könet spelar roll vågar jag inte uttala mig om.

KL

Varför handlar f-debatter så sällan om feminism?

Istället handlar de om straw feminism. Det vill säga, folk konstruerar felaktiga uppfattningar om vad feminism är och argumenterar sedan utav helvete emot dem.

Kl

Orkar inte med diskussionen här, men tyckte min manliga vän hade skrivit ett jäkligt bra inlägg på fb, som jag här delar med mig av:

FEMINISM ELLER HUMANISM, DET ÄR FRÅGAN.

Har nu för tredje gången tittat på ”Fittstim-min kamp”. Jag har även läst olika debattartiklar kring programmet och tanken bakom programmet.

Ur det biologiska perspektivet är inte naturen könslös. Nu försöker jag inte framhäva könen som reproduktionsorgan utan jag vill betona på harmoni. Naturens harmoni.

Ur det juridiska, sociokulturella och religiösa perspektivet kan vi visst konstatera att kvinnor har särbehandlats. En särbehandling som pågår än idag.

Kampen för jämlikhet börjar te sig på ett, enligt mitt tycke, väldigt skevt sätt. Jag förfasades över att barn som går på ”hen-förskola”. Jag förfasades när jag hörde pedagogen säga: om en pojke kommer med en ny tröja till förskolan så säger vi inte wow vad cool Du är, utan vi säger att wow vilken mjuk kvalité på tröjan. Pedagogen fortsätter: när en advokat, brandman, polis kommer på besök så säger vi till barnen ”hen” kommer.

Syftas ”hen” till yrket eller personen som sysslar med yrket?

Jag menar absolut inte att pojkar ska leka med bilar och flickor med dockor, ABSOLUT INTE. Jag menar att en pojke ska veta att han är en HAN och en flicka att hon är HON och det allra viktigaste: att de är LIKA värda. Oavsett vad de leker med eller vilket yrke de väljer.

Det är just här problemet ligger tycker jag. Om barn inte lär sig känna sig trygga i det könet som de faktiskt är födda i utan fokus läggs istället på deras kläder hur ska man då skapa harmoni mellan könen för att kunna skapa jämlikhet mellan könen?

En barbröstad kvinna ansåg att hon använder sin kropp som verktyg för att förmedla budskap, göra skillnad och uppnå det hon vill uppnå. Hon hyllas säkert av många andra kvinnor. Kommer samma kvinnor att hylla en kvinna som använder sin kropp för att exempelvis få sitt drömjobb? Feminister använder sin kropp och sexualiserar sin kropp för att uppnå ändamål som de i sin tur anklagar samhället för.

Vissa kvinnor kallar sig feminister för att få till ett könslöst samhälle. Observera: betoning på kön (feminin) för att uppnå könslöst samhälle.

I min värld behövs det inte feminister, vi behöver humanister. Vi behöver inte ”hen” för jämställdhetens skull, vi behöver starka HAN och HON som står för rättvisan.

Som jag ser det, feminism handlar just nu om ett sätt att få rampljus på sig. Varför drar jag denna slutsats? Jo, för att inte ens de som kallar sig feminister är ense om begreppet och ändamålet.

Om man anser att feminism är det enda och rätta sättet att uppnå jämnlikhet mellan man och kvinna så oroas jag över framtiden. För kanske några börjar anse att vi behöver rasism för att på så sätt få ett ”rasfritt samhälle”.

Brandmän som ska dra ut folk ur brinnande bostäder och behöver styrka till det, till viss del poliser ( vid exempelvis stora tunga våldsmän som inte gå att prata till rätta), tunga gruvarbeten ( det finns naturligtvis undantag), tunga industriarbeten där kvinnor få be männen om hjälp för att orka lyfta. Ja, bla dessa yrken, men även andra tunga yrken där kvinnor av rent fysiska skäl inte klarar samma styrka som en man ( rent generellt och jag vet att det finns undantag åt båda hållen).

En kvinna kommer dessutom alltid att vara den som föder barn och får vara "ledig" pga det, hur mycket mannen än vill hjälpa till och kan vara hemma sen. Vi är inte lika helt enkelt, men bör naturligtvis ändå ha samma rättigheter utöver i samhället. En kvinna som föder barn blir "tjock" av graviditeten ( drabbas av foglossning, illamående, storlek på magen mm) och har inte samma möjligheter att jobba på som mannen i detta fall.

Min fetning. Precis, kvinnan är hemma i början och sen är det fritt fram för mannen att välja att vara hemma med sitt barn den korta tid det är just ett litet barn.

Apropå straw feminism, då ...

Och om "alla" tror eller har olika uppfattningar om vad "riktig" feminism är, så hur kan man kalla sig feminist om man inte vet vad det betyder? Hur kan man debattera om att han eller hon ( eller vi kanske ska skriva hen) har fel i det de säger, om alla har olika uppfattningar om vad ordet betyder?

Jag är tex kristen. Kristen för att jag är döpt i en svensk kyrka och bor i ett kristet land. Däremot är jag inte religös, jag tror inte på en gud och går inte i kyrkan mer än vid bröllop, dop och begravningar. Stor skillnad på kristen och religös enligt mig.

Samma sak som att jag anser att jag inte är feminist, men tycker vi ska ha ett jämställt samhälle i den mån det går. För mig är fortfarande kvinnor just kvinnor och män just män med skillnader som gör att vi inte alltid har samma förutsättningar i allt här i livet.

Precis som att vi alla har olika saker vi är bra och dåliga på, så finns det skillnad mellan könen, mellan människor med funktionsnedsättningar och de som inte har det, mellan ateister och religösa, mellan folk som upplevt krig och de som lever i fred, mellan de som är positiva och de som är negativa, mellan de som har jobb och de som är arbetslösa, mellan rika och fattiga. Jag är för att vi alla är lika värda, man som kvinna, vi ska ha samma rättigheter, alla ska ha en plats i livet som ska vara rättvis och få människan att känna sig bra. Men vi är ALLA olika, har olika förutsättningar i livet, det går inte komma ifrån. Och då blir det kanske inte helt rättvist för alla i sista änden ändå, oavsett om man är man eller kvinna.

Min fetning. Precis, kvinnan är hemma i början och sen är det fritt fram för mannen att välja att vara hemma med sitt barn den korta tid det är just ett litet barn.

Nu skiljer det säkert från kvinna till kvinna, men jag har bara 2 exempel på min arbetsplats just nu.

En kvinna som inte har varit på arbetsplatsen sen hon var i 8:onde veckan. Först var det illamående, sen var det foglossningar. Barnet är nu ca 4 månader och hon VILL inte att mannen är hemma. Diskriminering mot andra hållet?

Fall två. En kvinna som idag är i 8:onde månaden. Hon jobbar än, men har sen 3 månader tillbaka bytt arbetsplats för att det ordinarie är för tungt. Även på den nya arbetsplatsen får hon hjälp med diverse grejer hon inte klarar av pga sitt tillstånd. Kan säga att "vi" som jobbar på som vanligt har pga detta fått det betydligt tuffare och mer slitsamt. "Vi" får inte högre lön för det, hon får i sin tur inte sämre lön för att hon inte kan utföra det hon är anställd för. Rättvist?

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.