Sv: Feminist?

Att du får mothugg beror nog på att just de där generaliseringarna du vill göra är en stor del av problemet.

Berätta för mig vad problemet är.. Vi (olika kön) är olika, hur ska jag kunna ändra det? och förstå att folk inte vill se att det skiljer på oss hur vi är födda? Det finns ju hur mycket fakta och forskning som helst som visar hur man och kvinna är olika både i hjärnan och fysiskt. Återigen generellt sett ( skriver det varje gång för att det finns undantag från normen)

Snippa är ett rätt bra ord tycker jag. Fitta, slida eller kön känns lite märkligt att använda i samtal med en fyraåring ( vilket är i det sammanhang jag oftast pratar om underlivet). Snippa är vardagligt, en bra motsvarighet till snopp.

Det du skriver är ju att 110 kg man är värd mer lön, då han i form av mer muskler är mer att räkna med.
50 kg kvinnlig vikarie kanske inte ens hamnar i dylika situationer då hon framstår som mindre provocerande till sitt yttre? Vilken typ är värd mest?

Va?? Varför ska jag hitta ett fint ord till mitt kön? Vad kallar du en mans könsorgan för att få det att låta bättre? Snopp är ju liksom ett vanligt ord, inte snippa? Skäms du över vad det heter egentligen?

Välkommen till verkligheten. Varför skulle inte en 50 kilos vikarie hamna i situationer med psykiskt sjuka???? Vet du hur det ser ut och hur ofta psykiskt sjuka "flippar ut" ? Jag hamnar i det ganska ofta i mitt jobb och får då larma polis. Jag lovar dig att min större manliga kollega ger bättre hjälp än en kvinnlig vikarie på 50 kilo när det gäller en man som är våldsam. Att folk lever och tror att världen är annorlunda, vakna upp lite!

Senast ändrad:

Berätta för mig vad problemet är.. Vi (olika kön) är olika, hur ska jag kunna ändra det? och förstå att folk inte vill se att det skiljer på oss hur vi är födda? Det finns ju hur mycket fakta och forskning som helst som visar hur man och kvinna är olika både i hjärnan och fysiskt. Återigen generellt sett ( skriver det varje gång för att det finns undantag från normen)

Problemet är att du gör grova generaliseringar och drar bristfälliga slutsatser. Istället för att fråga dig(eller någon annan) varför kvinnors och mäns kompetenser och egenskaper skiljer sig åt så som du beskriver nedan att du upplever det drar du slutsatsen att vi helt enkelt är födda sådana.

Men visst, jag själv anser ( ingen källa och fakta) att många gånger är kvinnor mer kompetenta att prata, vårda och vara ömsinta i tex ett vårdyrke. Jag ser själv i mitt yrke att de män som jag jobbar med, inte ser att att en soppåse behöver bytas, att de inte ser att en klient behöver en kram istället för bannor (...)

Senast ändrad:

Välkommen till verkligheten. Varför skulle inte en 50 kilos vikarie hamna i situationer med psykiskt sjuka???? Vet du hur det ser ut och hur ofta psykiskt sjuka "flippar ut" ? Jag hamnar i det ganska ofta i mitt jobb och får då larma polis. Jag lovar dig att min större manliga kollega ger bättre hjälp än en kvinnlig vikarie på 50 kilo när det gäller en man som är våldsam. Att folk lever och tror att världen är annorlunda, vakna upp lite!

Återigen, det har väl inte med kön utan med kroppsstyrka att göra? Alla kvinnor väger inte 50 kg, alla män är inte stora och starka. I ett jobb där man ska vara stor och stark, så måste väl det viktiga vara just styrkan, inte könet?

Och vadå "välkommen till verkligheten"? Vart tror du vi andra bor, regnbågslandet? Det är väl du som bör vakna upp och välkomnas till verkligheten, om du tror att alla män är starkare än alla kvinnor?

Absolut, män är födda med andra könsorgan än kvinnor.

Vad har det med arbetslivet att göra?

Hur många gånger ska jag skriva generellt och i normala fall???:banghead::banghead::banghead:

Självklart finns det individer ur alla olika kön som inte stämmer in på det jag skriver..

Med andra ord, man måste i slutändan ändå se till individen. Alltså är det fullständigt meningslöst att dela in arbetslivet efter kön, eftersom man i slutändan ändå måste se till individen. Då kan man ju lika gärna bortse från kön och se till individen på en gång. Följaktligen är kön irrelevant i arbetslivet.

Varje människa är olika både i hjärnan och fysiskt. Varenda en. Han, hon och hen. För att vi är olika individer.

Återigen, det har väl inte med kön utan med kroppsstyrka att göra? Alla kvinnor väger inte 50 kg, alla män är inte stora och starka. I ett jobb där man ska vara stor och stark, så måste väl det viktiga vara just styrkan, inte könet?

Och vadå "välkommen till verkligheten"? Vart tror du vi andra bor, regnbågslandet? Det är väl du som bör vakna upp och välkomnas till verkligheten, om du tror att alla män är starkare än alla kvinnor?

Ja, det har med kroppsstyrka att göra och återigen är män generellt sett starkare...

Vet inte i hur många inlägg jag skrivit att jag pratar generellt ( alltså att det finns kvinnor som är starkare än män och vice versa), så sluta läs in saker jag inte skriver!

Nej , alla kvinnor väger inte 50 kilo, men MÅNGA väger mindre och har mindre muskelstyrka än en man. När du står med en psykiskt sjuk klient med en kniv i högsta hugg mot dig, så vill du hellre ha hjälp av en 70 kilos man än en 50 kilos kvinnlig vikarie oavsett. Tror du verkligen att en kvinna på 50 kilo kan brotta ner en 110 kilos man lika lätt som en man med bra fysik kan?

Gör dig inte dum om att du bor i något regnbågsland och få mig att tro att jag bör vakna upp i mitt liv. Se världen som den är!

Med andra ord, man måste i slutändan ändå se till individen. Alltså är det fullständigt meningslöst att dela in arbetslivet efter kön, eftersom man i slutändan ändå måste se till individen. Då kan man ju lika gärna bortse från kön och se till individen på en gång. Följaktligen är kön irrelevant i arbetslivet.

JA, det är ju det jag skriver, men att se till individen innebär ofta att mannen kommer lättare in i fysiskt tunga arbeten, vilket det då blir ramaskri om att det inte är jämställt för kvinnorna?

Väntar fortfarande på svar inom att det är andra regler för kvinnor inom sporten, varför?

Va?? Varför ska jag hitta ett fint ord till mitt kön? Vad kallar du en mans könsorgan för att få det att låta bättre? Snopp är ju liksom ett vanligt ord, inte snippa? Skäms du över vad det heter egentligen?

Tack, jag visste inte att jag var på något annat ställe. Vi kanske har olika verkligheter?

Jag säger generellt inte kuk och fitta, eftersom det för mig snarare är någon typ av skällsord. Snippa säger de på förskolan, och jag känner inte att jag måste manifestera genom att meddela att de borde säga fitta istället. Slida låter kliniskt och kön distanserat. Jag tycker snippa är en utomordentligt bra motsvarighet till snopp, när jag var liten sade vi mus, eftersom det inte fanns något bättre. Jag tycker din jämförelse skevar, eftersom vi pratar arbetsliv och inte specifika yrken. Har jag och en man samma yrke, erfarenhet och skicklighet bör vi ha lika lön. Varför ska min kollega som är man ha högre lön än mig trots mindre erfarenhet och skicklighet när vi båda är tjänstemän? För att han väger mer? Om jag väger 100 kg, får jag mer i lön då? Det ska väl handla om yrkesskicklighet, och då åsyftar jag inte att brotta ner folk, utan generellt.

Tack, jag visste inte att jag var på något annat ställe. Vi kanske har olika verkligheter?

Jag säger generellt inte kuk och fitta, eftersom det för mig snarare är någon typ av skällsord. Snippa säger de på förskolan, och jag känner inte att jag måste manifestera genom att meddela att de borde säga fitta istället. Slida låter kliniskt och kön distanserat. Jag tycker snippa är en utomordentligt bra motsvarighet till snopp, när jag var liten sade vi mus, eftersom det inte fanns något bättre. Jag tycker din jämförelse skevar, eftersom vi pratar arbetsliv och inte specifika yrken. Har jag och en man samma yrke, erfarenhet och skicklighet bör vi ha lika lön. Varför ska min kollega som är man ha högre lön än mig trots mindre erfarenhet och skicklighet när vi båda är tjänstemän? För att han väger mer? Om jag väger 100 kg, får jag mer i lön då? Det ska väl handla om yrkesskicklighet, och då åsyftar jag inte att brotta ner folk, utan generellt.

Om du hade läst och förstått från början, så är jag för lika lön för samma arbete. Det du inte verkar förstå ar att alla jobb inte är på lika nivå, och det är dem jag skriver om, om du nu orkar läsa igen och försöka förstå det jag skriver..Generellt i vissa yrken behövs muskelstyrka...

Själv tycker jag att ordet snippa rent ut sagt är ett löjligt ord. Det finns ord både på manligt och kvinnligt kön sen innan, men ja, det är ju så känsligt just för kvinnan att ordet underliv eller slida är fult? Tycker vem och varför?

Om du hade läst och förstått från början, så är jag för lika lön för samma arbete. Det du inte verkar förstå ar att alla jobb inte är på lika nivå, och det är dem jag skriver om, om du nu orkar läsa igen och försöka förstå det jag skriver..Generellt i vissa yrken behövs muskelstyrka...

Själv tycker jag att ordet snippa rent ut sagt är ett löjligt ord. Det finns ord både på manligt och kvinnligt kön sen innan, men ja, det är ju så känsligt just för kvinnan att ordet underliv eller slida är fult? Tycker vem och varför?

Underliv=generellt skrevet och könsneutralt. Alla har väl ett underliv.
Slida=födelsekanalen. När man ska säga till en tjej att tvätta underlivet, inte säger man "tvätta slidan"...

Snippa är redan etablerat.

Så FANTASTISKT bra formulerat!!! :bow::bow::bow:

Ja, det har med kroppsstyrka att göra och återigen är män generellt sett starkare...

Vet inte i hur många inlägg jag skrivit att jag pratar generellt ( alltså att det finns kvinnor som är starkare än män och vice versa), så sluta läs in saker jag inte skriver!

Nej , alla kvinnor väger inte 50 kilo, men MÅNGA väger mindre och har mindre muskelstyrka än en man. När du står med en psykiskt sjuk klient med en kniv i högsta hugg mot dig, så vill du hellre ha hjälp av en 70 kilos man än en 50 kilos kvinnlig vikarie oavsett. Tror du verkligen att en kvinna på 50 kilo kan brotta ner en 110 kilos man lika lätt som en man med bra fysik kan?

Gör dig inte dum om att du bor i något regnbågsland och få mig att tro att jag bör vakna upp i mitt liv. Se världen som den är!

men varför jämföra äpplen och päron? Du vill hellre ha assistans av en 80-kg ordinarie än en 50-kg vikarie. Det gäller väl även om det är en kvinna som väger 80 och är ordinarie och en manlig vikarie på 50 kg? Så varför väga in könet, bara för att?

Jag tycker att snippa är asbra. Det har inte funnits något bra ord tidigare, just när det gäller barn med snippor, som funkar på samma sätt som snopp för barn med snopp. Jag skulle inte känna mig bekväm med att säga min fitta till mitt barn när vi pratar sånt, oavsett hur avslappnad jag är annars.

Kallar du dig feminist? Vad betyder "att vara feminist" för dig?

Anledningen till min frågeställning är att jag tittade på programmet "Fittstim - min kamp" på ettan igår. (går att se här:http://www.svtplay.se/video/1726623/del-1 ) Programmet efterföljdes även av en debatt.

Såg ni programmet? Vad tyckte ni?

Le/la feminista/o golit tycker att hen och person skymmer de verkliga problemen. Dvs att kvinnor tjänar mindre än män, utan att det finns sakliga skäl.

... intressant dom i AD som sade att det var helt okej för att lönen för en en man var högre eftersom den marknadsmässigt satt. Med andra ord har kvinnor ett mindre marknadsvärde.

Det är något att diskutera, men än hen och handbollspojkarna.

När du står med en psykiskt sjuk klient med en kniv i högsta hugg mot dig, så vill du hellre ha hjälp av en 70 kilos man än en 50 kilos kvinnlig vikarie oavsett. Tror du verkligen att en kvinna på 50 kilo kan brotta ner en 110 kilos man lika lätt som en man med bra fysik kan?

En kvinna (eller man) på 50 kg ska inte behöva brotta ner en hotfull person på 110 kg. Man ska vara två stycken personer som har fysik, hjälpmedel och kompetens för att kunna hantera situationen tillsammans.

Att män och kvinnor på gruppnivå har olika fysik har liksom ingenting med arbetslivet att göra. Till en tjänst söker man en person med en specifik kompetens. Om det handlar om att kunna lyfta en docka på minst 70 kg ur en byggnad så är det i sig ett helt könsneutralt krav. Generellt sett om man ser till tex. Sveriges hela population kommer fler män klara av att göra det, men av de som söker tjänsten är jag rätt säker på att de flesta, oavsett kön, kommer klara av det. Annars söker man inte tjänsten.

(Jag gymmade f ö med min man idag. Jag 60 kg, 172 cm. Han 186 cm, 98 kg. Vi tar samma tyngder i hela överkroppsträningen.)

Till TS. Självklart är jag feminist. Jag är humanist och då faller feminist in därunder.

Tycker att Belindas dokumentär väcker relevanta tankar och jag tycker att det framgår i Debatt att hon inte tar ställning mot det som hon i serien uttrycker en viss skepsis mot.

Att män och kvinnor på gruppnivå har olika fysik har liksom ingenting med arbetslivet att göra. Till en tjänst söker man en person med en specifik kompetens. .

Klart att det har... men rätt sällan.

Om alla brandmän kan släpa ur 110 kilo ur en brand har det betydelse.

Om alla soldater kan bära 30 kilo är det bättre än om man i genomsnitt kan bära 25.

Det har inget med kön att göra, utan bara att det är bra att kunna bli utburen ur en brand, eller att exempelvis kunna bära med sig några landminor till.

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross