Sv: Feminist?

Klart att det har... men rätt sällan.

Om alla brandmän kan släpa ur 110 kilo ur en brand har det betydelse.

Om alla soldater kan bära 30 kilo är det bättre än om man i genomsnitt kan bära 25.

Det har inget med kön att göra, utan bara att det är bra att kunna bli utburen ur en brand, eller att exempelvis kunna bära med sig några landminor till.

Men ingen tjänst (vad jag vet) tillsätts enbart efter fysisk styrka. Man har många kriterier som ska uppfyllas och man sätter en minimigräns för tex. hur tungt man måste kunna bära i yrket.

Men som sagt, procentuellt kommer fler män klara av att kunna kvala in.

Med andra ord, man måste i slutändan ändå se till individen. Alltså är det fullständigt meningslöst att dela in arbetslivet efter kön, eftersom man i slutändan ändå måste se till individen. Då kan man ju lika gärna bortse från kön och se till individen på en gång. Följaktligen är kön irrelevant i arbetslivet.

Nej,

eftersom vi har föreställningar om kön. Det går inte att betrakta individen utanför sitt sammanhang.

Och det är väl föreställningarna vi vill bli av med, eller? Hur blir man av med dem om man inte börjar någonstans?

Barnens förmåga skilde sig inte mellan könen, de klarade och provade samma vinklar, men föräldrarna underskattade sina döttrars förmåga och överskattade sina söners förmåga, det skilde ganska många grader. Lite synd att jag inte kommer ihåg exakt hur mycket, kanske jag kan leta upp studien och länka. Tror det rörde sig om ca 10 graders underskattning av döttrarnas förmåga, och att de prickade ganska rätt på sönernas även om det var vanligare med en överskattning där.

Flickorna vågade till och med sig ned för lite brantare sluttningar, men inte helt signifikant. Ska leta upp den åt dig vänta.

Barnen var 11 månader, mödrarna överskattade däremot inte pojkarna, de bedömde dem ungefär korrekt, men de underskattade flickorna. (Slope-crawling experiment, Mondschein et al 2000) (studie nämnd i Pink Brain Blue Brain, Lise Eliot)

Fast det är ju ingen naturlag som säger att man måste tycka att könet är så avgörande hos en människa, det är ju något som är socialt konstruerat och därför kan och bör förändras. Det är ju skillnad på dagens könsroller jämfört med 1800-talets, t ex. Man måste inte alls se könet som det avgörande, inte alls.

Berätta för mig vad problemet är.. Vi (olika kön) är olika, hur ska jag kunna ändra det? och förstå att folk inte vill se att det skiljer på oss hur vi är födda? Det finns ju hur mycket fakta och forskning som helst som visar hur man och kvinna är olika både i hjärnan och fysiskt.

Oj, var har du hittat forskning som säger att det hos barn/foster (innan de utsätts för social påverkan) finns olikheter i hjärnan beroende på kön? Hur mycket som helst dessutom!? Det här är ju sjukt häftigt, du kommer bli världskändis som lyckats hitta något som ingen annan gjort tidigare!! :bump: Länka gärna till de studier du tänker på!

Berätta för mig vad problemet är.. Vi (olika kön) är olika, hur ska jag kunna ändra det? och förstå att folk inte vill se att det skiljer på oss hur vi är födda? Det finns ju hur mycket fakta och forskning som helst som visar hur man och kvinna är olika både i hjärnan och fysiskt. Återigen generellt sett ( skriver det varje gång för att det finns undantag från normen)

Mjaaa, helt ärligt om du vill förlita dig på den här faktan så är det bäst du läser på och läser forskningsöversikter inte förvirrade människors bestsellers (venus mars osv). Skillnaderna i hjärnan är chockartat små och väldigt svåra att hitta eller ens få att bestå i flera studier på rad.

Fysiskt ja, men överlappande, hjärnan, nej inte speciellt, var de riktigt stora skulle de nog hittats vid det här laget. (Nej inte ens spatial förmåga, en veckas träning tar bort skillnaderna.) (Nej inte ens påslag av hormoner vid vård av små barn, män får dem också om de umgås med barnet.)

Varför skulle inte en 50 kilos vikarie hamna i situationer med psykiskt sjuka???? Vet du hur det ser ut och hur ofta psykiskt sjuka "flippar ut" ? Jag hamnar i det ganska ofta i mitt jobb och får då larma polis. Jag lovar dig att min större manliga kollega ger bättre hjälp än en kvinnlig vikarie på 50 kilo när det gäller en man som är våldsam. Att folk lever och tror att världen är annorlunda, vakna upp lite!

Har för mig att det finns forskning på att stora män lättare provocerar fram våld än små kvinnor. Så de hamnar inte i situationerna lika ofta.

Oj, var har du hittat forskning som säger att det hos barn/foster (innan de utsätts för social påverkan) finns olikheter i hjärnan beroende på kön? Hur mycket som helst dessutom!? Det här är ju sjukt häftigt, du kommer bli världskändis som lyckats hitta något som ingen annan gjort tidigare!! :bump: Länka gärna till de studier du tänker på!

Det finns mig veterligen israelisk forskning som visar på detta, men frågan är hur relevant den är. Vill minnas att det var ett ganska litet underlag och faktiskt kan man inte bortse från miljöpåverkan ens i fosterlivet. Dessutom var det skillnader uppmätta i en specifik vecka, hur såg det ut senare? Det kollade man aldrig upp.

Att pojkar och flickor, på gruppnivå, utvecklas i lite olika takt är ju ingenting nytt och kanske är det även så på fosterstadiet? Ute i verkliga livet spelar det ju mindre roll för där är det individen som räknas och ser man till skillnader i hjärnan är det större skillnader inom grupperna än mellan grupperna.

Det är något att diskutera, men än hen och handbollspojkarna.

Det mysiga med diskussion är att man kan diskutera och ha åsikter om många olika saker samtidigt, man behöver inte begränsa sig till en.

Vilka yrken finns där män inte är lämpliga på grund av deras bristande egenskaper? Eftersom du är noga med att framhålla att de flesta kvinnor inte klarar av tunga jobb tänker jag.

Min mor var första kvinnan på verkstadsgolvet på en industri på 50-talet.
Hon fick hämta sitt lönekuvert en annan tid än männen. Det var mycket plockjobb av smådelar och hennes flinka små händer gjorde jobbet fortare. Alltså gav ackordet henne mer betalt. Så för att undvika sura miner och missnöje fick enda kvinnan - med tjockare kuvert - hämta på annan tid.

Det finns en hel del studier som visar på skillnader, haken är att det finns en hel del studier på samma områden som visar det omvända eller inga skillnader. Så i slutänden säger de inte så mycket.

Eller snarare, det kan finnas små skillnader man har hittat och är hyggligt säker på att de finns hos små bebisar tex, men de är knappt märkbara.

Enligt en bok jag nyligen läst (se ovan) kan det tex vara motiverat att prata extra mycket med små pojkbebisar, men man ska prata mycket med alla barn (så tipset är kanske snarare att man inte ska diskriminera pojkarna genom att låta bli att prata med dem, så som ofta tydligen händer.). Det kan vara motiverat att uppmuntra små flickor att röra på sig för att träna balans och motorik, men man borde uppmuntra alla barn till rörelse (så tipset kanske snarare är att man inte ska hindra flickorna från att röra på sig, så som ofta tydligen händer.)

Efter 6 månader eller så är barnens hjärnor dessutom redan påverkade av föräldrarnas beteende. (Tex de barn som hör mycket tal till dem har fördelar i språk och de som uppmuntras att röra sig har fördelar motoriskt. Och det man är bra på övar man.)

Det finns en hel del studier som visar på skillnader, haken är att det finns en hel del studier på samma områden som visar det omvända eller inga skillnader. Så i slutänden säger de inte så mycket.

Eller snarare, det finns skillnader man har hittat och är hyggligt säker på att de finns hos små bebisar tex, men skillnaderna är så små.

Enligt en bok jag nyligen läst (se ovan) kan det tex vara motiverat att prata extra mycket med små pojkbebisar, men man ska prata mycket med alla barn (så tipset är kanske snarare att man inte ska diskriminera pojkarna genom att låta bli att prata med dem, så som ofta tydligen händer.). Det kan vara motiverat att uppmuntra små flickor att röra på sig för att träna balans och motorik, men man borde uppmuntra alla barn till rörelse (så tipset kanske snarare är att man inte ska hindra flickorna från att röra på sig, så som ofta tydligen händer.)

Efter 6 månader eller så är barnens hjärnor dessutom redan påverkade av föräldrarnas beteende. (Tex de barn som hör mycket tal till dem har fördelar i språk och de som uppmuntras att röra sig har fördelar motoriskt. Och det man är bra på övar man.)

Absolut. Jag har läst mycket om bla. "hjärnforskning" och det finns väldigt många studier som säger emot varandra. Det råder inte enighet om hur man ska mäta, vad man ska mäta, man har litet urval, icke representerbart urval osv.

Det fina med hjärnan är dess enorma plasticitet, det är människans styrka. Därför blir det väldigt svårt att bedöma vad som är ett resultat av miljön och inte.

Ja, jag kallar mig definitivt feminist och ska sätta mig och kolla programmet nu då jag inte hunnit tidigare i veckan Återkommer imorgon. Lär dock somna.

Du skrev att alla dukänner är för jämnställdhet. Det är ovanligt i denna världen konstaterade jag.

Superovanligt. Jag jobbar med ganska klyftiga människor (obs, jag skriver inte män..) i ett kvinnodominerat yrke men i en värld som styrs av patriarkatiska värderinger och med en tydlig hierarki.

Satan vad jag som ung, tämligen kompetent för min ålder och liten kvinna får kämpa för att folk (jag skriver inte män här heller) ska lyssna.

Jag är uppväxt med en pappa som är feminist trots att mina föräldrars förhållande absolut följer normen med att hon var hemma mest, jobbade deltid och lever mkt på vad han tjänat/tjänar (han var dock pappaledig redan i början på 80-talet med mitt äldsta syskon..) och för mig blev det en riktig chock att bli vuxen och inse att det finns ganska många vuxna män som är antifeminister...

Flickorna vågade till och med sig ned för lite brantare sluttningar, men inte helt signifikant. Ska leta upp den åt dig vänta.

Barnen var 11 månader, mödrarna överskattade däremot inte pojkarna, de bedömde dem ungefär korrekt, men de underskattade flickorna. (Slope-crawling experiment, Mondschein et al 2000) (studie nämnd i Pink Brain Blue Brain, Lise Eliot)
Ja just det, så heter studien, tack!

Hittade en länk också för den som är intresserad av att läsa mer exakt hur studien gick till och vad man kom fram till etc:
Länk Gender Bias in Mothers' Expectations about Infant Crawling

Du skrev att alla dukänner är för jämnställdhet. Det är ovanligt i denna världen konstaterade jag.

Jaså? Varför är det så konstigt? Lika barn leka bäst. Varför skulle jag ha en relation till någon med i mina ögon helknäppa åsikter och värderingar?

Jag styr ju själv vilka jag vill känna och inte.

Självklart är jag feminist.

För mig innebär att vara feminist att jag står för att jag tycker att alla har lika värde och ska behandlas därefter. Könet ska inte bestämma varken lön eller annan behandling. Könet är enbart en praktisk grej i det avseendet att en har olika uppgifter när det kommer till att avla sin avkomma. Någon annan funktion har det inte.

Ordet hen gillar jag mycket. Äntligen finns det ett ord så att en slipper könsbestämma eller skriva/säga han/hon där könet är oviktigt eller okänt. Förhoppningsvis kan även det lilla ordet göra att framtidens barn inte tar för givet att läkaren är en han och att förskolläraren är en hon utan att de ser på världen mer förutsättningslöst.

Jag är tacksam till tidigare feminister som har gjort så enormt mycket för mänskligheten.

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross