Sv: Feminist?

Varför väljer inte fler kvinnor ett mer välbetalt jobb i en annan bransch ?
.

Enkelt, för att vi påverkas av könsnormer i våra livsval såklart. Och eftersom vi nu råkar leva i ett könsordnat samhälle, där yrken är könsmärkta, och kvinnligt könsmärkta saker generellt är värda mindre än manligt könsmärkta saker. Eftersom vi är sociala varelser, så väljer de flesta att följa normen, snarare än att maximera sin inkomst. Man väljer hellre det som känns roligast och rimligast än där man kommer tjäna mest. Eftersom vi har internaliserat normen så känns det roligare och rimligare att välja sånt kvinnor brukar välja, än att välja sånt som män brukar välja, för de flesta kvinnor.

Vilka yrken finns där män inte är lämpliga på grund av deras bristande egenskaper? Eftersom du är noga med att framhålla att de flesta kvinnor inte klarar av tunga jobb tänker jag.

Nu vet jag inte hur du tänker, med tanke på att feminister diskuteras i tråden och ämnet handlar om att kvinnor ska ha samma rättigheter som män...

Men visst, jag själv anser ( ingen källa och fakta) att många gånger är kvinnor mer kompetenta att prata, vårda och vara ömsinta i tex ett vårdyrke. Jag ser själv i mitt yrke att de män som jag jobbar med, inte ser att att en soppåse behöver bytas, att de inte ser att en klient behöver en kram istället för bannor och att en klient ibland vill ha så kallat "tjejsnack" ( om mens, svamp i underlivet, om killar och förhållande, om p-medel, graviditet, mm). En man kan inte jämföras i det, hur påläst han än är. Och återigen, det finns alltid undantag, men jag pratar generellt.

Precis vad jag skulle skriva. Självklart är jag feminist och självklart kan man vara feminist och ändå inse att pojkar har snopp och flickor har snippa, vi har olikheter men är värda lika mycket.

Ser du hur du i ditt resonemang kring kön och arbete hela, hela tiden höjer manlighet och nedvärderar kvinnor?

Hur muskelstyrka ens har med lika lön för lika arbete att göra begriper jag inte. Det är ju inte ens fysiskt tunga jobb som har status och ger fet lön i det här samhället. Med tanke på att kvinnor är påtagligt bättre i skolan än män så är det ju märkligt att inte alla högstatusyrken som kräver hög utbildning är dominerade av kvinnor.

Kvinnor kanske skulle ha ett snipptillägg med hänsyn till att vi är lite klipskare och snabbare i utvecklingen? Sådär i allmänhet alltså. Varför ska en 25-årig kvinna få lika mycket i lön som en barnslig jämngammal man, även om de har samma befattning så gör kvinnan givetvis ett bättre jobb eftersom hon är mer utvecklad och skärpt. :sneaky:

Nu vet jag inte hur du tänker, med tanke på att feminister diskuteras i tråden och ämnet handlar om att kvinnor ska ha samma rättigheter som män...

Men visst, jag själv anser ( ingen källa och fakta) att många gånger är kvinnor mer kompetenta att prata, vårda och vara ömsinta i tex ett vårdyrke. Jag ser själv i mitt yrke att de män som jag jobbar med, inte ser att att en soppåse behöver bytas, att de inte ser att en klient behöver en kram istället för bannor och att en klient ibland vill ha så kallat "tjejsnack" ( om mens, svamp i underlivet, om killar och förhållande, om p-medel, graviditet, mm). En man kan inte jämföras i det, hur påläst han än är. Och återigen, det finns alltid undantag, men jag pratar generellt.

Men det är ju inte alls sant att det där skulle gälla alla män och alla kvinnor. Jag lovar, det finns en massa kvinnor som skulle vara direkt illa lämpade att vårda och vara ömsinta, och det finns män som är superskickliga på det. Alltså är det vettiga såklart att till ett sådant yrke välja folk som är duktiga på att vårda och vara ömsinta, inte att välja enbart kvinnor, och då få med ett gäng mindre lyhörda bufflar, bara för att de råkar vara kvinnor.

Vilken egenskap det än gäller, så måste det viktiga väl ändå vara att hitta den person som har rätt egenskaper, inte den person som har rätt kön.

Förr tjänade veterinärer mer än de gör nu. Varför har lönen sänkts? Vissa tror att det beror på att veterinäryrket förr var mansdominerat men nu är kvinnodominerat... Jag vet inte har ingen statistik att hänvisa till men jag misstänker att det kan vara sant.

Precis vad jag skulle skriva. Självklart är jag feminist och självklart kan man vara feminist och ändå inse att pojkar har snopp och flickor har snippa, vi har olikheter men är värda lika mycket.

Men det där är ju också ungefär hela listan på olikheter, varför skulle den skillnaden ha betydelse annat än i sängen?

Dessutom stämmer inte ens den indelning. Det finns pojkar som har snippa och flickor som har snopp. :idea:

Kallar du dig feminist? Vad betyder "att vara feminist" för dig?Såg ni programmet? Vad tyckte ni?

Jag tycker att det är en väldigt underlig idé att göra en så usel och okunnig programserie om viktiga samhällsfrågor. Fantastiskt uselt och oinsatt, rent tramsigt.

Hur fan tänker svt?

kl

På tal om fysisk kapacitet så läste jag för ett tag sedan en studie om just det. Man gjorde ett experiment med små barn som ännu inte lärt sig gå där man lät barnen krypa i olika vinklar nedför ett sluttande plan, och man lät föräldrarna uppskatta hur brant deras barn skulle klara av, och försöka sig på, att krypa.

Barnens förmåga skilde sig inte mellan könen, de klarade och provade samma vinklar, men föräldrarna underskattade sina döttrars förmåga och överskattade sina söners förmåga, det skilde ganska många grader. Lite synd att jag inte kommer ihåg exakt hur mycket, kanske jag kan leta upp studien och länka. Tror det rörde sig om ca 10 graders underskattning av döttrarnas förmåga, och att de prickade ganska rätt på sönernas även om det var vanligare med en överskattning där.

I studien konstaterade man också att de sociala stereotypernas inverkan på könens motoriska utveckling inte har utforskats i särskilt stor grad.

Kallar du dig feminist? Vad betyder "att vara feminist" för dig?

Anledningen till min frågeställning är att jag tittade på programmet "Fittstim - min kamp" på ettan igår. (går att se här:http://www.svtplay.se/video/1726623/del-1 ) Programmet efterföljdes även av en debatt.

Såg ni programmet? Vad tyckte ni?
Jag har inte sett programmet, kanske ska ta och se det och kommentera sedan.

Är absolut feminist.

Ser du hur du i ditt resonemang kring kön och arbete hela, hela tiden höjer manlighet och nedvärderar kvinnor?

Hur muskelstyrka ens har med lika lön för lika arbete att göra begriper jag inte. Det är ju inte ens fysiskt tunga jobb som har status och ger fet lön i det här samhället. Med tanke på att kvinnor är påtagligt bättre i skolan än män så är det ju märkligt att inte alla högstatusyrken som kräver hög utbildning är dominerade av kvinnor.

Kvinnor kanske skulle ha ett snipptillägg med hänsyn till att vi är lite klipskare och snabbare i utvecklingen? Sådär i allmänhet alltså. Varför ska en 25-årig kvinna få lika mycket i lön som en barnslig jämngammal man, även om de har samma befattning så gör kvinnan givetvis ett bättre jobb eftersom hon är mer utvecklad och skärpt. :sneaky:

Åh, att det på buke alltid ska tas upp så detaljinriktat och det inte går att att skriva ett inlägg utan att folk ska vända ut och in på det 100 gånger och få en annan mening än det man skriver !

Ja, muskelstyrkan kan ha med jobbet att göra i många yrken. Kvinnor har generellt inte samma styrka som män. Blir jag hotad av en en 110 kilos man i mitt yrke som skötare inom psykiatrin, så ber jag hellre en manlig kollega om hjälp, en än kvinnlig vikarie på 50 kilo...

Kvinnor har generellt mer "omvårdnad" i huvudet än män, de är oftast bättre på att hantera dessa situationer enligt mina erfarenheter.

Vadå fet lön? Jag har inte skrivit något om att de feta lönerna ska betalas till män?. Gör man ett bra jobb, oavsett kön, så ska man ha lika lön för samma jobb, men inte om man inte klarar av sitt jobb till 100% pga omständigheterna.

OT. Varför använder man ordet snippa? Det heter kön, slida, fitta, underliv beroende på situation. Att använda ordet snippa är för mig lika med att förtränga ordet på det kvinnliga organet och få det att låta "bättre". För vem?, står man inte upp för sitt kön heller om man är feminist?

Men det är ju inte alls sant att det där skulle gälla alla män och alla kvinnor. Jag lovar, det finns en massa kvinnor som skulle vara direkt illa lämpade att vårda och vara ömsinta, och det finns män som är superskickliga på det. Alltså är det vettiga såklart att till ett sådant yrke välja folk som är duktiga på att vårda och vara ömsinta, inte att välja enbart kvinnor, och då få med ett gäng mindre lyhörda bufflar, bara för att de råkar vara kvinnor.

Vilken egenskap det än gäller, så måste det viktiga väl ändå vara att hitta den person som har rätt egenskaper, inte den person som har rätt kön.

Hur många gånger ska jag skriva generellt och i normala fall???:banghead::banghead::banghead:

Självklart finns det individer ur alla olika kön som inte stämmer in på det jag skriver..

kl

På tal om fysisk kapacitet så läste jag för ett tag sedan en studie om just det. Man gjorde ett experiment med små barn som ännu inte lärt sig gå där man lät barnen krypa i olika vinklar nedför ett sluttande plan, och man lät föräldrarna uppskatta hur brant deras barn skulle klara av, och försöka sig på, att krypa.

Barnens förmåga skilde sig inte mellan könen, de klarade och provade samma vinklar, men föräldrarna underskattade sina döttrars förmåga och överskattade sina söners förmåga, det skilde ganska många grader. Lite synd att jag inte kommer ihåg exakt hur mycket, kanske jag kan leta upp studien och länka. Tror det rörde sig om ca 10 graders underskattning av döttrarnas förmåga, och att de prickade ganska rätt på sönernas även om det var vanligare med en överskattning där.

I studien konstaterade man också att de sociala stereotypernas inverkan på könens motoriska utveckling inte har utforskats i särskilt stor grad.

Jag tycker det här är jätteintressant! Det låter ju fullt rimligt att hur de olika könen behandlas(och styrs att leka) som små påverkar deras styrka senare i livet.

Det påminner mig om något jag stötte på under en kurs jag läste tillsammans med studenter från ett gäng olika länder. En del av kursen var praktisk och förlagd till bergstrakterna i ett mindre utvecklat land. När vi tvingades ta oss fram i oländig terräng och bitvis klättra för att komma till en by blev det tydligt hur svårt vissa studenter hade det med balansen. Det visade sig att det fanns tydliga skillnader i motorik och balans beroende på nationalitet, något som kunde härledas till stora skillnader i den generella synen på utomhuslek. Många av deltagarna hade under uppväxten mer eller mindre aldrig lekt utomhus och så gott som aldrig varit ute i naturen.

kl

Och? Vad har det med feminister, yrken och lön att göra?

Snippa är ett rätt bra ord tycker jag. Fitta, slida eller kön känns lite märkligt att använda i samtal med en fyraåring ( vilket är i det sammanhang jag oftast pratar om underlivet). Snippa är vardagligt, en bra motsvarighet till snopp.

Det du skriver är ju att 110 kg man är värd mer lön, då han i form av mer muskler är mer att räkna med.
50 kg kvinnlig vikarie kanske inte ens hamnar i dylika situationer då hon framstår som mindre provocerande till sitt yttre? Vilken typ är värd mest?

Jag tycker det här är jätteintressant! Det låter ju fullt rimligt att hur de olika könen behandlas(och styrs att leka) som små påverkar deras styrka senare i livet.

Det påminner mig om något jag stötte på under en kurs jag läste tillsammans med studenter från ett gäng olika länder. En del av kursen var praktisk och förlagd till bergstrakterna i ett mindre utvecklat land. När vi tvingades ta oss fram i oländig terräng och bitvis klättra för att komma till en by blev det tydligt hur svårt vissa studenter hade det med balansen. Det visade sig att det fanns tydliga skillnader i motorik och balans beroende på nationalitet, något som kunde härledas till stora skillnader i den generella synen på utomhuslek. Många av deltagarna hade under uppväxten mer eller mindre aldrig lekt utomhus och så gott som aldrig varit ute i naturen.
Ja visst är det intressant, och det är ett ganska så outforskat område! Jag tycker också det är fullt rimligt att anta att vuxna föreställningar kan påverka barnens utveckling.

Det har jag aldrig reflekterat över faktiskt, att det kan skilja mellan olika kulturer också. Men det är logiskt. På samma sätt har man ju upptäckt att dagens barn springer långsammare än sina förfäder, dvs det är rimligt att anta att det skiljer sig mellan generationer också i takt med att samhället blir alltmer stillasittande.

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar