Sv: Feminist?

KL

Varför handlar f-debatter så sällan om feminism?

Istället handlar de om straw feminism. Det vill säga, folk konstruerar felaktiga uppfattningar om vad feminism är och argumenterar sedan utav helvete emot dem.

Därför att kärnfrågan, varför det finns feminism över huvud taget, är för svår och för bred? Kvinnors livssituation skiljer sig mycket åt i olika kulturer och att hitta ett sätt att synliggöra kvinnors position är omöjligt?

KL

Jag har fascinerats av mångas önskan att nu såga Belinda Olssons "tilltag" att ha mage att ens göra ett tramsigt program.

Jag tycker hon är modig som på ett, förvisso, ytligt sätt tar upp de strömningar vi ser idag (inte kan svt satsa på djupare program och samtidigt engagera en bred publik?).

Självklart åker Olsson på kritik av sina medsystrar. Allt annat hade varit otänkbart. Tyvärr.

Jag citerar Madeleine Albright: "There's a special place in hell for women who don't help each other."

En journalist som heter Nathanael Derwinger gjorde för ett par år sedan en programserie "Världens bästa skitskola".

Den var i sitt format ganska lik Belindas program, men jag minns inte att han som journalist blev ifrågasatt, även om skolan presenterades på ett ytligt, vinklat sätt och där faktaunderlag, analys och slutsatser kunde ifrågasättas.

Är det lättare att hacka på Belinda än Nathanael?

Med andra ord, man måste i slutändan ändå se till individen. Alltså är det fullständigt meningslöst att dela in arbetslivet efter kön, eftersom man i slutändan ändå måste se till individen. Då kan man ju lika gärna bortse från kön och se till individen på en gång. Följaktligen är kön irrelevant i arbetslivet.

Huvudet på spiken! :)

Det är en av anledningarna till att jag kallar mig feminist, för att så mycket i samhället idag utgår från kön i stället för individen, redan från spädbarnsåldern. Jag tycker att det är väldigt tråkigt att folk inte vill kalla sig feminist p g a att de förknippar ordet med radikalfeminism eller tror att man måste vara extremvänster för att kunna vara feminist. En feminstisk grundtanke bör finnas och genomsyra alla politiska läger.

KL

Varför handlar f-debatter så sällan om feminism?

Istället handlar de om straw feminism. Det vill säga, folk konstruerar felaktiga uppfattningar om vad feminism är och argumenterar sedan utav helvete emot dem.

Ååh, huvudet på spiken! Tack! Jag blir så less på att 98% av alla diskussioner om feminism jag hamnar i går ut på att bemöta rena fantasier. (Senast: "Om ni feminister får som ni vill så kommer det sluta med att män blir behandlade som kvinnor blir behandlade nu. Ni ska inte tro att ni är bättre än männen.")

Tack för att jag fick ett ord för det. :)

Straw feminism betyder alltså att göra ett felaktigt påstående om feminism - t ex att feminister vill ha ett könlöst samhälle - och sedan argumentera mot det.

Håller med, straw feminism var ett bra ord. Det är inte alls ovanligt att man ser folk uttrycka åsikter i stil med "om feministerna får som vi vill kommer vi alla gå omkring i grå, säckiga kläder och kalla varandra "hen"..." :wtf:

Ja, jag är också tacksam för att ha fått det ordet:)

I svallvågorna efter programmet har det skrivits så enormt mycket klokt om det.

"Som jag ser det, feminism handlar just nu om ett sätt att få rampljus på sig. Varför drar jag denna slutsats? Jo, för att inte ens de som kallar sig feminister är ense om begreppet och ändamålet."
"Som jag ser det, konst handlar just nu om ett sätt att få rampljus på sig. Varför drar jag denna slutsats? Jo, för att inte ens de som kallar sig konstnärer är ense om begreppet och ändamålet."

"Som jag ser det, forskning handlar just nu om ett sätt att få rampljus på sig. Varför drar jag denna slutsats? Jo, för att inte ens de som kallar sig forskare är ense om begreppet och ändamålet."

"Som jag ser det, ridning handlar just nu om ett sätt att få rampljus på sig. Varför drar jag denna slutsats? Jo, för att inte ens de som kallar sig ryttare är ense om begreppet och ändamålet."

osv osv i all evighet amen

Sydsvenskans kulturskribent undrar med rätta varför Belinda Olsson inte tar upp de frågor som hon anser borde vara de viktiga i dagens feminism.

Nyanserade och viktiga synpunkter, men jag undrar om Belinda Olsson är intresserad av att själv bidra till den typ av feminism hon säger sig stå för?

Frågan är om hon ens fått möjlighet att göra ett program på de grunder sydsvenskans kulturskribent efterlyser? Är inte detta anslag för seriöst och för långt ifrån den populism som TV-mediet trots allt lever på?

Jag hoppas att Olssons program, i all sin ytlighet, ändå bidrar till verkliga diskussioner om det som är viktigt i sammanhanget.

Kan målet helga medlen?

Det förekommer ju trots allt vettiga, bildande och insatta program i svt.

Varför man väljer att göra en programserie på det här sättet, undgår mig helt.

Det förekommer ju trots allt vettiga, bildande och insatta program i svt.

Varför man väljer att göra en programserie på det här sättet, undgår mig helt.

Jo, oftare ses dessa program på senare klockslag.

Funderar på om producenten, som också gjorde en "ölresa i Europa" (eller vad det nu hette) och "Världens konflikter" (också ett synnerligen ytligt program) ansvarar för anslaget. Mer relevant fråga än att hugga på Olsson vore att ställa frågor till svt.

För min del är inte själva huggandet så viktigt. Jag har snarare frågat mig varför svt vill ha ett sådant här program, än varför Belinda Olsson är så okunnig och ouppdaterad. Även om jag tycker att det vore rimligt att hon själv visste om att hon är okunnig och ouppdaterad

Jag menar, om svt bad mig att göra en programserie om den senaste utvecklingen inom dansteatern, så skulle jag ju tacka nej med hänvisning till bristande kompetens. (Jag hade god koll på det området för ca 25 år sedan, men det är till föga hjälp idag.)

Jag har läst mycket både inför och efter programmet, mycket lite har varit huggande, det mesta ha varit genomtänkt och nyanserat.

Kl

Knapplånar, då jag inte orkar bemöta alla inlägg enskilt.

I 95 % av alla inlägg i denna tråden handlar det om lön och yrken. Är det allt ni vill komma med feminismen? För då är jag helt med er, lika lön för lika arbete som jag skrivit ett antal gånger innan. Dock är lika arbete inte rättvist när kvinnor eller män inte klarar av samma uppgifter i sitt jobb som det andra könet. Där har vi olika förutsättningar rent generellt, sett enligt mig.

Det jag däremot inte kan hålla med om är hur man kan vilja få ett "könslöst" samhälle, när vi alla ÄR olika ( oavsett hur man är född, vilket kön man har, om man har opererat sig, känt sig fel i det kön man fötts i, mm).

Jag är stolt över att vara kvinna, och jag hoppas att även männen är stolta över att vara män.

Självklart ska vi kvinnor ha samma rättigheter som män, men på lika villkor.

Det finns faktiskt en hel del fördelar i vårt samhälle som gynnar kvinnorna, men det talas det sällan om.

Ingen här, har trots påtryckning ett par gånger från mig , velat uttrycka sig om sporten. Varför? Tycker ni att kvinnor och män ska spela/idrotta under samma villkor eller inte? Och varför, varför inte?

Ingen har heller uttryckt att kvinnor har mer fördelar än män i vissa aspekter, räknas inte det?

Vem har "rätt" när ett barn blir till, tex? Två människor har sex på lika villkor, det blir ett barn. Vem bestämmer om barnet ska födas eller inte? Kvinnan eller mannen som står för det slutgiltliga? Jag anser att båda har ansvar, men vem bestämmer här? Om mannen vill ha barn, men inte kvinnan?

Sen bara måste jag ta upp ordet snippa igen... Varför ska det finnas ett "finare" ( löjligare) ord för kvinnans könsdel? Skäms man över sitt kön, eller varför kan man inte säga slida som det alltid har hetat innan? Är slida ett fult ord? Någon skrev att fitta säger man inte till ett barn. Jag kan hålla med om att det är ett "grövre" ord, likväl som kuk, men slida? Hitta på nya ord för att man skäms över vad det heter, eller varför? Är det att stå upp för kvinnorna?

Hen? Visst behöver man inte alltid könsbestämma en människa, det har inte betydelse i allt, men jag undrar också varför man INTE kan göra det med ordet han eller hon? Varför?

Människor är en han eller hon, vad är konstigt med det? Varför kan man inte nämna könet? Vad blir fel i att säga Han är polis, Hon är läkare, eller omvänt, hon är polis, han är läkare? Jag pratar alltid i mitt dagliga språk om han eller henne, de är liksom inte könslösa någon av dem och jag behöver heller inte "gömma" deras kön för någon...

Det blir ju lite meningslöst att diskutera med dig eftersom du bestämmer dig för vad andra tycker innan du frågar dem

Ingen har argumenterat för ett "könlöst" samhälle. Själv förstår jag inte ens vad det uttrycket skulle kunna tänkas betyda. Jag har ingen idé om vad du menar med uttrycket, helt enkelt.

Hen? Visst behöver man inte alltid könsbestämma en människa, det har inte betydelse i allt, men jag undrar också varför man INTE kan göra det med ordet han eller hon? Varför?

Människor är en han eller hon, vad är konstigt med det? Varför kan man inte nämna könet? Vad blir fel i att säga Han är polis, Hon är läkare, eller omvänt, hon är polis, han är läkare? Jag pratar alltid i mitt dagliga språk om han eller henne, de är liksom inte könslösa någon av dem och jag behöver heller inte "gömma" deras kön för någon...

Petruska bemötte det där med könlöst samhälle bra.

Hen är alltså inte tänkt att användas om personer där man vet könet, det är klockren straw feminism. Att däremot säga "Idag kommer vi få besök av en polis, hen kommer prata lite med oss" är ett klockrent exempel - man vet ju faktiskt inte om polisen som kommer är en kvinna eller man.

Ett annat bra exempel är dagiset som ändrade lite i texten och sjöng "En sockerbagare, hen bor i staden..." just för att markera att bagaren skulle kunna vara både kvinna och man. Annars är det alltför vanligt att man förutsätter att alla exempel där inte könet nämns handlar om en man om det inte är t ex en sjuksköterska - då är det minsann en kvinna, trots att det finns många män inom det yrket. Om sockerbagaren däremot namngivits i sången och hetat Bosse hade det ju inte gått att sjunga hen.

Jag delar de grundläggande värderingar som feminism står för, men gillar inte att kalla mig feminist.

Jag har funderat på varför, dels är det för att ordet är laddat. Det borde inte vara det, men det är det. Mycket pga de pseudodebatter om hen och orakade armhålor som alltid dyker upp i dess kölvatten, och jag orkar bara inte. Jag skiter helt ärligt i hur lika/olika män och kvinnor är, vi är alla människor, med våra brister och fel.

Sen tycker jag det är svårt att identifiera mig med en -ism, på samma sätt som jag har svårt att välja ett parti att rösta på. Jag känner mig inte hemma i det sociala rummet där politik diskuteras. Och med en gång feminism kommer på tal så blir det politiskt och jag hamnar på djupt vatten.

Så jag brukar nöja mig med att säga att jag har feministiska åsikter och så kan man diskutera utifrån det istället. Det betyder samma sak, men är inte ett lika rött skynke, och jag kan prata om det jag känner till och behöver inte kunna allt, eller försvara alla företeelser som dyker upp inom ämnet.

Det blir ju lite meningslöst att diskutera med dig eftersom du bestämmer dig för vad andra tycker innan du frågar dem

Ingen har argumenterat för ett "könlöst" samhälle. Själv förstår jag inte ens vad det uttrycket skulle kunna tänkas betyda. Jag har ingen idé om vad du menar med uttrycket, helt enkelt.

Men hallå...Måste man ha samma åsikt för att diskutera? Jag har inte "bestämt" åt någon, jag säger min åsikt och ifrågasätter det jag inte håller med om, men ingen kan ge ett annat svar på mina frågor om tex sporten om vad "ni" som tycker olika, tycker om det?

Ingen har dessutom frågat mig om vad jag tycker, så ska jag anta att det inte går att diskutera olikheter då och inte jag får såga min åsikt i ämnet? Hur blir en diskussion om alla tycker lika och håller med varandra?

Jo, genom att använda hen, så vill man inte dela in folk i hon och han, Varför? Barn, vuxna, alla, är en hon eller han, vad är felet i det?

Att dessutom använda ord som snippa på ett kvinnligt könsorgan. Varför ( och det var inte menat till just dig i detta svar)? Skäms man över vad det heter egentligen, och varför i sådana fall. Vad är fel på ordet slida som man alltid sagt innan? Är ordet fult eller vad menas?

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross