Felfodrade ston

Sv: Felfodrade ston

Visst är det, det var en som fick uppdraget men det blev aldrig så, har faktiskt inte funderat på det förrän nu, eftersom alla hästarna ser fina ut i stallet. Ska ta tag i det. Men om man skulle utgå från nu, borde man inte kunna se/märka om det fanns någon brist?
U

Visst är det, det var en som fick uppdraget men det blev aldrig så, har faktiskt inte funderat på det förrän nu, eftersom alla hästarna ser fina ut i stallet. Ska ta tag i det. Men om man skulle utgå från nu, borde man inte kunna se/märka om det fanns någon brist?
U

Jo självklart. Jag är bara kontrollfreak och måste VETA :D.

U

Jag har heller inte analyserat mitt hö.
Jag vet att det är taget lite senare, axen är långa, och det innebär
att det inte är lika proteinrikt som tidigt hö däremot berikat med växttråd.
Jag kompletterar grovfodret med lusern.

Jag känner mig inte oroad när hästarna har hårda fina hovar.
Sätter päls när de ska, fäller när de ska och hullet på plats.

Vill poängtera att mina hästar nu för tiden inte rids nämnvärt.
Vid arbete skulle min foderstat se annnorlunda ut.
Och analyserat hö är verkligen att föredra.

Obs.
En bukiga häst med spänd mage och insjukna ljumskar är
inte en välnärd häst. Då har masken tagit över.

Ser en hel del bilder på föl och åringar med dessa bukar.
Se över era föl och unghästar. Masken tär oerhört på dem.

Handlar oftast inte om mask, det handlar om proteinbrist. Jag skulle aldrig drömma om att föda upp hästar utan att ha analys på mitt grovfoder, hur vet du att det är mask? Tagit träckprov?

Kl

Nu svarar jag enbart för vår verksamhet och grundar uppgifter på ca 20-22 fölmärrar och lika många unghästar per år..ungefär. Oftast fler.

När det gäller parasitfronten så har vi stenhård koll på både hästar och marker.
Erkännas att vi haft problem för ett antal år sedan då vi fick veta att en flock drabbades av Ivomecresistens. Detta är nu åtgärdat med total omläggning av samtliga beten och framförallt vinterhagar.
Samarbete med veterinär och labb har varit ett måste.
Nu står vi på noll hela tiden.

Vidare när det gäller fodring så analyserar vi samtliga partier vi skördar. Alla vallar individuellt.
Skickar säkert prover för 10 tusent tals kronor varje år, suck.
Vi har exakt koll på vad hästana få i sig och samtliga fodras efter behov.
Det är inte alla år man får in det ultimata grovfodret men då får man komplettera.

Tvärtom så håller jag inte med att dom med enstaka föl skulle sköta det hela bättre än "oss" som har stuterier.

För det första så har många fodrat lite si och så. Vad ägaren tycker är "tjock" är för oss alldeles för mager.
(kolla bara foderforumet på sensommaren och hösten)

Vidare så har vi detta med fölsjuka. Många ensamma ägare reagerar för sent.
Den nyfödda ska härdas sägs det ofta. Ut i regnet och ligga på backen under tidig vår..
Alternativt så får kraken stå inne hela dagana då matte/husse jobbar på annat håll.

-Att ta träckprov.. ja. En vanlig fråga folk ringer om.

Förr tog vi in beteshästar. Sånt har vi nu slutat med.
För jag vet inte hur många gånger det har kommit magra skrällen med bukiga ungar.

Någon skrev om kvot. Viktigt med rätt balans..japp. Men viktigt är att veta att fölmärrar är olika. Vissa kräver dubbelt så mycket som grannen.
(ger inte 5 öre för tabellerna man kan räkna på nätet)

Annat som är en mycket vanlig nybörjartabbe är att man låter fölmärren gå på, alldeles för dåligt/länge, bete.
Märren går ner sig alternativt så gör ungen det.
Det ser grönt ut, visst, men hur är det med näringen?

Passar fölmärrar att gå på naturbete över huvud taget?
Jo det är helt ok OM det finns en bra vall i anslutning till den.
Fodrar man ungarna? Verkas dom? Maskas dom?

Hur är det med beteshygien? Betesputs? Sås vallarna i med annan gröda med jämna mellanrum?

Själv känner jag mig mer trygg att lämna en häst hos en större uppfödare än en som har mindre erfarenhet.
Måhända så blir inte märren/fölungen borstad varje dag.
Men jag vet att den större uppfödaren har mer tränat öga för att "mota olle i grind".
(men jag är också väldigt medveten att det finns stuterier med "anor" som gör ett helt kasst jobb..tyvärr. Man måste lära sig att sålla helt enkelt. )

Mycket vanligt att ägaren är nerv-vrak fram till märra fölat.
För att sedan slappna av totalt för nu är allt minsann klart.
Glöm det. Det är då som jobbet börjar. Med både mamma och föl ;):D

Hoppas ni nu inte blir förbannade på mig och min text. Jag vet att det finns massor med folk här som är noga och jätteduktiga med sina ston och föl.

Med mina rader ville jag enbart ge vår syn, som medelstort stuteri , på vilka problem vi stöter på hos dom med några enstaka ston..

AM

Det ena utesluter ju inte det andra. Stora mängder inälvsparasiter kan påverka/skada hästens näringsupptagning och leda till proteinbrist.

Diagnosticering har inte varit så svårt i de fallen jag varit med om. Man har avmaskat fölstackarn/unghästen och det väller ut ett "ormbo".

Varför bli förbannad på din text? Folk skall vara förbaskat
tacksamma att du informerar på ett förståeligt sätt.

Nu blir det KL

Bl.a tar Naff upp vallproblemet och där kan man verkligen
se efter en säsong vilka som har haft rätt utbyte av vallen.
Hur foder, dygnetruntutevistelse, flockgemenskap m.m.påverkar enskild häst.
Alla hästar tillgodogör sig inte vallen. En del är smällfeta en del
magra när säsongen är slut. Har avmaskning inte skett på fölen
så kommer dom hem med sprängbukar. En del ston har vandrat
eller vaktat sina föl så de inte har kunnat äta.
Detta sker med fri tillgång med mat.

Ett annat exempel med fri tillgång på hö är när man sätter
ut en höbal. Vilka får tillgång till den och vilka blir bortmotade.

Likaså vid lösdrift. Får alla hästar tillgång till den eller är det
någon "propp" som ställer sig i öppningen och inte låter
ngn gå in?
Hur vaksamma är ni?

KL

Märkligt att den här tråden hamnade långt ner.
Kommer väl mängder med frågor till hösten sen
varför stona faller ur m.m.
Föl med krokiga ben och maskiga bukar.
Listan kan bli hur lång som helst, ja räcka ända
till nästa år:smirk:

Förebyggande vård är tydligen inte så intressant.

Jag skulle gärna lämna mina hästar hos dig efter vad jag läser här :bow:
Du tar upp exakt de grejer man ofta ser många gör fel på.

KL
Efter att ha läst vad som skrivs så vet jag inte riktigt om tråden handlar om felfodrade ston före förlossning som jag tänkt mig eller om den har börjat handla om felfodrade ston och föl efter förlossning :confused:

Det känns som att det hör ihop, felfodringen för fölningen visar sig ordentligt efter fölning.
Men jag förstår din frågeställning, jag skulle också tycka att det var intressant att veta exakt vilka skador det kan bli på fölet vid fel utfodring under dräktigheten. Jag tror dock att det i många fall handlar om "dolda" skador såsom dålig broskkvalité etc.

KL
Efter att ha läst vad som skrivs så vet jag inte riktigt om tråden handlar om felfodrade ston före förlossning som jag tänkt mig eller om den har börjat handla om felfodrade ston och föl efter förlossning :confused:

Det handlar om både och.
Du ville ju köpa ett "ungt" föl.
Då gäller det för stoet att börja sin dräktighet med rätt
förutsättningar samt att tiden efter, alltså när fölet är fött,
att fölis får bästa tänkbara omvårdnad i såväl, foder som utemiljö.
Tokigt är om man ger råd om vad som är felfodrat, felgjort.
Bättre må väl vara att du får tips om hur det skall vara.
Kunna se vilka omsorger sto och föl har fått.
Du frågar om kvoter och jag utgår givetvis att du hänvisar
till alla fodertabeller. De är väl bra som grund men jag lovar
dig att alla hästar svarar inte på dem.
Tyvärr har jag sett så mkt elände där folk slaviskt följer dem
så en del hästar nästan sett slaktfärdiga ut på grund av svält
och en del hästar smällfeta.
Analyserat hö är kanon och dess bättre om proteinhalten är hög.
Men, jag själv föredrar ett mindre proteinrikt hö så jag kan ge
mängder och istället komplettera med annat. En häst äter dryga
16 timmar per dygn fördelade på småstunder och den sysselsättningen vill jag kunna erbjuda.

Jag har i år fått lägre proteinhalt än vad jag velat. Men men det går alltid att ge proteintillskott utan problem. Mina 3 ston som ska föla i april visar verkligen att de har olika behov trots uträknad foderstat. Tyngst av dem alla är ett cobsto på 550kg. Hon är rund och trind som en köttbulle, rund över kors o rygg, gått med föl vid sidan tom januari i år.
Hon har nu börjat peta i grovfodret och får 2 kg lucern + 1 kg korn.

Fullblodseländet på 450kg är däremot som en sticka. Bra musklad men tunn över revbenen. HOn får så mkt mat som hon bara kan äta (och ja vi har kollat masken ;)) Utöver fri tillgång på ensilage så får hon 3 kg lucern och 4kg korn + 4 dl olja och soja. Mer än så får vi inte i henne idags läget. Kräsen på mat är hon dessutom. Här ser man att tydligt att hon kräver betydligt mer än vad ex Hippocampus räknar ut.

Donnan ovanför däremot klarar sig på mindre än vad programmet räknar ut.

Jag är förvånad över att så många småavlare väljer att inte ge sina ston Tokosel. Då vi inte har något selen i stort sett alls i våra jordar så ger jag mina tokosel året om. Här ute på ön så måste jag dessutom ge dem fosforbalans då öskördat hö har en skyhög Ca halt.

Det handlar om både och.
Du ville ju köpa ett "ungt" föl.
Då gäller det för stoet att börja sin dräktighet med rätt
förutsättningar samt att tiden efter, alltså när fölet är fött,
att fölis får bästa tänkbara omvårdnad i såväl, foder som utemiljö.
Tokigt är om man ger råd om vad som är felfodrat, felgjort.
Bättre må väl vara att du får tips om hur det skall vara.
Kunna se vilka omsorger sto och föl har fått.
Du frågar om kvoter och jag utgår givetvis att du hänvisar
till alla fodertabeller. De är väl bra som grund men jag lovar
dig att alla hästar svarar inte på dem.
Tyvärr har jag sett så mkt elände där folk slaviskt följer dem
så en del hästar nästan sett slaktfärdiga ut på grund av svält
och en del hästar smällfeta.
Analyserat hö är kanon och dess bättre om proteinhalten är hög.
Men, jag själv föredrar ett mindre proteinrikt hö så jag kan ge
mängder och istället komplettera med annat. En häst äter dryga
16 timmar per dygn fördelade på småstunder och den sysselsättningen vill jag kunna erbjuda.

Just det du skriver om att en del hästägare följer de uträknade kvoterna hade jag ett exempel på en kvinna för många år sedan, som då stod på samma stall som jag. Hon hade fått uträknat en foderstat till sitt arabsto, som hon följde slaviskt. Detta sto var helt galen av den lilla mängd mat hon fick, hon slängde alltid i sig maten, sparkade i boxen eftersom grannhästarna fortfarande åt, en gång lyckades hon bita av örat på min häst som stod snett emot henne.

Med åren har jag märkt att om man lägger ut mycket mat och då menar jag inte 2 kg per häst, utan så pass mycket att dom lämnar o kommer tillbaka senare under dagen o fortsätter äta, gör hästarna lugna o harmoniska.

Dom behöver inte bråka med varandra, eftersom dom vet att det finns så mycket så att det räcker till alla.

Fast då går det åt mängder av stråfoder förstås.

.

Jag är förvånad över att så många småavlare väljer att inte ge sina ston Tokosel.

Det har nog inte med val att göra utan med okunnighet ang. foder. Hade hästen inte varit dräktig så hade antagligen inte frågan om selen väckts överhuvudtaget. Jag tror faktiskt att Buke har en väldigt bra funktion som informationsspridare!

men är det så viktigt med selen att man borde tillsätta extra? enligt mina uträkningar får mina hästar tillräckligt med selen då det är det i höet och i mineralerna, kommer inte ihåg hur mkt det är i lusernen, men det finns säkert en del där...

ska betäcka min märr i vår (ev) borde jag då trots att hon borde få det hon ska ha ge extra?

men är det så viktigt med selen att man borde tillsätta extra? enligt mina uträkningar får mina hästar tillräckligt med selen då det är det i höet och i mineralerna, kommer inte ihåg hur mkt det är i lusernen, men det finns säkert en del där...

ska betäcka min märr i vår (ev) borde jag då trots att hon borde få det hon ska ha ge extra?

Det är ju så att i de allra flesta svenskproducerade foder finns inget naturligt selen. Så om det inte tillsats av tillverkaren måste brukaren göra det. Tokosel är ett av det tillskott som kan ges och bör då ges till alla hästar men är speciellt viktigt till det dräktiga stoet. För det är här som selenbrist ger störst skadeverkningar.
Så om du har selen i ditt hö så hör till undantagen likaså om det finns i din lusern. I mitt grovfoder och i min lusern finns inget selen. Det som finns i mina mineraler som kompletterar min foderstat för övrigt räcker inte heller till att fylla behovet hos dräktiga ston och växande unghästar. Så jag måste ge extra tillskott.

Det är ju så att i de allra flesta svenskproducerade foder finns inget naturligt selen. Så om det inte tillsats av tillverkaren måste brukaren göra det. Tokosel är ett av det tillskott som kan ges och bör då ges till alla hästar men är speciellt viktigt till det dräktiga stoet. För det är här som selenbrist ger störst skadeverkningar.
Så om du har selen i ditt hö så hör till undantagen likaså om det finns i din lusern. I mitt grovfoder och i min lusern finns inget selen. Det som finns i mina mineraler som kompletterar min foderstat för övrigt räcker inte heller till att fylla behovet hos dräktiga ston och växande unghästar. Så jag måste ge extra tillskott.

Jag har selen i mina mineraler. Ger jag tillräckligt för övrigt ger det 200% selen. Har räknat lite på dräktigt sto också. Behöver inte ge så väldigt mycket mineraler för att täcka selenbehovet. Kanske viktigt att kolla upp vad man har för mineraler innan man ger tokosel så det inte blir FÖR mycket.

Jag har selen i mina mineraler. Ger jag tillräckligt för övrigt ger det 200% selen. Har räknat lite på dräktigt sto också. Behöver inte ge så väldigt mycket mineraler för att täcka selenbehovet. Kanske viktigt att kolla upp vad man har för mineraler innan man ger tokosel så det inte blir FÖR mycket.

Det är MYCKETviktigt. För selen är inte dåligt bara som brist utan även giftigt vid överdosering.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Skola & Jobb Vad betyder jobb för dig? Att jobba. Låt säga att du inte rent ekonomiskt behöver jobba mer. Av vilken anledning som kan passa dig- du...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
10 425
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar