Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst är det, det var en som fick uppdraget men det blev aldrig så, har faktiskt inte funderat på det förrän nu, eftersom alla hästarna ser fina ut i stallet. Ska ta tag i det. Men om man skulle utgå från nu, borde man inte kunna se/märka om det fanns någon brist?
U
Visst är det, det var en som fick uppdraget men det blev aldrig så, har faktiskt inte funderat på det förrän nu, eftersom alla hästarna ser fina ut i stallet. Ska ta tag i det. Men om man skulle utgå från nu, borde man inte kunna se/märka om det fanns någon brist?
U
KL
Efter att ha läst vad som skrivs så vet jag inte riktigt om tråden handlar om felfodrade ston före förlossning som jag tänkt mig eller om den har börjat handla om felfodrade ston och föl efter förlossning
Det handlar om både och.
Du ville ju köpa ett "ungt" föl.
Då gäller det för stoet att börja sin dräktighet med rätt
förutsättningar samt att tiden efter, alltså när fölet är fött,
att fölis får bästa tänkbara omvårdnad i såväl, foder som utemiljö.
Tokigt är om man ger råd om vad som är felfodrat, felgjort.
Bättre må väl vara att du får tips om hur det skall vara.
Kunna se vilka omsorger sto och föl har fått.
Du frågar om kvoter och jag utgår givetvis att du hänvisar
till alla fodertabeller. De är väl bra som grund men jag lovar
dig att alla hästar svarar inte på dem.
Tyvärr har jag sett så mkt elände där folk slaviskt följer dem
så en del hästar nästan sett slaktfärdiga ut på grund av svält
och en del hästar smällfeta.
Analyserat hö är kanon och dess bättre om proteinhalten är hög.
Men, jag själv föredrar ett mindre proteinrikt hö så jag kan ge
mängder och istället komplettera med annat. En häst äter dryga
16 timmar per dygn fördelade på småstunder och den sysselsättningen vill jag kunna erbjuda.
.
Jag är förvånad över att så många småavlare väljer att inte ge sina ston Tokosel.
men är det så viktigt med selen att man borde tillsätta extra? enligt mina uträkningar får mina hästar tillräckligt med selen då det är det i höet och i mineralerna, kommer inte ihåg hur mkt det är i lusernen, men det finns säkert en del där...
ska betäcka min märr i vår (ev) borde jag då trots att hon borde få det hon ska ha ge extra?
Det är ju så att i de allra flesta svenskproducerade foder finns inget naturligt selen. Så om det inte tillsats av tillverkaren måste brukaren göra det. Tokosel är ett av det tillskott som kan ges och bör då ges till alla hästar men är speciellt viktigt till det dräktiga stoet. För det är här som selenbrist ger störst skadeverkningar.
Så om du har selen i ditt hö så hör till undantagen likaså om det finns i din lusern. I mitt grovfoder och i min lusern finns inget selen. Det som finns i mina mineraler som kompletterar min foderstat för övrigt räcker inte heller till att fylla behovet hos dräktiga ston och växande unghästar. Så jag måste ge extra tillskott.
Jag har selen i mina mineraler. Ger jag tillräckligt för övrigt ger det 200% selen. Har räknat lite på dräktigt sto också. Behöver inte ge så väldigt mycket mineraler för att täcka selenbehovet. Kanske viktigt att kolla upp vad man har för mineraler innan man ger tokosel så det inte blir FÖR mycket.