Felfodrade ston

Sv: Felfodrade ston

KL
Efter att ha läst vad som skrivs så vet jag inte riktigt om tråden handlar om felfodrade ston före förlossning som jag tänkt mig eller om den har börjat handla om felfodrade ston och föl efter förlossning :confused:

Man kan väl såga så här..
Totalt felfodrade ston kasat sitt foster..ofta. Eller annars får svaga föl.
(p.g.a. att stoet fölar för tidigt då hon inte orkar gå tiden ut)

Just Tokosel som nån nämnt är viktigt och att stoet går på bra grovfoder.
Grovfodret är det viktigaste av alla komponenter i en dräktighet.
Har man koll så kan man komplettera med mineralerna.
Har man ingen koll så höftar man..:smirk:

Proteinintaget är viktigt då fölet i magen accelererar sin storlek.
Men brist där straffar främst stoet.

Skulle nog utan tvekan säga att 99 föl av 100 som inte är som "dom ska" efter fölning grundar på att allt blivit fel efter fölning och då direkt drabbat den lille.
Alternativt att stoet utsatts för smitta.

Lösa benbitar är jag tveksam på hur mycket man kan påverka före fölning, däremot ganska säker att uppfödningts-sättet senare är avgörande.

AM

Okej så om fölungen ser bra ut så kan man räkna med att den inte har några större dolda problem. Ja förutom de som skulle kommit ändå och de som kommer av enventuell senare felfodring men då får jag ju skylla mig själv.

Det här med selen ger det långtidseffekter hos fölet? De som beskrevs tidigare var ju sådana saker som märks vid låg ålder.

Jag har aldrig hört om någon i Sverige som haft selen i grovfodret!!!
Däremot, har man tillräcklig selenkvot genom mineraler etc. så behöver man naturligtvis inte tillsätta något mer.
Minns jag inte fel så har Danmark betydligt högre rekommenderad selenkvot så ett litet överskott gör knappast någon skada. Men man får absolut inte ge för mycket då det är giftigt i stora mängder, enligt Fass krävs mer än 30 ggr maxkvoten för selenförgiftning.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19631127000031&DocTypeID=4&UserTypeID=1

"Överdosering (Läs mer om överdosering)
Selen är giftigt vid höga doser. Det fordras mer än 30 gånger högre doser än de som angivits ovan för att framkalla akuta symtom i form av magsmärtor och kräkningar." (hur nu det ska vara möjligt för en häst att kräkas....antar att de gäller de andra djurslagen man ger tokosel-min anm.)

"Kostbehovet av selen är 0,1 - 0,3 ppm och maximalt intag bör vara högst 2 ppm för alla djurslag. Kronisk selenförgiftning uppträder vid dagligt intag av foder innehållande 5 - 40 ppm selen (5 - 40 mg selen/kg foder) under veckor till månader. Kliniska symtom på kronisk selenförgiftning är bl a hov- och klövsprickor, hälta, avmagring och håravfall."

men om det är så svårt att överdosera så kan man ju gått ge lite extra...

många pratar om tokosel, vart köper man det, vad kostar det och hur länge räcker det, ca då....

finns det nåt annat som man kan köpa, det bästa är väl att det är e vitamin i oxå då de kompleterar varann?

Tokosel köper man receptfritt på apoteket. Innerhåller e vit och är nog det billigaste o bästa selenpreparatet på marknaden.

Jag köper den stora hinken, brukar bli 2-3 hinkar om året för alla stuteriets hemmavarande hästar (5-7 st)
2000gr receptfritt kostar 635kr alt på recept 509kr
Du ger 11gr /400kg häst.
Säljs även som 800g burk, kostar då runt 290kr

Jag köper den stora hinken, brukar bli 2-3 hinkar om året för alla stuteriets hemmavarande hästar (5-7 st)
2000gr receptfritt kostar 635kr alt på recept 509kr
Du ger 11gr /400kg häst.
Säljs även som 800g burk, kostar då runt 290kr

Selevitan är billigare, men receptbelagt. Eftersom jag inte behöver betala för att få recept utskrivet kör jag alltid på den.

Selevitan är billigare, men receptbelagt. Eftersom jag inte behöver betala för att få recept utskrivet kör jag alltid på den.

2 dosmått /häst = 50g granulat/2ggr/mån
1250g / förpackning /410kr. = räcker ca 1 år?
Blir det verkligen billigare?

Jag har prövat med Selevitan men vår hingst gillade inte pulvret så det får bli Tokosel för vår del.

2 dosmått /häst = 50g granulat/2ggr/mån
1250g / förpackning /410kr. = räcker ca 1 år?
Blir det verkligen billigare?

Jag har prövat med Selevitan men vår hingst gillade inte pulvret så det får bli Tokosel för vår del.

Jag räknade på det innan jag köpte i januari och då var det billigare. Jag betalade bara runt 325 kr för 1250g. Ingen av mina har ratat Selevitanet.

Det bästa är ju om man kan hålla sig till den rekommenderade dosen. Det finns ingen anledning att överdosera.

nej, fast det finns ju antagligen selen i höet och allt sånt, bara att man inte har analys på det... bara för att det är brist på selen så betyder det ju inte att det inte finns nånting överhuvudtaget, elerhur?

sen har jag inte hittat nånstans hur mkt en selen en häst behöver, och hur behövet ökar vid motion eller sånna saker....

I mitt ensilage så fanns det inget selen att tala om alls. Jag räknar därför bort ensilaget som selengivare.

hur vet du det? alla analyser jag har sett tar inte med selen överhuvudtaget... det är därför det inte finns med... inte för att man inte hittar nåt.

Av den enkla anledningen att min bonde har analyserat sin jord och där finns så gott som ingen selen alls.

Enkelt man anlyserar inte selen i svenskt foder eftersom det inte kan finnas där. Det finns inget selen i svenska jordar så hur skulle man då kunna få det i fodret?
När man gör analyser analyserar man på saker man misstänker kan finnas där inte på saker man vet inte finns där.
Kan vi återgå till att diskutera grundfrågan nu, snälla.

Det rör sig altså om hur hållbarheten på en häst blir ifall dess mamma blivit lätt till måttligt felfodrad under dräktigheten.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Skola & Jobb Vad betyder jobb för dig? Att jobba. Låt säga att du inte rent ekonomiskt behöver jobba mer. Av vilken anledning som kan passa dig- du...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
10 425
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar