Ja, det är intressant. Och jag kan inte förklara det. Jag jobbar som psykolog och har hjälpt ett par hundra personer att bli av med fobier, rädslor, bättra sina relationer, få och behålla jobb, öka sin självinsikt osv, och ändå upplever jag en promenad i skogen som långt mycket mer meningsfullt för mig än en dag på jobbet. Mitt yrkesval grundade sig 0 % i en vilja att hjälpa andra och 100 % i vad jag då tyckte var spännande och intressant.
Jag vet att jag är en ganska cynisk och egoistisk person. Jag har absolut ingen drivkraft eller något behov av att "hjälpa mänskligheten". (Visst, jag gör vad jag kan för att inte göra det ännu värre - men för vems skull, egentligen?)
Jag tycker det är hedersamt att drivas av en annan typ av moral och vilja gör gott. Jag fungerar bara inte så.
Fast jag tänker inte på det som "drivas av annan typ av moral och vilja att göra gott". Det är på nåt vis ren och skär egoistisk kunskapstörst och vilja att uppleva fantastiska resultat i för mänskligheten och kunskapsläget viktiga frågor. Det är en pusselbit jag aldrig skulle kunna åstadkomma på egen hand oavsett hur mycket tid jag hade. Det är den kollektiva insatsen av massor av duktiga människor som gör att resultaten blir till och kan användas, själva problemlösningen i att angripa, reda ut och hitta lösningar för till synes helt omöjliga problem är livsluften. I den värld vi har just nu är det typiskt i förvärvsarbete det organiseras på mesta och bästa sätt.