Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad tråkigt för dig @_Zacke_ Känns det lättare med någon annan häst?Här går det uselt vågar knappt sitta upp... max skritta några steg vid stallet, men inte avslappnat. Lång väg att gå innan man kan rida normalt igen
Vad tråkigt för dig @_Zacke_ Känns det lättare med någon annan häst?
Jag kunde tex tycka det var skit jobbigt att trava lite fort på min häst men kunde glatt sitta upp på kompisens häst och galoppera i skogen utan större problem.
Verkligen inte, jag rider aldrig min på öppna fält. Just för att jag blir rädd/nervös.Min häst är ju egentligen väldigt lugn och stabil, lite dåligt utbildad bara. Så tror inte det beror så mycket på hästen tyvärr han har aldrig gjort något dumt när jag suttit på.
Hoppas att allt ska bli lite lättare den dagen vi får klart en egen ridbana.. just nu får jag rida på öppna gärden eller på trafikerad grusväg... inte så bra när man är rädd.
Jag var riktigt nervös innan starten, och det blev inte bättre av att hästen stundtals växte fast under framridning/framhoppning och vägrade gå framåt. Var riktigt pinsamt inne på framhoppningen, tur det var gulliga tjejer med som tog det hela med ro och skrattade åt det istället, men kändes ändå lite pinsamt.Åh här har jag tagit tjuren vid hornen och anmält mig till en Clear Round på 70cm, det kommer ingå oxrar och jag har inte hoppat oxer på år... vet inte riktigt vad jag gett mig in på , borde kanske tagit 50 eller 60 istället, men men. 2 veckor kvar innan start och mitt självförtroende svackar redan nu.
Jag brukar börja sjunga, för att komma ihåg att andas. Och försöka tänka på att sitta djupt i sadeln, att slappna av. Skitsvårt, men vartefter jag lärt känna min häst igen så går det bättre och bättre.Jag har också en sak som jag är rädd för, men jag tror att jag kan ta mig över denna rädsla om jag kan få tips på vad jag ska göra i situationen.
Det gäller egentligen inte min unghäst, även om det är möjligt att den situationen kan dyka upp, utan snarare när jag ridit andras hästar på uteritt. Rent konkret är jag rädd för vad hästen jag sitter på ska göra när den blir skiträdd.
Det är väldigt obehagligt att komma ridande på en smal stig och hästen blir skiträdd för något (föremål som dyker upp, fordon eller liknande) - hästen spänner hela kroppen, huvudet upp, den frustar och börjar takta och fundera på vart den ska fly. Okontaktbar för både lugnande röst eller inverkan av ryttare..
Vad som kan hända i mitt huvud....
Scenario 1: Jag vänder hästen, den skenar hemåt till stallet som är långt bort över bilvägar osv.. Jag kanske sitter kvar, kanske hästen ramlar och vi faller omkull o dör.
Scenario 2: Hästen flyger okontrollerat ut över åkern eller in i snårig skog och vi lyckas sakta av kanske 300 m senare... men mig på eller på marken.
Scenario 3: Jag går av hästen, försöker leda den förbi, chans att bli sparkad eller omkullvält.
Tips på vad man kan/bör göra i dessa situationer?
Nu när jag köpt en egen häst (ganska cool av sig) så jobbar vi med miljöträning så förhoppningsvis minimeras dessa situationer.
Jag brukar börja sjunga, för att komma ihåg att andas. Och försöka tänka på att sitta djupt i sadeln, att slappna av. Skitsvårt, men vartefter jag lärt känna min häst igen så går det bättre och bättre.
Aha, jag läste det som att du är rädd att den ska få panik. Inte att den får det.När jag ridit och hästen "bara" varit lite rädd så har jag också sjungit och lallat lite, det funkar jättebra. Men när hästen får panik... ja då vet jag inte vad jag ska göra...
Vad man bör göra vet jag ej, men jag hoppar av, fast jag är inte direkt rädd från marken, så för mig underlättar ju det.Jag har också en sak som jag är rädd för, men jag tror att jag kan ta mig över denna rädsla om jag kan få tips på vad jag ska göra i situationen.
Det gäller egentligen inte min unghäst, även om det är möjligt att den situationen kan dyka upp, utan snarare när jag ridit andras hästar på uteritt. Rent konkret är jag rädd för vad hästen jag sitter på ska göra när den blir skiträdd.
Det är väldigt obehagligt att komma ridande på en smal stig och hästen blir skiträdd för något (föremål som dyker upp, fordon eller liknande) - hästen spänner hela kroppen, huvudet upp, den frustar och börjar takta och fundera på vart den ska fly. Okontaktbar för både lugnande röst eller inverkan av ryttare..
Vad som kan hända i mitt huvud....
Scenario 1: Jag vänder hästen, den skenar hemåt till stallet som är långt bort över bilvägar osv.. Jag kanske sitter kvar, kanske hästen ramlar och vi faller omkull o dör.
Scenario 2: Hästen flyger okontrollerat ut över åkern eller in i snårig skog och vi lyckas sakta av kanske 300 m senare... men mig på eller på marken.
Scenario 3: Jag går av hästen, försöker leda den förbi, chans att bli sparkad eller omkullvält.
Tips på vad man kan/bör göra i dessa situationer?
Nu när jag köpt en egen häst (ganska cool av sig) så jobbar vi med miljöträning så förhoppningsvis minimeras dessa situationer.