febylbutazon slaktkarens?

Sv: febylbutazon slaktkarens?

Jag totalvägrar att skriva ut butta till passlösa hästar o kasserar direkt hästar med livslång karens på slakteriet.
Dock kollar jag alltid noga innan jag kasserar, behandlingar kan vara inskrivna på felaktiga grunder eller så kan status för preparatet ifråga ändrats, detta är inte helt enkelt.
Kommer en häst in med ett rent originalpass så sitter jag däremot inte o grubblar om hästen kan fått butta förra året, det bekymrar mig helt enkelt inte.
Ett av grundproblemen är att ingen tillverkare vill kosta på ny dokumentation till ett gammalt preparat o eftersom det finns ett antal andra NSAID så fanns det ingen anledning att sätta butta på undantagslistan.
PL

Nej,d et är tråkigt det där med butta, att det är eg pga ekonomiska skäl det är livstidskarens.

Lite annan sak, men hur skulle du reagera som besiktande veterinär om fbl t ex kom in. Han har ett pass där det inte finns någon plats att skriva in behandlingar/undantag från livsmedelsproduktion. Passet är utländskt för övrigt, men kompletterat från SGC.

Nu har jag ett käckt löst A4 från weatherbys där man endera väljer att undanta, eller behandlingar ska noteras. Vilket jag tycker är ett idiotiskt system. Om jag 'tappar bort' pappret liksom? Antar jag kan pynta 100 spänn och beställa ett nytt från weatherbys, då har jag plötsligt 'rent pass' på en häst som eg är behandlad. Förstår att i ett sånt läge går man på 'det rena pappret'. Men ponera jag inte hade skaffat det ens, skulle du 'stoppa' honom då hans pass varken säger bu eller bä, då det är utfärdat innan hästar började räknas som livsmedelsproducerande djur?

Mest nyfiken, då jag blev milt sagt förvånad att de 'löst problemet' med lösblad, men ingenstans registreras ju vad som skrivs på lösbladet. Kanske är det iofs så att utfärdas dublett av lösbladet blir det automatiskt karens, men jag är tveksam.

Tar sista knappen

Kan man se någon lista någonstans där preparat med livstidskarens står? På travsport.se finns väl bara startkarenser.

Och det var visst en liten fråga om hur många hästägare som egentligen skickar sina hästar som livsmedel. Jag kan säga att jag står med en pålle i stallet som ska tas till slakteri i veckan just för att bli livsmedel. Varför inte göra något vettigt av hästen efter döden när den inte håller i livet?

Ett pass där plats för behandlingar o tillhörande text inte finns är inget giltigt EU pass. O därmed kan hästen inte gå till livsmedel.
Vissa godkända pass har lösbladssystem vilket inte borde vara tillåtet.
PL

SKönt att veta i alla fall. För det här lösbladssystemet känns som sagt synnerligen 'osäkert'. Men då utesluts de hästar som inte 'åtföljs' av lösbladet så iaf. Då är enda ev risken att man kan få ut nya lösblad då, det vet jag ju inte.

Visst var det trevligt att jag inte som jag trodde skulle behöva skaffa nytt pass, utan 'bara' behövde betala en hundring och vips kom ett papper, men det är ju inte riktigt för regelefterföljandets bästa.

Hmm, när kom regeln om att det måste framgå i passet eg? Det här är ju en berest herre som på sitt pass korsat mer än en nationsgräns. Så endera har han gjort det UTAN lösblad - eller så finns det ett till lösblad någonstans som kommit bort *inser*

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 588
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 119
Senast: Hajfisk
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka