Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Brännvinsost.
Västerbottensost.
Hade jag deltagit i "Secret Santa" hade jag velat ha dig som min tomte.Fy på sig tråden, titta vad jag gjorde när jag var i Borlänge igår...
Överst St Agur och nederst tryffelpecorino
Överst St Agur och nederst tryffelpecorino
Har du provat med lite färskriven ingefära i rabarbermarmeladen? Om inte, gör det men tänkt lite, den skall inte "bedöva" rabarbern. Fick tipset av en engelsk väninna som är marmeladexpert.
Gjorde den varianten denna säsong och instämmer verkligen - SÅ gott! Nu återstår bara små rester som jag vill spara om jag får rabarbermarmelad-cravings före våren. Så nu får äppelchutney med ingefära fungera som allmänt osttillbehör, och det är inte äckligt det heller. :-)
@athena_arabians Bra att veta, jag skickar en beställning om abstinensen blir för svår! (Har så mycket rabarber själv så jag borde ha fryst in mer, tar med mig detta som lärdom inför framtiden.)
Jag är ju ganska knäpp, så igår kväll när jag inte kunde somna tänkte jag på osttråden. Mina funderingar vandrade till fler ostar jag inte gillar och började fundera på om mjukost ens kunde räknas som ost och på om jag borde nämnt det bland de ostar jag inte gillar. Sedan kom jag att tänka på brunost...Jag tycker att det råder svår brist på vettig hårdost i vanliga affärer. Nu har jag köpt en Gamle Ole.
Jag gillar all ost som smakar något. INTE den skrattande kon, inte babybel, inte gräddost, inte hushållsost - men alla GODA ostar gillar jag!
Mjukost borde förbjudas!
Är jag den enda som tycker om kryddost? Inget jag äter varje dag, men brukar alltid köpa en vid jul.
Annars sällar jag mig till skaran som ogillar Grevé, undviker även Gouda för att jag fått för mig att den smakar lite likadant, men det kanske den inte gör?
Favoriter är Västerbotten, brännvinsost, stark prästost och liknande, och Port Salut, och alla typer av getost...
Off topic, men: Kallade din engelska väninna det för marmelad? Eller "jam" (sylt)? Min engelske man är jättepetig med att enbart citrusmarmelad är marmelad, allt annat är jam/sylt. Jag fortsätter dock att kalla allt som är lite "fastare" för marmelad.... Till J:s stora förtret.
Amen, sister! Jag importerar svensk ost på alla sätt jag kan komma på. Alla som får för sig att komma och hälsa på mig får snällt packa ner en påse lingongrova och ett paket svensk ost, annars blir de inte insläppta. Herregud vad provocerad jag kan bli av att kika i "ost"disken i det här landet!Ni kan alla ha er Cheddar (har finns det cheddar, och cheddar, och cheddar ... pepper jack, cheddar, cheddar, rokt ost, cheddar, etc..)
JAG VILL HA VATERBOTTEN!