Turista i Stockholm vill ha tips!

Tack bra att veta jag kommer ha lägenhetshotell i Arninge så finns vissa möjligheter att fixa till något eget. Men lunch kommer jag nog gå ut och äta oavsett om jag inte är helt pank efter fem dagar i centrala Stockholm :D Arkivet stänger förövrigt 16 varje dag så på kvällarna har jag inget. Mer än att försöka summera mina intryck och att skriva lite på en sluttext som jag går som sommarkurs på Linneuniversitetet.
Det finns direktbuss både till Waxholm och Norrtälje från Arninge. I Waxholm kan man äta middag på kajen och/eller köpa god glass ....

I Arninge rekommenderar jag att köpa frukt och grönsaker hos Emin som har grönsaksstånd vid Jula/Hööks.
 
Det finns direktbuss både till Waxholm och Norrtälje från Arninge. I Waxholm kan man äta middag på kajen och/eller köpa god glass ....

I Arninge rekommenderar jag att köpa frukt och grönsaker hos Emin som har grönsaksstånd vid Jula/Hööks.

Oh Waxholm låter intressant, tack för trevligt tips :) Det får bli ett besök någon dag om inte det är för kasst väder.
 
Skulle någon i Stockholmsområdet kännas för att mötas upp någon dag för en lunch, middag eller fika antingen i Stockholm eller Arninge så är jag i centrala Stockholm 1-5 augusti och i Arninge 6-8 augusti. Gripsholm den 3 augusti. Är ju alltid trevligt att ha sällskap någon måltid eller två! Dock är 8 augusti arkivet och sen direkt till tåget så den dagen kommer jag inte ha tid.
 
Är jag blind eller har ingen nämnt medeltidsmuséet?! :eek: Det är min favorit och visar Stockholm under medeltiden, ligger alldeles under riksdagen i det som egentligen skulle bli deras parkeringshus. De har stadsmuren utgrävd på plats i muséet och det tillkommer ständigt nya fyndigheter medan de grejar i Slussen tex.

De har även ett instagramkonto där de lägger upp nya fynd emellanåt, rekommenderas starkt till historienördar :)

Ang Hallwylska var jag där för några år sen. Jättefint museum men ville man se första vattentoaletten skulle man gå en guidad tur. Kan vara värt att kolla upp om så fortfarande är fallet om man vill se den :D
 
Är jag blind eller har ingen nämnt medeltidsmuséet?! :eek: Det är min favorit och visar Stockholm under medeltiden, ligger alldeles under riksdagen i det som egentligen skulle bli deras parkeringshus. De har stadsmuren utgrävd på plats i muséet och det tillkommer ständigt nya fyndigheter medan de grejar i Slussen tex.

De har även ett instagramkonto där de lägger upp nya fynd emellanåt, rekommenderas starkt till historienördar :)

Ang Hallwylska var jag där för några år sen. Jättefint museum men ville man se första vattentoaletten skulle man gå en guidad tur. Kan vara värt att kolla upp om så fortfarande är fallet om man vill se den :D

Medeltidsmuséet är stängt pga flytt (eller hur det nu blev, en utredning är tillsatt).

Edit: Det finns ett till ställe där muren är exponerad... på Hotell Victory i Gamla Stan. Jag åt frukost bredvid den när jag bodde där :D
 
Medeltidsmuséet är stängt pga flytt (eller hur det nu blev, en utredning är tillsatt).

Edit: Det finns ett till ställe där muren är exponerad... på Hotell Victory i Gamla Stan. Jag åt frukost bredvid den när jag bodde där :D
Såg en annons där Stockholm stad (?) sökte typ en projektledare att utreda hur det medeltida Stockholm kunde presenteras på ett bra sätt. Jag ba "eh ja du... Ett medeltidsmuseum runt en medeltida stadsmur kanske kunde vara något 😐"
 
Såg en annons där Stockholm stad (?) sökte typ en projektledare att utreda hur det medeltida Stockholm kunde presenteras på ett bra sätt. Jag ba "eh ja du... Ett medeltidsmuseum runt en medeltida stadsmur kanske kunde vara något 😐"

Jag fattar inte hur de tyckte det var en bra idé att slänga ut Medeltidsmuséet för något jädra besökscentrum! Det är liksom lite svårt att flytta den gamla muren... :grin:

Men det finns tydligen lite hopp iaf: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...-medeltidsmuseet-kan-bli-kvar-under-riksdagen
 
Är jag blind eller har ingen nämnt medeltidsmuséet?! :eek: Det är min favorit och visar Stockholm under medeltiden, ligger alldeles under riksdagen i det som egentligen skulle bli deras parkeringshus. De har stadsmuren utgrävd på plats i muséet och det tillkommer ständigt nya fyndigheter medan de grejar i Slussen tex.

De har även ett instagramkonto där de lägger upp nya fynd emellanåt, rekommenderas starkt till historienördar :)

Ang Hallwylska var jag där för några år sen. Jättefint museum men ville man se första vattentoaletten skulle man gå en guidad tur. Kan vara värt att kolla upp om så fortfarande är fallet om man vill se den :D

Varit på guidad tur på Hallwylska tidigare men skulle inte ha något emot det igen då det var ganska många år sen. Så guidad tur har jag planerat!
 
Jag fattar inte hur de tyckte det var en bra idé att slänga ut Medeltidsmuséet för något jädra besökscentrum! Det är liksom lite svårt att flytta den gamla muren... :grin:

Men det finns tydligen lite hopp iaf: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...-medeltidsmuseet-kan-bli-kvar-under-riksdagen
Jag har alltid uppskattat de bilder museet har haft från utgrävningarna. En liten del arkeologisk ämneshistoria också med hur de körde rätt ned i utgrävningarna ^^
 
Tidigare när jag bodde i stan brukade jag passa på att haka på den guidade turerna på Wasamuséet, dt finns alltid något nytt att höra beroende på vilken guide som har turen. :up:

Det ska jag överväga i mån av tid. Inte varit på guidad tur tidigare där utan bara gått själv. Får se vad tiden medger.
 
Är jag blind eller har ingen nämnt medeltidsmuséet?! :eek: Det är min favorit och visar Stockholm under medeltiden, ligger alldeles under riksdagen i det som egentligen skulle bli deras parkeringshus. De har stadsmuren utgrävd på plats i muséet och det tillkommer ständigt nya fyndigheter medan de grejar i Slussen tex.

De har även ett instagramkonto där de lägger upp nya fynd emellanåt, rekommenderas starkt till historienördar :)

Ang Hallwylska var jag där för några år sen. Jättefint museum men ville man se första vattentoaletten skulle man gå en guidad tur. Kan vara värt att kolla upp om så fortfarande är fallet om man vill se den :D
Älskar medeltidsmuseet!
Hallwylska måste upplevas med guidad tur, annars rätt trist tycker jag.
 
Skulle någon i Stockholmsområdet kännas för att mötas upp någon dag för en lunch, middag eller fika antingen i Stockholm eller Arninge så är jag i centrala Stockholm 1-5 augusti och i Arninge 6-8 augusti. Gripsholm den 3 augusti. Är ju alltid trevligt att ha sällskap någon måltid eller två! Dock är 8 augusti arkivet och sen direkt till tåget så den dagen kommer jag inte ha tid.
Har fortfarande semester så åker helst inte in till stan. Men i/nära Arninge kan jag nog träffas. Är trist att äta ute ensam.
 
Skulle någon i Stockholmsområdet kännas för att mötas upp någon dag för en lunch, middag eller fika antingen i Stockholm eller Arninge så är jag i centrala Stockholm 1-5 augusti och i Arninge 6-8 augusti. Gripsholm den 3 augusti. Är ju alltid trevligt att ha sällskap någon måltid eller två! Dock är 8 augusti arkivet och sen direkt till tåget så den dagen kommer jag inte ha tid.
Jag bor i Stockholms innerstad och passerar Arninge när jag åker till stallet så någon dag kan jag kanske.
 
Skulle någon i Stockholmsområdet kännas för att mötas upp någon dag för en lunch, middag eller fika antingen i Stockholm eller Arninge så är jag i centrala Stockholm 1-5 augusti och i Arninge 6-8 augusti. Gripsholm den 3 augusti. Är ju alltid trevligt att ha sällskap någon måltid eller två! Dock är 8 augusti arkivet och sen direkt till tåget så den dagen kommer jag inte ha tid.
Men skrutt - jag missade detta - klart att jag hade velat möta upp dig nånstans.
Du vinkade väl när du åkte förbi min brygga om du åkte båt till eller från Mariefred?
 
Men skrutt - jag missade detta - klart att jag hade velat möta upp dig nånstans.
Du vinkade väl när du åkte förbi min brygga om du åkte båt till eller från Mariefred?


Ingen fara vi får ta igen det när jag kommer till Stockholm nästa gång! Blev ingen båttur denna gången kändes lite långt och seg båttur när jag var ensam. Nöjde mig att se båten på avstånd i Mariefred!

Har iallafall haft en jättebra semester, Gripsholms slott var så roligt att se och jag har hunnit med massa annat också. Hade också tre givande dagar på Riksarkivet och en trevlig träff med @mamman på Chop chop! :) Hann också med att träffa några från citypolarna i Stockholm så jag är väldigt nöjd med min resa!
 

Liknande trådar

Fritid Jag är hopplöst dålig på att riktigt förstå hur Stockholms olika stadsdelar hänger ihop så nu vänder jag mig till buke för att få hjälp...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Äldre Om ca en vecka ska jag spendera tre nätter/fyra dagar i Stockholm och jag behöver lite tips från fellow bukare. Jag är i princip aldrig...
Svar
0
· Visningar
539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Hindertyper på hopptävling
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp