Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För mig är middag och kvällsmat samma sak dvs den sista större måltiden på dagen. Mackor på kvällen är ett "mellanmål" eller kvällsfika.Jag är uppvuxen med att äta middag vid 17 och sen efter träningar och läxläsning äta kvällsmat (mackor och mjölk) innan sängdags.
Min man däremot är uppvuxen med att äta sen middag och ingen kvällsmat, och kallar därför middagen för kvällsmat. Kan lätt bli förvirrande här hemma när han och hans barn säger kvällsmat och menar middag och jag och mina barn säger kvällsmat och menar kvällsmat. Bara en reflektion kring hur olika det kan vara med vad som är ”normalt”
För mig är middag och kvällsmat samma sak dvs den sista större måltiden på dagen. Mackor på kvällen är ett "mellanmål" eller kvällsfika.
@Bapelsin Enligt SAOL har ni rätt men om man googlar kvällsmat så verkar det hanteras lite spritt som all mellan middag och fika.Middag är för mig det lagade målet mat på dagen. Kvällsmat är typ mackor, fil och liknande.
Jag är från södra norrland och här äter man frukost på morgonen, lunch någon gång mitt på dagen runt 11-13 där den på helger kanske är något lite lättare men på vardagar oftast är matlåda, dvs rester från gårdagens middag, hur som helst är det "riktig mat". Sedan äts middag på kvällen någon gång mellan 16-19 lite beroende på familjens aktiviteter, arbetstider osv.Jag är uppvuxen med att äta middag vid 17 och sen efter träningar och läxläsning äta kvällsmat (mackor och mjölk) innan sängdags.
Min man däremot är uppvuxen med att äta sen middag och ingen kvällsmat, och kallar därför middagen för kvällsmat. Kan lätt bli förvirrande här hemma när han och hans barn säger kvällsmat och menar middag och jag och mina barn säger kvällsmat och menar kvällsmat. Bara en reflektion kring hur olika det kan vara med vad som är ”normalt”
Jag är från södra norrland och här äter man frukost på morgonen, lunch någon gång mitt på dagen runt 11-13 där den på helger kanske är något lite lättare men på vardagar oftast är matlåda, dvs rester från gårdagens middag, hur som helst är det "riktig mat". Sedan äts middag på kvällen någon gång mellan 16-19 lite beroende på familjens aktiviteter, arbetstider osv.
Min släkt är från västkusten och där äter de (i alla fall där de bor) frukost på morgonen, sedan någon fika eller bröd innan det är dags för middag runt klockan 14-15, dagens enda "riktiga måltid", sedan är det kvällsfika med mer bröd på kvällen när man håller på att svälta ihjäl. Alltid skitjobbigt för mig när jag är på besök där och är van vid mer mat och mindre fika.
Mina ungar behöver lägga sig 19.30 för att orka upp dagen efter (06.15), så att äta middag 20 finns inte på kartan för oss.
Jag tror att de sena middagarna som syns på Buke mest handlar om att här finns mycket hästfolk - inte hemma från stallet förrän 19-20 om man har normala arbetstider.Det beror kanske på vad man är uppväxt med och var man bor kanske? Jag är uppväxt med att äta middag när min far kom hem från jobbet, så runt 16-35-17 satt vi till bords. Denna middagstid har sen följt med mig, och i min umgängeskrets är det också en vanlig mattid 17-18, kanske 19 senast. Jag har nog bara sett så sena middagar/kvällsmat här på buke.. är det vanligare söderut kanske?
Jag håller med! De yngre generationerna håller inte på så. De två generationerna över mig har väl ätit lunch vid "lunchtid" om det krävts för jobb men så fort det varit helg/ledigt/pension så har det återgått till en tidig middag om dagen. Jag tror att det här kommer ifrån att det är ett område där fisket varit otroligt dominerande yrkesmässigt och där har du en arbetstid som är typ mellan 04 på morgonen och tidig eftermiddag så det har nog bara blivit naturligt att äta middagen då.Middag vid 14-15 då kan man inte jobba ett vanligt heltids dagtids jobb. De enda jag känner som äter middag den tiden är pensionärer.
Det är väl ett ytterst dåligt tips när man efterfrågar kvällsfika specifikt?Är det ett dåligt tips? Som alternativ till chips och godis, tycker jag nog att "ingenting" är ett rätt ok tips. Eller att äta mer under dagen, eller senare middag, eller båda, så att man inte blir sugen på chips var kväll.
Som alternativ till smörgåsar, tja, kanske morotsstavar, lite skuren frukt och några nötter?
Äta senare är inte aktuellt, jag äter lite och ofta. Har ett fysiskt tungt jobb och skulle jag skjuta på middagen behöver jag oavsett ett mellanmål vid 17 ish tiden istället. Chips blir det för att det är lätt, varför jag vill ha tips på annat som är lätt att ta fram till teet på kvällen. Och nej, en kopp te räcke rinte, och var heller inte det som efterfrågades.
Jag ser gärna att vi äter tillsammans, men absolut. Ibland äter jag senare.Det är ju en aspekt för just barnens ättid men måste inte per automatik påverka de vuxnas ättid
Jag är från västkusten och har aldrig tänkt på det förut men det är precis som du skriver, har nog aldrig ätit lunch på helger under min barndom.Jag är från södra norrland och här äter man frukost på morgonen, lunch någon gång mitt på dagen runt 11-13 där den på helger kanske är något lite lättare men på vardagar oftast är matlåda, dvs rester från gårdagens middag, hur som helst är det "riktig mat". Sedan äts middag på kvällen någon gång mellan 16-19 lite beroende på familjens aktiviteter, arbetstider osv.
Min släkt är från västkusten och där äter de (i alla fall där de bor) frukost på morgonen, sedan någon fika eller bröd innan det är dags för middag runt klockan 14-15, dagens enda "riktiga måltid", sedan är det kvällsfika med mer bröd på kvällen när man håller på att svälta ihjäl. Alltid skitjobbigt för mig när jag är på besök där och är van vid mer mat och mindre fika.