Fått smak på jakt

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Alaska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 6 983
A

Alaska

Mina två alaskan huskey var hos en granne ett par kilometer bort och tog två av deras får igår... :-(
Vi går här hemma med stor sorg och funderar vad vi ska göra? Vad gör andra? Tidigare i vinter tog tiken ett rådjur i trädgården. Vi bor yte i skogen instängslat men rådjuren hoppar över och med tanke på all snö och is så kom hundarna ut igår. Funderar på att omplacera den unga tiken som har en riktigt bra draghjärna och behålla den gamle hanhunden, eller borde jag avliva dem bägge? Är det möjligt att träna bort beteendet nu när de vet var fåren finns och hur de smakar?
Sedan tiken tog rådjuret lyssnar hon sämre, det känns som om hon kommit närmare sin vilda sida. Annars är hundrarna underbara med människor och vår lille son tycker dom jättemycket om. Är så besviken och ledsen på mig själv och på dem. Skulle bli glad om jag kunde få lite konkreta tips.

Sv: Fått smak på jakt

Betala grannarna för fåren, bygg hundgård med tak och aktivera hundarna med (med drag). Pulka, däck, spark så att de får utlopp för sina instinkter.

Att hundarna tog får är väldigt tråkigt, men det gör dem inte till avlivningsobjekt.

Jag känner en med slädhundar. Dem rymde också och drog ner ett par får. Även höns rök om chans gavs. Med inkörning och lydnadskurser löste sig det, men man får ha koll när man har en hund med mycket jaktinstinkt. Jag har själv en ras med stor jaktinstinkt. Jag kan inte släppa honom vartsom helst tyvärr. Men det hindrar inte från att ge honom ett bra hundliv med mycket rörelse, på säkrade platser.

Och vintertid är ju helt underbart att äga slädhundar:laugh:

Håller förövrigt med MrsScabtree i vad denna skriver.

Avliva....:cry:
Har en nära bekant som hade draghundsföretag, och han sa efter många många års erfarenhet, att hade dom fått smak för frihet/jakt så fanns bara det i huvudet...
han avlivade 2 som satt i sig ett halvt fårbestånd, dom gick aldrig mera stänga in. maken till uppfinningsrikedom fick man leta efter, dom hoppade tex. lös en hel vägg för att komma ut.
Länsstyrelsen, och länsveterinären var dit och godkände, men va hjälpte det? hundarna stack i allafall...

* Jenny *

Avliva....:cry:
Har en nära bekant som hade draghundsföretag, och han sa efter många många års erfarenhet, att hade dom fått smak för frihet/jakt så fanns bara det i huvudet...
han avlivade 2 som satt i sig ett halvt fårbestånd, dom gick aldrig mera stänga in. maken till uppfinningsrikedom fick man leta efter, dom hoppade tex. lös en hel vägg för att komma ut.
Länsstyrelsen, och länsveterinären var dit och godkände, men va hjälpte det? hundarna stack i allafall...

* Jenny *

Han tänkte aldrig på att sätta tak på hundgården?

Mina två alaskan huskey var hos en granne ett par kilometer bort och tog två av deras får igår... :-(

Är så besviken och ledsen på mig själv och på dem. Skulle bli glad om jag kunde få lite konkreta tips.

Har inga konkreta tips men skickar lite omtanke, fy sjutton vad tråkigt för er det som hänt!!!

Han tänkte aldrig på att sätta tak på hundgården?

givetvis! tak fanns hela tiden.... Men dom for som termiter genom tak. böjde nät, grävde sig ut genom både tjäle och 1 meter grus + nät... dubbla staket, osv.
Endast första gången kom dom verkligen i väg på jakt, men dom försökte...
Det blev ett heltidsjobb att kolla deras försök, att lämna dom 6 timmar utan tillsyn blev en magsårshistoria. och även om dom var bra draghundar fick dom fortsätta sin jakt på andra sidan regnbågsbron:cry:

*Jenny*

Tack för alla svar och inga dömmande kommentarer. Ska ut på skidor med dom nu. Får söka lite glädje ute i snön. Pratar med hundkompisar, läser era svar, andra forum, ska prata med polisen tänkte jag med och se vad de anser. Kom gärna med fler tips.

Ge hundarna en ärlig chans, avlivning är ju det absolut sista som utväg, skulle själv ALDRIG avliva en frisk hund. Låter vettigt med hundgård med tak på, hundar är ju individer och dina kanske inte hittar en väg ut bara för att andra har gjort det. En kompis till mig har en schäferkorsning, när han var liten drog han och två goldens ut och dödade ett får, som de också tuggade lite på. De kan ha honom lös nu utan problem, det handlar om träning och åter träning.

Hoppas det löser sig för dig, lycka till!

Sorry,
dom har lärt sig att tar dom sig bara ut så får roligt utav tusan.
Och en så står och stark och initiavrik hund stänger man bara inte inne hur som helst.
Betonggolv, rejält nätstaket o tak.
Är det värt de`?
Kommer dom loss ut så....

Som granne bör man nog erbjuda den drabbade djurägaren alternativet, om han , att avliva hundarna.

Som granne bör man nog erbjuda den drabbade djurägaren alternativet, om han , att avliva hundarna.

Så man ska avliva pga att grannen vill det? För deras skull?

Kl

För övrigt så låter den här rasen som rena monsterrasen. Trodde jag inte riktigt om den.

Så man ska avliva pga att grannen vill det? För deras skull?

Kl

För övrigt så låter den här rasen som rena monsterrasen. Trodde jag inte riktigt om den.

Varför inte? De är ju enbart avlivade för prestation. För att springa snabbt, hårt och långt.
Ofta är det ett hopjox av polarhundar och jakthundar tex vortesh alla kända för att vara högpresterande hundar med starka instinkter och stora drifter som inte bangar för lite obehag.

Jag hade snarare varit förvånade om de hade vart lätthanterliga fromma hundar:angel:

Ren anständighet..
Din hund har varit inne och rivit ihjäl djur för grannen.
Att du ska göra allt för att detta inte ska upprepas är en självklarhet som inte behöver diskuteras.
Men om grannen far illa av att bara tanken på att dessa hundar finns kvar..
Tänk tanken ut, om din granne hade "monsterhundar" som rev ihjäl någon av dina hundar.

Sedan är det väl av tradition så att om hund river tamdju,r så har man förr i alla, fall avslutat dessa hundars existens.

Men som sagt, jag skulle låta grannen avgöra.
det är ju han som är den lidande parten i målet.

Om vanligt hundfolk finge se och uppleva dessa hundar i sitt naturliga habitat skulle de få dåndimpen.
Regel nr 1. Gå aldrig inanför kedjans radie när du passerar en draghund på grönland.
Det är knappt hundens ägare gör det utan piska.

på grönland finns endast grönlandshundar....
det är lite... skillnad mot dessa hundar!
Rena huskey hundar brukar vara trevliga!!! men... får dom smak på jakt så kan de ta överhand.
( på grönland är det vanligare att barnen leker i "hundgården" å hundarna sitter i kätting utanför.)

*Jenny*

KL
De Huskys och Huskyblandningar jag träffat, har samtliga varit extrema i sitt jaktintresse. Jag har vid 2 tillfällen, och med 2 olika Huskeys, varit med när dom helt utan förvarning, mitt under en Lydnadskurs, dragit järnet från appellplan och försvunnit in i skogen. För att bli borta i timtal.
Med mera.

Och jag har endast träffat träffat grönläningar av slädhundssläktet (haft i familjen). Som hundar har dem varit supertrevliga och funkat lösa. Jaktinstinkt absolut, men träningsbara.
Skulle vara intresant se hundarna på Grönland i deras rätta element med kyla,jobb och jakt. Inte se dem fastkedjade:(

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 864
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 297
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 023
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka