Fästingar

Forest Autumn

Trådstartare
Vår hund har fått en fästing som på någon dag har gett en svullnad ungefär stor som en stenkula. Vi ska ringa till veterinären i morgon men första tanken är naturligtvis dessa läskiga fästingsjukdomar. Men jag har för mig att det tar längre tid innan det blir en svullnad av dem.
Vi kollar dem varje dag. Kan det vara ngn annan infektion?

Sv: Fästingar

Det låter mer som en lokal irritation i huden där fästingen suttit. Är hela huvudet borta? Annars kan det vara det som gör att det svullnat.
Borrelios eller anaplasmos (fd ehrlichios) ger inte symptom i form av svullnad runt bettstället, och symptom på dessa uppträder inte så snabbt efter bettet. Kontakta veterinär om du är orolig, men jag tror du kommer få som svar att det inte är nån fara. Håll kåll på bettstället så det inte blir en böld eller så bara.

Tack för svaret. Huvudet är borta men fästingen såg lite konstig ut när vi tog bort den - död och "varig" eller kanske kletig. Det är lite svårt att beskriva. Nu har svullnaden gått ner lite. Det är kanske jag som lätt blir hysteriskj. Jag har mkt svårt för fästingar.

Min hund har också fått något liknande efter en fästing. Det känns liksom som en liten hård knöl men den ömmar inte och han har inte ont av den alls. Normalt kan det ju bli en liten svullnad/knöl efter att man har tagit bort en fästing men den brukar ju vanligtvis gå ner efter bara någon dag. Den här förhårdnaden eller vätskefyllda knölen har funnits några dagar nu och blir varken större eller mindre. Men jag har antagit att det bara har blivit någon irritation typ som en finne och då min hund inte har ont av den avvaktar jag ett tag till. Tror inte att det är något att oroa sig över, är ju inte konstigt om huden blir lite irriterad av att ha en sådant äckligt blodsugande monster faststucken i huden! :devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 514
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 829
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka