Fästingar på kanin.

golden_tinka

Trådstartare
Nån mer än jag som har problem med fästingar på kaninen? Min kanin får alltid fästingar som sätter sig på öron, nacke, nos och runt ögonen, vilket gör att ögonen svullnar och blir irriterade..
Plockar ett par fästingar om dan på honom under sommarn..:crazy:

Hur gör ni för att undvika fästingar? använder ni nåt bra preparat? Tänkte prova ett naturläkemedel på kaninen, men får inte hem det förrän nästa vecka..

Sv: Fästingar på kanin.

Jag brukar koka upp rosmarin och vatten (ev. liiite vinäger för att det ska hålla sig bättre om man gör mycket vid ett tillfälle) och sedan spraya på kaninen. Funkar som myggmedel också.;) Vet inte vad det är, något ämne i rosmarinen typ som gör att blodsugare undviker det. :banana:

Krydda - kan köpas torkad från kryddhyllan eller färsk i grönsaksavdelningen. Som torkad behöver man mortla den - det vill säga smula sönder den ordentligt om man ska blanda den m vätska

Kom på att jag provade detta förra året, med lite halvdant resultat.. men jag ger det en till chans och provar igen! :)
Hur ofta sprutar du på rosmarin vatten?

Tog ca 25 fästingar under gårdagen på kaninen.. :crazy: och det är bara början på säsongen...
Kontaktade veterinären idag för att se om dom visste nåt man kunde ta på, men dom sa att det inte fanns nåt framtaget preparat till kanin. Frontline som var det mildaste (enligt vet) stod det på förpackningen att man inte fick använda på kanin.

Ingen annan som har nåt tips på hur man kan undvika dom små krypen!?:idea:

Frontline är ett ganska effektivt avlivningsmedel till kanin.:devil:

Ha dom inte på fuktiga ställen, ställ buren där det är torrt i gräset och blåser lite.

Buren är STOR och svårflyttad, fylld med jord på botten, men den står ganska torrt.. så där trivs dom nog inte överdrivet!:)
men jag tror att dom hoppar på han när han är ute lös... då är han ju överallt och skuttar:crazy:

Köp vitlöksgranulat till hund i tex hästsportbutik och ge 1 krm varje dag, då borde mängden minskas iallafall. Sedan finns det det protectline och det tål kaniner !

Hur gör du för att få i kaninen vitlöken?
Protectline vart finns det att köpa?
//sara:)

Jag brukar plocka rätt mycket fästingar på min kanin med. Mest på nos, vid ögonen och på öronen. Men det har aldir g"svulnat". Tänkte införskaffa en fästingplockarew för smådjur snart :banana:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: cassiopeja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar