Fästingar i bokskog

Lampan

Trådstartare
Vi va ute och gick i bokskogen idag, jag tänkte då på att jag har aldrig borstat några fästingar från mina hundar när vi har varit i bokskogen

Om det inte finns så mycket vilt i bokskogen, så finns ju heller inga fästingar, finns det fästingar i bokskog öht?

Vad beror det på, att jag aldrig har hittat några, är det ett sammanträffande?

Vi va ute och gick i bokskogen idag, jag tänkte då på att jag har aldrig borstat några fästingar från mina hundar när vi har varit i bokskogen

Om det inte finns så mycket vilt i bokskogen, så finns ju heller inga fästingar, finns det fästingar i bokskog öht?

Beror på vad det är för typ av skog. Är det skog med väldigt lite markvegetation, där marken till största del bara är en matta av löv och torra grenar från träden, så säger det sig självt att det finns mindre fästingar där än på en vildvuxen åker. Fästingar finns där dom har en chans att fästa sig på passerade djur. Chanserna att hitta ett värddjur är större i tät vegetation där chanserna att t.ex. ett rådjur passerar är större än i en skog där rådjur inte vistas så mycket pga avsaknaden på mat.

Beror på vad det är för typ av skog. Är det skog med väldigt lite markvegetation, där marken till största del bara är en matta av löv och torra grenar från träden, så säger det sig självt att det finns mindre fästingar där än på en vildvuxen åker. Fästingar finns där dom har en chans att fästa sig på passerade djur. Chanserna att hitta ett värddjur är större i tät vegetation där chanserna att t.ex. ett rådjur passerar är större än i en skog där rådjur inte vistas så mycket pga avsaknaden på mat.
Ja vad finns det djurliv i bokskogar öht?
Sätter sig fästingar på fåglar, en del fästingar sitter ju i träden Dom enda djuren jag har sett i bokskogen är nog fåglar

Jag tycker nog att jag och hundarna får fästingar även i bokskogen. Ser ofta både rådjur och hjortar även om de kanske mer bara passerar förbi än verkligen bor där.

Fästingarna trivs ju bäst i fuktigt högt gräs, så allting beror på undervegetation - här kan det finns nästan lika mycket fästingar kring vissa gångvägar pga dåligt underhåll - som på hövallarna där det växter högt gräs.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 775
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
353
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 003
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 526
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar