Fart kontra framåtbjudning

Djurjouren

Trådstartare
Det kan vara en intressant sak att diskutera tycker jag. Definiera skillnaden.
En gammal högt älskad ridlärare definierade det bra tycker jag;
"Framåtbjudning ska kännas som om man håller en liten leksaksbåt i ett snöre i en strömmande bäck..."

Sv: Fart kontra framåtbjudning

Du, den är gammal och finns i lite olika varianter på samma tema, jag har den i i en gammal ridlära som är från början av femtiotalet eller om det är t o m fyrtiotalet.

Det är i orginalet (om hans nu var orginal) ett väldigt fint citat som jag kan skriva av igen vid tillfälle om nån är intresserad;)

Ja det är bra beskrivning även av kvalitén kontakt.

Fart och framåtbjudning är fö helt olika saker, det kan finns framåtbjudning i fart och tvärtom de har inte med varandra att göra. Du kan (och ska) ha framåtbjudning i en halt, en ryggning eller i skritt osv.
Framåtbjudning för mej är en kombination av olika saker som är på plats, balans, takt, lösgjordhet och kontakt, finns det har man framåtbjudning. Att hästen är på hjälperna och inte backar av från dem på ett eller annat sätt.

Senast ändrad av en moderator:

För mig är framåt bjudning "uppåt framåt", alltså att det verkligen känns att kraften kommer från en samlad bärande bakdel och känns ärlig och blir ej tung i handen.

Fart är "framåt-nedåt", en tung häst som gärna går på bogarna, blir tung i handen och bakbenen bara "paddlar" på och öser framåt utan någon speciell bärighet.

För mig iaf, men jag kan ha misstolkat fart om hur du uppfattar/menar det:idea:

"Framåtbjudning ska kännas som om man håller en liten leksaksbåt i ett snöre i en strömmande bäck..."

mmm typ dragläge..

Fast egentligen är det inte så intressant att diskutera eftersom folk ändå tror att dom har framåtbjudning när dom inte har det för dom aldrig har känt det... på riktigt!
Det låter alltid bra i teorin men i praktiken är det helt annorlunda.

Likaväl som dom tror det är samling när det bara är långsamt, när dom tror det är öppna eller sluta och det bara är skänkelvikning med förböjd hals.

Jag vet inte hur många år jag funderat över den där frågan innan jag väl förstod och kände skillnaden.

Farten sitter i benen på hästen. Bjudningen genom hela kroppen.

Man kan rida hur fort som helst utan bjudning. Rider man full galopp så kan hästen och brukar väl tom vara av någonstans genom kroppen. Och då sabbas bjudningen. Man måste ju ha bjudning för en korrekt piaff. Och den går ju inte fort.;)

För mig är bjudning när hästen från bakhoven i en välvd(uppåt;)) form söker sig fram till handen och har släppt ut halsen och är loss och i linje i kroppen så energin kommer från bakhoven in i handen. Utan att det bara är att den skjuter i handen i motstånd och går emot.

Min egen kusling hade jag problem med att få bjudning och inte bara spring/knatande. Gud som vi jobbat på det. Jag upplever det svårare på raser som kan separera kropp och ben och låsa ryggen lättare än halvbloden tex. Min har ju mycket islänning i sig. Samma med PREn jag rider. Han kan bränna på snabbt, snabbt utan bjudning. Att bara rida fort på sånna ger inget alls. Min kan hänga sig på i handen då med utan bjudning. PREn försvinner lättare och kryper ihop bakom handen låst utan bjudning. Rider man dem rätt så får man lagom och rätt. Men för att få till energiflödet fram till handen måste man rikta in alla delar rätt på linjen.
På halvblodet är det mer rikta in på linje i sidled. På min och PREn och araben är det mer upp och ner, på snedden, hit och dit också.:D

Många tränare tycker jag bara gapar om att sparka igång bakbenen med fart för att få hästen att bjuda fram. För mig så funkar det inte så. Och det tycker jag hästarna visar med.

Och om hästen inte svarar för skänkeln är det för mig just bara det. Den går inte fram, fram för skänkeln. Bara för att den börjar svara fram för skänkeln bjuder den sen inte fram per garanti. Däremot går den fram. Och det gör den ju som sagt bara med benen.

För mig är skillnaden den att "fart" blir det när hästen (och ryttaren) är i obalans och hästen mer eller mindre "flyr" från något slags problem, medans "framåtbjudning" blir det när hästen är "mentalt" motiverad och i grunden avslappnad då "bjuder" hästen framåt (eller bakåt om man vill det).

Man hör ju liksom på ordet "bjudning" som för mig betyder att något slags initiativ kommer från hästen som den "bjuder på"...den vill....:idea:

Det ska väl erkännas att bjudning ser jag på två olika sätt, därför blir det säkert knas när man ska diskutera.
Den första varianten är hur mycket bjudning hästen har, och då tänker jag alltså som helhet även om den såklart kan brista stundvis (men då oftast ryttarrelaterat - inte bra tekniskt eller att man krävt för mycket). Arbetsvilja. Har man en häst som "dör" så snart man ber om ett läge där det blir lite tyngre (oavsett om den skyfflar på bra däremellan) och lättare svarar på bromsen än på gasen rent generellt - bara som ett exempel, då tänker jag att hästen bjuder dåligt. En del av det kan vara kopplat till personligheten men mycket påverkas ändå av hur den tränas.
Har man däremot en häst som överlag är arbetsvillig och inte den som är den när det gäller att ta i lite så tycker jag inte det är hela världen om den får motorstopp enstaka gånger, särskilt inte om dom är såna som kräver mycket tekniskt för att inte rinna iväg istället. Man kan ta det som ett kvitto på att det är jobbigt på den typen av häst och försöka hjälpa till lite mer med energin eller kräva lite mindre till nästa gång helt enkelt.
Sen tänker jag också att en häst som alltid strävar efter att använda energi, som per automatik tänker lite "framåt" hela tiden, där kommer det bli lättare när man väl lyckas omvandla den energin än den häst där man behöver skapa energi öht.
Så ärligt talat tänker jag mycket "arbetsvilja" när jag hör ordet bjudning.

När det gäller just för stunden snarare än kopplat till personligheten, då tänker jag ungefär som Tuaphua skriver, kanske inte skulle ha formulerat det exakt så, men huvudpoängen är iaf att där finns energi att ta av i kombination med att energin kan förvaltas. Att det inte finns något "stopp".

Senast ändrad:

Hej!

Fart för mej är det min kära pålla gillar bäst, det ska gå fort, jämt och alltid.

Framåtbjudning har hon fullt av, men farten kan gå långsammare med framåtbjudning kvar. Utan framåtbjudning tycker inte jag att det finns nån fart..

/ Lavinia, mycket luddig på lördag fm.

KL
Jag tycker att man kan jämföra det med isisfolkets bedömning om "vilja".

att den hela tiden vill framåt men kan vänta med små hjälper. Att den är på G.

När man sen ska samla vill det till att den har motorn på men komprimerar sig- känns kortare o kanske högre.
Att man sitter ovanpå bakbenen.

ag ser framåtbjudningen som hästens arbetsvilja och samarbetsvilja. Jag kan inte få hästen att få framåtbjudning genom att driva lika lite som jag kan få en bil att röra sig genom att sitta på taket och skjuta på. I en ärlig och rätt framåtbjudning är hästen med ryttaren, arbetar och bär sig själv och är öppen för förslag om vad som ska göras härnäst. Det är ju trots allt hästen som ska göra jobbet, inte vi. Jag anser att man aldrig kan få framåtbjudning genom att driva hästen. Du kan i bästa fall få hästen att gå framåt men det är en annan sak. Har vi ingen framåtbjudning i hästen är det nästintill omöjligt att utföra någon som helst övning som involverar samling. För samling behöver vi nämligen hästens fulla fokus och energi dvs. framåtbjudning. Om viljan att röra sig och kommunicera finns där så det är upp till ryttaren att bestämma riktningen. Till exempel är det förbaskat svårt att göra en riktig ryggning utan framåtbjudning. Man ska inte heller förväxla framåtbjudning med en het häst. En så kallad het häst har ingen vilja att kommunicera med ryttaren. Den tänker framåt men har ingen samarbetsvilja överhuvudtaget. En riktigt stressad häst är inte ens medveten om ryttaren. Man kan sammanfatta framåtbjudningen med att hästen går för egen motor, bär sig själv och lyssnar på ryttaren. Hästen bjuder fram!

Det som jag tycker är skönt med framåtbjudning är att antingen finns den eller också finns den inte. Många pratar om ärlig framåtbjudning. Jag tycker att för att något ska kunna vara ärligt måste det finnas en falsk motpol. I det här fallet gör det inte det. Antingen rör sig hästen för egen vilja eller också gör den inte det.

Den definitionen gillar jag. Framåtbjudningen är att hela tiden tänka framåt, lyssna på "vad kommer nu".

Farten däremot, är tyvärr det min 26 år unga dam, än idag, många gånger, har för mkt av, vilket emellanåt kan bli väl mkt motor, för att vilja lyssna på, "vad kommer nu".

Nu har min dam varit på "tillridning" sen i september, tack vare min egen konvalescens och jag hade hoppats på att kunna ta hem henne i slutet av månaden för att fortsätta i det fina trim hon är just nu. Men tyvärr, så får vi se hur det blir med det. Knoppen vill, men inte kroppen. :(

/IH

Det som jag tycker är skönt med framåtbjudning är att antingen finns den eller också finns den inte. Många pratar om ärlig framåtbjudning. Jag tycker att för att något ska kunna vara ärligt måste det finnas en falsk motpol. I det här fallet gör det inte det. Antingen rör sig hästen för egen vilja eller också gör den inte det.

Håller inte riktigt med om det här, för precis som med det mesta annat så finns det ändå gråzoner där man kan bli lurad att framåtbjudning finns.
Du tar själv upp ett par exempel - om hästen är stressad framåt för att den annars får ett rapp med pisken så behöver den inte verka särskilt stressad och den kommer svara framåt impulsivt för en lätt hjälp. Det betyder inte nödvändigtvis att man har framåtbjudning (arbetsvilja) hos hästen.

Sen en grej jag kom att tänka på som jag faktiskt inte vet vilket fack jag skulle sortera in under - hästar som är "framstressade" (blir lite för negativ klang i ordet mot vad det eg. behöver vara - översätt gärna till något mindre negativt laddat ord! ;) ) alltså som i att den knatar på bra framåt och svarar för hjälperna. Om den hästen egentligen inte har styrkan nog att gå där, då spelar det ingen roll hur mycket arbetsvilja hästen har i grunden - man kommer få motorstopp förr eller senare.
Då kan man faktiskt få mer arbetsvilja och egen motor i ett tempo som hästen upplever att den behärskar, och av att tvärtom inte ha blivit påskyndad. Lite tvärtom-psykologi.

Ponera att man ser en häst som är lite för påskydad mot vad fysiken är redo för, men man ser den i ett läge där den fortfarande klarar av det. Och samtidigt ser en häst i lite för lågt tempo och med ganska låg energinivå men som är i ett läge där man "laddar batterierna" och försöker jobba såpass lätt att man inte ska riskera att sabba hästens egen arbetsvilja. Vilken kommer man tänka bjuder mest framåt? Jo - hästen som rids mer framåt.
Medans den andra kanske i själva verket har bjudningen bättre bevarad för att kunna plocka fram när styrkan och fysiken blivit bättre.
Nu menar jag inte att det behöver vara så heller, men det är i liknande situationer jag skulle börja tänka "ärlig" vs. till synes bjudning. En häst som går framåt och med energi helt enkelt för att den blivit lärd det och är lydig för hjälperna.

Håller inte riktigt med om det här, för precis som med det mesta annat så finns det ändå gråzoner där man kan bli lurad att framåtbjudning finns.
Du tar själv upp ett par exempel - om hästen är stressad framåt för att den annars får ett rapp med pisken så behöver den inte verka särskilt stressad och den kommer svara framåt impulsivt för en lätt hjälp. Det betyder inte nödvändigtvis att man har framåtbjudning (arbetsvilja) hos hästen.

Sen en grej jag kom att tänka på som jag faktiskt inte vet vilket fack jag skulle sortera in under - hästar som är "framstressade" (blir lite för negativ klang i ordet mot vad det eg. behöver vara - översätt gärna till något mindre negativt laddat ord! ;) ) alltså som i att den knatar på bra framåt och svarar för hjälperna. Om den hästen egentligen inte har styrkan nog att gå där, då spelar det ingen roll hur mycket arbetsvilja hästen har i grunden - man kommer få motorstopp förr eller senare.
Då kan man faktiskt få mer arbetsvilja och egen motor i ett tempo som hästen upplever att den behärskar, och av att tvärtom inte ha blivit påskyndad. Lite tvärtom-psykologi.

Ponera att man ser en häst som är lite för påskydad mot vad fysiken är redo för, men man ser den i ett läge där den fortfarande klarar av det. Och samtidigt ser en häst i lite för lågt tempo och med ganska låg energinivå men som är i ett läge där man "laddar batterierna" och försöker jobba såpass lätt att man inte ska riskera att sabba hästens egen arbetsvilja. Vilken kommer man tänka bjuder mest framåt? Jo - hästen som rids mer framåt.
Medans den andra kanske i själva verket har bjudningen bättre bevarad för att kunna plocka fram när styrkan och fysiken blivit bättre.
Nu menar jag inte att det behöver vara så heller, men det är i liknande situationer jag skulle börja tänka "ärlig" vs. till synes bjudning. En häst som går framåt och med energi helt enkelt för att den blivit lärd det och är lydig för hjälperna.

men om hästen går fram för att den är stressad, eller för att ryttaren gnager med skänklarna så anser jag inte att hästen har framåtbjudning, det är det jag menar med ärlig kontra falsk och huruvida det finns. jag anser som sagt att antingen vill hästen jobba med oss eller oxå inte. Finns inte förutsättningarna för framåtbjudning så har hästen ingen framåtbjudning, den knatar på ja men utan arbetsvilja och framåtbjudning.Men visst finns det en gråzon. håller emd dig om batterier och ork. Det handlar om motivation och utan motivation anser jag inte att vi kommer någonstans i ridningen :) Hästen måste vilja arbeta med oss, inte bara utföra det vi vill.

Vi säger nog egentligen samma sak :)

men om hästen går fram för att den är stressad, eller för att ryttaren gnager med skänklarna så anser jag inte att hästen har framåtbjudning, det är det jag menar med ärlig kontra falsk och huruvida det finns. jag anser som sagt att antingen vill hästen jobba med oss eller oxå inte. Finns inte förutsättningarna för framåtbjudning så har hästen ingen framåtbjudning, den knatar på ja men utan arbetsvilja och framåtbjudning.Men visst finns det en gråzon. håller emd dig om batterier och ork. Det handlar om motivation och utan motivation anser jag inte att vi kommer någonstans i ridningen :) Hästen måste vilja arbeta med oss, inte bara utföra det vi vill.

Vi säger nog egentligen samma sak :)

Om man genom att vara konsekvent lär hästen att den ska hålla ett tempo (och svara impulsivt på hjälperna) då kan hästen flyta på bra framåt utan hackande sporrar eller konstant drivning och för små och lätta hjälper.
Det jag menar är att det inte är något tecken i sig på bjudning även om en sån häst säkert för blotta ögat kan verka ha mer bjudning än en häst som inte rids på lika mycket framåt.
Men som sagt - möjligt att vi menar samma sak! :p

För mig är det två skilda saker. Farten/tempot är hastigheten. Bjudning är för mig "viljan". (svårt att hitta ett passande namn. Detta har varit uppe till diskussion på många kurser) Bjudning kan finnas hur sakta det än går och saknas i hög fart. De två hänger inte ihop. Bjudningen ska finnas både på stället och under rörelse framåt och bakåt.

Senast ändrad:

mmm typ dragläge..

Fast egentligen är det inte så intressant att diskutera eftersom folk ändå tror att dom har framåtbjudning när dom inte har det för dom aldrig har känt det... på riktigt!
Det låter alltid bra i teorin men i praktiken är det helt annorlunda.

Likaväl som dom tror det är samling när det bara är långsamt, när dom tror det är öppna eller sluta och det bara är skänkelvikning med förböjd hals.

Men så är det ju för alla i början. Du hade väl inte heller en aning om hur bjudning eller samling kändes när du började rida gissar jag. Detta är ju upptäckgter som kommer med tiden och erfarenheten. I och för sig har nog de flesta en bra tränare som talar om för dem vad de gör och guidar dem för att de ska komma rätt. (hoppas jag) När jag var nybörjare gick inte jag och trodde hästen var samlad för att den gick sakta. Mina instruktörer lärde mig skillnad på samling och kort tempo så det var ingen risk att jag gick och trodde jag gjorde något annat än det jag gjorde i sadeln. Vad har man annars instruktörer och tränare till om de inte kan lära sina elever detta?

Om man genom att vara konsekvent lär hästen att den ska hålla ett tempo (och svara impulsivt på hjälperna) då kan hästen flyta på bra framåt utan hackande sporrar eller konstant drivning och för små och lätta hjälper.
Det jag menar är att det inte är något tecken i sig på bjudning även om en sån häst säkert för blotta ögat kan verka ha mer bjudning än en häst som inte rids på lika mycket framåt.
Men som sagt - möjligt att vi menar samma sak! :p

japp vi säger samma sak *s*

Men så är det ju för alla i början. Du hade väl inte heller en aning om hur bjudning eller samling kändes när du började rida gissar jag. Detta är ju upptäckgter som kommer med tiden och erfarenheten. I och för sig har nog de flesta en bra tränare som talar om för dem vad de gör och guidar dem för att de ska komma rätt. (hoppas jag) När jag var nybörjare gick inte jag och trodde hästen var samlad för att den gick sakta. Mina instruktörer lärde mig skillnad på samling och kort tempo så det var ingen risk att jag gick och trodde jag gjorde något annat än det jag gjorde i sadeln. Vad har man annars instruktörer och tränare till om de inte kan lära sina elever detta?

Och uppenbarligen har ju något gått fel i många fall...

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
586
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 855
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar