Fart kontra framåtbjudning

Sv: Fart kontra framåtbjudning

Framåtbjudning kan också vara när hästen ser ett inbjudande hinder, suger tag i det med blicken, själen och kroppen och drar sig åt det hållet utan att man behöver göra något;)
Och då kan farten öka, om dom inte studsar på stället och inte har nån fart alls (= framåtbjudning trots att man håller tillbaka den) :bump:

Sorry, jag vet att detta inte är hoppforumet:angel:

Den känslan kan man ju få i dressyren också, fast oftast inte lika tydligt. Att hästen tar tag i uppgiften och ger lite extra för att den vill och känner sig duktig (i kombination med att den orkar och förstår). Men man rider ju oftast inte lika fritt på så vis att man ger hästen en uppgift och hjälper till med ett par detaljer och sen låter hästen lösa resten själv, som t ex många gör med ett hinder eller övningar för att hästen ska få bättre hoppteknik/taxera bättre.
Det är ju ganska stora skillnader mellan individer vad man har för inställning, t ex till att hästen faktiskt föreslår saker eller "tar tag i" saker, eller kanske att man systematiskt arbetar för att hästen ska bli nog stark och grundjobbad så att den till slut ger lite extra som av sig själv för att den är med och känner att den orkar. Sen förstår jag att många väljer lydnaden först av säkerhetsskäl eller av den anledningen att lydnaden faktiskt kommer först i de flestas prioriteringar, men jämför man då med hopphästen som suger tag i hindret tror jag det kan vara en av de stora skillnaderna - inom hoppningen ger man oftast lite större frihet och lägre krav på lydnad, mer ansvar åt hästen att lösa sin uppgift. Lydnaden måste såklart också finnas där för att lyckas, men ändå ser man oftast i praktiken att man inte lägger lika hög prio på det som inom dressyren.
För mycket krav på lydnad för tidigt tror jag kan hämma en del av hästens egen bjudning, precis som för många och höga krav kan få dom att tappa motivationen. Inte bara lydnadsrelaterat såklart, handlar om annat också. Men jag tror det finns en anledning att även de segaste krakarna kan vakna till liv i skogen av att få gå lite små terränghinder med ryttare som i princip bara håller sig kvar och styr! ;) Har inte med farten att göra utan friheten skulle jag påstå.

Senast ändrad:

Tack för intressant och tankeväckande tråd. Jag har nämligen ärvt en häst som jag bara suttit på i fem minuter hittills (och med ledare dessutom, jag har inte ridit sen sep då jag for av, gravid) - men jag upplevde att den saknade allt vad framåtbjudning hette.

Vill ni dela med er av tips för att främja framåtbjudning? - som helst inte innebär galopper på lång tygel över heden - för det vågar jag inte i dagsläget. :o (Betänk att jag snittades för 5,5 veckor sen och inte ridit sen sep + att hästen är för mig okänd, ganska oriden och det är SNÖKAOS i Skåne...)

tempoväxlingar i skritt? Extrem samling i krypskritt varannan sida med kort tygel och en sen en "hård" lite burdus skänkel och släppt tygel varannan långsida med klapp och bra ord. Det brukar ta skruv ganska fort.

Har repeterat vår kurs "ta skänkeln", om du minns den? I teorin alltså. Just det här med "fri lejd framåt" känns lite risky på splajs ny häst i stormigt ridhus. Var är det man köper jävlaranamma nu igen?;)

Tack för tipset - vete sören om hästen tål att samlas dock, den känns väldigt grön. Den tog inte skänkel alls. :o

Ah, förstår. En diskretare variant för nyförlösta fegismammaor (been there, done that :-) är ju att bara leka med yttertygeln i svängarna. Framåtbjudning kommer ju från bakbenen (samma lärare så jag behöver inte förklara för dig, vet) och om man bara skrittar runt och inför varje hörna trycker på ytterbak (eller inner, bereonde på hur man väljer att jobba, rak häst ytterbak, böjd häst innerbak) tills man får ett svar i yttertygeln, klämmer HÅRT runt tygeln och släpper en mm i varje steg hästen tar runt hörnan och belönar med lite slak tygel efter varje hörn.Oxå ett sätt att ladda baken att gå fram. Bättre för blåsiga ridhus.

Löslongera och lek med hästen så att den får lite fart. Ha skoj tillsammans!
Löshoppa brukar sätta fart på de flesta.

Tack för intressant och tankeväckande tråd. Jag har nämligen ärvt en häst som jag bara suttit på i fem minuter hittills (och med ledare dessutom, jag har inte ridit sen sep då jag for av, gravid) - men jag upplevde att den saknade allt vad framåtbjudning hette.

Vill ni dela med er av tips för att främja framåtbjudning? - som helst inte innebär galopper på lång tygel över heden - för det vågar jag inte i dagsläget. :o (Betänk att jag snittades för 5,5 veckor sen och inte ridit sen sep + att hästen är för mig okänd, ganska oriden och det är SNÖKAOS i Skåne...)

kortfattat motivation
Motivation hos hästen är A och O i allt arbete. Att hitta motivation hos sin häst är olika beroende på häst. Det innebär ofta mycket markarbete, turer i skogen och korta arbetspass. Det är viktigt med beröm och belöning i all träning, en del hästar behöver det mer än andra. För en del hästar räcker det med en lätt eftergift på tygeln i rätt ögonblick, en del vill ha en smekning på halsen, andra en paus. Det gäller att känna sin häst och hitta det bästa sättet att berömma hästen på. Arbetspassen med hästen ska alltid vara anpassat efter vad hästen orkar både fysiskt och psykiskt. För att få ett mer hållbart ”batteri” hos hästen måste man alltid avsluta innan batteriet är dött. Hur uthålligt batteri hästen har beror helt på personlighet och uppväxt, arv och miljö helt enkelt. En del hästar orkar 5 minuter, en del 15 – 20 minuter. Det gäller att vara lyhörd för det hästen förmedlar och lära sig avsluta innan batteriet är slut. Det generellt viktigt att inte dröja sig kvar i samma uppgift för länge. Med tiden blir batteriet bättre och man kan arbeta med en uppgift längre och jobba i längre pass.

min text i helhet http://www.gryning.nu/Framaatbjudning.htm
och min kompis skriver oxå om sitt arbete med att motiver en till sysnes helt avstängd häst http://www.gryning.nu/TrogFrieser.htm

Om du bara känt en gång och så kort kanske det var en tillfällighet osv. MEn frånsett alla såna reservationer:

Några gånger för ett par år sen red jag ett fullblod från banan som kom till stallet och som var otroligt seg, motvillig, som en lus på en tjärsticka:crazy: Ingen framåtbjudning, öht. Helt outbildad.

Det var en häst som inte var så positivt inställd efter skada som den tydligen hade gått med (i bogen) och som man inte upptäckt. Ingen motivation alltså. Och skulle igång.

Jag red mycket mycket basic, start - stopp i skritt. Många många många såna övergångar på en stor fyrkant. Många många många. Mycket mycket beröm för varje rätt svar på en hjälp, varje rätt reaktion i rätt riktning öht. Till slut svarade han snabbt mjukt och framåt, plötsligt bjöd han framåt och VILLE. Ville gå över i mjuk trav, ville svara.

Jag tänkte att det kan vara en bra lagom övning för dej som inte kan rida så mycket och inte så krävande för din egen del,:idea:

Djurjourens tips om smygskritt kan man ju göra ändå, fast med lite justeringar och krav anpassade för ändamålet.
Att driva fram en häst som saknar "eget driv" ser jag som rätt meningslöst, men man kan ju jobba andra pusselbitar för att skapa förutsättningarna.
Att skritta så sakta man bara kan och innanför spåret det betyder inte att man måste samla, tvärtom kan den få gå helt fritt men såpass sakta och utan stöd i hjälperna att den till slut kommer på att den måste balansera om för att klara av övningen. Just innanför spåret blir det mer effektivt, då kan man tänka lite åt bakdelsvändningshållet bara för vikt och yttertygel när man kommer till väggen och behöver byta varv (har du verkligen kommit åt "smygskritten" alltså så nära stillastående man kan komma men ändå fortfarande skritta, då kommer det vara förvånansvärt enkelt även om hästen inte ens är inlärd riktiga bakdelsvändningar! :) ).
De lataste och mest skänkeldöda hästar jag provat det med har faktiskt blivit mer pigga och benägna att gå framåt helt plötsligt efter att ha varit tvugna att skritta ännu saktare än de tyckt varit bekvämt! ;) Så som "belöning" kan man låta hästen länga ut i längre kliv framåt efter övningen.

Jag skulle vara väldigt konsekvent med att hästen ska lyssna på de framåtdrivande skänklarna, hellre en spödutt om det behövs än att ge starkare skänkelhjälp eller dröja kvar med skänkeln. Samma sak om hästen tappar i fart från den fart du bett om, hellre en dutt med spö som påminnelse än att börja tjata med skänklarna, dom ska du inte behöva för att behålla farten.
MEN så kan man ju tänka på att om hästen ännu inte är så stark och har så mycket "eget driv" så kan man anpassa kraven utifrån det och bara stundvis be hästen gå i normalt/lite ökat tempo, låta hästen ha ett viloläge som är rätt nära där den vill gå själv sas för att undvika tjat och frustration. Hellre kräva lite för lite och att hästen klarar av att följa det (så man också kan kräva av hästen att den följer det) och får känna sig fri däremellan än att man som utgångsläge kräver lite mer än vad hästen klarar, då kommer jobbet såklart också bli negativt. "Less is more"-tänk.
Just i det där sakta läget (kan man även öva i trav och fördelaktigt på halv-små volter utan stöd av väggen, förutsatt att hästen har grundbalans nog för att inte bara rinna iväg) men ändå med fria hjälper -bara konsekvent sakta ner eller driva om hästen ökar på eller saktar ner- det brukar resultera i att man samlar ihop nog med energi för att sen kunna utnyttja det till att hästen villigt ökar på -vilket man då inte utnyttjar genom att nöta på längre stunder utan bara kortare tempoökningar med känslan av fri häst som om man säger "varsågod och gå fram!"
Har man fått fram kvickheten genom att vara noggrann med att hästen svarar impulsivt, då kommer man mer och mer få känslan av att man mer "släpper fram" hästen än skjutsar på den.

Tänk att du inte är före hästen i tanken utan att hästen ska vara före dig. Inte initiativmässigt utan energimässigt. Man behöver såklart inte jämt göra så, men t ex under vissa ridpass eller i intervaller i ridpassen mest för att påminna sig själv. Om hästen är i ett tempo så är du i tempot under och ännu mer "kvar", för att man inte ska hamna i fällan att vilja skjutsa på och jobba mer än hästen! ;) Då menar jag "kvar i nuet" och inte 20 meter framför i fokuset, fortfarande med en framsläpplig sits, som om hästen redan gick mycket mer framåt än den gör för stunden. Brukar mest ge motsatt effekt att vara före i tanken, att man låser hästen ännu mer. Ofta har hästarna en gångart de har lättare i, ex. traven. Då kan man utnyttja det när man vill låta hästen sträcka ut eller bara jogga på i ett bekvämt men lätt arbetande läge.
Har t ex stött på flera hästar som haft svårare i skritten och behövt ett ganska långsamt läge som utgångsläge för att bara öka stundvis medans det funkat mycket bättre i trav eller galopp, något utav det. Finns säkert de som har lättare för sig i skritten också.

Senast ändrad:

Tack så jättemycket för era tips och funderingar! Jag läser och tar dem till mig!

Jag tror inte den här hästen är "livstrött" så att säga, jag tror mest det handlar om att han är väldigt oriden, och att han blir väldigt trött snabbt. I kombination med att ägaren har gått bort och jag bara sett henne rida 2 ggr - jag minns liksom inte hur hon själv använde skänkeln.

Flash> du säger precis som maken, när jag kom hem med hängande huvud och var ledsen för att hästen var så "avstängd". "Men herregud, du har ridit den i fem minuter och den är inte riden sen augusti knappt, ge det lite tid". Tålamod är INTE mitt mellannamn. :D

Djurjouren> bra tips med hörnpasseringarna för yttertygel enbart! I gammal god stil började jag korrigera bogar, och då dog hästen. :o:o Att man aldrig lär sig.

Totola> spöet ska med nästa gång jag ska upp, absolut! Det är ett bra tips som du skriver: att hästen ska vara FÖRE sin ryttare. Läste just i mina kursanteckningar om "motivation och på jobbet" att man helst vill ha hästar som ger 100% även när man bara ber om 50%, om man vill komma högt i resultatlistorna. (Vilket jag inte vill, jag är så nöjd som det är)

Vanimelde> jag tror du har helt rätt med tidsaspekten. Min vän som hjälper mig sätta igång hästen hade ridit först (jag vågar minsann inte sitta upp utan att hon ridit först), och det kan vara så att hästen fått sina 20 minuter helt enkelt.

Helan> löslongering är ett bra tips! Måste höra med ridhusägaren om man får ha hästen lös i ridhuset!

Liten uppdatering.

Hästen måste ha varit helt slut när jag satt på honom. Idag reagerade han toppenbra för skänkeln när min vän red honom, de första 15 minuterna, sen började han bli mer och mer trött (mentalt). Vi avslutade då, eftersom han dessutom sänkte nacken, tuggade fint och slickade sig lite om munnen.

Kanske är det så att det helt enkelt är en "bebis" trots att han är 7 år. (Dvs oriden)

KL
Jag tycker att man kan jämföra det med isisfolkets bedömning om "vilja".

att den hela tiden vill framåt men kan vänta med små hjälper. Att den är på G.

När man sen ska samla vill det till att den har motorn på men komprimerar sig- känns kortare o kanske högre.
Att man sitter ovanpå bakbenen.

Att jag inte tänkt på det? Så är det,

Att jag inte tänkt på det? Så är det,

Kanonbra att visualisera, även för att sitta i balans och för att inte "hamna före" mentalt! :)
Märks en enorm skillnad tycker jag när man visualiserar att "sitta på bakbenen" mot om man råkat glömma bort sig!
(Vare sig det är en häst med lite egen motor eller mycket egen motor från början)

jacko- kul att det tar sig så snabbt! :)
Egentligen borde man kanske tänka att det är en ny häst som ska läras om grunder på nytt och checkas av dagsform av varje gång man sitter upp, oavsett ålder och utbildningsnivå.

Och uppenbarligen har ju något gått fel i många fall...

Det har det gjort. Frågan är ju varför och om vi kan göra något åt det?
Det finns ju gott om ryttare som inte kommer över grundnivån trots allt. De vill väl gärna tro att de kommit längre och har de ingen bra tränare som är ärlig mot dem så blir det fel. Såna exempel ser vi nog lite till mans här och där. Sen finns det ryttare som har möjlighet att komma längre med hamnar fel om de har en tränare som inte är bra. Dåliga tränre är det stora problemet här tycker jag för eleverna kan ju inte själva veta om det de känner är rätt eller fel. Där ska en bra tränare leda dem i rätt riktning.
Tyvärr finns det ju tränare som berömmer allt eller som låter eleverna gå vidare trots att de inte är redo för det. Detta gör de för att de av någon anledning är rädda för att eleven ska tröttna och byta tränare. Såna ser jag rätt ofta och jag tycker det är bedrövligt. Det handlar inte om ridning då utan om att behålla sina elever. (Mer detaljer går jag inte in på här för då blir det bara tjafs.) Jag konstaterar bara att dessa finns och är tyvärr inte ens sällsynta. De är en stor orsak till att många lär sig felaktigt.

Senast ändrad:

Liten uppdatering.

Hästen måste ha varit helt slut när jag satt på honom. Idag reagerade han toppenbra för skänkeln när min vän red honom, de första 15 minuterna, sen började han bli mer och mer trött (mentalt). Vi avslutade då, eftersom han dessutom sänkte nacken, tuggade fint och slickade sig lite om munnen.

Kanske är det så att det helt enkelt är en "bebis" trots att han är 7 år. (Dvs oriden)

Vet du hur mycket den är riden? Jag tänker bara att en häst som är 7 nu var 6 i somras när den reds och då är det ju inte en så väldigt befäst välutbildad häst trots allt utan den har nog tappat både här och där på den tiden, samt nya ryttare osv.

Det är så lätt att man drar slutsatser av det man ser idag, men det behöver inte vara sanningen. Min hingst tex var en välutbildad häst i grunden, av duktiga ryttare som haft honom, men efter att ha stått mycket när jag tog över honom, pga av att den ryttaren var lite rädd och mest red sin andra häst, tappat massor (han var en sån som både tappade muskler lätt och lika lätt satte nya:D) så kändes han som en unghäst på många sätt, men jag kände ju dem som haft honom och visste hans nivå utbildningsmässigt, men det tog ändå tid att rent fysiskt och psyksikt komma tillbaka dit.

(Förlåt, menar inte detta som kritik, utan mera att pållen med tiden kanske visar mera vad den kan och har med sig:idea:) Jag skulle sätta igång sakta och mest stärka genom skrittpromenader tömkörning och korta pass, och med tiden se hur den utvecklas:idea:

Jag förstår precis hur du menar, och det är lite så vi resonerar kring honom nu. Jag minns ju bara hur han kändes då jag satt på honom i somras, och han är ju inte riden med någon reda sen dess. (Med "någon reda" menar jag givetvis inget neg gentemot min vän som hade hästen, bara att hon var för sjuk för att orka med ridningen). Jag kommer att behandla honom som en unghäst och ge honom korta, korta pass.

Ja jag förstår att du kommer att ta det lugnt och göra allt väldigt rätt för hästen:bow: Skönt att du förstår vad jag menade:idea:

Vad roligt att sätta igång med en ny stjärna!:idea: Hur var han när du red i somras, känns han väldigt annorlunda nu?

Det har det gjort. Frågan är ju varför och om vi kan göra något åt det?
Det finns ju gott om ryttare som inte kommer över grundnivån trots allt. De vill väl gärna tro att de kommit längre och har de ingen bra tränare som är ärlig mot dem så blir det fel. Såna exempel ser vi nog lite till mans här och där. Sen finns det ryttare som har möjlighet att komma längre med hamnar fel om de har en tränare som inte är bra. Dåliga tränre är det stora problemet här tycker jag för eleverna kan ju inte själva veta om det de känner är rätt eller fel. Där ska en bra tränare leda dem i rätt riktning.
Tyvärr finns det ju tränare som berömmer allt eller som låter eleverna gå vidare trots att de inte är redo för det. Detta gör de för att de av någon anledning är rädda för att eleven ska tröttna och byta tränare. Såna ser jag rätt ofta och jag tycker det är bedrövligt. Det handlar inte om ridning då utan om att behålla sina elever. (Mer detaljer går jag inte in på här för då blir det bara tjafs.) Jag konstaterar bara att dessa finns och är tyvärr inte ens sällsynta. De är en stor orsak till att många lär sig felaktigt.

Visst är det så... Det finns ju tyvärr en del som inte vill ha kritik men jag vet inte om jag själv hade velat ha sådana elever om jag hade arbetat som tränare, kanske är det bättre för tränarna att bli av med dom. Många tränare bryr sig dock inte utan vill bara håva in pengarna och har meningslösa träningar som inte leder någon vart.

Jag tycker man ser det allt som oftast , både IRL och i filmer där man hör tränaren i bakgrunden berömma saker som man bara ställer sig helt frågande till ??? Även om man inte följt ekipagets resa på vägen så får man ju som tränare tala om att det är bättre men inte riktigt där än... och framförallt vad som behövs för att komma dit. Tyvärr tror jag att en hel del tränare saknar dessa kunskaper.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
587
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 857
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30