Fart kontra framåtbjudning

Sv: Fart kontra framåtbjudning

De minutrarna jag satt på honom då kändes han väldigt balanskänslig och påverkbar. Jag tänkte faktiskt när jag hoppade av att "den här hästen hade jag kunnat tänka mig", vilket jag relativt sällan tänker.

Om inte tålamod är mitt mellannamn, så är försiktighet det. :D

Kanonbra att visualisera, även för att sitta i balans och för att inte "hamna före" mentalt! :)
Märks en enorm skillnad tycker jag när man visualiserar att "sitta på bakbenen" mot om man råkat glömma bort sig!
(Vare sig det är en häst med lite egen motor eller mycket egen motor från början)

jacko- kul att det tar sig så snabbt! :)
Egentligen borde man kanske tänka att det är en ny häst som ska läras om grunder på nytt och checkas av dagsform av varje gång man sitter upp, oavsett ålder och utbildningsnivå.
Det går inte att stå över hästen- finns inga bakben därunder. I ngn avlastningssits:crazy:

Man kan inte kontrollera hästen med sätet så o därmed ingen koll /känsla om var de är- bakbenen då.

Har repeterat vår kurs "ta skänkeln", om du minns den? I teorin alltså. Just det här med "fri lejd framåt" känns lite risky på splajs ny häst i stormigt ridhus. Var är det man köper jävlaranamma nu igen?;)

Tack för tipset - vete sören om hästen tål att samlas dock, den känns väldigt grön. Den tog inte skänkel alls. :o
Bra ridna hästar rids mest för sätet.
Du måste släppa taget med skänkeln.

På unga hästar rider man fri, mellan o ökad skritt i första hand- för att den inte ska tappa bjudningen o behövas sparkas på. Samlad skritt ska vara aktiv. Om den blir van att få såsa runt sakta kommer den inte att kunna samla sig senare.
Korta skrittrepiser o sen byter man till snabbare gångart igen.

håll den vaken o intresserad o avsluta sen. Lycka till.

QUOTE=fio;13224461]Visst är det så... Det finns ju tyvärr en del som inte vill ha kritik men jag vet inte om jag själv hade velat ha sådana elever om jag hade arbetat som tränare, kanske är det bättre för tränarna att bli av med dom. [/QUOTE]
ja, jag håller med. Har varit med om det fast när jag jobbade på ridskola. Men det gjorde inte ett dugg eftersom de uppenbarligen inte ville lära sig. De påpekade att för ridskolechefen fick de minsann rida med gummisnodd så rida hästarna krökte på nacken och drog fötterna efter sig i spånet.hon tyckte det var jättebra. Det tyckte inte jag :crazy:och då bytte de ridgrupp. Men nej, ingen förlust för mig.

Jag tycker man ser det allt som oftast , både IRL och i filmer där man hör tränaren i bakgrunden berömma saker som man bara ställer sig helt frågande till ??? Även om man inte följt ekipagets resa på vägen så får man ju som tränare tala om att det är bättre men inte riktigt där än... och framförallt vad som behövs för att komma dit. Tyvärr tror jag att en hel del tränare saknar dessa kunskaper.
Ja ibland kan det låta väldigt konstigt och klarna sen om man får bakgrund eller får höra mer. Många har ju haft samma tränare länge och de har en historia tillsammans. Inte alla tränare tänker på att göra det förståeligt för åskådare. De tränarna finns också förstås och är ett föredöme tycker jag.
De kan gå fram till läktare och förklara eller berätta varför ekipaget tränar på vissa saker och hur det hänger ihop med utbildningen på längre sikt. Sånt gillar jag. Fler borde göra detta.
Men visst finns det många tränare som inte borde få titulera sig tränare öht.
Det finns en människa rätt nära där jag bor som har en syn på människor och hästar som gör mig rent mörkrädd. Ändå fortsätter folk att åka tid med sina hästar och anlita henne till än det ena och än det andra. Gott om pengar, fin anläggning, hingstar och uppfödning gör tydligen att många har svårt att genomskåda eländet. Människan skulle inte få komma nära min häst ens. (forma alla hästar i exakt samma mall och vill de inte bete sig exakt likadant som hon vill så slår hon in dem i sin mall) Hästar som varit där på "utbildning" rör sig likadant, beter sig likadant och har döda ögon. skrämmande. Sorry, nu kom jag nog från ämnet. förlåt!

Det går inte att stå över hästen- finns inga bakben därunder. I ngn avlastningssits:crazy:

Man kan inte kontrollera hästen med sätet så o därmed ingen koll /känsla om var de är- bakbenen då.

Det är en annan diskussion, jag skrev då inget om avlastningssits.
Å andra sidan så kan du aldrig "sitta på bakhovarna" eller "sitta på bakbenen" i dess bokstavliga bemärkelse. Det är och förblir en visualisering för att skapa en mental kontakt.

De kan gå fram till läktare och förklara eller berätta varför ekipaget tränar på vissa saker och hur det hänger ihop med utbildningen på längre sikt. Sånt gillar jag. Fler borde göra detta.

Vet du vad att jag tycker det är bra om dom ens förklarar för ryttaren för det saknar jag många gånger, att ryttaren får veta exakt varför och hur den ska rida tex en rörelse, ibland är det som att själva rörelsen ska få saker att hända men om inte ryttaren får hjälp att förstå helheten och vad som måste till så blir det lite som ett lotteri om det fungerar.

Jag gillar tränare som verkligen får ryttaren att förstå exakt vad man vill uppnå och hur det ska gå till, det är då¨mycket lättare som ryttare att få till det. De flesta av oss är ju inte dumma:mad: Men det är som att många inte går in på det så mycket utan bara ber om tex en skola, men sen inte är så noga med hur den rids, att kvalitén verkligen finns, och vad som måste till för att ryttaren ska få till det. Istället för att tjata om samma flera gånger, gå igenom syfte, vad och hur ryttaren ska göra och hur det ska se ut och kännas. Det kanske verkar förolämpande för en del men det behövs ofta.

Jag har faktiskt en hopptränare som är suverän på det här att tala om vad man ska jobba med det passet, och sen genom olika övningar i detalj tala om vad man vill ha fram och dessutom inte ger sej innan det är uppnått och ryttaren har känt och förstått vad den gör. På dom hoppträningarna är det f ö mycket tal om mage, rygg, höfter, men sällan om förhållningar tex, får man inte in rätt antal språng mellan två hinder, eller kan snabbt komma ner till trav över bommar efter ett hinder tex, så är det alltid vikten, sätet magen som man ska skärpa till.
Mycket enkelt och pedagogiskt och man får med mycket till dressyren:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har i stort sett inte skänkeln i alls, det var därför jag blev så ställd. Men jag håller helt med, man ber om "igång" och sen ska hästen vara ifred och fundera på det. Jag kommer att göra mitt bästa för att plocka bort allt brus för honom!

Det går att lära hästen att sätta igång genom att bara skapa mer energi i sig själv- spänna till magen- trav.

Lite på samma vis som en nervös ryttare som spänner sig o får en orolig häst:idea:
Fast här upphör energin så fort den har satt igång.

Jepp, jag vet. Hoppas bara jag inte sätter in ängslighet på kontot, jag är ju som sagt minst sagt ringrostig! :D Det är så läckert när man får dem att i stort sett reagera på tanken!

Vet du vad att jag tycker det är bra om dom ens förklarar för ryttaren för det saknar jag många gånger, att ryttaren får veta exakt varför och hur den ska rida tex en rörelse, ibland är det som att själva rörelsen ska få saker att hända men om inte ryttaren får hjälp att förstå helheten och vad som måste till så blir det lite som ett lotteri om det fungerar.
Ja att tränaren förklarar för ryttaren tyckte jag var så självklart att jag inte ens skrev om det. För mig är det helt självklart. Om de inte gör det så blir ju ridningen rena lotteriet.
Jag gillar tränare som verkligen får ryttaren att förstå exakt vad man vill uppnå och hur det ska gå till, det är då¨mycket lättare som ryttare att få till det. De flesta av oss är ju inte dumma:mad: Men det är som att många inte går in på det så mycket utan bara ber om tex en skola, men sen inte är så noga med hur den rids, att kvalitén verkligen finns, och vad som måste till för att ryttaren ska få till det. Istället för att tjata om samma flera gånger, gå igenom syfte, vad och hur ryttaren ska göra och hur det ska se ut och kännas. Det kanske verkar förolämpande för en del men det behövs ofta.
Håller med!
Jag har faktiskt en hopptränare som är suverän på det här att tala om vad man ska jobba med det passet, och sen genom olika övningar i detalj tala om vad man vill ha fram och dessutom inte ger sej innan det är uppnått och ryttaren har känt och förstått vad den gör
.
Ja, det är ju själva känslan som ryttaren lär sig mest på tycker jag. Vet de inte hur det känns när det är rätt vet de inte vilken känsla de ska leta efter. Känslan för vad man gör är jätteviktig.
Mycket enkelt och pedagogiskt och man får med mycket till dressyren:bow:
Såna tränare ska man vara rädd om. Det handlar ju om ridning och det kan ju lika gärna vara en hopptränare som man har gjädje av i dressyrträningen.:)

Jag har märkt med min tränare att ibland får man förklaring till "varför" först när man börjar få lite resultat i den riktningen, följt av "känner du?"
Väldigt praktiskt att få passen filmade för då hör man förklaringen till åskådarna också! ;) (ibland får åskådarna en ännu tydligare förklaring.. å andra sidan så känner ju dom inte vad som händer i hästen).

Som du säger, att ryttaren får förklarat vad, hur, varför, det ser jag som självklart. Fast tittar man omkring på lektioner och träningar så inser man att aj då, det var inte så självklart ändå.

Jepp, jag vet. Hoppas bara jag inte sätter in ängslighet på kontot, jag är ju som sagt minst sagt ringrostig! :D Det är så läckert när man får dem att i stort sett reagera på tanken!
Jamen förlåt.:o
Att du skulle ta i med magen lät väl som ett hån:eek:

Jag upplever att en del tränare förklarar lite för "kortsiktigt", alltså de förklarar övningen i sig och man får bra hjälp och känsla igenom just den övningen. Men det kan göra mig väldigt frustrerad när jag rider.

Jag blir jätteglad när jag rider för en tränare som börjar med att förklara det "långsiktiga" målet och sedan går ned till den aktuella övningen, t.ex kan förklara att för att hästen ska kunna göra bra framtida galoppiruetter så behöver vi göra den aktuella galoppövningen nu. För att hästen ska kunna bli en elitgymnast så behöver dessa grunder sitta och därför gör vi dessa övningar nu. Osv osv. Då får man en bättre förståelse för övningarna i sig och vad det är tänkt att de ska leda till, det blir otroligt mycket lättare för en som ryttare att få till ridningen eftersom man vet vad det hela ska leda till. Man får en mycket bättre förståelse för vad som krävs.

Men jag upplever att många tränare blir lite för koncentrerade på nuet, eller hur man ska säga. Istället för att se helheten, vad kan man förvänta sig av just denna häst i framtiden och hur ska vi komma dit, alltså att se hästen (och ryttaren med för den delen) i ett vidare perspektiv och ha det i huvudet hela tiden när man lägger upp träningen av ekipaget.

/Solis, som börjar känna sig lite lätt filosofisk

Jag mitt nöt.. ville som alla andra rida med små fina osynliga hjälper.
Min dåvarande eminenta tränare förklarade då- för att komma dit måste du rida rätt, vara mkt tydlig o få en genomarbetad häst som KAN utföra det med lätthet. Vägen dit är oftast lång o krokig och när man som jag inte har timingen o kunskapen kanske man aldrig kommer dithän.

Får inte hästen 100% hjälp hela vägen så kan det inte bli ens bra.

"timingen är allt" är ett begrepp som gäller allt här i världen.

Du där är vi nog mååååånga nötter i det sammanhanget, som inte har/hade fattat nånting av det där med små fina hjälper:rofl: Här är en stor nöt:o

Man börjar i fel ände och mesrider istället, vilket jag lätt fortfarande gör, men inte av samma skäl, utan så fort jag misstänker att något kan vara fel, vid brunst, efter en hovböld, ja vad som helst som jag kan fixera mej vid och sitta och känna efter.
Håller med en klok bukeperson som sa att antingen är hästen frisk och man kräver eller så rider man inte:rofl:

Jag håller på att lära mej det.:angel:

Min dåvarande eminenta tränare förklarade då- för att komma dit måste du rida rätt, vara mkt tydlig o få en genomarbetad häst som KAN utföra det med lätthet. Vägen dit är oftast lång o krokig och när man som jag inte har timingen o kunskapen kanske man aldrig kommer dithän.

Får inte hästen 100% hjälp hela vägen så kan det inte bli ens bra.

"timingen är allt" är ett begrepp som gäller allt här i världen.

Jag är i så fall också en nöt - en stor en, modell kokosnöt:D
Den första egentliga tränare jag hade för många många år sedan sa till mig: "du vill rida så fint och så prydligt, det är jättebra! Men för att det ska bli sytråd så måste det få vara lite björkved först".
Alltså inte i mening att dra och sparka på, någon sådan tränare har jag aldrig haft. Men däremot i syfte att få mig att sluta "fisrida". Jag är för övrigt en mästare på "fisridning":angel:, men numera är jag i alla fall medveten om det och kan göra något åt det.

Min taiming är inte heller den bästa, men jag är en envis j-l :devil: som tror och vet att den kan förbättras, liksom kunskapsnivån. Ingenting är statiskt.

Med envishet kommer man långt ;)

Men jag upplever att många tränare blir lite för koncentrerade på nuet, eller hur man ska säga. Istället för att se helheten, vad kan man förvänta sig av just denna häst i framtiden och hur ska vi komma dit, alltså att se hästen (och ryttaren med för den delen) i ett vidare perspektiv och ha det i huvudet hela tiden när man lägger upp träningen av ekipaget.

Instämmer! :bow:
Är det en ridlektion med 8-10 elever förstår jag om det är svårt, är det en privatlektion/max 2-3 ryttare och någon man tänkt rida kontinuerligt för så borde det vara ett krav. I slutändan är det ju ryttaren som ska vidareutveckla ridningen på hemmaplan mellan passen och att bara förklara EN övning eller ett problem blir inte tillräckligt för att "lära sig utbilda sig själv".

En anledning till att jag kan tycka att vissa tränare är värda en mycket dyrare peng (ger mer emellan träningarna också) medans andra knappt skulle vara värda en krona, och många däremellan.

Angående "små fina hjälper"

Ok, man lurar sig själv = inte bra, men jag föredrar ändå rookies som är lite för mesiga än motsatsen innan man kan! :p

Om man tänker såhär - gör man rätt så krävs det inte mycket. Vad ger det att sitta och göra fel "högre" och "större" om hästen inte riktigt orkar eller man sitter och trycker på fel knapp? :o

Visst finns det lägen där det är konstruktivt att förstärka och vara tydlig, men det tar ju å andra sidan mycket träning och kunskap för att veta vad som är lämpligt när = risk för att ödmjukheten försvinner för tidigt så att säga och man börjar tro att förstärka är rätt i många fler lägen än det hade behövts om man tryckt på rätt knapp från början och angripit det hela från rätt ände.
Börjar man förstärka är det lätt att man tappar ödmjukheten och sökan efter "rätt knapp" och gör man det för tidigt så kan man få lite missvisande kvitton sas. För visst kan det gå bättre än det gick innan för att man är tydlig mot hästen, och därmed luras till att man tror att det var "rätt". När det egenligen bara var fel men tydligt nog för hästen att gissa! :p

Senast ändrad:

Mesa innebär för mig att man inte rider så mkt- engagerat, men inte att man stör eller påverkar hästen negativt- stör dess naturliga rörelsemönster som att rida sakta bara för att man inte kan sitta annars.

hästar lär sig att gå så år ut o år in o sen en dag kommer ngn o vill att den börja jobba med sin kropp. Ni hajar va?
Det funkar inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
586
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 855
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar