KL
Jag tycker att det var sjukt överdrivet ang Ronja. Det var ju inte direkt ett maraton hon utförde, utan lite harvande i skritt. Den där typen av arbete fixar de flesta hästar utan att vara i direkt tävlingskondis.., harven gick dessutom bara ytligt och då är det inte ens tungt.
Även ifall hon haft sommarvila så är det inte så ansträngande att det direkt är skadligt. Och vilken häst fryser/blir kall på sommaren av att svettas??
I regel alla hästar svettas i sommarvärmen vid minsta lilla arbete, det är ju deras sätt att svalka av sig på och är inte konstigare än så. Vanligt är att de svettas redan i hagen utan att vara sjuka på något vis (de varmaste sommardagarna brukar vi få kallduscha våra 1-2 ggr/dag och är mycket uppskattat). Från tvrutan såg jag då inte ens att hästen var svettig..hade det skummat om henne hade det varit en annan femma kanske..
I själva verket tror jag att AK är bestämd på att hon tror hon har bäst erfarenhet/vet bäst kring hästar samt är ensam om det och vill bestämma samt att resten totalt saknar hästkunskap, men så är inte fallet vet jag med säkerhet
Tv4 skulle ju aldrig sätta in en häst som är i totalt dålig kondition eller som är sjuk på något vis. Jag tror man kan vara ganska så säker på att djuren är inhyrda som har ägare som ställer krav på hur de ska skötas och som säkerligen tittar till dem då och då.
Dessutom finns det garanterat ett krav på att en "expertgrupp" med djurkunskap ska finnas i produktionen som håller ett ständigt vakande öga så att allt sköts enligt konstens alla regler.
Personligen tycker jag Ronja ser ut att vara i väldigt gott skick faktiskt och betet verkar vara lagomt för den typen av häst..annars brukar ju kallblodshästar se ut som tunnor som knappt orkar sig framåt. Pälsen glänser på henne också och det är troligen inte pga pälsglans..Det enda jag saknar är sällskap av en annan häst i så fall.