Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Såg Starrko på tävling i helgen, såg ut att vara en mycket ridbar och spänstig hingst. Fux dessutom. Kanske hade kunnat vara ngt?
Jag håller med Cirkus och måste även vara lite "tjurig" i min motfråga... varför är det så viktigt att det är "blir" en fux?
Jag sysslar inte själv med avel, men får alltid lite ont i magen när man prompt ska ha en viss färg när man planerar en avkomma. (Du behöver inte ta detta personligt alls, har bara sett samma typ av frågor många gånger senaste tiden ). Som det heter "en bra häst har ingen färg" och det tycker jag verklgen är något att tänka på om man nu har möjlighet (och pengar!) att syssla med avel.
För, även om du bara avlar "för eget bruk" vill du väl använda alla de fördelar i det sto du har tillgängligt tsm med vad som (efter noga övervägande) bör vara den absolut bästa hingsten (självklart invägt gren, strl, ekonomi osv)?
Eller är jag ute och cyklar här?
Som sagt, jag försöker inte skälla, jag blir bara lika förundrad varje gång det dyker upp exakta önskemål om just färger.
Jag tycker att om en hingst blir godkänd efteråt så ska alla avkommor räknas som att de har en godkänd pappa. Särskilt fel känns det i Cortez och Irco Menas fall när de ju blev elit.
Vart kan man skicka för att DNA-testa?Sv: Färgavel/Fux
Enligt min föreläsare på SLU (Sofia Mikko, färgexpert på häst eller vad man nu ska säga) kostar det 300 spänn i Sverige, så går nog fortare än att skicka till USA. De gör en del färgtester på araber för att se om de har anlag för svart eller inte.
vill du skicka till SLU så hittar du info här.Vart kan man skicka för att DNA-testa?