Welshhingst till halvblodssto

Sv: Welshhingst till halvblodssto

Väldigt intressant läsning då jag ev. ska betäcka stoet längre fram med en ponnyhingst för att få fram en lämplig dressyrponny. (beställning)

Min första ridlärare gjorde den korsningen 3 ggr, samma sto och samma welshhingst. Inget av fölen blev stor häst, alla blev D-ponnyer. Trevliga idivider, speciellt den ena som startade SM i dressyr.

Dock är ju den hingsten död numera, jag är ju gammal tant ;) , så de avkommorna föddes ju typ på sen juratid. Men man såg ju att kombinationen litet halvblodssto och welshhingst var en god idé.

kl

hur stora ston använder ni och får resultatet ponny?
hur pass små hingstar behöver man använda?

Jag har bekanta som betäckte sitt halvblodssto e.Furidant med Hale Helios tror jag det var hingsten hette, det var ju en welsh av någon sort och så var han isabell men han är väll död nu. Stoet var inte stor själv kanske 158 cm eller åt det hållet och fölen som jag minns dem blev ju trevliga,stoet fick två föl med denna hingst. Vad jag hört så höll de ponny måtet.

*kl*

Hur liten hingst behöver jag till ett 1.70 sto som har stort bakom sig för att få en C-D ponny??

Tvivlar på att du kan få en ponny med ett såpass stort sto.
Jag har en uppfödning med 132 cm pappa och ca 160 (knappt) xx-sto som vi är mycket tveksamma till om den kommer stanna under ponnymåttet, den blir i bästa fall stor D. (1½ år nu)
Mina bekanta har en 135 + 158 halvblodsmamma (som generellt lämnat ganska smått) som har vuxit över

Tvivlar på att du kan få en ponny med ett såpass stort sto.
Jag har en uppfödning med 132 cm pappa och ca 160 (knappt) xx-sto som vi är mycket tveksamma till om den kommer stanna under ponnymåttet, den blir i bästa fall stor D. (1½ år nu)
Mina bekanta har en 135 + 158 halvblodsmamma (som generellt lämnat ganska smått) som har vuxit över

Din uppfödning som jag hanterar varje dag och kan jämföra med andra åringar kommer med all säkerhet att bli ca 145-47 cm hög, samt risken att den skulle växa över ponnymåttet är obefintlig.

Jag hade flera avkommor efter welshhingsten Wärnanäs Peng, samt en efter Paddock Camarque undan ett 160cm högt sto e Irish EyesXX-Orlando-Glockenklang.
Alla dessa avkommor stannade under ponnymåttet. Jag tror att Peng/Camarque var ca 135 cm hög.

Senast ändrad:

Kan man inte använda en WM hingst för att vara på den säkra sidan då storleksmässigt?? De har ju dessutom oftast bättre gångarter än Welsharna och det är ju bra om du vill ha en dressyrponny!!

Din uppfödning som jag hanterar varje dag och kan jämföra med andra åringar kommer med all säkerhet att bli ca 145-47 cm hög, samt risken att den skulle växa över ponnymåttet är obefintlig.
Jag trodde inte att hennes halvsyster - som var LITEN när hon föddes - skulle bli över 155 cm när hon var 1-2 år, idag är hon 165 och växer fortfarande.
Så jag är inte lika övertygad som du. Vissa växer senare än andra...

Jag trodde inte att hennes halvsyster - som var LITEN när hon föddes - skulle bli över 155 cm när hon var 1-2 år, idag är hon 165 och växer fortfarande.
Så jag är inte lika övertygad som du. Vissa växer senare än andra...
Nåväl om framtiden kan ingen sia med exakthet. Jag kan bara konstatera att stoet för närvarande är samma höjd som ett ridponnysto av samma ålder med föräldrar som är C-ponny, samt att hingsten som är fader till ovan nämnda sto ger små avkommor efter att ha sett flera efter honom. Vad gäller förstakorsningar så kan ju ena föräldern slå igenom så det är alltid svårt att säga eventuell slutlgiltig mankhöjd. Dock finner jag det närmast omöjligt att ett ettårs-sto skulle växa 14 cm till och växa över ponnymåttet. Men å andra sidan spelar det nog ingen roll för ägaren eftersom stoet är inköpt som framtida lektionsponny och om det då är 147 eller 149 cm högt är ganska ointressant i detta sammanhang.

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: Fredag
·
C
Avel Hej! Min gamla D-ponny (korsning fullblod-Connemara) kommer ev. betäckas iår, och jag skulle behöva tips på lite ponnyhingstar att...
Svar
14
· Visningar
1 545
Senast: validiin
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 385
Senast: -Lilla My-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama