tolksele
Trådstartare
Sv: Färgavel/Fux
Hon är av "den gamla stammen" som man så fint brukar säga, en lite grövre häst med andra ord. Ädelt huvud, ett lite eget psyke och otroligt vaken, men å andra sidan en riktig tiger som ger allt om du ber henne. De avkommor jag sett (tre av fyra, varav ridit en av dem mycket) har inte helt ärvt mammans temperament utan är mer hanterbara och coola.
Jag är med dig.
Jag skulle (om man ponerar) om jag hade ett eller flera avelsston (som jag då naturligtvis hade lite koll på vad/hur de lämnade) också kunna vara lite selektiv med färger på hingstar (naturligtvis utan att välja bort "de bästa" för att de var fel färg).
I TS fråga såg jag bara, (men jag kan naturligtvis ha fel) att stoet kan hoppa hyfsat, är fux och att man prompt vill ha en fuxavkomma. För mig är det inte optimalt avelstänk. men jag sysslar som sagt inte med avel (mycket för att jag inte anser mig kunna tillräckligt mkt än).
Eftersom jag vet att det finns så många här på avel som är duktiga hade jag i tråden velat se mer om stoets exteriör och psyke. Det var lite det jag menade också
Man kan också tillägga att den enda avel jag ens är "nära" just nu är fbl-avel. Där är färg inte ens något man pratar om, då det är så marigt med att hitta rätt hingst, kunna få til att stoet kan åka dit/hingsten är på turné eller så
Hon är av "den gamla stammen" som man så fint brukar säga, en lite grövre häst med andra ord. Ädelt huvud, ett lite eget psyke och otroligt vaken, men å andra sidan en riktig tiger som ger allt om du ber henne. De avkommor jag sett (tre av fyra, varav ridit en av dem mycket) har inte helt ärvt mammans temperament utan är mer hanterbara och coola.