Jag har också jobbat på ridskolor som har för få lämpliga ponnyer så ett par storhästar får vara med på barnlektioner. Inte optimalt men i situationen nödvändigt. Dock har dessa varit snälla och stått som ljus kring barn, har nog aldrig haft en avramling från dem tex. Däremot vill jag ju ha lite större tjejer till att leda hästar med nybörjare, vi hade gräns på 12 år som mildrades något med vissa hästar och tjejer vi kände väl. Har aldrig låtit någon yngre än 10 leda ponnyer eftersom man måste ha en viss vana och motorik för att det ska funka bra.Nej jag menar att de låter barnen rida både ponnyer och stora hästar. Barnen rider både ponnyer och stora hästar här så det är inte bara stora hästar
Självklart ska inte ridlärare slå på hästar men att hjälpa elever igång när man börjar öva på galopp eller om en ponny "fastnat" någonstans så kan det ju absolut vara tillfälle att sätta fart på dem med sin energi etc. Jag tycker du ska byta ridskola omgående och känns det inte bra i magen, ta barnen ur ridskolan direkt. Pengarna har du ju redan lagt ut, "value" kommer antagligen inte uppnås bara för att ni är med på lektionerna, snarare ökar väl risken att något händer för varje gång ni är där.
Sen tycker jag det är lite konstigt hur man kan göra tid för att rida men inte göra tid för teorilektionerna som ingår, men dessutom klaga på att de inte får lära sig teori och hantering...? Det är ju möjligt att det getts tillfälle att träna på det under teorilektionerna som ni rationaliserat bort.