Får ridlärare slå på hästarna?

Ridläraren har ju uppenbarligen fått tillstånd men hon berättar väl inte att tonåringarna jobbar istället för anställda.
Vad räknas som tillräckliga kunskaper? Den här ridläraren är barnskötare och har gått kurser i flyinge och Strömsholm. För en som inte är insatt så tänker man ju inte på vilken utbildning de ska ha etc
Jag vill att de ska ha gått åtminstone någon av de formella ridlärarutbildningar som finns. https://www.ridsport.se/Aktuellt/Egnanyheter/2020/04/villdubliridlarare
 
Varför sätter man sin 6åring på en så stor häst?
Barnet kan ju bryta nacken av ett sånt fall. Shettisridskola är mer lämpligt.
 
Tänkte mer att du som förälder tillåter detta.
Jag har frågat runt men det verkar vara så på många ställen. De säger att de är lugnare och att olyckorna sker på ponnyerna. La ut en tråd på fb och frågade vad folk tyckte om att barnen red på så stora hästar och i stort sett alla sa att det inte är farligt. Själv har jag ogillat det hela tiden, därav att jag frågat på forum och så. Tycker det är galet när 8åringar leder de stora hästarna också.
 
Betalar för tre stycken så priserna är nog normala kanske. Vi får ridlektioner och sen håller ungdomarna teorier två dagar i veckan men det hinner man ju inte gå på. Är på kvällarna. Så stallvett är inget någon lär sig direkt. Är knappt någon som kommer på teorin. Men den ingår iaf
Men vänta, du betalar alltså för tre lektioner per vecka, varav två är teori?

Nej, då är ju 9 000 inte dyrt (eller jo, om lektionerna hålls av oavlönade tonåringar). Men jag måste säga att det låter som ett superovanligt upplägg. Finns det många sexåringar (visst var ditt barn sex år?) som orkar med två teorilektioner per vecka, utöver ridningen?

Men, att ni inte har tid att gå på teorin (som ni betalar för!) kan ju inte läggas ridskolan till last.

Jag förstår att situationen inte är enkel, och jag menar det här på ett trevligt sätt, men: ta ett steg tillbaka och fundera på vad du kan stå för i allt det här. Inte vad andra (ridskoleägaren, folk på Facebook) tycker är rimligt. Vad vill du att ditt barn ska lära sig om ridning och hästhantering? Var går dina säkerhetsgränser?
 
Men vänta, du betalar alltså för tre lektioner per vecka, varav två är teori?

Nej, då är ju 9 000 inte dyrt (eller jo, om lektionerna hålls av oavlönade tonåringar). Men jag måste säga att det låter som ett superovanligt upplägg. Finns det många sexåringar (visst var ditt barn sex år?) som orkar med två teorilektioner per vecka, utöver ridningen?

Men, att ni inte har tid att gå på teorin (som ni betalar för!) kan ju inte läggas ridskolan till last.

Jag förstår att situationen inte är enkel, och jag menar det här på ett trevligt sätt, men: ta ett steg tillbaka och fundera på vad du kan stå för i allt det här. Inte vad andra (ridskoleägaren, folk på Facebook) tycker är rimligt. Vad vill du att ditt barn ska lära sig om ridning och hästhantering? Var går dina säkerhetsgränser?
Nej jag betalar för tre personer alltså. 1 lektion i veckan per person. Nej jag lastar inte ridskolan för att jag inte hinner gå på teori, menar bara att det är synd att man inte får hjälp i stallet innan lektionen så man lär sig lite iaf. När det gäller säkerheten i stallet så kommer jag inte låta barnen göra ett endaste dugg med hästarna för det är förenat med livsfara. Jag kommer be andra göra hästarna åt mig för jag vågar inte. Har hört av mig till länsstyrelsen ich hoppas att de kan förbättra något. Hon kommer säker på att det är jag som anmält och slänger kanske ut mig. Hopps det för då kanske man kan få pengarna tillbaka 😆😆
 
Alla ridskolor här i närheten har så stora hästar till barnen så då får man väl sluta rida då.
Utan att veta vart du finns så måste det väl ändå finnas ridskolor med mindre hästar? Jag har jobbat på 6 olika ridskolor och bara på en av dem har det funnits en enda häst på 175 cm. Där jag jobbade på ridskola med fokus på yngre elever var det största hästen 164 cm, och han var en jätte i sammanhanget.

Oavsett skulle jag definitivt inte fortsätta där ni är nu, alternativet att inte rida är såklart jättetråkigt men bättre än att bli skrämd och kanske skada sig.
 
Alla ridskolor här i närheten har så stora hästar till barnen så då får man väl sluta rida då.
Vad räknar du som i närheten?

När jag gick på ridskola red jag först i princip enbart en pigg (men snäll) shettis och senare även en liten b-ponny, då var hag lika gammal som ditt barn. Större än så hade inte varit lämpligt även om jag red på en släktings halvblod på 176 cm ibland, man når inte till att inverka.
Nu har vi två snälla shettisar utlånade till en ridskola, shettisar/småponnyer är inte svårare att få välhanterade än dem stora. Jag tycker att det är väldigt konstigt av ridskolan att säga att de stora är snällare, då har de fel ponnyer.
 
Aldrig okej att slå en häst. Många ridskolehästar blir skänkeldöva när de ser att de kommer undan med det.
Handlar nog mer om att man måste rida hästarna varierat och periodvis med kunniga ryttare och rider genom hästen och hästen måste tycka det är roligt.

Du gör rätt i att byta ridskola nästa termin.
 
Aldrig okej att slå en häst. Många ridskolehästar blir skänkeldöva när de ser att de kommer undan med det.
Handlar nog mer om att man måste rida hästarna varierat och periodvis med kunniga ryttare och rider genom hästen och hästen måste tycka det är roligt.

Du gör rätt i att byta ridskola nästa termin.
Du har nog rätt i det ja. Men känner många hästmänniskor som inte är kopplade till den här ridskolan och alla säger att hästar måste daskas till då och då. Oerhört många jag pratat med tycker jag att jag överdriver och då blir man ju tveksam på vad som är rätt och fel. Jag tycker det känns fel iaf och skulle aldrig slå ett djur.
 
Aldrig okej att slå en häst. Många ridskolehästar blir skänkeldöva när de ser att de kommer undan med det.
Handlar nog mer om att man måste rida hästarna varierat och periodvis med kunniga ryttare och rider genom hästen och hästen måste tycka det är roligt.

Du gör rätt i att byta ridskola nästa termin.
Det handlar knappast om att hästarna märker att de "kommer undan". Snarare att signalerna är så motstridiga att de tillslut inte orkar lyssna längre utan stänger av.
 
Du har nog rätt i det ja. Men känner många hästmänniskor som inte är kopplade till den här ridskolan och alla säger att hästar måste daskas till då och då. Oerhört många jag pratat med tycker jag att jag överdriver och då blir man ju tveksam på vad som är rätt och fel. Jag tycker det känns fel iaf och skulle aldrig slå ett djur.
Vidriga människor och vidrig syn på hästarna :( Tycker de att deras andra vänner och att deras barn, hundar och katter också behöver daskas till ibland?
 
Vidriga människor och vidrig syn på hästarna :( Tycker de att deras andra vänner och att deras barn, hundar och katter också behöver daskas till ibland?
De säger att det är för att hästar kan orsaka farliga situationer om de inte ”respekterar” en. Berättade om situationen med ridskolan för en person som har egen häst. Hon tyckte det var jätteöverdrivet att jag anmälde för det med krattan för det spelar väl ingen roll om man slår med ett spö eller kratta? 😐 folk har lite speciella åsikter ibland tyvker jag
 
Vad räknar du som i närheten?

När jag gick på ridskola red jag först i princip enbart en pigg (men snäll) shettis och senare även en liten b-ponny, då var hag lika gammal som ditt barn. Större än så hade inte varit lämpligt även om jag red på en släktings halvblod på 176 cm ibland, man når inte till att inverka.
Nu har vi två snälla shettisar utlånade till en ridskola, shettisar/småponnyer är inte svårare att få välhanterade än dem stora. Jag tycker att det är väldigt konstigt av ridskolan att säga att de stora är snällare, då har de fel ponnyer.
En timme ifrån ligger ett shettisfritids men det orkar jag inte köra till. Ponnyerna är nog extra jobbiga för att de nog blir mer störda av barnen kan jag tänka mig. De stora hästarna står längre in i stallet
 
Det här låter ju helt sjukt. Bra gjort att anmäla och ifrågasätta!
Hade jag varit du hade jag genast bett om pengarna tillbaka och tagit mig därifrån illa kvickt.

Man behöver i stort sätt aldrig ta till våld mot hästar för att få dem att respektera en. Man vinner ingen hästs respekt genom att daska till dem.
Hästarna mår inte bra och möts av våld så fort de yttrar en åsikt eller gör fel (om jag förstått rätt) Är inte konstigt att vissa hästar då svarar med att bli arga, och vissa apatiska så man "måste" jaga dem med krattor...
 
En timme ifrån ligger ett shettisfritids men det orkar jag inte köra till. Ponnyerna är nog extra jobbiga för att de nog blir mer störda av barnen kan jag tänka mig. De stora hästarna står längre in i stallet
Vi åkte 50 minuter för en bra ridskola, men jag förstår att det är långt. Har du frågat runt i stall där det finns småponnyer om de som är där kan hålla någon enklare lektion? Så hade ett stall vi stått i med typ tre shettisar. Det var flera som kom dit efter att ha blivit skrämda av de stora (och inte alltför snälla) hästarna på ridskolan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 763
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp