Får man verkligen skjuta sin hund??

C

Catthhh

Läste just att en tjej ska avliva sin gamla tik o att de hade en som kunde skjuta henne.
Är det verkligen ett humant sätt på ett litet sällskapsdjur o får man verkligen göra så?
Tycker det är fruktansvärt.

Sv: Får man verkligen skjuta sin hund??

Skjuta är väl ett av de humanaste sätten -om det är en duktig jägare som verkligen träffar sas. Hunden lider inte ett smack, däremot är det kanske obehagligare för matte/husse att få hunden skjuten än att ta den till veterinären för en spruta.

Läste just att en tjej ska avliva sin gamla tik o att de hade en som kunde skjuta henne.
Är det verkligen ett humant sätt på ett litet sällskapsdjur o får man verkligen göra så?
Tycker det är fruktansvärt.

Låter fruktansvärt...hundar förstår mer än vad man tror och om dom i ögonblicket kan se att någon siktar på dom, eller en sned träff:cry::eek:

Inget ovanligt att jägare gör så.
Hunden dör lycklig, ute i skogen, ingen ångerst som vid vet besök.
Det går snabbt och är väldigt humant för hunden, ägaren tycker kanske det är äckligt men hunden gör det knapast

Låter fruktansvärt...hundar förstår mer än vad man tror och om dom i ögonblicket kan se att någon siktar på dom, eller en sned träff:cry::eek:

Precis vad jag tänkte.Tänk om det blir en snedträff..

Precis vad jag tänkte.Tänk om det blir en snedträff..

En duktig jägare gör inte en snedträff, men visst allt kan hända. Fast å andra sidan har det ju hänt att veterinären felbedömt och inte gett tillräckligt mycket avlivnigsgrejs till hunden också.

Inget ovanligt att jägare gör så.
Hunden dör lycklig, ute i skogen, ingen ångerst som vid vet besök.
Det går snabbt och är väldigt humant för hunden, ägaren tycker kanske det är äckligt men hunden gör det knapast

Håller med. Skulle nästan hellre få min hund skjuten ute på promenaden av en anlitad jägare än att avliva hos veterinären där det blir ett helt stressmoment med ny miljö, andra djur och andra människor och en massa oro omkring.

Snedträff kan det ju bli för alla, inte bara för jägare. Finns ju vet. som har misslyckats med en bra avlivning, där djuret har lidit istället.

Att skjuta djuret är nog det bästa sättet. Och det här om att hunden skulle fatta.. Förmodligen inte!
Och OM den skulle göra det, tror ni inte då att hunden också fattar när man åker till vet, grinar, tar en massa sprutor osv? Det är ju mycket mer långdraget..

Att skjuta djuret är nog det bästa sättet. Och det här om att hunden skulle fatta.. Förmodligen inte!
Och OM den skulle göra det, tror ni inte då att hunden också fattar när man åker till vet, grinar, tar en massa sprutor osv? Det är ju mycket mer långdraget

Precis min tanke!

TS, du ska inte sätta dina egna moraliska känslor på hunden. Dom tänker inte som vi.

Precis min tanke!

TS, du ska inte sätta dina egna moraliska känslor på hunden. Dom tänker inte som vi.

Jamen altså jag blir nästan irriterad på dom som nästan säger att det är "fel" att skjuta hunden. Att skjuta går fort! Och sen finns det ju knappt en människa i världen som vet hur det känns att bli avlivad med olika medel.. Det kanske för förbenat jäkla ont, men hunden är förlamad och inte kan röra sig och visa att det gör ont??

Sorry för det lite hemska inlägget.. men vad vet man egentligen?!

1) Ja, det är ett "humant" sätt för djuret att dö på.
2) Ja, det får man.

Håller med. Skulle nästan hellre få min hund skjuten ute på promenaden av en anlitad jägare än att avliva hos veterinären där det blir ett helt stressmoment med ny miljö, andra djur och andra människor och en massa oro omkring.

Vi tar alltid hem veterinär för att undvika den stressen av ett klinikbesök....

Birk kommer förmodligen skjutas när han ska få somna.

Han är så ruskigt rädd för vetrinärer, och okänt folk öhvt. Jag vill inte att hans sista minuter i livet ska vara att han är livrädd, utan att han gör något som han gillar, tex vara i skogen.

Usch, nu började jag grina också, fast det förhoppningsvis är många åt kvar!

*kl*

Jag håller med Gnist, MrsS mfl.
Jag kommer dock inte låta ngn. av mina hundar(djur) bli skjutna alt. avlivade på vet.klinik. (Förutsatt att ingen hemskt olycka sker!!)

Utan jag kommer be en vet. komma hem till mig och avliva djuret i sin trygga miljö i sin korg.

Jolanta-ja, fy jag får gråten i halsen av bara tanken....

Senast ändrad:

En bekant till oss gör så, han skjuter sina hundar.
Går ut i skogen med vovven, grillar korv till sig själv och hunden. När studen är som bäst, så skjuter han sin hund.

Det mest humana sätt, utan en massa nytt folk, ny miljö, det går fort.
Säkerligen fruktansvärt jobbigt som husse eller matte att genomlida, men man måste skjuta bort sina egna känslor och sätta hundens i första rum.
Såhär kommer jag göra med mina hundar. Inte skjuta själv, men be någon nära som också känner hunden och som vet hur man gör, att göra det åt mig.

KL

Vi har skjutit våra gamla hundar förr och de har gått jätte bra, hemma ingen oro och mest glada för att morbror kommer på besök...

Vi fick skjuta våran jakthund. Han hade skadat sig mycket illa. Vi ansåg att det var det snabbaste sättet då min bror och far jagar.

Är man en jägare eller skjutkunnig, så vet man ju oftast vart man ska skjuta hunden för att den ska dö på studs och inte lida.

Vet man däremot ingenting om det så tycker jag att man tar hunden in till vet för avlivning.

Jag har valt att avliva en hund med jägare istället för veterinär.

Det var det absolut bästa sättet för den hunden, och jag skulle inte tveka att göra det igen med en så duktig jägare.

När min första hund skulle avlivas kom en vette hem och det gick jätte bra!! Kommer att göra det igen när det blir läge för det..:( Har fått en hund överkörd och tack och lov dog hon direkt så hon led inte och har även haft en jägare som avlivade 2 små valpar som var utom räddning. Snabbt gick det då de led så jag är mycket tacksam för hans hjälp. Ser verkligen inget fel med att avliva sina djur på det sätt man själv tycker är lämpligt så länge djutret inte lider!!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka