får man ta med sig hästen till himmlen

Sv: får man ta med sig hästen till himmlen

Linda L skrev:
En häst som har haft en skada på djupa böjsenan blir bra. Har haft många sådana o har fått ALLA friska. Tog emot galopphästar från banan förut o dom flesta hade ju haft senskador.

Senan har inget med böjprov att göra så det kan ju hända att dom går igenom bes med detta.

Man måste räkna med att det tar minst 1 år innan det läker ut o sen är det HÅRT underlag som gäller under en tid. Skritt o trav helst på asfalt. Verkar vara en otroligt oseriös o okunnig veterinär du haft ut. Man kan inte bara döma ut en häst utan att prova behandla el dylikt. Åk in till klinik o ultraljuda senan så ser man hur det läker.

Ringkota har jag ingen erfarenhet av däremot men vet flera som rids med det.

de hästar jag mött med skador på inre böjsenan (travare) har inte kunnat återgå till travet, vi gav big cat 2 år, och operation, han var 4 i kungapokalen så han behandlades som porslin..... det blev aldrig bra.. har aldrig sett en högpresterande häst med skada på inre böjsenan bli bra.... så facit är olika för alla

Det finns säkerligen dom som inte blir bra. Är nog skillnad om dom ska tillbaks till galopp eller trav igen el gå som ridhästar. Dom jag haft (ca 20 st) har alla blivit friska, åldrar mellan 3-12 år. Flera av dom går idag upp till MSV hopp/fälttävlan o håller. Men som sagt, farten är nog det som är värst för senskador. Det var en jag tog emot som hade haft skada på djupa böjsenan 3 ggr o då fattade dom att den inte höll för galopp. Den tävlar idag 1,40 hoppn utan problem. Har nu varit ridhäst i 5 år.;)

hej hallå
jag förstå era inlägg
och självklart går det säkert att fixa till en senskada
men fortfarnade
VILL HÄSTEN ???????????
och är det värt att lägga ner den tiden och pengarna som det kostar
på en häst som är 15 år
den bäst möjligheten ägaren har är ju att sälja hästen som avelssto

Då kommer frågan istället, har hästen något avelsvärde? Eller skulle den gå till avel bara för att den inte duger till något annat?
Det är ju något man också måste ta ställning till innan man fattar beslut om det här.

Åk till ATG?!?! distritsveterinärerna kan ju knapast döma ut en häst bara sådär. dessutom har de veterinärerna som finns i dina trakter sagt många saker om våra hästar som inte stämt. exempelvis tyckte dom att vi skulle börja rida igång en av våra hästar när han hade lösa benbitar i hasen. så jag tycker absolut att du ska åka till ATG.
hoppas det går bra för dig och pållen!

Fippel skrev:
Åk till ATG?!?! distritsveterinärerna kan ju knapast döma ut en häst bara sådär. dessutom har de veterinärerna som finns i dina trakter sagt många saker om våra hästar som inte stämt. exempelvis tyckte dom att vi skulle börja rida igång en av våra hästar när han hade lösa benbitar i hasen. så jag tycker absolut att du ska åka till ATG.
hoppas det går bra för dig och pållen!

jo men den här gången var det ingen distriktare
utan jag tog en kvinna från kalix
alltså en RIKTIG häst vetrinär
och visst inga problem jag kan åka till atg med hästen fast i morgon
men nu ligger det mesta på ägaren och det är INTE jag

aha.. nåja hoppas det löser sig på bästa sätt!;)

Masse skrev:
Då kommer frågan istället, har hästen något avelsvärde? Eller skulle den gå till avel bara för att den inte duger till något annat?
Det är ju något man också måste ta ställning till innan man fattar beslut om det här.

enligt ägaren och vad jag själv anser så är det så med denna häst att hon behöver en uppgift
och hennes uppgift var ju att lära mig medelsvår dressyr + hopp
precis som hon lärt ägaren
och det vet både jag och ägaren om att hästen behöver den uppgiften för att stå och skrota i hagen är ju inget hästen vill
hon älskar att jobba
och hästen har ju haft föl förrut och har fina gröna papper i passet
så det gäller ju att hitta en pojkvänn åt henne

men där slutar min kunskaper

Fippel skrev:
aha.. nåja hoppas det löser sig på bästa sätt!;)
tackar för din omtanke
jo då nog ska det lösa sig
sa kärringen och sket i vasken

Då kan det ju vara en mycket lämplig avelshäst som du har och hon kan ha ett högt avelsvärde. Beroende på härstamning (räcker inte alltid med "gröna" papper) och tävlingsresultat.
Så om du inte är intresserad av henne försök att övertala ägaren att sälja henne till avel istället. Det hela kan ju bero på i vilken prisklass hästen ligger som ridhäst alternativt avelssto. Du bor ju själv i en landsända där det är ganska glest på bra avelsston, så det är ju inte omöjligt att ni kan hjälpas åt att sälja henne utan att hon behöver resa tillbaka söder ut.
Skulle du välja att själv behålla henne i avel så det nog inga större problem att hitta pojkvän till henne. Om inte annat kan du få en hel del råd och hjälp på Avel här på Buke.

vickis-pajala skrev:
jo men den här gången var det ingen distriktare
utan jag tog en kvinna från kalix
alltså en RIKTIG häst vetrinär
och visst inga problem jag kan åka till atg med hästen fast i morgon
men nu ligger det mesta på ägaren och det är INTE jag

Spelar ingen roll vad den som tittat på sin häst kallar sig. Hon kan omöjligt se igenom hästen, den behöver röntgen samt ev bedövning för att lokalisera hältan. Att åka till Boden är inte jobbigt, det är det värt. Men om du ska skicka tillbaka hästen så är det ju inte ditt problem. Men om du ska behålla den så är det helt klart värt o det mest rätta mot Madonna att åka till Boden ATG o få en vettig utredning.

Du får inte ta allt för hårt på vad denna kvinna sagt. Du måste göra en vettig undersökning först. Det kan ju bara vara så att hon behöver vila en period för att sedan funka utmärkt som ridhäst i flera år framåt! Om du har henne försäkrad så betalar ju bolaget om allt står rätt till.

O om hästen vill eller inte kan man ju inte veta. Det handlar ju om vad man anser mest etniskt rätt mot hästen. O en senskada är ju antagligen inte ngt en häst lider av att gemongå behandling o konvalecens för.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Inge kul första häst upplevelser!

hade jag varit i din sits hade jag skciat tillbaka hästen på en gång. INte lätt, men man kan inte ta på sig ansvar för djur bara för att man tycker synd om dom.

sasucatu skrev:
Spelar ingen roll vad den som tittat på sin häst kallar sig. Hon kan omöjligt se igenom hästen, den behöver röntgen samt ev bedövning för att lokalisera hältan. Att åka till Boden är inte jobbigt, det är det värt. Men om du ska skicka tillbaka hästen så är det ju inte ditt problem. Men om du ska behålla den så är det helt klart värt o det mest rätta mot Madonna att åka till Boden ATG o få en vettig utredning.

Du får inte ta allt för hårt på vad denna kvinna sagt. Du måste göra en vettig undersökning först. Det kan ju bara vara så att hon behöver vila en period för att sedan funka utmärkt som ridhäst i flera år framåt! Om du har henne försäkrad så betalar ju bolaget om allt står rätt till.

O om hästen vill eller inte kan man ju inte veta. Det handlar ju om vad man anser mest etniskt rätt mot hästen. O en senskada är ju antagligen inte ngt en häst lider av att gemongå behandling o konvalecens för.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Inge kul första häst upplevelser!

hade jag varit i din sits hade jag skciat tillbaka hästen på en gång. INte lätt, men man kan inte ta på sig ansvar för djur bara för att man tycker synd om dom.

nå så mycket kan jag ju säga att HEM ska donnan sedan vart det hemmet är om det är söder ut eller i himmelen
det står nu upp till ägaren att bestämma
visst är det som du säger att hon kan genomgå behandling och funka som ridhäst ett flertal år framåt
och det är väll tänkt att ägaren ska göra så eller sälja henne som avelssto
men nå vi får väll se

vickis-pajala skrev:
vetrinären som gjorde besiktningen har även utfört böjprov och då markerade hästen lågt 0,25
men det trodde vetrinären att hästen gjorde det var för den var stel

Dömde vet. ut hästen pga den gradens hälta eller för något annat? Jag tycker det är konstigt att en vet. som inte träffat eller behandlat hästen tidigare kan dömma ut hästen när h*n inte har någon aning om exakt vad problemet var? Det är omöjligt för en vet. att komma ut och säga att "nej det finns inget hopp, jag dömmer ut hästen" OM inte denne har varit med från dag ett och hästen verkligen har problem som de hittat på klinik.

Jag hoppas verkligen inte du funderar på att köpa hästen? Hon är säkert jätte fin och allt de där som alla hästar är, men jag avråder dig verkligen. För en och en halv månad sen köpte jag en häst, utan att besiktiga henne, det skulle jag inte gjort men det är lätt att vara efterklok.
När jag sen tog ut vet. hade hon 1,5 grads hälta höger fram. Men hon visade inget innan vet. hade vart där och böjt henne.
Jag har mina aningar om vad det kan bero på, men i detta fall hjälper det inte att gissa utan bara att ge henne den behandling som krävs oavsett vad det kostar.
För mig fanns det inte att lämna tillbaka hästen, men när du har den möjligheten så tycker jag det vore idiotiskt att köpa henne om hon bara passar för sällskap och avel när du vill ha en ridhäst. Då får varken du eller hästen någon glädje utav varann.

Själv ville jag ha en ridhäst att utveklas på men istället sitter jag nu me en häst som dagligen har svullna ben, behöver lindas varje natt, endast går att skritta och behandlas gång på gång av vet. och equiterapeuten. Detta är kostsamt, men hon är mitt ansvar och då måste jag se till att ge henne den vård hon behöver.

Tänk efter noga innan du tar några beslut, för även om hon får vandra vidare så vill du att det ska bli under ditt ansvar? Jag skulle personligen tycka att det vore skönare om någon annan kunde ta det beslutet.

Hoppas allt ordnar sig till det bästa för både dig och hästen.

Man behöver inte åka till en klinik för att få hästen utdömd. Beroende på hur illa det är, därför behöver inte vetrinären vara opålitlig heller. Men självfallet finns det dåliga vetrinärer samtidigt som det finns bra.

Och man måste kunna se till hästens bästa, om den får det bättre i himlen eller att gå som avelshäst. Och det kan nog bara den som känner hästen avgöra. Det går ju at jämföra med att behålla en häst som sällskapshäst, då hästen går i hagen hela dagarna och inte gör mycket annat, och många såna hästar har faktiskt tappat livsglädjen och då anser jag att det är bättre att skicka hästen till himlen.

Varför måste veterinären varit med från dag 1 för att kunna döma ut en häst. Det låter lite dumt att tänka så. Nu har inte jag sett hästen men har varit med om liknande situationer. Många hästar ömmar i benen/hovarna när de går utan att det behöver synas eller märkas. Däremot när påfrestningarna på leder och senor blir för stora, det är då de kan bli halta/varma etc. Det kan pågå i flera år utan att hästen är halt regelbundet.

Jag hoppas att du hittar en frisk häst nästa gång. men tanke på hur mkt problem vi haft med våra hästar så¨vet jag att sjuka skadade hästar är det värsta som finns. Ta INTE på dig en sådan.

O av egen erfarenhet så tipsar jag dig att låta hästen genomgå en klinik besiktining nästa gång!

ha de bra!:)

concierge skrev:
Varför måste veterinären varit med från dag 1 för att kunna döma ut en häst. Det låter lite dumt att tänka så. Nu har inte jag sett hästen men har varit med om liknande situationer. Många hästar ömmar i benen/hovarna när de går utan att det behöver synas eller märkas. Däremot när påfrestningarna på leder och senor blir för stora, det är då de kan bli halta/varma etc. Det kan pågå i flera år utan att hästen är halt regelbundet.

Kankse inte från dag ett, men hur kan det va möjligt att en vet kommer och och bara dömmer ut hästen pga den gradens hälta? Kan inte tro det är möjligt. H*n borde väl ändå rekommendera att åka till klinik och ta reda på anledningen till hältan?

Det är väl ganska självklart att man ömmar först när man utsätter det onda området? Är ju precis som för oss människor, stukar vi en fot, gör det ont först när man belastar foten. Och det enda som hjälper mot det är vila. Kan ju vara lika för hästen så jag tycker man ska ge hästen lite tid innan man tar bort den, och dömmer ut den som vet. bara för att den är halt behöver det inte vara något allvarligt. Så h*n kunde gott ordinerat nån veckas vila. Nu vet jag inte om det är ordinerat men jag fick uppfattningen av att vet. kom ut, avbröt bes. och dömde ut hästen på en gång? Men jag vet inte för jag var inte där.

Hon skrev ju tidigare att hon hade låtit hästen vila, om jag förtått rätt. Vet. behöver ju inte ordinera vila om ägaren redan säger att hästen vilat i 2-3 veckor. En bra vet. lyssnar också på vad "ägaren" säger och kör inte bara rakt på med sitt eget race.

concierge skrev:
Hon skrev ju tidigare att hon hade låtit hästen vila, om jag förtått rätt. Vet. behöver ju inte ordinera vila om ägaren redan säger att hästen vilat i 2-3 veckor. En bra vet. lyssnar också på vad "ägaren" säger och kör inte bara rakt på med sitt eget race.

Då har jag missat att hon vilat.. men oavsett vad det är som orsakade böjhältan så brukar det behövas många veckors vila. går det inte över trots vila kanske man bör åka till klinik innan man tar beslutet att ta bort hästen. Jag vet att hon bara har den på prov och att ägaren ska bestämma hur det blir.

Men hur länge hästen hade vilat stog ju inte. tycker åxå att det är konstigt hur man kan döma ut en häst efter att bara ha tittat å klämt på den efter en gång. :confused:

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 987
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Jag har två hästar hemma, en som jag haft i 4 år och en som jag haft sen januari i år. Samtidigt som vi köpte den nya i januari tog vi...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
15 110
Senast: Geronimo
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 475
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar