får man ta med sig hästen till himmlen

Sv: får man ta med sig hästen till himmlen

Men det konstigaste hade ju varit om man lyssnade på vad någon skrivit på ett forum. Ingen här kan säga hur hon ska göra med hästen, om det nu inte är någon som sett den. Däremot är det fritt att ha åsikter. Men varför jag skriver är för att jag ha erfarenhet av hästar, som hon beskriver, som vi kämpat med i år för att de ska bli bra. De har blivit de under perioder med hältan har kommit tillbaka, och på senare tid konstaterade vi att hästen ömmade, utan att det syntes, ömmandet syntes när påfrestiningarna blev för stora. Dock betyder det inte att jag vet hur det kommer slutam för det vet jag inte, utan som alla andra, mina egna åsikter.

Det är svårare att få hästar i den åldern helt bra och kunna hålla en hög prestations nivå därefter. Äldre hästar hämtar sig inte lika lätt som yngre. Och över 15 år vet man inte hur det blir, det kan gå och det kan hända att det inte går. Där måste man visa lite respekt åt hästen, om den förtjänar att lida under en period för att sedan kankse bli bra. Jag tror inte hästen mår bra av att ömma. Handlar det om en häst som är under 15 kan den ha 15 år kvar att leva och då kan det vara värt det. Sen måste man se vad det är för häst och vad den har för bakgund, visst kan 25 åriga hästar bli bra.

Det jag försöker säga är att det är svårt att ge ett bra råd om man inte har sett hästen och ev. fått fakta om bakgrund, beroende på hur illa det är.

Sen finns det många hästar som blir utdömda bara sådär också, vet en häst som blev utdömd när hon var 9 år och är 24 år idag.

Senast ändrad av en moderator:

concierge skrev:
Hon skrev ju tidigare att hon hade låtit hästen vila, om jag förtått rätt. Vet. behöver ju inte ordinera vila om ägaren redan säger att hästen vilat i 2-3 veckor. En bra vet. lyssnar också på vad "ägaren" säger och kör inte bara rakt på med sitt eget race.

Häste har inte vilat. Läs gamla trådar..

men förra veckan då började vi med mer påfrestning
och hästen började markera så jag lät henne vila
och började igen och hästen markerade

Då läste jag lite slarvigt isåfall, läste vad hon skrivit på första sidan.:idea:

Ser också vad det står där, men det är bara ngn dag det handlar om.

Jag antog att det var några veckor det handlade om först jag läste, men det är nog mer troligt att det handlar om någon dag;)

concierge skrev:
Jag antog att det var några veckor det handlade om först jag läste, men det är nog mer troligt att det handlar om någon dag;)

Jo, hade det vart veckor så hade det ju vart en anna sak!:p

ja vänner
det är roligt att läsa era inlägg och in är kloka allihopa
nu ska jag ge er en uppdatering
hänger ni med

nåå nu har jag pratat med ägaren som har pratat med försäkringsbolaget
och dom ska titta på vad dom kan göra för hästen
om dom ska bota den eller inte
men hästen ska i alla fulla falla tbx
jag har alltså INTE köpt hästen
sedan är det ju upp till ägaren om vad hon vill
göra av sin häst
jag hoppas bara på det bästa
och nog har jag lärt mig en heldel av mina misstag och dom kan jag alltid gå tbx till och ta lärdom av dom
men jag lider mest med hästen när jag inte kan hjälpa hästen på något sätt
fast vad är det dom säger att man ska sikta mot stjärnorna och hamna i trätopparna

Bra! Hoppas hennes ägare är klok o gör det bästa för hästen och att du hittar en ny. Vad är du ute efter? kan ju hålla utkik här i Umeå..:idea:

Jag skulle vilja ge dig rådet att inte köpa på dej ett problem. Kanske kan hästen bli frisk men om den inte blir det? Antagligen vill du kunna använda hästen, rida på den och ha roligt med den. Att köpa en sjuk häst låter inte vettigt, min pålle har nyligen haft problem med hälta och det är kostsamt. Och glöm inte att det finns många underbara hästar i detta avlånga land. Ägaren har ju ett ansvar för sin häst och man får ju innerligt hoppas att hon tar det ansvaret. Jag tycker att du ska ta dej en rejäl funderare över vad du vill kunna göra med din häst för som sagt det ska vara roligt. Obs! Det här är ju bara min syn på problemet. Hoppas att det ordnar sig till det bästa för dej och för hästen!! Lycka till!!

hmmm ¨åter ej troligt för att du har ju enomra på frestningar på senorna när hästen går i 140 klasser .
Bara min åsikt

sasucatu skrev:
Bra! Hoppas hennes ägare är klok o gör det bästa för hästen och att du hittar en ny. Vad är du ute efter? kan ju hålla utkik här i Umeå..:idea:

hojaaaaaaaaaa vad du är gullig
jagf letar efter en KOMPIS
att ha med på träning och tävlign
gärna MYcket dressyr inriktat
och får gärna ha en LA upp till medelsvår
kapacitet
men framför allt
en riktigt god vän
som JAG kan gå till borsta på
rida ut på
slänga upp mina ungar på
ja allt
så nu får jag sätta dig på spaning

och du inga drömmpriser

Bee skrev:
Vet flera hästar som dömts ut lite väl sanbbat och sedan blivit bra...
Låter lite sådär att vet. gör så utan närrmare kolla på klinik.
Varför vill vet. dömma ut hästen??

Jag undra oxå varför en del hästar döms ut alldeles för fort min kompis skulle köpa en ponny till sin flicka som en veterinär dömde ut när den besiktades.... hon köpte hästen ändå, billigt, kommmer inte ihåg vad det var för fel på den:confused: Men hon har samma veterinär som mig..det har gått ett år nu och hästen är friskförklarad...och flickan träffade jag ute på en lokal hopptävling förra året, hon blev 2:a.....:smirk:

Skulle min häst/ponny dömmas ut, så skulle jag låta flera veterinärer få titta på den så att rätt diagnos ställs och att den inte döms ut i onödan, för sånt händer tyvärr......finns många triangelmärkta hästar som det inte är ngt fel på.... ;)

maddde skrev:
Kankse inte från dag ett, men hur kan det va möjligt att en vet kommer och och bara dömmer ut hästen pga den gradens hälta? Kan inte tro det är möjligt. H*n borde väl ändå rekommendera att åka till klinik och ta reda på anledningen till hältan?

Har du läst allt hon skrivit? Ta och läs allt engång till för du har missuppfattat det hon skrivit.

Linda L skrev:
Det finns säkerligen dom som inte blir bra. Är nog skillnad om dom ska tillbaks till galopp eller trav igen el gå som ridhästar. Dom jag haft (ca 20 st) har alla blivit friska, åldrar mellan 3-12 år. Flera av dom går idag upp till MSV hopp/fälttävlan o håller. Men som sagt, farten är nog det som är värst för senskador. Det var en jag tog emot som hade haft skada på djupa böjsenan 3 ggr o då fattade dom att den inte höll för galopp. Den tävlar idag 1,40 hoppn utan problem. Har nu varit ridhäst i 5 år.;)

Dom klarar inte av att gå löp men att hoppa 140 cm ????

tycker man att löpet är lindrigare än
att hoppa 140 cm
tänk vilken kraft du utsätter framhovarna för

ainasoja skrev:

Ja det går definitivt! Jg har haft en som brutit ner senorna helt djupa o ytliga, på ett framben. Gick både fälttävlan och hoppade upp till 140 (matte satte gränser hästen ahde kanske hoppat högre!) efter cirka 4-5 år. FÅr det läka ordentligt är det skadade stället minst lika starkt som det friska benet. Men det var en oycksskada i unga år som fått läka ut ordentligt. En förslitngnsskada är en annan sak. Men påfrestningarna i ett galopplöp överstiger en 140-bana flera gånger om.

vickis-pajala skrev:
tycker man att löpet är lindrigare än
att hoppa 140 cm
tänk vilken kraft du utsätter framhovarna för

Du anar nog inte påfrestningarna i ett löp i galopp, tror jag. Varje steg är nog jämförbart med en enda landning ungefär

ainasoja skrev:

Det ÄR lindrigare att hoppa än att gå galopplöp. Senorna tar mer stryk av farten o det mjuka underlag det är på galoppen.
Hästen fixade inte galopp o går som jag skrev idag 1,40 hoppn m plac o har inte varit halt en dag på dessa år som hopphäst !!

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 987
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Jag har två hästar hemma, en som jag haft i 4 år och en som jag haft sen januari i år. Samtidigt som vi köpte den nya i januari tog vi...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
15 110
Senast: Geronimo
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 475
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar