Får man lämna barn?

Madick

Trådstartare
Hur är det i Sverige - får man lämna barn utan tillsyn? Det handlar om en bebis på ca 8 månader som lämnas ensam (sovandes) i 1½ tim i en lägenhet. Föräldrarna 3½ mil bort (åkandes i bil fram och tillbaka).

Om det inte är tillåtet, hur regleras det i så fall i lag och vad kan hända?

Sv: Får man lämna barn?

:eek::eek: att det ens finns såna människor!!
Har du så att du är bombsäker på detta? alltså att det inte är nån granne el bekant eller liknande som passar under tiden de är borta?

Helt bombsäker. Ingen som passar barnet. Och ja, jag är hemskt upprörd.

Det är inte det enda konstiga dessa föräldrar gör, men det värsta hittills.

:eek::eek:jag saknar ord!!
Men det måste väl gå att ta kontakt med soc eller liknande, för det där kan ju, oavsett om det finns reglerat i lag eller ej, vara nåt som är ok

Om man har misstankar elle dylikt att barn far illa eller inte har en bra hemma miljö så ska man kontakta socialen, berätta det man vet och socialtjänsten startar en utredning. Man kan ringa in anonymt om man vill.

Personligen kan ja inte förstå hur det finns föräldrar som kan lämna sina barn ensamma utan uppsikt så pass lång tid oavsett om barnet är vaken eller sover!! Jag var barnvakt själv till en 8 månaders grabb rätt ofta för ett par månader sen och de fanns inte en möjlighet att lämna honom med blicken. Enda gången ja lämnade honom ensam var i 10 minuter när han låg och sov ner till tvättstugan (en trappa ner) och hade då en babymonitor som va på högsta så ja kunde höra minsta lilla ljud han pep ut .

:eek: :crazy:

Det kan väl aldrig vara okej att lämna ett 8 månaders barn ensam så länge? Barnet kan ju vakna när som helst!!

Jag skulle faktiskt anmäla en sådan sak till soc!

Vad är det för människor?!

Vad händer om de krockar, fastnar i en bilkö eller vad som helst?!

Soc ska kontaktas.

Det måste ju definitivt vara bristande tillsyn om inget annat. Berätta sen vad soc sa, kan vara intressant och se vad lagen säger. Jag hade inte kunnat slappna av en sekund om jag lämnade mitt barn, är jag ute och han sover inne så kollar jag en gång varannan minut och får ingenting gjort!

Hur är det i Sverige - får man lämna barn utan tillsyn? Det handlar om en bebis på ca 8 månader som lämnas ensam (sovandes) i 1½ tim i en lägenhet. Föräldrarna 3½ mil bort (åkandes i bil fram och tillbaka).

Om det inte är tillåtet, hur regleras det i så fall i lag och vad kan hända?

När det gäller lagrum kanske 6 kap 7§ Föräldrabalken kan komma ifråga?

"Om en förälder vid utövandet av vårdnaden om ett barn gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling, skall rätten besluta om ändring i vårdnaden.

Står barnet under båda föräldrarnas vårdnad och gäller vad som sägs i första stycket en av dem, skall rätten anförtro vårdnaden åt den andra föräldern ensam. Brister också den föräldern i omsorgen om barnet på det sätt som sägs i första stycket, skall rätten flytta över vårdnaden till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare."

En anmälan till soc bör absolut göras!
Jag tror inte att de är i fara att förlora vårdnaden men de behöver definitivt en varning och antagligen hjälp med anknytningen för den verkar inte riktigt ha fungerat för paret ifråga.

Får väl vänta till efter helgerna iaf gissar jag. Nu är det ju redan gjort, säkerligen dock har det hänt förr och lär hända igen. Utöver andra saker då.

TACK Sar. Jag satt och försökte läsa men hittade inte, var väl för stressad.

Får väl vänta till efter helgerna iaf gissar jag. Nu är det ju redan gjort, säkerligen dock har det hänt förr och lär hända igen. Utöver andra saker då.

TACK Sar. Jag satt och försökte läsa men hittade inte, var väl för stressad.

Du behöver inte vänta till efter helgerna, det ska alltid finnas någon som kan ta emot en anmälan dygnet runt och året runt. Om inte du hittar vart du ska ringa så ring till polisen.

Du behöver inte vänta till efter helgerna, det ska alltid finnas någon som kan ta emot en anmälan dygnet runt och året runt. Om inte du hittar vart du ska ringa så ring till polisen.

OK, då kan jag ringa i morgon. Det är ju inget som pågår just nu och är superakut.

Tycker absolut att du gör rätt i att anmäla! Viktigt att tänka på om du vill vara anonym är dock att inte uppge ditt namn sådär i förbifarten när du ringer, eftersom socialsekreteraren är skyldig att uppge vem som ringde om hon vet namnet och föräldern i fråga vill veta.
Tänker att det är lätt att presentera sig först av ren artighetsreflex och sen säga att man vill vara anonym, något som alltså inte funkar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 146
Senast: lizzie
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 395
Senast: monster1
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?