Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Ackio

Trådstartare
Jag är stor, lång, tjock, rund, michellingubbe osv osv. Många smeknamn men vanligaste man kallas är väl FET. Jaha. Jag tycker om mig ändå. Jag gillar att jag trots allt är timglas i figuren trots en kraftig övervikt. Dock jobbar jag på att gå ner. Detta verkar tydligen vara fel i min bekantskapskrets. Antingen ska man vara stolt BBW eller vilja gå ner. Jag får inte vara stolt över mina former om jag vill gå ner i vikt :o De påstår att om jag är så stolt, varför vill jag gå ner?

För mig är det enkelt. Jag har reumatism och hjärtproblem. Går jag inte ner så påverkar det både hjärtat och lederna. Jag har tre barn jag lever för och tänker inte precis dö i min ålder pga övervikt. Så jag väljer att ta tag i detta efter 6 år av sjukdom och hälsoproblem nu när det äntligen kom en lucka där jag är frisk. Då får jag skit för jag vill gå ner och påstås inte alls stolt.

Då heter det att jag skäms över min kropp! Nej skäms inte men jag vill vara frisk. Är det fel? Jag kommer nog sakna min stora kurviga rumpa och stora bröst ja. Men det är väl en smäll man får ta. Jag är hellre frisk är stor. Jag har inget emot stora människor så länge de inte fysiskt lider av det.

Förlåt men ville skriva av mig efter en natts tjafs som gjorde att jag "gjorde slut" med vissa sk vänner.
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

För mig är det enkelt. Jag har reumatism och hjärtproblem. Går jag inte ner så påverkar det både hjärtat och lederna. Jag har tre barn jag lever för och tänker inte precis dö i min ålder pga övervikt. Så jag väljer att ta tag i detta efter 6 år av sjukdom och hälsoproblem nu när det äntligen kom en lucka där jag är frisk. Då får jag skit för jag vill gå ner och påstås inte alls stolt.

Då heter det att jag skäms över min kropp! Nej skäms inte men jag vill vara frisk. Är det fel?

Heja dig! Du vill gå ned i vikt av precis rätt anledning. Du gillar dig själv men vill förbättra din hälsa så att du kan fortsätta gilla dig själv i många år till. Du gör det inte för någon annans skull eller för att passa ett ideal utan för din egen skull. Du kommer solklart att lyckas och jag hejar på dig.

Men när man tar ett steg för att förändras finns det alltid människor som känner sig hotade eller inte kan följa med över i det nya, som gillar att ni är tjocka tillsammans och inte har så bra självkänsla som du. Ska dom eller du bestämma hur du ska må i framtiden?

Lycka till, snygga mulliga Ackio! Du kommer vara snygg och kurvig även i framtiden och må hur bra som helst. Det är du värd!
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Aww tack för ditt svar :love:

Jag har vänner som skriver massa pepp och positivt till mig. De säger att de alltid tyckt jag är snygg, har utstrålning osv. Och att det kommer inte ändras med vikten osv. Att det inte är vikten som gör mig till den jag är. Jag blir glad av det. Men sen kommer puckon som trycker ner mig för jag vill vara hälsosam. Trodde vänner skulle vilja en må bra :o

Dessutom är de inte precis tjocka. Så de kanske inte förstår riskerna? Med att vara tjock? *fundera*
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Man blir så trött på människor :meh: en av mina bästa väninnor har lite extra vaddering och under en period var det väl lite mer än vad som var nyttigt. Vi är mkt bra vänner (vi kallar oss systrar om än inte till blodet). Jag pratade med henne och sa att jag tycker om och respekterar henne för den hon är men att jag började bli orolig att övervikten skulle bli farlig. Jag vill ha kvar min väninna länge! Hon förstod hur jag menade och har faktiskt gått ner i vikt. Hennes kurvor är kvar och hon är precis som tidigare jättesnygg!

TS: Var nöjd med den du är och lycka till att bli mer hälsosam! :)
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Aww tack för ditt svar :love:

Jag har vänner som skriver massa pepp och positivt till mig. De säger att de alltid tyckt jag är snygg, har utstrålning osv. Och att det kommer inte ändras med vikten osv. Att det inte är vikten som gör mig till den jag är. Jag blir glad av det. Men sen kommer puckon som trycker ner mig för jag vill vara hälsosam. Trodde vänner skulle vilja en må bra :o

Dessutom är de inte precis tjocka. Så de kanske inte förstår riskerna? Med att vara tjock? *fundera*

Det är klart att de vill att du ska vara tjock så känner de sig själva smala!
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Det visar rätt bra vilken skillnad det är på olika bekantskapskretsar; jag hade en inställning liknande din och när jag bestämde mig för att gå ner fick jag inget annat än glada hejarop från precis varenda människa. Himla sorgligt att folk du känner inte är lika vettiga.
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Man blir så trött på människor :meh: en av mina bästa väninnor har lite extra vaddering och under en period var det väl lite mer än vad som var nyttigt. Vi är mkt bra vänner (vi kallar oss systrar om än inte till blodet). Jag pratade med henne och sa att jag tycker om och respekterar henne för den hon är men att jag började bli orolig att övervikten skulle bli farlig. Jag vill ha kvar min väninna länge! Hon förstod hur jag menade och har faktiskt gått ner i vikt. Hennes kurvor är kvar och hon är precis som tidigare jättesnygg!

TS: Var nöjd med den du är och lycka till att bli mer hälsosam! :)

Så ska en bra vän vara! :) *gilla*
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Det visar rätt bra vilken skillnad det är på olika bekantskapskretsar; jag hade en inställning liknande din och när jag bestämde mig för att gå ner fick jag inget annat än glada hejarop från precis varenda människa. Himla sorgligt att folk du känner inte är lika vettiga.

Kan jag få leasa din omgivning? ;) Medan jag går ner. Vill också känna att man får stöd och support. Inte folk som "Varför gå ner, du är så fin, du duger som du är, du tycker ju om dina former osv" :meh:
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Men det beror lite på hur man definierar stolt tycker jag. Varför undrar jag då lite ska man vara stolt för att man är "tjock" om man faktiskt inte vill vara det oavsett om det är för hälsans skull eller för utseendets skull. Stolt kan man då vara tycker jag ifall man lyckas att hålla vikten man faktiskt vill ha och som man behöver. Det är något att vara stolt över.

Sen att man kan tycka om sin kropp även ifall man är större är en annan sak, men just stolt över vikten, det är en annan.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

De är lite knasiga. Jag har det som tassetass, vänner som tycker att jag är fin men som peppar eftetsom jag skulle må bättre som smalare. Jag tycker det är skitsamma med estetiken faktiskt utan jag går efter hälsan. Jag har försökt med det mesta och misslyckats bara för att jag njuter av att äta och gillar inte att träna. Att ha skaffat häst som står på box har dock gynnat vikten och jag går ner stadigt av detta mockande och skottkärrerace.
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Till TS:

Jag tycker det, en av mina närmaste vänner är precis som du, en stolt tjockis som vil gå ned i vikt pga. sin hälsa. Dock är det många andra i hennes umgängeskrets som har samma åsikter som dina vänner.

En annan tjej som jag känner har dessutom en massa vänner som hela tiden drar ned henne både med kommentarer som "nog kan du unna dig en bulle till" och "du kan ju inte springa" och andra nedlåtande kommentarer istället för att uppmuntra och ge henne tips.

Det kommer alltid att finnas dem som inte unnar sina vänner och bekanta förändring i sina liv. speciellt om det kommer att bli positiva förändringar.
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

För mig låter det mest som en oenighet om vettiga sätt att använda ordet "stolt".

Det är väl inte alls så konstigt om någon tycker att man inte kan vara stolt över något som man samtidigt vill ändra på?
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Ja men är ju inte utseendet jag vill ändra på! Jag är stolt över min kropp och figur.
Hade jag varit frisk hade jag inte bantat ett enda jävla kilo :)
Men kan inte bli friskare om jag inte går ner i vikt så har inget val. Jag vill vara frisk först och främst.
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Känner igen det där. Oftast om man ska umgås tycker de "vi kan fika" eller "vi kan ju gå ut och äta något innan". Fast de vet att jag undviker fika samt jag är noga med vad jag äter och hur mycket mm. Förr ville de minsann inte fika. Då skulle man gå i affärer och se på snygga kläder (i affärer helst utan stora storlekar ;) ). Så känns som de motarbetade mig då men nu med. Så tröttnat på dem
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Tycker det låter lite konstigt, det dom vill är alltså att göra dig fet? Hellre än att göra något dom tycker om att göra när ni umgås? Konstiga vänner. Sen går det ju att fika och bara ta en kopp kaffe eller liknande.

Det är om något visar ju då vännerna hur bra karaktär man har, och det om något gör ju att dom blir lite putta eftersom dom antagligen äter någonting. Om nu deras mål som sagt är att få dig att äta onyttigt/bli fet.
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Vi går igenom samma resa just nu och min omgivning är väldigt försiktiga med att kommentera. Sen när de märker att jag pratar öppet om det får jag bara positiva hejjarop om hur duktig jag är. Det är också lite tveeggat för visst är jag duktig, men det är ju ett måste för min överlevnad. Men de som ger knäppa kommentarer ska du bara strunta i, låt dem rinna av dig! Och du vet var jag finns om du vill ventilera! :love: Men framförallt, vi är skitbra båda två som tar tag i våra liv nu! :) :bow:
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Tack gumman :love: Du är så duktig du med! Så avis när jag ser dig träna på gym och ha PT :)
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Tycker det låter lite konstigt, det dom vill är alltså att göra dig fet? Hellre än att göra något dom tycker om att göra när ni umgås? Konstiga vänner. Sen går det ju att fika och bara ta en kopp kaffe eller liknande.

Det är om något visar ju då vännerna hur bra karaktär man har, och det om något gör ju att dom blir lite putta eftersom dom antagligen äter någonting. Om nu deras mål som sagt är att få dig att äta onyttigt/bli fet.

Jag dricker inte kaffe, te, läsk osv. Så ska jag fika med folk blir det då ett glas vatten för mig :meh: Känns inte roande se dem mumsa kakor och sötsaker när man själv helt undviker alla sötsaker.
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Jag har lite av samma problem fast tvärt om. Jag är av naturen smal, på gränsen till underviktig. Men jag är noga med vad jag äter och spinner en gång i v och tränar TRX i gång. Där emellan rider jag på min häst, sköter stallet och går ut med mina hundar. Alltså ett aktivt liv. Men jämt får jag "försvara" vad jag äter och varför jag tränar.

"Du som är så smal behöver väl inte äta sallad till lunch?"

Det är inte för att vara supersmal, utan för att jag vill vara hälsosam. Att jag sedan genom mina arvsanlag är smal har inget med det att göra.

Ät bra mat och var aktiv med träning och sedan får liksom vikten bli där den blir så att säga.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 992
Senast: Raderad medlem 68338
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
4 126
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp