Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Tycker det låter bra av dig.
Bara för man är naturligt smal och inte lätt blir tjock måste man ju inte vara onyttig och inte hälsosam? Har en bekant som är naturligt väldigt lång och smal. Hon kan verkligen äta vad hon vill men händer inget på vågen. Hon började träna och äta hälsosamt vilket gjorde att hon fick lite former men av muskler. Hon ville vara hälsosam och fräsch. Inte bara smal rakt av för hon tyckte inte det var kul vara en pinne bara för hon kunde som hon kallade det. Hon fick så mycket kritik. Ofta av de med mer hull än henne för de var avundsjuka för de inte kunde äta vad de ville. Jag stöttade henne. Vi tränade till och med ihop på den tiden :)
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Tack! :love: Jag önskar jag hade råd med PT regelbundet bara, vilken skillnad det är!
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Jag försökte PT hos oss. Ingick en halvtimme när jag köpte mitt kort. Hon var mest.. tafatt och påminde mer om nån som jobbade i kassan. Hon pekade mest på maskinerna, sa hur de funkade och gick :o Sett henne träna andra med och ja.. Inget jag skulle precis betala 500 kr/h för. Det ger i mina ögon ingenting men hon verkar inte vara så engagerad.
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Ja det gäller ju att personkemin stämmer. Den jag tränade med på Xtra hade jag kunnat träna med dagligen, men hon finns bara där och på ett annat gym :/ Får se vad jag vågar mig på sen när ekonomi finns, kanske får byta gym ;)
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Jag är mer typen som undrar varför folk ens bryr sig? Och typ diskuterar andras vikt, tycker hit och dit osv. Verkar jäkligt skumt i mina ögon.

Det enda som kan provocera mig är när tjocka människor verkligen gnäller om sin vikt men ändå inte tar tag i det. Alltså alla kan man väl nån gång gnälla av sig om saker och ting men när det liksom blir en vana att tex älta sin övervikt kan jag tycka att det tenderar att bli lite patetiskt. Speciellt då denna kategori människor oftast har 1000 ursäkter till varför just dom absolut inte kan gå ner i vikt (dålig förbränning, grov benstomme, äter INGENTING men går ändå inte ner osv osv....).
Jag brukar dock inte ha för vana att ta upp ngn diskussion med dessa då jag vet att det är helt lönlöst... ;)
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Tar sista..Jag tillhör kategorin lättfödda som hela mitt liv passar påmin vikt och vad jag äter! Jag har lovat mig själv att aldrig bli tjock - inte för att jag inte tycket att kurviga kvinnor är snygga utan för att jag känner att jag blir lite mindre rörlig f varje kg som smyger sig på och gör att jag inte vill att min kropp ska vara ett hinder f ngt jag vill göra! Jag är dessutom rätt klädintressetad och det är ju tyvärr så att om man drar större storlekar så minskar utbudet drastiskt.. Jag 'ska' väga drygt 70 kg och om vågen visar 75 är det dags att hålla igen ... Då får även jag ofta höra ' varför ska du banta ...!' Så denna typ av kommentater är vanliga och handlar nog ofta om att man slår an den andras dåliga samvete ... Bara att strunta i ! Det är din kropp och du som bestämmer vad som är bra för dig !
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Ja alltså verkar gå någon slags inflation i att alla tjocka måste vara "stolta tjockisar" liksom. Ingen av mina trådsmala vänner går runt och säger att dom är "stolta smalisar" så jag fattar inte riktigt grejen helt ärligt!?
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

kl

det är ju så obekvämt att vara överviktig! allt blir mycket jobbigare, fettet tar emot när man rör sig och kläder sitter aldrig där de ska. är det någon som tycker bättre om att vara överviktig än normalviktig egentligen?
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Ja men är ju inte utseendet jag vill ändra på! Jag är stolt över min kropp och figur.
Hade jag varit frisk hade jag inte bantat ett enda jävla kilo :)
Men kan inte bli friskare om jag inte går ner i vikt så har inget val. Jag vill vara frisk först och främst.

Jag tror nog också att det beror lite på vilken betydelse man lägger i ordet stolt. För mig är det kopplat till något man åstadkommit eller presterat. Man är stolt över något man lyckats med. Är man stolt över sin kropp är man alltså nöjd med att ha lyckats med prestationen att äta tillräckligt mycket för att bli tjock. Då är det ju lite konstigt att vilja göra den prestationen ogjord genom att gå ner i vikt.

Däremot kan man ju vara nöjd med sitt utseende, och ändå vilja gå ner av hälsomässiga skäl.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Kan ha med att göra att folk lägger skam på alla som är tjocka. Och vi inte vill skämmas. Jag är stolt över att jag hellre är fet än död. Har gått igenom 6 år med cancer. Rond efter rond och vunnit varje gång. Jag har i vintras varit 30 min från döden pga inre blödning och överlevt. Hela denna tid sängliggandes. Jag tänker inte skämmas över att vara tjock. Jag är stolt över att jag lever och vill inte skämmas. Jag är stolt över ännu ha former och inte är en rund boll som rullar runt.

Jag är stolt över att leva, orka kämpa och kunna träna trots min storlek. Orkar gå ett varv runt stockholm utan tappa luften tex. Trots att jag är stor. Jag är stolt över mig själv. Men de anser att det är fel av mig att vara stolt. För om jag är de förstår de inte varför jag vill gå ner. För då är jag ju inte stolt?
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

kl

det är ju så obekvämt att vara överviktig! allt blir mycket jobbigare, fettet tar emot när man rör sig och kläder sitter aldrig där de ska. är det någon som tycker bättre om att vara överviktig än normalviktig egentligen?

Jag var ordentligt överviktig de första 80% av mitt liv och jag kan säga att allt är mycket bättre nu när jag är normalviktig, jag ångrar att jag inte tog tag i mitt liv tidigare.

Till Ackio, det är klart att du kan vara stolt och ändå vilja gå ner i vikt, bry dig inte om de som säger emot det.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Kan ha med att göra att folk lägger skam på alla som är tjocka. Och vi inte vill skämmas. Jag är stolt över att jag hellre är fet än död. Har gått igenom 6 år med cancer. Rond efter rond och vunnit varje gång. Jag har i vintras varit 30 min från döden pga inre blödning och överlevt. Hela denna tid sängliggandes. Jag tänker inte skämmas över att vara tjock. Jag är stolt över att jag lever och vill inte skämmas. Jag är stolt över ännu ha former och inte är en rund boll som rullar runt.

Jag är stolt över att leva, orka kämpa och kunna träna trots min storlek. Orkar gå ett varv runt stockholm utan tappa luften tex. Trots att jag är stor. Jag är stolt över mig själv. Men de anser att det är fel av mig att vara stolt. För om jag är de förstår de inte varför jag vill gå ner. För då är jag ju inte stolt?

Låter mest snurrigt det där. Inte konstigt att ni kommer ihop er om tankebanorna uttrycks på det viset. Du får väl gå ner i vikt och vara glad att du är hälsosam och sen får du vara utan stoltheten du upplever av att vara tjock, men då väger väl hälsoaspekten över och det är frid och fröjd.
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Vi lägger ner detta. Märker att flera missuppfattar :) Tack ändå för de svar jag fått.
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Jag är stolt över att leva, orka kämpa och kunna träna trots min storlek. Orkar gå ett varv runt stockholm utan tappa luften tex. Trots att jag är stor. Jag är stolt över mig själv. Men de anser att det är fel av mig att vara stolt. För om jag är de förstår de inte varför jag vill gå ner. För då är jag ju inte stolt?
Jag håller faktiskt med dom som säger så lite, stolt över att vara tjock, ja det kan du vara ifall det är ett mål du har, att det är en vikt du vill behålla. Då kan man vara stolt över den och hur den ser ut och hur du lyckas att hålla den sådan.

Det känns i ditt fall som att stoltheten inte ligger i vikten utan över dig själv som person och hur kroppen ändå överlevt så mycket. Det är något att vara stolt över. Men att vara stolt över vikten i sej, njä..det rimmar lite dåligt.
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Du har ju en massa andra saker att vara stolt över än hur mycket du väger!
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Du kan väl vara stolt över dig själv utan att vara stolt över just övervikten? Har det varit extremt svårt för dig att gå upp i vikt, eller varför är just prestationen att ha gått upp i vikt något extra? Du verkar ju ha mycket nog annars att vara stolt över med allt du gått igenom!

Det är ju inte så att man måste skämmas över allting man inte är stolt över. Jag har t ex blå ögon, men kan inte påstå att jag är stolt över det, det är ju inget jag har presterat själv, utan jag råkar bara vara född sån. Men skäms gör jag absolut inte, jag är helt nöjd med ögonfärgen och skulle inte vilja ha det annorlunda. Det finns ju fler känslor än stolthet och skam man kan ha om sig själv och sin kropp.
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Kan jag få leasa din omgivning? ;) Medan jag går ner. Vill också känna att man får stöd och support. Inte folk som "Varför gå ner, du är så fin, du duger som du är, du tycker ju om dina former osv" :meh:

Ber om ursäkt för mitt språk i förskott.

Men vad är det för jävla argument, och vad är det för jävla sätt?

Om du nu är fet (som du skriver i trådstarten), så är det väl idiotiskt att försöka ge dig råd att behålla fetman/övervikten.

Jag trodde, tydligen helt fel, att alla vuxna människor vet att det är onyttigt/hälsofarligt att vara fet. Och att avråda en person som är sjuk av sin femta, från att gå ner i vikt är ju bara korkat.

Hjärtproblemen är ju en sak, och beroende på art kan det ju vara farligt "på riktigt".
Reumatism: tja det är ju inte farligt att få ondare, men det är ju inte särskilt roligt heller.
Man blir ju hindrad från livet om man väger så mycket att kroppen säger ifrån.

Dumma kompisar,

du är smart!

Men jag önskar att det här med fetma/kraftig övervikt kunde välta från att påstås handla om "karaktär" eller personangrepp till att handla om det det verkligen gör: fetma är farligt och skadligt och handikappar.
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Ja men är ju inte utseendet jag vill ändra på! Jag är stolt över min kropp och figur.

Nu känns det som att du försöker fortsätta samma diskussion med mig som med dina bekanta.

Ditt svar visar nog att det handlar just om hur man använder ordet stolt. För mig är det helt främmande att vara stolt över kroppen överhuvudtaget. Jag tänker mig att man blir stolt över sådant som man presterar.

För mig framstår användningen av ordet stolt som en onödig sak att bli osams om.
 
Sv: Får man inte vara stolt tjockis och vilja gå ner?

Jag ser eg ingen motsättning i det som diskuterad. En kvinna kan vara överviktig och vacker. Hon kan trivas i sin kropp, må bra och känna stolthet över den hon är. Men om övervikten påverkar hälsan eller hindrar henne från att göra saker hon vill göra så gör hon klokt i att gå ner i vikt. Hon kan då vara lika snygg och stolt i sin mindre kropp! Poängen är väl att var och en har rätt att bestämma själv och inte behöva få höra från andra vad som är rätt eller fel kroppsstorlek!
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 992
Senast: Raderad medlem 68338
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
4 126
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp