Får man gå på stubbåkrar?

Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Dina kanske.
Men hitta den bonde som tror på det.
Och de andra hundägare som håller med.
De ser dig och din hund på åkern och plötsligt så är det "fritt fram" för alla hundar och de blir då oftast rastade när de är ute.

De flesta hundägare är lata och rastar sina hundar så fort som möjligt.

Men alltså va?

Om jag får lov att spåra på en stubbåker, eller annan åker/mark/gräsplätt etc, så bör jag alltså ändå inte göra det för andra hundmänniskor kan börja rasta sina hundar där då?


Kl.
Jag har faktiskt aldrig träffat en bonde som pratar så som det låter här inne.
Bara bönder som glatt sagt att självklart får jag spåra med vovven på ängen/åkern/stubben/gräsplätten/etc. Inte heller har jag varit med om några hundrastar-inferno efteråt på de åkrar jag själv spårat på.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Men alltså va?

Om jag får lov att spåra på en stubbåker, eller annan åker/mark/gräsplätt etc, så bör jag alltså ändå inte göra det för andra hundmänniskor kan börja rasta sina hundar där då?

Jodå, så har jag varit tvungen att resonera. Då gäller det ridning. Jag kan inte ens själv tillåta mig rida på vallar, våra egna, som ligger avsides för rider jag så ska alla dit- då är det fritt fram.
Och så är det inte, jag kan själv välja att få trampskador, betala för ringvältning och mindre skörd just för det är MIN egen mark.

Men jag vill inte ha dit andra för de rider inte där jag rider, de rider inte när vädret är tjänligt, de rider i flock och har noll koll på avtappade skor och helt plötsligt ska de gena över stora beteshagen och öppnar gap men inte kan det finnas djur där för de ser ju inga så varför stänga de ska ändå dit imorgon:meh:....sedan är alla ute, lätta och ta in men tar TID.

I senvåras kom en äldre kvinna, eller rättaresagt, de kom 2 drivande springande stora hundar-lösa såklart-200 m efter kom ägaren , även den lös då, rakt igenom en vall fast det gick att gå på stigen i beteshagen.

Gah, nu fick jag välja i striden som blev och valde lösa hundar långt från föraren- hundägaren blev sur och fattade noll,varför koppel när de kan springa lösa, typ.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Men att vakta som hökar och leta lagtexter bara för att är fånerier enligt mig.

Det är märkligt att du tar lagarna som jag refererar till som mina åsikter.
Eller drar några andra slutsatser därav.

Lagen är som den är och du skjuter på budbäraren.
Om man bara frågar om lov först så är det ju inget problem.

Jag tycker och detta kan du då bemöta som min åsikt.
Att man frågar innan man lånar något oavsett vad det är.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Om jag får lov att spåra på en stubbåker, eller annan åker/mark/gräsplätt etc, så bör jag alltså ändå inte göra det för andra hundmänniskor kan börja rasta sina hundar där då?

Men då så har du ju frågat om lov och fått det.
Jag refererade till TS som tänkte spåra utan att fråga om lov på en tätortsnära åker.
Tro mig om man är på en åker där det är ett stort tryck av många hundägare så ser dessa detta och så kommer de i klasar för att släppa sina hundar lösa där.
Så fungerade det där jag bodde förut.
De t.o.m. släppte hundar lösa i min hästhage så att de skulle kunna leka med hästarna.
Ett sto kastade sitt föl efter att dessa hundar "bara hade lekt litet med hästarna".

Här där jag bor nu så skulle detta aldrig hända.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

:DFöljande ingår inte i allemansrätten
Tomtmark
Inhägnad industrimark/anläggning
Idrottsanläggningar
Planteringar
odlad mark
Militära områden (Kan spärras av eller öppnas efter behov)

Så långt ifrån allt ingår i allemansrätten

Ännu mer frapperande är väl att egentligen ingår ingenting i allemansrätten.
Eftersom ingenstans i den svenska lagboken står det skrivet vad som ingår eller inte ingår i allemansrätten.

Man får plöja igenom en mängd paragrafer för att finna vad man inte får göra...
Allt ovan ingår i allemansrätten, allemansrätten rör inte bara det man får göra utan även det man inte får göra. Om en stubbåker utan insådd gröda kan betraktas som odlad är inte självklart, men vet man inte ska man givetvis ge fan i att gå eller rida på den.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Men då så har du ju frågat om lov och fått det.
Jag refererade till TS som tänkte spåra utan att fråga om lov på en tätortsnära åker.Tro mig om man är på en åker där det är ett stort tryck av många hundägare så ser dessa detta och så kommer de i klasar för att släppa sina hundar lösa där.
Så fungerade det där jag bodde förut.
De t.o.m. släppte hundar lösa i min hästhage så att de skulle kunna leka med hästarna.
Ett sto kastade sitt föl efter att dessa hundar "bara hade lekt litet med hästarna".

Här där jag bor nu så skulle detta aldrig hända.

Nej jag tänker inte spåra på stubb utan att fråga pga den positionen jag råkar ha. Jag kan tycka att det är hur löjligt som helst, men jag är så illa tvungen. Men nu har jag skrivit detta ett par gånger, så låt bli att skriva vad jag har tänkt och inte tänkt att göra.

Det du målar upp är extremt osannolikt. Jag beklagar att stoet kastade fölet, men det är liksom inte det det handlar om nu. Jag har frågat bonden vid vår klubb om jag får spåra där och han sa okej så det gjorde jag vid ett par tillfällen. Jag har efter detta ALDRIG sett någon människa gå där med sin hund. Detta är kommunens hundtätaste plats och jag vistas på denna plats flera gånger i veckan. Ändå händer inte detta som du påstår kommer hända.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

"ursäkta jag släppte ut ungtjurarna när du var där ute, gjorde du dig illa..tja det läker väl;)

Att medvetet släppa ut ungtjurar när folk vistas i området lär betraktas som allvarligare brott än att vistas där, men du verkar då inte bekymra dig om någon råkar dö pga påhitt.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Nu är jag inte bonde men jag är inte helt tappad utan ser skillnad på vall och andra grödor. På åkern som valdes ut fanns inte ett spår av någon sorts odlad gröda.

Något som jag dock inte riktigt förstår ska jag erkänna, är hur man skadar grödorna om de ligger som frön på marken? Jag menar, de måste väl gro innan de går att trampa sönder?

Man trampar ner, flyttar runt, de kan ha börjat gro och ta skada mm och har någon stt så är det definitivt odlad mark som man ska hålla sig ifrån.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Man trampar ner, flyttar runt, de kan ha börjat gro och ta skada mm och har någon stt så är det definitivt odlad mark som man ska hålla sig ifrån.

Men vänta nu lite, vi pratar fortfarande om stubb där marken är stenhård och där halmen ännu ligger strängad.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Men jag vill inte ha dit andra för de rider inte där jag rider, de rider inte när vädret är tjänligt, de rider i flock och har noll koll på avtappade skor och helt plötsligt ska de gena över stora beteshagen och öppnar gap men inte kan det finnas djur där för de ser ju inga så varför stänga de ska ändå dit imorgon:meh:....sedan är alla ute, lätta och ta in men tar TID.


Just att stänga efter sig hade vi i och för sig lite trassel med när vi hade en stooooor lösdrift. Då gick människor igenom hagen och stängde inte efter sig så att fölen helt enkelt promenerade iväg.

Kl.
Kom faktiskt på att jag en gång fått en vänlig förfrågan av en markägare. Jag red i skogen och försökte (i min värld) göra skadan som redan var skedd av både hästar och motorcyklar mindre genom att välja andra vägar än de som var upptrampade. Men då berättade han att det är bättre om jag fortsätter rida där det redan är upptrampat, då hästarnas hovar kan skada rötterna. Det hade jag ingen tanke på, utan tänkte mer bara att jag inte skulle sabba ännu mer. Men det var ju bra att få veta det! :)
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Men då så har du ju frågat om lov och fått det.
Jag refererade till TS som tänkte spåra utan att fråga om lov på en tätortsnära åker.
Tro mig om man är på en åker där det är ett stort tryck av många hundägare så ser dessa detta och så kommer de i klasar för att släppa sina hundar lösa där.
Så fungerade det där jag bodde förut.
De t.o.m. släppte hundar lösa i min hästhage så att de skulle kunna leka med hästarna.
Ett sto kastade sitt föl efter att dessa hundar "bara hade lekt litet med hästarna".

Här där jag bor nu så skulle detta aldrig hända.

Fast jag uppfattade det nog inte som om Cilla tänkte bara bröta på, hon frågade ju. Och du skrev dessutom "vilken bonde tror på dig" eller något i den stilen. Har jag fått tillåtelse (vilket jag alltid fått utan minsta tvekan eller någon föreläsning om bajs, koppel, odling etc) så kan jag ju kanske inte hjälpa om andra låter sina hundar leka med hästar och bajsa ner hela åkern?

Jag har, som sagt, aldrig varit med om någon som tyckt att det varit dumt att jag lagt ett spår till mina hundar. De flesta gosar lite med hunden och tycker det är heltrevligt. :)
En gång när vi var på road trip hittade vi en jättefin äng med en stor å alldeles intill och frågade bonden över vägen (hans mark) om vi fick köra in med bilen i traktorspåren, tälta och göra en liten brasa där. Han blev alldeles till sig och tyckte det var så skojigt med "trevliga ungdomar" och det gjorde absolut ingenting att vi var på hans äng och kunde han hjälpa oss med något kanske?


Och nötter finns det ju alltid... Tyvärr. Jag hade stora problem med det när jag hade häst och red runt vårt stall i skogen, då kom det alltid ett helt gäng lösa whippets och satte sig i hasorna på hästarna t ex. Jag har också blivit jagad av en gubbe på en grusväg som menade att min häst gjorde hålorna i vägen (alltså vattenpölarna). Hans teori var att hästarna stannade på vägen och grävde upp hålorna med hovarna - så knäppgökar finns det ju, både med och utan hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

En domstol skulle nog döma för egenmäktigt förfarande, eftersom du inte stjäl hästen. Och frågan är om detens skulle bli det om hästen frivilligt gått med på ridturen:D

Hm om du anser att tjuvridning inte skulle leda till fällande dom pga att hästen inte protesterat (i och för sig finns det domar som gäller tjuvridning så du har fel) och att djur är jämställda med mark och egendom. Då skulle med din logik ( obs inte domstolens) det vara fullt tillåtet att göra vad sjutton man vill med all mark och alla döda ting, de protesterar ju inte.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Vadå tillgrepp,,personen rider ju bara omkring i hagen, barbacka.
Hästen tvingas inte till det.
Tillgrepp kan det ju inte bli eftersom hästen inte avlägsnas från hagen.

Möjligtvis om hästen skadas så.....

Kanon, då kan jag ta din traktor och köra omkring på din mark, den är ju hemmavid så det är helt lovligt.
Lbb logik
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Allt ovan ingår i allemansrätten, allemansrätten rör inte bara det man får göra utan även det man inte får göra. Om en stubbåker utan insådd gröda kan betraktas som odlad är inte självklart, men vet man inte ska man givetvis ge fan i att gå eller rida på den.

Källa på det tack:D

Allemansrätten finns inte som regelverk i lagtexten

Du får läsa ett stort antal lagar som reglerar vad som är förbjudet.

Inga som beskriver vad som är tillåtet:D
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Kanon, då kan jag ta din traktor och köra omkring på din mark, den är ju hemmavid så det är helt lovligt.
Lbb logik

Då måste du först tjuvkoppla den + bryta dig in i den = åverkan vilket är olagligt.

Sedan tvivlar jag starkt på att du ens klarar av att starta den än mindre få den att gå frammåt:D
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag tycker det är tillräckligt med fånerier redan. Jag tycker faktiskt du är med och piskar upp en konflikt som inte borde finnas. Därför skrev jag som jag skrev.

Givetvis skall ingen förstöra någons gröda. Men att vakta som hökar och leta lagtexter bara för att är fånerier enligt mig. Jag är uppvuxen på gård, ägt mark och har varit engagerad i LRF. Jag vill helt enkelt inte att bönder skall tas för gnälliga paragrafryttare helt enkelt. Jag känner inte igen den synen som du och din vapendragare för fram. Bönder är inte så ogina normalt sett.

Min far har alltid uppfostrat mig som att vi vårdar vår mark och lånar den av naturen. Så jag säger egentligen också. Sluta med fåneriena. Och nej ingen öl ikväll.

Även om jag inte äger mark så kan jag bara hålla med, jag är uppväxt med allemansrätten som rättesnöre, har tillbringat mycket tid ute i naturen. Träffat på många bönder, någon enstaka verkar vara född med en fis på tvären men överlag är det hyggligt generöst folk.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Hm om du anser att tjuvridning inte skulle leda till fällande dom pga att hästen inte protesterat (i och för sig finns det domar som gäller tjuvridning så du har fel) och att djur är jämställda med mark och egendom. Då skulle med din logik ( obs inte domstolens) det vara fullt tillåtet att göra vad sjutton man vill med all mark och alla döda ting, de protesterar ju inte.

För att det ska kunna lagföras så måste du nog nästan kunna visa på ngn form av skada.

Hästen är inte stulen
Den är inte skadad
Den har inte lämnat den inhägnad där ägaren har placerat den

Skadan kan ligga däri att när ägaren hämtar den för en ridtur är den så slut att det inte går...
men beskriv gärna vilket lagrum du lägger händelsen under
"egenmäktigt förfarande" skulle kunna passa.
men eftersom du känner till domar så länka gärna, intressant läsning
Ersättning för skada blir ju värre.:D
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Traktorn lär ju heller inte protestera... :D

Nej men för att få tillträde till traktorn måste du först bryta upp låset, sedan tjuvkoppla traktorn. och för att inte stjäla så måste du fylla på diesel.

Fast jag tror ju knappast det är ngn större risk..en moder traktor är en aning komplicerad att få igång och köra:D
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Då måste du först tjuvkoppla den + bryta dig in i den = åverkan vilket är olagligt.

Sedan tvivlar jag starkt på att du ens klarar av att starta den än mindre få den att gå frammåt:D

Det är ointressant vad man måste göra, det är principen. Enligt dig är det fullt lovligt att tillskansa sig motorfordon och köra dem på ägarens mark. Man kan bara bli fälld för eventuell åverkan på hästen eller fordonet, men att fara runt som en tok är fullt okej med lbb logik.

Nu håller jag givetvis inte med om att det är okej att varken tjuvrida eller tjuvköra en bil. Båda två är förmodligen rätt lindriga brott i allmänhet och åtal lär inte väckas vid enstaka lindriga förseelser, men det gör det knappast lagligt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
867
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 603
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Gula, böljande rapsfält har blivit en populär kuliss för Instagram- och Facebookbilder. Men man får inte gå ut på åkrar och posera med...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp