Får man gå på stubbåkrar?

Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Du menar att du inte hade sett någon skillnad på saken om någon tjuvridit dina hästar och om någon gått över din nyskördade och ännu inte sådda/besprutade/harvade åker?
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Nej om man har ett ärende så är man ju "behörig trafik".
Man får ju alltid ta sig fram till ock knacka på någons dörr och fråga.

Men du tycker ändå att man kan strunta i en del lagar om man så vill då eller?

Men hur ska ni ha det egentligen? Först måste jag ordna skjuts och gå hela vägen och nu får jag plötsligt köra själv?

Ja vissa saker struntar jag i. Ibland kör jag i 120 på 110-väg. Ibland cyklar jag mot rött. På den lokala badplatsen får min (och alla andras) hundar vara lösa trots att det är ett naturreservat. Jag tror ändå att jag är laglydigare än genomsnittssvensken. Jag har dock inte skrivit en enda gång att jag tänkt strunta i förbudet att beträda en stubbåker utan markägarens tillstånd!
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Du menar att du inte hade sett någon skillnad på saken om någon tjuvridit dina hästar och om någon gått över din nyskördade och ännu inte sådda/besprutade/harvade åker?

Varför skulle jag mena det?
Jag beskriver bara hur lagen ser på saken.

Det är så många som tycker en massa i denna tråden så jag håller mig på nivån att tycka att det är bra att inte tycka att det är okej att någonsin bryta mot lagen.
Då så får både hästar och åkrar vara i fred.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Ja se där, du tycker inte all lagar är sådär nödvändiga att följa.
När det inte passar dig.
Men nåde den som gör något när du inte tycker att det är rätt.
Som att tjuvrida en häst eller så.

Lagen är till för att ALLA med olika intressen skall skyddas.
T.ex. naturreservatet och dess intressen.
Men där så skiter du i det.

Och nu så skall jag tycka.

Jag tycker att det är egoistiskt och hänsynslöst att göra som man vill även om det bryter mot lagen.
Därför att : Det är andra som lider av dessa övertramp.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Även lagen i sig graderar allvarligheten i olika överträdelser t ex med olika straffskalor. Det är dessutom mänskligt att vara lite "olaglig" ibland, även om en del människor envist hävdar att de minsann aldrig gör något fel. Att köra för fort ibland gör nog de flesta bilister trots att det är ett brott som det är hyfsat höga böter på. Betyder det att jag då skiter i allt, säljer knark till barn och välter gravstenar som fredagsnöje? Nej det gör det inte :)
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Då hade jag, om jag visste att det inte är sått, också tränat med min hund på stubbåkern även om jag inte visste vem som hade marken, men respekterat att ägaren/brukaren inte velat om denne senare framförde sina synpunkter på ett belevat sätt. Under de förutsättningar som beskrivits kan i varje fall inte jag se någon anledning till att det inte skulle vara tillåtet.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Då hade jag, om jag visste att det inte är sått, också tränat med min hund på stubbåkern även om jag inte visste vem som hade marken, men respekterat att ägaren/brukaren inte velat om denne senare framförde sina synpunkter på ett belevat sätt. Under de förutsättningar som beskrivits kan i varje fall inte jag se någon anledning till att det inte skulle vara tillåtet.

Om det nu straxt innan du knallade ut med din hund blivit besprutat med pesticider. Din hund får krampanfall och dör...vem bär ansvaret då?
Du befann dig ju olovanes på odlingsmark så någon ersättning kommer ju inte i fråga och frågan är väl om din försäkring täcker det hela när fakta kommer fram
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Om det nu straxt innan du knallade ut med din hund blivit besprutat med pesticider. Din hund får krampanfall och dör...vem bär ansvaret då?
Du befann dig ju olovanes på odlingsmark så någon ersättning kommer ju inte i fråga och frågan är väl om din försäkring täcker det hela när fakta kommer fram

Det är självklart hundägaren som bär ansvaret och jag är övertygad om att ersättning betalas ut. Det gör den i andra fall där olyckan hade kunnat undvikas.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag tror att de som vill leka runt på åkrar inte begriper hur mycket arbete och pengar det ligger bakom att hålla en åker i bra skick.
Allt ifrån att lägga ner korrekta dräneringar till att gödsla rätt med jordanalys och sedan korrekt växtföljd.
Det är inte "bara ett fält".

Jodå det går utmärkt att veta allt det där utan att bli rabiat eller bokstavstroende. Fundamentalist kallas det om det gäller religion.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Att olovandes rida en häst räknas som olovligt tillgrepp av fordon och om man lämnar tillbaka det efter sig finns i princip ingen straffskala på det.

Menar du tillgrepp av fortskaffningsmedel? Det gäller för motorfordon och jo det finns en straffskala givetvis. Grovt brott kan ge 4 års fängelse. Men som sagt knappast tillämpligt här.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Menar du tillgrepp av fortskaffningsmedel? Det gäller för motorfordon och jo det finns en straffskala givetvis. Grovt brott kan ge 4 års fängelse. Men som sagt knappast tillämpligt här.

Vadå tillgrepp,,personen rider ju bara omkring i hagen, barbacka.
Hästen tvingas inte till det.
Tillgrepp kan det ju inte bli eftersom hästen inte avlägsnas från hagen.

Möjligtvis om hästen skadas så.....
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

En vall är alltid förbjudet område.
Och där blir det också problem med hundbajs, därför vill man inte ha hundar där alls.
Om man får hundbajs i ensilaget så blir det mycket dåligt.

Här där jag bor så tar bönderna 3-4 skördar med ensilage per säsong så man vet inte heller när det är dags nästa gång.
De skördar gräset ganska så kort för att få en proteinhaltig grönmassa till sina mjökkor.

Det finns betesvallar också.

Och jag pratade inte om hundar som skiter. Det skulle inte jag heller gilla. Med tanke på alla vilda djur som finns så kan man dock inte vara helt beroende av att det inte finns bajs på vallen. Då har man dålig riskbedömning men det är en annan sak.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Vadå tillgrepp,,personen rider ju bara omkring i hagen, barbacka.
Hästen tvingas inte till det.
Tillgrepp kan det ju inte bli eftersom hästen inte avlägsnas från hagen.

Möjligtvis om hästen skadas så.....

Läste du inte? Det är ju inte tillgrepp av fortskaffningsmedel. Det lär bli egenmäktigt förfarande och möjligen skadegörelse om hästen skadas.

Det är intressant hur noga du är med lagen när det passar dig. När det passar att hitta på egna lagar så gör du det.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Om det nu straxt innan du knallade ut med din hund blivit besprutat med pesticider. Din hund får krampanfall och dör...vem bär ansvaret då?
Du befann dig ju olovanes på odlingsmark så någon ersättning kommer ju inte i fråga och frågan är väl om din försäkring täcker det hela när fakta kommer fram

Jag undrar vad bonden då spridit ut? Något som tar död på ett stort däggdjur. Låter inte lagligt. Brott mot miljöbalken kanske.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Det finns betesvallar också.

Och jag pratade inte om hundar som skiter. Det skulle inte jag heller gilla. Med tanke på alla vilda djur som finns så kan man dock inte vara helt beroende av att det inte finns bajs på vallen. Då har man dålig riskbedömning men det är en annan sak.

Där får du heller inte gå utan tillstånd från brukaren:D
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Det finns betesvallar också.

Och jag pratade inte om hundar som skiter. Det skulle inte jag heller gilla.

TS skulle lägga spår på marken som hon ville använda.
Då så ingår per definition hund i sammanhanget.

Betesvallar är också växande gröda och förbjudet område ut lagens synvinkel.
Om man läser bokstavsvis.
Men det hävdar inte ens Naturvårdsverket.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Man får lägga ut råttgift, så nog kan hundar stryka med utan att det är miljöbrott.
Det finns vissa farliga bekämpningsmedel som är tillåtna.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
867
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 603
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Gula, böljande rapsfält har blivit en populär kuliss för Instagram- och Facebookbilder. Men man får inte gå ut på åkrar och posera med...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp