Får man gå på stubbåkrar?

Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Nej hela den svenska lagstftningen av nyare modell bygger på förarbeten och anan dokumentation. Det handlar inte så mycket om att tolka fel eller rätt i något sammanhang ( inklusive rörande allemansrätten) utan att det finns möjlighet för tolkningar. Det kommer det alltid att finnas så länge inte alla brott är uppräknade med alla omständigheter och med specifika straff.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Nej hela den svenska lagstftningen av nyare modell bygger på förarbeten och anan dokumentation. Det handlar inte så mycket om att tolka fel eller rätt i något sammanhang ( inklusive rörande allemansrätten) utan att det finns möjlighet för tolkningar. Det kommer det alltid att finnas så länge inte alla brott är uppräknade med alla omständigheter och med specifika straff.

Och tolkningen är beroende av den traditionella tolkningen.

Då vi på sikt ska integrera vår lagstiftning med EU;s så måste vi antingen överföra vår muntliga tolkningstradition till EU(vilket inte är troligt) eller fästa våra hittils muntliga tolkningsregler på pränt. Vilket i sin tur öppnar för juridiska granskningar o överklaganden.

Du kan ju ta exemplet med ett företag som gör bruk av ett annat företags resurser, utan vare sig lov eller ersättning. Jag känner inte till ngt land inom EU förutom Sverige där frågan överhuvudtaget diskuteras, svaret är så självklart: Förbjudet.Men i Sverige där diskuterar man och går som katten kring het gröt....
 
Senast ändrad:
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

I den mån det är aktuellt att vi i Sverige ska omarbeta hela vårt rättssytem för att synkaa det med EU, vilket jag betvivlar att vi kommer att göra, så gäller det alla länder inom EU. Alla lider förmodligen av motsvarande problem, är det rimligen bättre att vänta tills det utarbetats direktiv om hur det ska se ut?

Nu är det också så att vi har den lagstiftning vi har och den gäller, inte en eventuellt framtida.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

I den mån det är aktuellt att vi i Sverige ska omarbeta hela vårt rättssytem för att synkaa det med EU, vilket jag betvivlar att vi kommer att göra, så gäller det alla länder inom EU. Alla lider förmodligen av motsvarande problem, är det rimligen bättre att vänta tills det utarbetats direktiv om hur det ska se ut?

Nu är det också så att vi har den lagstiftning vi har och den gäller, inte en eventuellt framtida.

Vi anpassar vår lagstiftning efter den situation som gäller. Vi har idag ett flertal internationella regler som tillkommit för att underlätta just internationella transaktioner.

Problem kan uppstå när en affärsuppgörelse raseras och en juridisk process inleds, (inte brottsmåls), då kan den avgöras i ett annat EU land men efter svensk lagstiftning. Då faller den traditionella tolkningen bort och jurister dömer utifrån verklig text. Därför är det viktigt att lagtexten och den traditionella bedömningen överensstämmer och att även en ex fransk jurist kan tolka den utifrån texten.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Fast nu diskuterar vi gällande lagstiftning på ett problem i Sverige. För stunden kan vi läman eventuell EU anpassning utanför. Vi kan ta det den dagen det dyker upp, om det dyker upp.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Fast nu diskuterar vi gällande lagstiftning på ett problem i Sverige. För stunden kan vi läman eventuell EU anpassning utanför. Vi kan ta det den dagen det dyker upp, om det dyker upp.

Ja, men genom att lyfta frågan dit har jag klart belyst den svagheten som dagen imaginära allemansrätts-lagstiftning har dvs den lyser med sin frånvaro.
Problemen med de rumänska bärplockarna sätter det hela ju på sin spets.

En markägare måste slanta upp närmare 30 000 för att avhysa grupper som tältar mer än 2 nätter på hans mark, skit o skräp tvingas han själv samla upp.

Folk missbrukas, utnyttjas och det finns ingen lagstiftning att stoppa det hela.:cautious:
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Vad är det för fel på att diskutera frågor utifrån gällande lagstiftning? Det blir liksom uttjatat om ingen kan ställa en enkel fråga om vad som gäller utan att du ska dra upp vad som eventuell kanske kan komma och hända i framtiden om dina vilda spekulationer slår in.

Problem att få folk och efterleva lagen sker inom alla områden och är inget unikt när det gäller allemansrätten. Angående de rumänska bärplockarnas läger så är det inte en fråga om allemansrätten, att ockupera annans mark går under annan lagstiftning.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Vad är det för fel på att diskutera frågor utifrån gällande lagstiftning? Det blir liksom uttjatat om ingen kan ställa en enkel fråga om vad som gäller utan att du ska dra upp vad som eventuell kanske kan komma och hända i framtiden om dina vilda spekulationer slår in.

Problem att få folk och efterleva lagen sker inom alla områden och är inget unikt när det gäller allemansrätten. Angående de rumänska bärplockarnas läger så är det inte en fråga om allemansrätten, att ockupera annans mark går under annan lagstiftning.

Du om du öppnar dina ögon, tar in lite fakta så ser du att idag, inte imorgom blir folk utnyttjade pga av den irrationella hanteringen av den sk allemansrätten o kommersiellt bruk av annans egendom

Bara titta i tidningarna så hör du om folk som betals med 10 kr per liter bär de plockar:meh:
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Vad är det för fel på att diskutera frågor utifrån gällande lagstiftning? Det blir liksom uttjatat om ingen kan ställa en enkel fråga om vad som gäller utan att du ska dra upp vad som eventuell kanske kan komma och hända i framtiden om dina vilda spekulationer slår in.

Problem att få folk och efterleva lagen sker inom alla områden och är inget unikt när det gäller allemansrätten. Angående de rumänska bärplockarnas läger så är det inte en fråga om allemansrätten, att ockupera annans mark går under annan lagstiftning.

Här har du ett exempel
images

det ingår väl inte i den sk allemansrätten ändå kostar det markägaren ca 1500 spänn per person att avhysa dem, då gruppen kan bestå av20 pers så måste alltså markägaren pynta 30 000:- för att bli av med dem + att markägaren är den som får städa upp skiten.

Dagens lagstiftning...väl värd att kritisera;)
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Ditt inlägg handlade om att ockupera mark och bosätta sig där, det var det jag kommenterade. Men nu lämnar jag bärplockandet, vi kan väl ha en tråd om allemansrätten som inte handlar om underbetalad bärplockare.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Precis, det har inte med allemansrätten att göra när man beslagtar mark och bosätter sig där.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Du pratade om att ockupera mark och sätta upp ett läger.

Jag pratar om att kommersiellt bruka annans egendom.
Att slå läger utan lov är ett sätt.
Att plocka bär i kommersiellt syfte är ett annat
Att arrangera turer på häst, kanot cykel kan vara andra sätt.

Men det är lagstiftningen som gör det i praktiken omöjligt för en enskild markägare att stävja som bör diskuterats.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Precis, det har inte med allemansrätten att göra när man beslagtar mark och bosätter sig där.

Nej men det är den luddiga (medvetet luddiga) lagstiftningen som öppnar för beteendet.

Bara det att jag som markägare ska betala för att avhysa en lagbrytare är ju helt sjukt.

En lag som förbjuder brukandet av annans egendom utan ägarens skriftliga löfte.
Och en klar deklarerad rätt för markägaren att avhysa dem som inte har lov att vara där.

OBS detta gäller inte enskilda som vistas i skog o mark i rekreationssyfte.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jaja, du drar alltid upp det där. Nu handlade det om att prommenera på stubbåkrar.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag pratar om att kommersiellt bruka annans egendom.
Att slå läger utan lov är ett sätt.
Att plocka bär i kommersiellt syfte är ett annat
Att arrangera turer på häst, kanot cykel kan vara andra sätt.

Men det är lagstiftningen som gör det i praktiken omöjligt för en enskild markägare att stävja som bör diskuterats.

Vadå bör diskuteras? Här? Att du inte gillar hur det ser ut med allemansrätten i dagsläget är väl liksom inte riktigt mitt problem? Jag tror att hela buke är ganska medvetna om ditt behov av att pinka revir i varje hörn, så just DET behöver vi nog inte diskutera alls mer.

Du kan dock vara glad över att just detta diskuteras i högre instanser eftersom allt fler markägare inbillar sig att de kan styra och ställa över vilka som får lov att röra sig i deras marker.

Men än så länge är det helt okej att använda annans mark för kommersiella syften, samt att slå läger i högst ett dygn. Som markägare FÅR DU INTE avhysa dessa personer så länge de inte skadar din egendom.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Vadå bör diskuteras? Här? Att du inte gillar hur det ser ut med allemansrätten i dagsläget är väl liksom inte riktigt mitt problem? Jag tror att hela buke är ganska medvetna om ditt behov av att pinka revir i varje hörn, så just DET behöver vi nog inte diskutera alls mer.

Du kan dock vara glad över att just detta diskuteras i högre instanser eftersom allt fler markägare inbillar sig att de kan styra och ställa över vilka som får lov att röra sig i deras marker.

Men än så länge är det helt okej att använda annans mark för kommersiella syften, samt att slå läger i högst ett dygn. Som markägare FÅR DU INTE avhysa dessa personer så länge de inte skadar din egendom.

men jag har alltså rätt att avhysa folk som uppenbart skitar ner och skadar, som ex det romska lägret på bilden.

Och Om jag inte har råd att leja myndigheterna för 1500 spänn per avhyst så har jag ju rätt att flytta på folk som bryter lagen med våld så krävs, ty det är ju brottslingen som sätter nivån...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
867
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 603
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Gula, böljande rapsfält har blivit en populär kuliss för Instagram- och Facebookbilder. Men man får inte gå ut på åkrar och posera med...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp