Det behöver ju inte vara därför det är så för dig. Men jag har alltid haft torr och känslig hårbotten och hud öht. Kan få så det kliar en del och måste vara himla noga med val av produkter.Jag har också mycket kalk i vattnet jag har hemma nu, egen brunn. Men när jag bodde i lägenhet var det kommunalt vatten och inte alls lika mycket. Frisören har också sagt att det inte märks på mitt hår att vi har egen brunn
Vad använder du för schampo till att ta bort det?
Det har varit samma om jag så haft kommunalt vatten som bott med egen brunn. Förra boendet var dock KATASTROF vad gäller vattnet iom oerhört hårt. Jag blev först mer och mer torr och lite kliig. Sen dröjde det rätt länge. Men till slut började håret kännas svårt att få rent. Jag har alltid varit för torr hellre än att det känns fett etc. Men det kändes liksom klibbigt till slut och såå skört. Jag har ändå misshandlat det rätt frisk periodvid med färgningar, värmestyling, tuperat lite etc. Men nu var det risigt trots att jag bara tog väl hand om det. Det var torrt och frissigt och började till slut gå av.
Jag fick använda rätt starkt schampo/balsam/hårmask för hårt vatten, Malibu C. Då fick jag bort klibbet och det slutade gå av och var lite bättre. Men när vi sedan flyttade till nuvarande boende, också egen brunn, så blev håret som vanligt igen och jag kan ha vanliga schampon etc. Mycket mindre kli och håret har börjat bli tjockt och blankt igen.
Har man mycket kalk etc är det inte ovanligt att hår och även hud kan reagera. På mig syntes inget på håret under lång tid. Det mer bara var torrt och kliigt under kanske 2 år innan det blev riktigt illa.