Får man gå på stubbåkrar?

Sv: Får man gå på stubbåkrar?

För att det ska kunna lagföras så måste du nog nästan kunna visa på ngn form av skada.

Hästen är inte stulen
Den är inte skadad
Den har inte lämnat den inhägnad där ägaren har placerat den

Skadan kan ligga däri att när ägaren hämtar den för en ridtur är den så slut att det inte går...
men beskriv gärna vilket lagrum du lägger händelsen under
"egenmäktigt förfarande" skulle kunna passa.
men eftersom du känner till domar så länka gärna, intressant läsning
Ersättning för skada blir ju värre.:D

Det samma om man åker rally i något av dina fordon på din mark. Nej det leder sällan till åtal men för den skull är det inte lagligt.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Det är ointressant vad man måste göra, det är principen. Enligt dig är det fullt lovligt att tillskansa sig motorfordon och köra dem på ägarens mark. Man kan bara bli fälld för eventuell åverkan på hästen eller fordonet, men att fara runt som en tok är fullt okej med lbb logik.

Nu håller jag givetvis inte med om att det är okej att varken tjuvrida eller tjuvköra en bil. Båda två är förmodligen rätt lindriga brott i allmänhet och åtal lär inte väckas vid enstaka lindriga förseelser, men det gör det knappast lagligt.

Nej det är inte lagligt, och till skillnad från somliga så kan jag återigen svara med fakta

"För detta brott döms enligt 8 kap. 7 § i den svenska brottsbalken [1] den som olovligen tager och brukar motorfordon eller annat motordrivet fortskaffningsmedel, som tillhör annan. För brottet döms, om gärningen ej är belagd med straff enligt någon tidigare paragraf i samma kapitel, till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter. Är brottet grovt, dömes till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år."

:D:D
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Det samma om man åker rally i något av dina fordon på din mark. Nej det leder sällan till åtal men för den skull är det inte lagligt.
Nej det är inte lagligt, och till skillnad från somliga så kan jag återigen svara med fakta

"För detta brott döms enligt 8 kap. 7 § i den svenska brottsbalken [1] den som olovligen tager och brukar motorfordon eller annat motordrivet fortskaffningsmedel, som tillhör annan. För brottet döms, om gärningen ej är belagd med straff enligt någon tidigare paragraf i samma kapitel, till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter. Är brottet grovt, dömes till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år."

Till det kommer ev.brott mot terrängkörningslagen.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Källa på det tack:D

Allemansrätten finns inte som regelverk i lagtexten

Du får läsa ett stort antal lagar som reglerar vad som är förbjudet.

Inga som beskriver vad som är tillåtet:D

Källan är allemansrätten, hela vår natur i vid bemärkelse behandlas i allemansrätten som gäller både det man får göra och inte får göra och ingår därmed i den. Bara för att något ingår innebär det inte att det är tillåtet. Det är exempelv is enligt allemansrätten inte tillåtet att skräpa ner, man får då inte ens skräpa ner på en industritomt eller åker.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Då måste du först tjuvkoppla den + bryta dig in i den = åverkan vilket är olagligt.
Att låsa en traktor betyder att man antingen är schitzo eller gjort sig osams med alla grannar. :D

Sedan tvivlar jag starkt på att du ens klarar av att starta den än mindre få den att gå frammåt:D
Ett sånt vrak har en granne, "Tras-Olle". Hans maskinpark måste bogseras igång efter det att den stått på motorvärmare mitt i sommaren över natten och inte ens då är det säkert att skrotet startar. :cool:
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Att låsa en traktor betyder att man antingen är schitzo eller gjort sig osams med alla grannar. :D

Ett sånt vrak har en granne, "Tras-Olle". Hans maskinpark måste bogseras igång efter det att den stått på motorvärmare mitt i sommaren över natten och inte ens då är det säkert att skrotet startar. :cool:

Njae..med ett par hundra liter diesel i tanken och ett maskinvärde på ett över en halv mille så är det nog mer sunt förnuft det handlar om.....

Försäkringsbolaget skulle dra ner radikalt på ev. ersättningar om man inte låser.
Maskinhallen ex. är permanent låst liksom verkstaden.

Så det handlar nog mer om sunt förnuft...än schizofreni :sneaky:
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Källan är allemansrätten, hela vår natur i vid bemärkelse behandlas i allemansrätten som gäller både det man får göra och inte får göra och ingår därmed i den. Bara för att något ingår innebär det inte att det är tillåtet. Det är exempelv is enligt allemansrätten inte tillåtet att skräpa ner, man får då inte ens skräpa ner på en industritomt eller åker.

Men var står det?

Nedskräpning exempelvis regleras i miljöbalken..tror jag men du vet väl bättre. så var står det och var hittar jag paragraferna om allemansrätten

Personligen tror jag ditt påstående håller din vanliga standard

:sneaky:

Ps var i Sveriges rike lag är frågan. inte vad som skrivs utöver detta eftersom all hantering i rätten bygger på gällande lagar
 
Senast ändrad:
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Källan är allemansrätten, hela vår natur i vid bemärkelse behandlas i allemansrätten som gäller både det man får göra och inte får göra och ingår därmed i den. Bara för att något ingår innebär det inte att det är tillåtet. Det är exempelv is enligt allemansrätten inte tillåtet att skräpa ner, man får då inte ens skräpa ner på en industritomt eller åker.

Kompletering:

Naturvårdsverket säger själva:
"Allemansrättens innebörd
I 2 kap. 18 § regeringsformen stadgas, att oberoende av det skydd som grundlagen ger den enskildes äganderätt ”alla skall ha tillgång till naturen
enligt allemansrätten”. Allmänhetens rätt har alltså numera (sedan 1994) stöd i grundlagen. Men
inget sägs om vad den rätten närmare är för något.
Inte heller annan lagstiftning ger klart besked om
detta."


Men du vet säkert bättre eller hur?:D:D
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

För att det ska kunna lagföras så måste du nog nästan kunna visa på ngn form av skada.

Hästen är inte stulen
Den är inte skadad
Den har inte lämnat den inhägnad där ägaren har placerat den

Skadan kan ligga däri att när ägaren hämtar den för en ridtur är den så slut att det inte går...
men beskriv gärna vilket lagrum du lägger händelsen under
"egenmäktigt förfarande" skulle kunna passa.
men eftersom du känner till domar så länka gärna, intressant läsning
Ersättning för skada blir ju värre.:D

"8 § Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader."

Läs och lär i brottsbalken. Tager och brukar räcker. Egenmäktigt förfarande kräver inte att du tillskansar dig objektet ifråga. Jag tror att du fattar det här egentligen men väljer att skriva en massa strunt ändå. Egenmäktigt förfarande är ju till för precis de fall när någon tillgriper något men inte ämnar behålla saken.

Konstigt hur du propagerar för att vissa lagar skall följas men skiter helt i andra. Fast du driver nog bara med oss för så ologiskt kan ingen reonera på riktigt.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jo mycket i allemansrätten regleras i lagen framförallt i miljöbalken och jordabalken, men det hindrar inte att det är en del av allemansrätten, vad man inte får göra liksom vad man får göra. Typ man får plocka kottar och ris från marken men inte bryta grenar från levande träd. Man får plocka bär och svamp men inte fridlysta växter etc.

Det var snällt av dig att ge mig äran av att ha skrivit allemansrätten, men den fanns när jag föddes så det är inte möjligt.

Annars trodde jag allemansrätten var ganska allmänt bekant, googla på den så får du se att det även står vad man inte får göra, dvs att det också är en del av allemansrätten. Jag trodde också det borde ligga i din linje att mer se till begränsningarna än det man får göra. Åtminstone när det gäller andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

"8 § Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader."

Läs och lär i brottsbalken. Tager och brukar räcker. Egenmäktigt förfarande kräver inte att du tillskansar dig objektet ifråga. Jag tror att du fattar det här egentligen men väljer att skriva en massa strunt ändå. Egenmäktigt förfarande är ju till för precis de fall när någon tillgriper något men inte ämnar behålla saken.

Konstigt hur du propagerar för att vissa lagar skall följas men skiter helt i andra. Fast du driver nog bara med oss för så ologiskt kan ingen reonera på riktigt.

"egenmäktigt förfarande" skulle kunna passa. skrev jag väl. Så det passade ju bra då eller hur?
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jo mycket i allemansrätten regleras i lagen framförallt i miljöbalken och jordabalken, men det hindrar inte att det är en del av allemansrätten, vad man inte får göra liksom vad man får göra. Typ man får plocka kottar och ris från marken men inte bryta grenar från levande träd. Man får plocka bär och svamp men inte fridlysta växter etc.

Det var snällt av dig att ge mig äran av att ha skrivit allemansrätten, men den fanns när jag föddes så det är inte möjligt.
Allemansrätten är nämd i grundlagen, men man hänvisar bara, ingen beskrivning vad den innehåller eller var man kan finna de regler som reglerar allemansrätten. Vilket är förståeligt...de finns inte. Däremot finns en mängd lagar som förbjuder handlingar, men dessa lagar har funnits med i lagboken betydligt längre än ordet allemansrätt
Annars trodde jag allemansrätten var ganska allmänt bekant, googla på den så får du se att det även står vad man inte får göra, dvs att det också är en del av allemansrätten. Jag trodde också det borde ligga i din linje att mer se till begränsningarna än det man får göra. Åtminstone när det gäller andra.

Nej inte ett ord sägs om allemansrätten i dessa paragrafet. Till och med naturvårdsverket håller ju med om det=". Men
inget sägs om vad den rätten närmare är för något.
Inte heller annan lagstiftning ger klart besked om
detta."
"

må de?O_o
 
Senast ändrad:
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Nej det är inte lagligt, och till skillnad från somliga så kan jag återigen svara med fakta

"För detta brott döms enligt 8 kap. 7 § i den svenska brottsbalken [1] den som olovligen tager och brukar motorfordon eller annat motordrivet fortskaffningsmedel, som tillhör annan. För brottet döms, om gärningen ej är belagd med straff enligt någon tidigare paragraf i samma kapitel, till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter. Är brottet grovt, dömes till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år."

Till det kommer ev.brott mot terrängkörningslagen.

Jo jag påpekade att jag inte vet att det inte är lagligt men att med din logik när du anser det vara lagligt att rida på andras hästar. Motsvarande paragrafer finns även för andra prylar, egenmäktigt förfarande kallas det.

Om det inte är egenmäktigt förvarande att rida en häst i hagen med motiavationen att man inte tar den där ifrån eller skadar den så torde det samma gälla för traktorn om man kör på din åker. Nu är båda olagligt jag ville bara peka på ditt i vanlig ordning egocentriska tänkande. Gör något med mina prytalr är det förbjudet, gör någon det med andras är det tillåtet.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Nej inte ett ord sägs om allemansrätten i dessa paragrafet. Till och med naturvårdsverket håller ju med om det=". Men
inget sägs om vad den rätten närmare är för något.
Inte heller annan lagstiftning ger klart besked om
detta."
"

må de?O_o

Det har jag aldrig påstått heller, kan du inte sluta med din vana att hitta på saker, tilldela någon åsikten för att sedan tala om att de har fel? Det är tröttsamt.

PS, det här började med att jag upplyste om att allemansrätten både tar upp det man får göra och det man inte får göra vilket du ifrågasatte och undrade över källan. Svaret blev givetvis att allemansrätten är källan på vad som ingår i den samma.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Juristerna är ganska överens om att det faktiskt finns något som heter allemansrätt och att denna berörs i bl a miljöbalken. När jag läste miljörätt (15 hp) så ägnades en ganska stor del av kursen till att diskutera just allemansrätt samt läsa prejudicerande domar. Det enda som stämmer i ditt påstående är att det inte finns en lag som exakt reglerar allt som du får och inte får göra.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jo jag påpekade att jag inte vet att det inte är lagligt men att med din logik när du anser det vara lagligt att rida på andras hästar. Motsvarande paragrafer finns även för andra prylar, egenmäktigt förfarande kallas det.

Om det inte är egenmäktigt förvarande att rida en häst i hagen med motiavationen att man inte tar den där ifrån eller skadar den så torde det samma gälla för traktorn om man kör på din åker. Nu är båda olagligt jag ville bara peka på ditt i vanlig ordning egocentriska tänkande. Gör något med mina prytalr är det förbjudet, gör någon det med andras är det tillåtet.

nej jag anser det inte lagligt, jag anser det lika olagligt som att beträda odlad mark utan lov:D
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Juristerna är ganska överens om att det faktiskt finns något som heter allemansrätt och att denna berörs i bl a miljöbalken. När jag läste miljörätt (15 hp) så ägnades en ganska stor del av kursen till att diskutera just allemansrätt samt läsa prejudicerande domar. Det enda som stämmer i ditt påstående är att det inte finns en lag som exakt reglerar allt som du får och inte får göra.

Jaha och då stod det att hovrätten dömt enligt paragrafen den o den i Lagmansrätten då?

Tvärtom vad du säger så är alla jurister (de med examen) överens om att allemansrätten nämns bara i lagen men att andra paragrafer i brotts o miljölagen reglerar dessa frågor:meh:

I miljöbalken står ju bara "Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den" (kap 7, 1 §)"
 
Senast ändrad:
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Så bra att du ändrat dig och inte länger anser att det är lagligt att rida andras hästar, så bra att vi är överens.

Javisst då är vi överens då, att det är olagligt att vistas på odlad mark eller rida på en häst utan ägaren löfte. jajamensan:D:D
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Då kan vi ju återgå till tråden, för frågeställningen här är snarast om vad som är odlad mark och det gällde till fots och inte med en häst.

Grundreglen är ioch för sig att man inte får förstöra, inte att man inte får vistas på platsen, men allt som oftast sammanfaller det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
867
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 603
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Gula, böljande rapsfält har blivit en populär kuliss för Instagram- och Facebookbilder. Men man får inte gå ut på åkrar och posera med...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp