Får man gå på stubbåkrar?

Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Man får lägga ut råttgift, så nog kan hundar stryka med utan att det är miljöbrott.
Det finns vissa farliga bekämpningsmedel som är tillåtna.

Man brukar inte sprida råttgift på åkrar så vitt jag vet. Egentligen får du inte köpa utgift utan att ha rätt utbildning. Om du lägger ut giftet på rätt sätt så får inte hundar i sig giftet.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag undrar vad bonden då spridit ut? Något som tar död på ett stort däggdjur. Låter inte lagligt. Brott mot miljöbalken kanske.
Det finns ju en del medel i klass 1l med hög giftighet eller frätande som om du knallar ut på åkern direkt efter kan orsaka permanenta skador hos djur som slickar nosar eller rullar sig i det nysprutade.

När vi hanterar dessa så gäller stänkskydd, handskar gummiförkläde o stövlar.

Och om hunden får detta i ögonen i början av en timslång promenad så kanske skadan är permanent när du upptäcker det hela framåt kvällen.

och eftersom du inte får beträda en odling är bonden inte skyldig att sätta upp skyltar
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

TS skulle lägga spår på marken som hon ville använda.
Då så ingår per definition hund i sammanhanget.

Betesvallar är också växande gröda och förbjudet område ut lagens synvinkel.
Om man läser bokstavsvis.
Men det hävdar inte ens Naturvårdsverket.

Hunden skulle TRÄNAS, inte rastas. Rastar gör man innan man tränar. Mina hundar bajsar inte i spåret, det har jag faktiskt inte varit med om att någons hund har gjort.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Fåna dig inte.

Det är ju två perspektiv.
Markägare på ena sidan och den som vill beträda annans mark på andra sidan.

Fredagskväll efter några bira?
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Dina kanske.
Men hitta den bonde som tror på det.
Och de andra hundägare som håller med.
De ser dig och din hund på åkern och plötsligt så är det "fritt fram" för alla hundar och de blir då oftast rastade när de är ute.

De flesta hundägare är lata och rastar sina hundar så fort som möjligt.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Det finns ju en del medel i klass 1l med hög giftighet eller frätande som om du knallar ut på åkern direkt efter kan orsaka permanenta skador hos djur som slickar nosar eller rullar sig i det nysprutade.

När vi hanterar dessa så gäller stänkskydd, handskar gummiförkläde o stövlar.

Och om hunden får detta i ögonen i början av en timslång promenad så kanske skadan är permanent när du upptäcker det hela framåt kvällen.

och eftersom du inte får beträda en odling är bonden inte skyldig att sätta upp skyltar

Vilka klass 1 bekämpningsmedel menar du att man skulle spruta på en stubb?
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Fåna dig inte.

Det är ju två perspektiv.
Markägare på ena sidan och den som vill beträda annans mark på andra sidan.

Fredagskväll efter några bira?

Jag tycker det är tillräckligt med fånerier redan. Jag tycker faktiskt du är med och piskar upp en konflikt som inte borde finnas. Därför skrev jag som jag skrev.

Givetvis skall ingen förstöra någons gröda. Men att vakta som hökar och leta lagtexter bara för att är fånerier enligt mig. Jag är uppvuxen på gård, ägt mark och har varit engagerad i LRF. Jag vill helt enkelt inte att bönder skall tas för gnälliga paragrafryttare helt enkelt. Jag känner inte igen den synen som du och din vapendragare för fram. Bönder är inte så ogina normalt sett.

Min far har alltid uppfostrat mig som att vi vårdar vår mark och lånar den av naturen. Så jag säger egentligen också. Sluta med fåneriena. Och nej ingen öl ikväll.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Dina kanske.
Men hitta den bonde som tror på det.
Och de andra hundägare som håller med.
De ser dig och din hund på åkern och plötsligt så är det "fritt fram" för alla hundar och de blir då oftast rastade när de är ute.

De flesta hundägare är lata och rastar sina hundar så fort som möjligt.

Var vänlig och dra inte alla landets bönder över en och samma kam.
Vi, och de jag har hört med, har inga problem med enstaka fotgängare/folk som vill träna hund på sina åkrar. Jag känner inte hela landets bondekår och jag tvivlar starkt på att du gör det också.

Det är betydligt större problem med korkade människor som kastar skräp från bilen och som ger djuren en plågsam död...

För övrigt kan du låta bli att stoppa in majoriteten av hundägarna i samma fack också!
 
Senast ändrad:
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag tycker det är tillräckligt med fånerier redan. Jag tycker faktiskt du är med och piskar upp en konflikt som inte borde finnas. Därför skrev jag som jag skrev.

Givetvis skall ingen förstöra någons gröda. Men att vakta som hökar och leta lagtexter bara för att är fånerier enligt mig. Jag är uppvuxen på gård, ägt mark och har varit engagerad i LRF. Jag vill helt enkelt inte att bönder skall tas för gnälliga paragrafryttare helt enkelt. Jag känner inte igen den synen som du och din vapendragare för fram. Bönder är inte så ogina normalt sett.

Min far har alltid uppfostrat mig som att vi vårdar vår mark och lånar den av naturen. Så jag säger egentligen också. Sluta med fåneriena. Och nej ingen öl ikväll.


:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag tycker det är tillräckligt med fånerier redan. Jag tycker faktiskt du är med och piskar upp en konflikt som inte borde finnas. Därför skrev jag som jag skrev.

Givetvis skall ingen förstöra någons gröda. Men att vakta som hökar och leta lagtexter bara för att är fånerier enligt mig. Jag är uppvuxen på gård, ägt mark och har varit engagerad i LRF. Jag vill helt enkelt inte att bönder skall tas för gnälliga paragrafryttare helt enkelt. Jag känner inte igen den synen som du och din vapendragare för fram. Bönder är inte så ogina normalt sett.

Min far har alltid uppfostrat mig som att vi vårdar vår mark och lånar den av naturen. Så jag säger egentligen också. Sluta med fåneriena. Och nej ingen öl ikväll.

Åh va jag håller med!
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Dina kanske.
Men hitta den bonde som tror på det.
Och de andra hundägare som håller med.
De ser dig och din hund på åkern och plötsligt så är det "fritt fram" för alla hundar och de blir då oftast rastade när de är ute.

De flesta hundägare är lata och rastar sina hundar så fort som möjligt.

Vilka konstiga bönder jag träffat på som inte säger nej...? Och ditt påstående om att andra hundägare inte skulle veta att när hunden jobbar koncentrerat så skiter den inte är ju helt taget ur luften. Jag kan hitta jättemånga hundägare som är helt eniga med mig på den punkten :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
867
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 603
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Gula, böljande rapsfält har blivit en populär kuliss för Instagram- och Facebookbilder. Men man får inte gå ut på åkrar och posera med...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp