Får man gå på stubbåkrar?

Sv: Får man gå på stubbåkrar?

:bow: :bow: Helt rätt, det var så jag också gjorde för att få rida där andra inte fick det. Det kostar så lite att vara artig och vänlig, även om man har rättighet att göra något utan att fråga (gäller överallt, i olika sammanhang).
Precis. En fråga handlar ju om att visa respekt för andra människor och deras egendomar. Även om jag inte tror det är många som säger nej, så är det mer tillmötesgående att ta sig tid att fråga först. Säger stubbåkerägaren nej så är det bara att acceptera. Kanske har han eller hon varit med om att (stads)människor förstört och nu vägrar eller är en grinig gammal gubbe eller gumma som säger nej bara för att, men det får stå för den personen i så fall. Och då ser jag ingen anledning att strunta i stubbåkerägarens åsikt och vara där ändå.

Jag är uppfostrad med att man frågar, till och med frågar min mamma om riktigt överdrivna saker och så långt går jag inte i dag själv. Jag skulle tex inte fråga om ett glas vatten hos en vän. Jag ser det som lite överdrivet. Men jag är uppfostrad med att man faktiskt gör det. Ett bra lite överdrivet exempel är frågan "Kan jag låna toaletten?" Eh, nej absolut inte, du får kissa på dig!" :D:p Därför frågar jag "Hur hittar jag till toa? " istället:o
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag tror de allra flesta är uppfostrade till att fråga först, men då krävs ju att 1) man vet om att man måste fråga om den saken och 2) att man hittar personen som ska tillfrågas. Jag blir helt ärligt lite trött av resonemanget att det skulle vara så lätt, för gårdarna här ligger inte som de gör runt Höör/Hörby eller ner mot Svedala eller var nu landsbygdsbo bor. Här ligger gårdarna väldigt tätt och de flesta är som sagt avstyckade. Förhoppningsvis bor markägaren i en av dem men att hitta rätt ägare till rätt mark är nog lättare sagt än gjort. De gånger jag hittat någon att fråga har de rört sig runt något av husen eller suttit i en traktor. Ska jag åka långt ut på landet för att hitta markägaren så kan jag lika gärna åka till Revingehed. Önskan att använda stubbåker kommer av att jag vill spara både min plånbok och miljön genom att slippa åka flera mil till spårmarken.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Skall du träna spår med hund bör du absolut fråga först! Jag kan inte säga vad som gäller allemansrättsligt men jag vet flera häromkring som själva jagar med hund som inte skulle gilla det alls, sen finns det andra som tycker det är kul att se bara de har lite koll på vem det är.

Lantmäteriet har register över vilka som är ägare till alla fastigheter och det är bara att ringa och fråga dem så får du svar direkt.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Personspår är det jag pratar om, inte viltspår :). Dvs jag går enligt ett visst mönster och efter 1-2 timmar ska hunden följa vittringen från mina fotsteg. Enligt allemansrätten är det fritt fram att spåra personspår, det är bara när man lägger ut blod som man behöver tillstånd.

Och tack för tipset om Lantmäteriet! Det var något sådant jag hoppades på :)
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag tror de allra flesta är uppfostrade till att fråga först, men då krävs ju att 1) man vet om att man måste fråga om den saken och 2) att man hittar personen som ska tillfrågas. Jag blir helt ärligt lite trött av resonemanget att det skulle vara så lätt, för gårdarna här ligger inte som de gör runt Höör/Hörby eller ner mot Svedala eller var nu landsbygdsbo bor. Här ligger gårdarna väldigt tätt och de flesta är som sagt avstyckade. Förhoppningsvis bor markägaren i en av dem men att hitta rätt ägare till rätt mark är nog lättare sagt än gjort. De gånger jag hittat någon att fråga har de rört sig runt något av husen eller suttit i en traktor. Ska jag åka långt ut på landet för att hitta markägaren så kan jag lika gärna åka till Revingehed. Önskan att använda stubbåker kommer av att jag vill spara både min plånbok och miljön genom att slippa åka flera mil till spårmarken.

om du inte får tag på ägaren...ger dig då rätt att bryta lagen med motiveringen -det finns ingen att fråga

svar: nej!
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Personspår är det jag pratar om, inte viltspår :). Dvs jag går enligt ett visst mönster och efter 1-2 timmar ska hunden följa vittringen från mina fotsteg. Enligt allemansrätten är det fritt fram att spåra personspår, det är bara när man lägger ut blod som man behöver tillstånd.

Och tack för tipset om Lantmäteriet! Det var något sådant jag hoppades på :)

och den rätten gäller inte på tomt, industrimark och odjad mark:D
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

haha. juridiskt sett så hamnar det nog på samma bord i alla fall. egenmäktigt förfarande.....

Nej det blir tagande av olovlig väg, vilket är grövre.

Ja åkrar är något levande som den som odlar sköter om noga.
Det är dessutom brukarens levebröd vilket räknas som allvarligare än den gör om det handlar om hobby.
Att olovandes rida en häst räknas som olovligt tillgrepp av fordon och om man lämnar tillbaka det efter sig finns i princip ingen straffskala på det.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

kanske är en vall alltid förbjuden att gå på då? Det är ju en gräsplantering.

En vall är alltid förbjudet område.
Och där blir det också problem med hundbajs, därför vill man inte ha hundar där alls.
Om man får hundbajs i ensilaget så blir det mycket dåligt.

Här där jag bor så tar bönderna 3-4 skördar med ensilage per säsong så man vet inte heller när det är dags nästa gång.
De skördar gräset ganska så kort för att få en proteinhaltig grönmassa till sina mjökkor.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Det är inte direkt brottsligt (i den bemärkelsen att jag blir åtalad eller bötesfälld) att beträda en stubbåker, ...

Jo det kan det vara.
Det är "Tagande av olovlig väg".

Det värsta som kan hända är att du och andra hundägare blir bannlysta från marken.
Och så hade ni plötsligt ingenstans alls att vara.

Det går också att reglera med odlingsföljden.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Men var ska jag ställa bilen? Den får ju enligt tidigare inlägg från dig aldrig stå parkerad i vägkanten.

Så illa är det.
Meningen är att du bara skall komma fram just till fots.

Du får gå hela vägen och lämna bilen hemma alternativt få någon att skjutsa dig och släppa av dig vid vägskälet.

Jag begriper inte att vissa har så svårt att acceptera att det finns lagar och regler att följa.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jo det kan det vara.
Det är "Tagande av olovlig väg".

Det värsta som kan hända är att du och andra hundägare blir bannlysta från marken.
Och så hade ni plötsligt ingenstans alls att vara.

Det går också att reglera med odlingsföljden.

Förlåt men vad är skillnaden mellan att bli ombedd att gå och att bli bannlyst? Och hur skulle detta påverka vår möjlighet att spåra på annan mark som distriktet delat ut?
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

.... men då krävs ju att 1) man vet om att man måste fråga om den saken och 2) att man hittar personen som ska tillfrågas.

På 1) Alla är skyldiga enligt lag att hålla reda på vilka lagar som gäller. Alltid oavsett vad man tar sig för.
Att inte veta är ingen giltig ursäkt utan eb försvårande omständighet.

På 2) Det får man se till att göra sig besväret med. Och då så finns det telefoner.

Man 1) Tar reda på fastighetsbetäckningen
2) Tar reda på fastighetsägaren
3) kontaktar brukaren

Du behöver inte ens lämna soffan.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Förlåt men vad är skillnaden mellan att bli ombedd att gå och att bli bannlyst?
Man kan få besöksförbud om man gör bort sig ordentligt.
Det är något som markägaren kan söka för att förbjuda någon vid vite att trassla runt på marken.
Om det bedöms att du kan skada marken och inte begriper att hålla dig borta så kan kan du få det.
Det kan man även få om man t.ex. är i vägen för skogsmaskiner i skogen.

Och hur skulle detta påverka vår möjlighet att spåra på annan mark som distriktet delat ut?
Det vet jag inte om det kan göra.
Men varför håller du dig inte då på den marken?
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Nej det blir tagande av olovlig väg, vilket är grövre.

Ja åkrar är något levande som den som odlar sköter om noga.
Det är dessutom brukarens levebröd vilket räknas som allvarligare än den gör om det handlar om hobby.
Att olovandes rida en häst räknas som olovligt tillgrepp av fordon och om man lämnar tillbaka det efter sig finns i princip ingen straffskala på det.

instämmer ödmjukast:)
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Så illa är det.
Meningen är att du bara skall komma fram just till fots.

Du får gå hela vägen och lämna bilen hemma alternativt få någon att skjutsa dig och släppa av dig vid vägskälet.

Jag begriper inte att vissa har så svårt att acceptera att det finns lagar och regler att följa.

Nja i praktiken är det i princip ingen som är så rabiat med att alla regler SKA följas oavsett vad ;). Utom ett par markägare på buke då. Jag kan förstå att i de fall något förstörs så är det bra att ha lagar att luta sig mot men att någon skulle jaga iväg mig från gården när jag kört dit i ett ärende ser jag som högst otroligt :).

Men du behöver inte förfasa dig över min i ditt tycke dåliga respekt för Markägare och Lag och ordning då jag fått tips över mark som får användas :)
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag tror att de som vill leka runt på åkrar inte begriper hur mycket arbete och pengar det ligger bakom att hålla en åker i bra skick.
Allt ifrån att lägga ner korrekta dräneringar till att gödsla rätt med jordanalys och sedan korrekt växtföljd.
Det är inte "bara ett fält".
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Nej om man har ett ärende så är man ju "behörig trafik".
Man får ju alltid ta sig fram till ock knacka på någons dörr och fråga.

Men du tycker ändå att man kan strunta i en del lagar om man så vill då eller?
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Man kan få besöksförbud om man gör bort sig ordentligt.
Det är något som markägaren kan söka för att förbjuda någon vid vite att trassla runt på marken.
Om det bedöms att du kan skada marken och inte begriper att hålla dig borta så kan kan du få det.
Det kan man även få om man t.ex. är i vägen för skogsmaskiner i skogen.


Det vet jag inte om det kan göra.
Men varför håller du dig inte då på den marken?

Tror du på fullaste allvar att detta skulle hända? Jag är som sagt mycket försiktig och har ambitionen att fråga först.

Om du läser tidigare svar så står det att det är ganska långt att köra. Men om du inte vet om det skulle påverka, varför skriver du att vi inte skulle ha någonstans alls att spåra längre?
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag menade nära som du ju önskade.

Fråga först.
Annars så kanske du alltid måste åka den långa vägen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
867
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 603
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Gula, böljande rapsfält har blivit en populär kuliss för Instagram- och Facebookbilder. Men man får inte gå ut på åkrar och posera med...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp