Får man gå på stubbåkrar?

Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Problemet med ditt resonemang är ju att det är förbjudet att beträda plantering o odling under vår, sommar o höst och de delar av vintern när marken inte är frusen o snötäckt.

Lagtexten specar klart "Kan ta skada"

Så utan arrendatorns eller markägarens tillstånd så är det ett stort nono att knalla ut på ett gärde om hösten

Men om inget kan ta skada då? Har stubben i sig något ekonomiskt värde som minskas för att jag går på den? Om halmen ligger kvar ute på åkern, i strängar eller balar, så innebär det väl att det inom en inte allt för avlägsen framtid kommer en traktor att köra där. Och kan traktorn köra så kan väl jag gå? Eller menar du att ett par fötter skadar mer än traktorhjul?
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Vad gäller egentligen? På åkern som jag till slut valde så var inte all halm inplockad än så då kan det väl inte heller vara insått? Och då borde det väl vara okej.

Har itne läst hela tråden så kanske upprepar nu men..

Du får aldrig gå på odlad mark utan tillstånd, stubb eller inte.

Beroende på VAD som ska odlas nästkommande år så sår man vid olika tidpunkt. Här har vi vall insådd på några stubbar och det gjordes för länge sen. Där ser man också att det är något på gång eftersom det är ganska mycket gräs i stubben.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Men om inget kan ta skada då? Har stubben i sig något ekonomiskt värde som minskas för att jag går på den? Om halmen ligger kvar ute på åkern, i strängar eller balar, så innebär det väl att det inom en inte allt för avlägsen framtid kommer en traktor att köra där. Och kan traktorn köra så kan väl jag gå? Eller menar du att ett par fötter skadar mer än traktorhjul?

Man kör ganska ofta på odlad mark med traktor. Ogräsbekämpning osv.
Så jag tror inte att det är något argument.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jaha det var ju synd att lagen är så strikt att den inte tar hänsyn till om man förstör något eller ej. Och det är ännu tråkigare att det inte finns något markregister så man får möjlighet att göra allt på rätt sätt. Stubbtider är spårtider för hundägare och varenda kotte jag känner är ute minst ett par gånger i veckan. Tror inte en enda har frågat markägaren. Ibland är det nog bättre att vara lyckligt ovetande...

Och för att vara på den säkra sidan nu (detta är säkert också förbjudet tänker jag...), får jag köra med bil via privat väg in på någons gårdsplan för att kunna knacka på dörren? Eller måste jag gå till fots? Var parkerar jag då bilen? Har något minne av att landsbygdsbo blev jättearg på folk som ställde sin bil vid vägkanten för det kunde förstöra marken.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

I de allra flesta fall så ska ju stubben plöjas eller bli vall och då är det ju ingen större fara. Tillåtet eller ej men jag tror inte att det är något stort problem för bönderna med just hundfolk. Hästar är ju värre :)
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Så länge man inte förstör gröd så får man vistas på åkern och eftersom det inte är någon gröda kvar så ska det inte vara några problem. Passa på innan det plöjs. ;)

Någon annan har säkert kommit med invändningen redan.
Det som ser ut som en stubbåker kan vara insådd vall, alltså odling.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Men om inget kan ta skada då? Har stubben i sig något ekonomiskt värde som minskas för att jag går på den? Om halmen ligger kvar ute på åkern, i strängar eller balar, så innebär det väl att det inom en inte allt för avlägsen framtid kommer en traktor att köra där. Och kan traktorn köra så kan väl jag gå? Eller menar du att ett par fötter skadar mer än traktorhjul?

Nja där är man åter på hal is...marktrycket från en normal människa när hon sätter i klacken kan vida överstiga marktrycket hor en traktor med dubbelmontage och eller lågtrycksdäck.

Men det är ju inte där skon klämmer. Tomtmark, planteringar, industriområde o åkrar får inte beträdas utan ägarens tillstånd.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Har itne läst hela tråden så kanske upprepar nu men..

Du får aldrig gå på odlad mark utan tillstånd, stubb eller inte.

Beroende på VAD som ska odlas nästkommande år så sår man vid olika tidpunkt. Här har vi vall insådd på några stubbar och det gjordes för länge sen. Där ser man också att det är något på gång eftersom det är ganska mycket gräs i stubben.
Hear, hear!!
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jaha det var ju synd att lagen är så strikt att den inte tar hänsyn till om man förstör något eller ej. Och det är ännu tråkigare att det inte finns något markregister så man får möjlighet att göra allt på rätt sätt. Stubbtider är spårtider för hundägare och varenda kotte jag känner är ute minst ett par gånger i veckan. Tror inte en enda har frågat markägaren. Ibland är det nog bättre att vara lyckligt ovetande...

Och för att vara på den säkra sidan nu (detta är säkert också förbjudet tänker jag...), får jag köra med bil via privat väg in på någons gårdsplan för att kunna knacka på dörren? Eller måste jag gå till fots? Var parkerar jag då bilen? Har något minne av att landsbygdsbo blev jättearg på folk som ställde sin bil vid vägkanten för det kunde förstöra marken.
Det ärväl inte synd att lagen är klar i den frågan, det är bra!
Om det står en skylt som förbjuder infart så får du inte köra in där.
Sedan brukar en sådan skylt kompletteras med texten "gäller ej behörig trafik"
Det betyder att sotarn,elbolaget ,sopgubben och andra som vill besöka mig är behöriga. dörrnasaren har inte där att göra, inte heller Jehovas vittnen(vilket de lärt sig den hårda vägen)
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag lovar att det inte blir någon skada alls på marken där jag går :). Marken är hård som betong här.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Någon annan har säkert kommit med invändningen redan.
Det som ser ut som en stubbåker kan vara insådd vall, alltså odling.

Ärligt talat så har de flesta väl ingenting emot om folk går ut o spårar med sina hundar eller rent av rider på ett skördat gärde som ska plöjas upp i det närmaste.

Men lagtext är lagtext och det är därför att rekommendera att man är så väluppfostrad och snällt ber om lov;)
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Det ärväl inte synd att lagen är klar i den frågan, det är bra!
Om det står en skylt som förbjuder infart så får du inte köra in där.
Sedan brukar en sådan skylt kompletteras med texten "gäller ej behörig trafik"
Det betyder att sotarn,elbolaget ,sopgubben och andra som vill besöka mig är behöriga. dörrnasaren har inte där att göra, inte heller Jehovas vittnen(vilket de lärt sig den hårda vägen)

Jag tycker inte att lagen är vidare klart formulerad jag, det får stå för dig...

Så du säger att jag ska fråga markägaren. Fast att jag inte får fråga markägaren, för jag får inte ta mig fram till dennes dörr. Summa summarum så får jag öht inte ha med markägaren att göra. Korrekt?
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag tycker inte att lagen är vidare klart formulerad jag, det får stå för dig...

Så du säger att jag ska fråga markägaren. Fast att jag inte får fråga markägaren, för jag får inte ta mig fram till dennes dörr. Summa summarum så får jag öht inte ha med markägaren att göra. Korrekt?

Ja det hade landsbygdsbo tyckt vart skönast, de flesta bönder är inte fullt lika gnälliga faktiskt. Man kommer väldigt långt med vänliga frågor.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Ja det hade landsbygdsbo tyckt vart skönast, de flesta bönder är inte fullt lika gnälliga faktiskt. Man kommer väldigt långt med vänliga frågor.

Jag har aldrig träffat någon otrevlig bonde faktiskt. Eller en gång när jag var barn. Men den gubben hatade allt och alla, och allra mest barn. Det är faktiskt bara på buke jag träffat på mentaliteten att folk som inte bor på landet enbart bör njuta av naturen i stadsparken.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Sen är jag också ganska övertygad om att bukes markägare är betydligt mer måna om att hålla främlingar borta från sina marker än genomsnittet. De gånger jag har hittat någon att fråga (mer som att "är det okej att gå här just nu") så har de mest reagerat som att "ja varför skulle du inte få det". Jag fick dock ganska nyligen höra att man inte får rida på stubb och då väcktes frågan om det även är förbjudet att gå på stubb. Och det är det alltså, om man pajar något när man går. Men om det inte är sått så är det okej?

Jag håller med. Det handlar inte om att skydda sin gröda. Det handlar om att säga nej FÖR ATT MAN KAN..

Om en stubbåker är insådd med vall tex så är det ju gräs vi pratar om. Det tål att gå på. Det tål ju för fasen att köra med maskiner på. De bönder jag känner skulle inte bry sig nämnvärt. kanske är en vall alltid förbjuden att gå på då? Det är ju en gräsplantering. Men ser ju själv om det blir märken där man går och isåfall låter man bli.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Det är faktiskt bara på buke jag träffat på mentaliteten att folk som inte bor på landet enbart bör njuta av naturen i stadsparken.
Ja här på buke är ju alla fullkomliga så vad förväntade du dig? ;)

Jag kan ärligt talat inte tro att nån öht. skulle bry sig om du skulle gå med jycken på stubbåkern, iallafall skulle ingen vettig människa häromkring bry sig men det är ju klart, sen finns det ju dom som till varje pris bara MÅSTE hävda sitt revir,,,,,bara för att dom kan och älskar att mästra andra. :cool: :devil:
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag tycker inte att lagen är vidare klart formulerad jag, det får stå för dig...

Så du säger att jag ska fråga markägaren. Fast att jag inte får fråga markägaren, för jag får inte ta mig fram till dennes dörr. Summa summarum så får jag öht inte ha med markägaren att göra. Korrekt?

Vet du vem som är markägare så är det nog rätt lätt att komma i kontakt med vederbörande. Nät, telefon brukar funka för min del.

Vad det gäller lagen så gäller det i sverige som i de flesta länder. okunskap och oförstånd om lagtext skyddar inte mot lagföring;)

Men nu har du ju fått besked, du får inte färdas på en åker på otjälad mark, utan markägarens eller arrendatorns löfte:D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
867
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 603
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Gula, böljande rapsfält har blivit en populär kuliss för Instagram- och Facebookbilder. Men man får inte gå ut på åkrar och posera med...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp